În noaptea de dinaintea plecării, satul Jina era scufundat într-o tăcere plină de nelinişte. Un freamăt stins, ca o ameninţare îndepărtată, răzbătea pe uliţele pustii. Dacă îţi apropiai faţa de ferestrele caselor, înţelegeai ce se întâmplă. Odăile erau luminate doar de o candelă sub care se ruga câte o măicuţă bătrână, bărbaţii stăteau lângă vatra focului, privind când în jar, când la femeile casei ce umblau grăbite, cu ultimele pregătiri. Desagii erau la uşă. Cu mălai, slană, pită, haine, şi tot ce mai trebuia pentru lunga călătorie pentru care se pregăteau. În "grăjdiuţ" caii şi măgarii erau înşeuaţi. Şi-apoi cânta cocoşul prima oară şi totul rămânea nemişcat. Femeile îşi întorceau privirea către bărbaţi, măicuţele închideau ochii fără să se oprească din rugăciune, bărbaţii se ridicau în picioare. Era timpul. Dan Constantin, zis Dan a lu Costea, s-a uitat roată prin cameră: la desagi, la masă, la pat şi la sobă. Apoi a făcut un pas către femeia lui şi i-a vorbit rar: "La 6 luni m-a luat mama în spate şi m-a dus 70 de km la stână, într-o straiţă. M-a agăţat pe oblâncu măgarului şi am mărs sus la munte. De-atunci, numai cu oile îs. Numa cătănia mi-a luat din ciobănie un an şi opt luni... Am mai fost cu oile dus şi m-am întors. O să mă întorc şi acum. Aşa-i pita noastră aici. Dacă nu-ţi trimit vorbă, înseamnă că sunt bine".Şi, luându-şi desagii, i-a pus pe cai şi pe măgari şi a ieşit în drum. De la toate casele ieşeau bărbaţii şi cu toţii porneau către marginea satului, la locul numit Dealul Dorului, unde îi aşteptau turmele pregătite de drum. Un cortegiu ciudat se îngroşa pe uliţele din Jina, în acea dimineaţă de octombrie, cu bărbaţii mergând la pas, pe lângă animalele de povară şi în urma lor venind un lung şir de femei. Când prima rază a dimineţii începea să risipească ceţurile toamnei, erau cu toţii sus, în dunga dealului. Se auzea sunetul talăngilor, zbieretele oilor şi fornăitul cailor care călcau pe loc pământul mocirlos. Cineva a fluierat o dată, ascuţit, şi câinii au început să alerge roată, să latre şi să despartă animalele. Marea turmă a satului se desfăcea în fuioare albe, ce începeau să curgă către câmpie, urmându-şi ciobanii spre Banat, Satu Mare, Babadag, Călăraşi, Tulcea, Buzău şi Galaţi. Plecau într-o călătorie de şapte-opt luni, de sute, poate mii de kilometri, în căutarea locurilor cu iarnă mai blândă şi mâncare pentru turme. Trebuiau să înfrunte drumurile, oamenii, sălbăticiunile şi vremea, doar cu ce aveau pe ei şi în desagi. Nu ştiau dacă ei sau oile lor se vor mai întoarce. Femeile rămâneau pe Dealul Dorului, până îi pierdeau din priviri, acoperindu-şi gura cu colţul năframei, neîndrăznind să plângă, pentru a nu se arăta slabe. Unele rămâneau cu şapte, opt copii în grijă, altele cu toată casa de ţinut în mână, cu vitele mari şi grădinile. Altele, mai tinere, cu singurătatea şi gândurile. Aşa începea marea transhumanţă a ciobanilor din Munţii Cibinului.
Dan Constantin are acum 72 de ani. Este unul dintre ultimii ciobani din Jina care au apucat Marea Transhumanţă: "Erau ani în care te duceai la loc cunoscut. De exemplu, dacă mergeam la locul meu de lângă Satu Mare, ştiam că până acolo trec prin 56 de comune şi ştiam exact pe unde să merg. Dar erau ani în care ne hotăram, câte doi-trei, să încercăm către Ţara Turcească, adică spre Dobrogea şi Babadag. Nu cunoşteai drumul, nu mai fusesem niciodată, meream pe orientare, fără hartă. De pe un deal vedeai cam 10-20 de kilometri, puteai să îţi faci o socoteală. Când ajungeam dincolo de munţi, pe loc drept, era mai greu. Eram tot cu ochii pe câmpuri, să calculăm, să ne gândim pe unde putem să o luăm". Ca regulă generală, ciobanii nu treceau niciodată cu oile prin sate. Căutau mereu căile ocolitoare, şi numai dacă nu se putea altfel hotărau să treacă prin sat noaptea sau în zori, când localnicii dormeau. Cu cât ştiau mai puţini de prezenţa lor, cu atât era mai bine. Pentru că în munţi sunt lupi şi urşi, dar există pericole şi mai mari: oamenii.
"Oamenii pot fi mai răi ca sălbăticiunile, de-aia noi, ciobanii, ne ferim de ei. Au venit odată nişte miliţieni, şi noi eram trei ciobani, cinci câini şi aveam zece pâini. Le aveam toate în desagi, cu tot cu mălaiul de mămăligă, că noi, pe măgari avem cantina. Ne-au confiscat pâinea şi ne-au anchetat că de unde o avem, că e raţionalizare şi noi am încălcat legea. Mă, omu lu Dumnezău, ce-am păţit cu ei... că de ne ţineau în loc trei-patru zile cu ancheta, şi mureau mioarele de foame! Altădată eram spre Timişoara, unde aveau elicopter şi ne vedeau şi anunţau inginerii agronomi unde suntem. Veneau ăia cu terenul, mai întâi luau o remorcă de oi de la noi. După aia începea bătaia, şi ori îi băteam, ori ne băteau. Venea inginerul cu cei mai mari drojdieri din sat, care pentru o juma de şliboviţă, puneau mâna pe bâte. Noi ne apăram, da era greu, că dacă ne loveau, noi nu ştiam nici unde e spitalu. Bă, unde duci oile? întreba câte unu beat. La Babadag. Da ce bă, acolo e moşia lu tac-tu? Nu, da am aranjat să mă primească... Da? Şi dăi! Ne băteam... uite, aici am toate decoraţiile!", îmi spune bătrânul Dan şi îmi arată chelia plină de cicatrici. Scăpaţi de frica urşilor şi a lupilor din munţi, în câmpie, erau nevoiţi să fie atenţi la alte pericole: hoţii, beţivii, oamenii mânaţi doar de răutate sau de lăcomie. Dormeau pe rând, câte două ore, şi se străduiau să înainteze cât mai mult spre sud, cu iarna pe urmele lor, căutând adăposturi pentru oi şi locuri unde să aibă ce mânca. "Zici că eram cei mai mari partizani, aşa umblam, cu ochii în toate părţile, că nu ştiai cine ce vrea. Până şi oile se învăţaseră, că dacă se apropia vreun tractor sau o remorcă se înghesuiau unele în altele, ca de frica lupului", îşi aminteşte bătrânul. Apoi venea iarna şi viscolul. În Bărăgan e bine pentru oi, că au mirişti nesfârşite ca să mănânce, însă în câmp deschis, nu ai unde să te ascunzi din faţa viscolului. Într-un an, Dan Constantin s-a gândit să se tragă cu oile la adăpostul dealurilor, spre Buzău. A descoperit că este cel mai rău loc pentru ciobani, dacă vine iarna. "La Buzău, la Padina, ăla e un loc foarte periculos pentru ciobani! Da eu nu ştiam, şi m-a prins acolo viscolul. M-am retras într-o pădure, c-am zis că trece. Opt zile am stat în pădurea aia, de-am zis că şi murim acolo în viscol şi în zăpadă! Ţineam de cojoc şi viscolu tot băga zăpadă în sân, firea-ar al dracu!Oile nu mâncau nimic, numa mergeam printre ele şi le mişcam să nu moară. Că le omeţea, se punea pe ele omăt şi nu mai ieşeau de acolo, şi atunci noi le mişcam, să nu stea în loc. Mai mergeau doi metri, iar se aşezau. Noi eram patru-cinci oameni şi erau cam 1200 de oi, multe ca naiba! Or mâncat oile, care or mai putut mânca, scoarţă de salcâm. Când o venit păduraru, a găsit 40 de copaci jupuiţi cât or ajuns oile să mănânce. Şi ne-a făcut proces. Am luat adeverinţă de la institutul meteorologic că a fost calamitate şi ca să supravieţuim am făcut pagubă, că altfel ne băgau în puşcărie. Aşe ne-o iertat".
Ciobanii nu aveau duminică, nu aveau sărbătoare. Nu puteau merge la biserică pentru că hainele şi le schimbau o dată la lună sau când se rupeau de tot. Erau nişte sălbăticiuni, în cojoacele lor groase, dormind direct pe pământ. De Crăciun, auzeau colindătorii în sate şi atunci îşi făceau şi ei un foc mare şi începeau să cânte colindele ştiute de acasă, sau ziceau cu dor la fluier. Dar cel mai dificil moment rămânea când oile trebuiau să fete. Ciobanii îşi calculau: dacă au băgat berbecii la ele pe 22 sau 25 septembrie, în 20-21 februarie, cel târziu, trebuiau să aibă deja un loc bun pentru fătatul mieilor. Se trăgeau cu oile către bălţi, căutau un loc mai adâncit în pământ, ca să fie mai ferit de vânt, dar era bun şi numai un gard de spini: orice, numai să protejeze locul un pic de ploaia cu vânt, de zăpadă sau de îngheţ. "A fost de-au murit şi 500 de miei într-o noapte! Că dacă fătau oile pe 25 februarie şi venea viscolul pe 1 martie, era prăpăd. Dacă te prindea în câmp, ăla erai! Te bucurai că ai adus înapoi oile vii, nu moarte. Că puteai să le aduci moarte în remorcă, să le iei doar pieile şi atât", povesteşte Dan a lu Costea.
Când primăvara se apropia şi zăpezile începeau să se topească, era semnalul că şi ciobanii trebuie să înceapă drumul înapoi, către casă. În noaptea de 1 Mai, dormeau pe treptele primăriei din Jina. Dimineaţa ieşea primarul la "strigarea poruncilor", obicei vechi, prin care mai marele satului iese să discute direct cu oamenii, problemele importante. De 1 Mai, primarul ieşea să anunţe "împărţirea muntelui" între ciobani. După datina străveche, fiecare primea o bucată din munte, unde să îşi ducă oile pe timp de vară.
Cele trei haturi ale Raiului
Jina are Hatul de jos, Hatul de sus şi Muntele. Trei ţinuturi ca trei lumi diferite, dintr-o poveste fantastică. Fiecare ţinut are hotare nevăzute şi anumite legi nespuse, moştenite din bătrâni, pe care nimeni nu ar îndrăzni să le încalce.
Doamna Ileana Morariu este acum la pensie şi se ocupă de singurul muzeu al păstorilor din satul Jina. Ne plimbam împreună prin sălile lui, printre obiectele şi fotografiile vechi ale ciobanilor jineni şi ea îşi aminteşte rânduiala strictă a celor trei ţinuturi: "Hatul de jos era pământul din jurul satului Jina. În 15 mai, Hatul de jos se oprea, adică nimeni nu mai avea voie să ţină animale lângă sat, pentru că terenurile deveneau grădini sau erau semănate cu nutreţ pentru iarnă. Toată lumea din sat pleca în Hatul de sus". Ne oprim în dreptul unui tablou, făcut numai din fotografii vechi, şi în acele imagini desluşesc ce însemna plecarea la Hatul de sus. Dacă plecarea ciobanilor în transhumanţă semăna mai degrabă cu un cortegiu funerar, întoarcerea lor şi plecarea către Hatul de sus şi către Munte, primăvara, semăna cu alaiul unei nunţi regale. Tot satul era îmbrăcat în haine tradiţionale, şi părea că pleacă spre o mare sărbătoare. Oamenii se adunau după familii, năşii sau prietenii, puneau în căruţe tot ce era mai important, agăţau copiii în straiţe, de şeile cailor, şi mergeau spre munte, în cântece de fluier şi chiuituri.Casele erau împodobite cu flori sau crengi de mesteacăn. Câteodată, căruţele deveneau adevărate care alegorice ale primăverii, şi oamenii erau fericiţi: femeile - că au din nou soţii lângă ele, bărbaţii - că şi-au regăsit familiile, după transhumanţa lungă şi grea. "Nimeni nu rămânea în sat", îşi aminteşte doamna Ileana. "Oamenii îşi duceau în Hatul de sus şi vitele. Satul avea peste trei sute de perechi de boi pe atunci, caii, porcii, cam tot ce aveau în gospodărie. Viaţa lor se muta cu totul acolo sus, «La colibe», cum spuneam noi. Locurile de colibe erau la Prihodişte, în Dealul Popii, la Măgura sau, cum aveam noi, la Tomnatec. Făceam până acolo o zi întreagă de mers pe cai, dar unii se duceau şi mai departe, la 70 sau 80 de kilometri de sat. Acolo aveau voie să stea cu oile doar până în 15 iunie, şi de la acea dată, ciobanii erau obligaţi să părăsească Hatul de sus şi să meargă în Munte, unde îşi făceau stânele. De fapt, erau opt munţi şi fiecare mergea la locul de păşunat dat de primărie. Femeile şi copiii rămâneau cu vitele la colibele din Hatul de sus, dar tot era bine, că îşi vedeau mai des bărbaţii. Era ca în Rai acolo, în acele poieni ocolite de păduri de brad, că ne ştiam toţi, ne ajutam între noi şi oamenii erau buni şi frumoşi. Muntele era casa noastră şi nu exista alta mai frumoasă!".
Nimeni nu cobora din Hatul de sus şi din Munte până nu se "slobozea" Hatul de jos, în octombrie. Nici copiii nu mergeau la şcoală mai devreme, stăteau acolo cu părinţii, pentru că acolo se făcea cea mai bună brânză şi era mult de muncă. Oile mâncau iarba măruntă, de sub păduri, o iarbă verde-vineţie, amestecată cu lăstari de brad, şi asta făcea ca brânza să fie altfel: pusă în ciubere din lemn de brad, telemeaua căpăta un fel de dospeală, făcea găuri şi "goci", şi la mijloc se îngălbenea şi se îndulcea.Acolo se făcea şi adevărata brânză de burduf, sfărâmată de femei pe crestău şi pusă bine la păstrare. Femeile şi fetele, "băci" sau "băciţe", după cum le spuneau, mulgeau oile şi făceau brânza. Băieţii stăteau mai mult pe lângă taţii lor şi învăţau, aşa cum şi părinţii lor învăţaseră de la bătrâni să recunoască plantele, să înţeleagă semnele naturii sau să îngrijească animalele cu ceea ce au la îndemână. De mici copiii ştiau că dacă oaia începe să facă albeaţă la ochi şi să orbească, trebuie să îşi taie o şuviţă de păr, să o ungă cu scuipat şi să o bage în ac. Apoi acul îl treceau prin vâna de la jumătatea urechii la oaia bolnavă, şi îi lăsau acolo şuviţa de păr. Ca prin miracol, se făcea bine animalul! Sau dacă vedeau rană de la şa, la caii "globiţi" de atâtea ciubere cărate, mergeau şi prindeau imediat o broască. O frigeau în jar, apoi o tăvăleau în untură de porc până se curăţa scrumul de pe ea. Cu acea alifie ungeau caii la răni şi caii se făceau bine. Ştiau să recunoască spânzul şi să îl pună în pieptul sau în coada oilor, după cum erau bolnave, şi învăţau să facă leacuri deopotrivă pentru animale şi pentru oameni. Aşa era viaţa sus, în Munte, când seara se strângeau în jurul focului şi cântau la fluier, şi ciobanii ţineau în braţe câte o băciţă.
"Au fost vremuri nespus de frumoase", îmi mărturiseşte doamna Morariu în faţa celei mai vechi ii din muzeu, o bluză "în culorile câmpului", model colorat, de dinainte de 1850, când Asociaţia ASTRA din Sibiu a decis ca toate costumele populare din zonă să fie doar în alb şi negru. "Am urcat mai încoace, la colibe, şi când am văzut cum arată locul acum, m-am umflat de plâns. Toate s-au pustiit... Nu mai e nimic din ce era odată la Tomnatec şi în cioaca jinarilor". Ne plimbăm încet printre obiectele vechilor ciobani - bote încrustate, şei, desagi, ciubere, opinci şi untariţe, puse în expoziţie pe rafturi sau agăţate pe câte un perete. Ne uităm la ele, şi parcă şi ele ne întorc aceeaşi privire, uitându-se cu mirare tăcută la noi şi la lumea în care au ajuns să fie simple exponate.
Astăzi
Jinenii sunt astăzi răspândiţi prin toată ţara, din Banat şi Satu Mare, până în Bărăgan. Au cumpărat sute de hectare de pământ ori l-au luat în arendă şi au construit acolo stâne moderne. Dacă înainte mergeau în transhumanţă pentru că nu aveau ce să le dea oilor să mănânce pe lângă sat, astăzi s-au instalat în mijlocul unor domenii destul de întinse, cât să le permită să aibă hrană pentru turme şi iarna, şi vara. Din cauza asta, nimeni nu mai doarme pe treptele primăriei din Jina, când se împarte Muntele. Din cauza asta, munţii s-au pustiit.Sigur că nici laptele oilor şi nici brânza nu mai au aceeaşi calitate ca pe vremea când păşunau pe sub poienile din munţi. Dar supermarket-urile nu mai vor astăzi calitate. Ciobanii s-au adaptat vremurilor: ţin mii de oi la şes, ca să poată livra cantitate. Vin acasă, în Jina, în jeep-uri luxoase, doar ca să îşi vadă din când în când părinţii şi bunicii. "Noi, ăştia care am rămas aici şi avem mai puţine oi, ne luptăm cu intermediarii şi samsarii din pieţe. Noi nu avem cantităţi mari şi suntem la mâna lor şi a celor ce au uşile deschise la supermarket-uri. Iau brânza de la noi cu 10 lei kilogramul şi o duc în Bucureşti, unde pun un clop pe tarabă şi vând «brânză de Jina» cu 25 de lei kilogramul. Da nimeni nu îi întreabă unde le sunt animalele sau dacă ei au făcut brânza. Lâna nu ţi-o ia nimeni, mieii nu mai au preţ... supravieţuim cum putem...", îmi mai spune cu amărăciune Dumitru, şi mă invită la el să gust o bucată de brânză adevărată, scoasă direct din putină.
Fluierul
Moş Stroe are aproape 90 de ani. Toată viaţa a umblat cu oile, a făcut şi transhumanţa mare, prin ţară, şi pe cea mică, până în împrejurimile Mărginimii Sibiului. Acum locuieşte singur. Soţia a murit, copiii sunt risipiţi în lume. Câteodată, noaptea, când doarme, i se pare că cineva e în cameră şi se uită la el. Sau i se pare că cineva îl strigă. Se trezeşte şi se ridică în capul oaselor. Pipăie prin întuneric, acolo unde ştie că a lăsat fluierul. "În nopţile în care mă trezesc, am aşa, ca un dor ce mă arde. Nu ştiu să îţi spui că cum e. Da îmi vin toate în minte: şi oile, şi locurile pe unde am umblat, şi Poiana Muierii de sus, din munte, unde ne strânjeam de Sânzene... În nopţi de-astea, mă duc şi deschid uşa la sobiţă, să văd jarul cum arde, aşe cum ardea noaptea la stâna me, când dormeam sub cerul liber. Şi mă pui colea pe scăunel, în faţa lui, şi îi zic la fluieră până în zori. Şi doine, şi învârtite, după cum cred că le-ar plăcea oilor...".
Fotografii cu transhumanţa de odinioară: Arhiva personală Constantin Sufana