Jurământul ciobanilor
Vuiet ca-n ziua aceea nu cunoscuse Săliştea nici pe vremea tătarilor! Chemaţi cu buciumele de pe plaiuri, toţi oierii din Mărginimea Sibiului au pornit spre vatra satului, pâlcuri, pâlcuri, cătrăniţi de parcă s-ar fi dus în vreo bătălie. Dar ce altceva era răvaşul de la "comânduire", dacă nu o declaraţie de război? Grămăticul cel blând şi iubit din Sălişte, Dumitru, care se căznea să-i înveţe slova, în tinda bisericii, pe copiii oierilor, era chemat la oaste, de mai marii saşi ai Sibiului! Suntem la 1616, la numai câţiva ani după ce Mihai "Valahul" cucerise Ardealul, într-o vreme de mare suferinţă pentru românii transilvăneni aflaţi mereu sub stăpânire străină. Dar ciobanii sălişteni nu aveau frică de nimeni şi de nimic, când era vorba despre drepturile lor. Iar dorinţa cea mai mare era ca pruncii să ştie carte, să fie mai luminaţi, să se poată descurca pe unde or ajunge prin lume, să ştie să se apere cu legea în mână, când alţii or vrea să le-o calce, şi, mai cu seamă, să ţină vii datina şi limba românească. Nu bine au ajuns ciobanii în mijlocul satului, că peste larma furiei lor au tunat vocile mai-marilor obştii. În jurul lor s-a strâns toată ciobănimea Săliştei, curioasă să afle răspunsul aşternut în scrisoarea pe care, a doua zi, la crăpatul zilei, o va duce o delegaţie a satului la scaunul săsesc din Sibiu. "S-a hotărât unanim, de către întreaga comună, ca de acum înainte, nici numitul Dumitru Popa, cât va fi slujitorul nostru la biserică, nici alţii care l-or urma în funcţie, să nu fie forţaţi de a pleca la armată. Asta dăm să se consemneze în protocolul scaunului, spre amintire veşnică, în numele întregii comune, şi jurăm să respectăm aceasta în mod ferm şi neabătut". "Jurăm!" au strigat într-un singur glas oamenii adunaţi în curtea bisericii. Unul dintre multele jurăminte de nesupunere ale ciobanilor sălişteni.
"Barem un pic de şcoală"
Cópii ale protocolului depus la 1616 de străvechii oieri către scaunul săsesc există înrămate, ca nişte icoane, peste tot prin Sălişte. Nu e om să nu ştie povestea asta veche, de la începutul "şcoalelor", în Mărginimea Sibiului. Unii ţi-o spun savant, împănată cu date şi cu personaje de-acum legendare, alţii ţi-o spun fierbinte, pătrunşi de emoţie. Aşa mi-o spune şi badea Ioan, de cum ajung în Sălişte, în timp ce mă îndrumă către biserica în care a fiinţat una dintre cele mai vechi şcoli româneşti din Ardeal. Bătrânul oier e prins cu ceva treabă la oraş, îl aşteaptă feciorul într-o maşină de teren, că ar mai fi stat să-mi zică şi alte poveşti. Dar tot nu se lasă dus, până nu îmi dă tâlcul întâmplării petrecute în urmă cu sute de ani. "Săliştenii nu s-o rugat de nimeni să le deie dreptul ca învăţătorul lor să nu facă armata. Înţălegi? Ei nu s-o dus la saşi cu scrisoarea să-i înduplece să nu le ia învăţătorul de la biserică. Nu! Ei s-or dus ca nişte oameni liberi şi le-or spus saşilor ce-or hotărât. «Nu trimitem grămăticul la oaste! Haideţi de-ţi putea voi după el, la noi în sat!». Atâta, fără alte comentarii. Aşe or fost săliştenii de când lumea!", spune mândru badea Ioan. "Îţi place aci, la noi, în Mărginime?", mă întreabă la despărţire, potrivindu-şi clopul, în timp ce priveşte spre clădirile impozante, demne de o staţiune turistică austriacă, de pe cele două maluri ale vălişoarei ce taie Săliştea în două. "Fără şcoala aia din tinda bisericii, nu aveam nimic din ce vezi aci! Degeaba aveam oi, degeaba aveam pământuri, degeaba aveam bani, dacă nu aveam barăm un pic de şcoală...", îmi mai spune omul, şi-apoi se duce la ale lui.
Marele sat valah
Mă aflu în Piaţa Junilor, locul de unde începe "Aleea Academicienilor", impresionanta galerie de busturi a marilor personalităţi din istoria Săliştei. Merg pe alee şi mă opresc în faţa fiecărei statui în parte. Numele de pe socluri te ţintuiesc, uimit, în loc: Dr. Ioan Lupaş, protopop, profesor universitar, istoric, ministru, academician, Dr. Onisifor Ghibu, profesor de pedagogie, ministru, academician, D. D. Roşca, filozof, profesor universitar, academician, Dionisie Romano, episcop, cărturar, traducător, academician... Toţi au făcut şcoala aici, în Sălişte, şi toţi au ajuns, peste ani, membri ai Academiei Române!
"Magna Villa Valachicalis"! "Marele Sat al Valahilor", îi ziceau, cu respect amestecat cu teamă, ungurii şi saşii, în Evul Mediu. Un sat de oieri români înstăriţi, care a reuşit să dea ţării nu mai puţin de şase academicieni! "O enigmă istorică", îmi zic. "O altă enigmă, ca atâtea altele din istoria României. Cuvântul pare, poate, exagerat, dar de unde vine încăpăţânarea aceasta împietrită, de unde curajul nebun, de unde dragul acesta de carte al unor ciobani, cu mai bine de trei veacuri înainte ca şcoala să prindă rădăcini în satele româneşti?". Cu gândurile astea în minte, şi sperând că voi dezlega enigma, am pornit, la pas, prin Săliştea Sibiului...
"Un ţăran cu bibliotecă"
Crescuţi în cultul cărţii, săliştenii te trimit "la sursă", indiferent ce-i întrebi. Şi până la urmă, toate drumurile duc la profesorul Vasile Ursan. Ca să ajung la casa respectatului dascăl, bat pe jos, din Piaţa Junilor, toată Săliştea, până la ieşirea înspre satul Galeş. Un şir lung de case frumoase, zidite una într-alta, cu porţi înalte, taman ca-n satele săseşti cu care concurau, acum 200-300 de ani, mândrii ciobani sibieni. Profesorul Ursan e o enciclopedie vie a Săliştei. A scris tratate despre onomastica Mărginimii Sibiului, a cercetat graiul locului, ştie toată istoria locului şi, mai ales, a prins poveştile ciobanilor vechi ai Mărginimii, care au bătut lumea în lung şi în lat, cu oile lor. "Sunt şi eu, acolo, un ţăran cu bibliotecă, cum li s-a dus faima săliştenilor", glumeşte, hâtru, profesorul. Se ridică de la masa de lucru şi, bine flancat de rafturile bibliotecii, se pune, temeinic, ardeleneşte, să mă lămurească de unde vine forţa de rezistenţă şi lipsa aceasta de complexe a săliştenilor faţă de stăpânirile ce s-au tot succedat prin Ardeal, de-a lungul secolelor.
"Săliştenii au ţinut, de la bun început, de Ţara Românească. Satele de aici erau posesiuni ale primilor domni munteni. De aia le zice mărgineni, pentru că erau marginea Ţării Româneşti. La venirea ungurilor, aici erau obşti săteşti puternice, nu glumă! Mărginenii se trag direct din daci. S-a şi găsit o cetate dacică aici la noi, la Tilişca, care ar fi aparţinut, iniţial, tatălui lui Burebista. Chiar şi numele ei e dacic: vine de la «tilişcă», «iarba vrăjitoarei», o buruiană cunoscută printre plantele medicinale antice chiar cu acest nume. Şi în curtea şcolii din sus s-au găsit urme dacice. Acolo a fost prima biserică de piatră din Mărginime. În jurul ei sunt urme de întărituri, căci Săliştea a fost centrul unui cnezat românesc", spune profesorul.
"Oamenii de pe aici erau toţi oieri. Mergând ei cu oile la păşunat în Ţara Românească, după cum le era înţelegerea cu domnii munteni, veneau de acolo cu cărţi, cu idei, cu idealuri. Ei au ţinut vie flacăra credinţei în Transilvania. Chiar înainte de 1300, mărginenii s-au revoltat împotriva saşilor, de a trebuit să se bage armata regală să-i potolească. Au venit atunci şi neamurile mărginenilor din Muntenia să-i ajute pe ai noştri la luptă! Şi ungurii au tot încercat să se impună aici, dar nu prea le-a ieşit. Şi nici saşii n-au putut face mare lucru. Veneau, îşi luau taxele şi plecau".
Totul pentru şcoală
Cu cât talpa ungurească şi cea săsească au apăsat mai tare în Ardeal, curajul săliştenilor faţă de stăpânire a crescut. Când au venit saşii şi li s-a luat săliştenilor din munţi, s-au mutat cu păşunatul în Ţara Românească şi, mai departe, spre Dobrogea turcită sau, mai încolo, spre Crimeea rusească. Când au venit austriecii să-i convertească la catolicism şi le-au luat biserica cea falnică din sat, au ridicat, în vreo 50 de ani, alte două lăcaşe ortodoxe, numai ca să arate cine sunt adevăraţii stăpâni în Mărginime. Nu s-au sfiit să ia drumul Vienei, de câte ori şi-au simţit drepturile încălcate, şi au ridicat vocea atât de tare prin capitala Imperiului, încât cei mai vrednici dintre ei au avut de tras, ca nişte mucenici, zeci de ani în temniţele grele ale Mariei Tereza. Dar asta i-a oţelit încă şi mai tare pe sălişteni! Iar atunci când au hotărât ca pruncii lor să facă şcoală românească, apoi au avut grijă ca şcoala să fie şcoală, în ciuda tuturor piedicilor! Le-au chemat grămăticul în cătănie? S-au răsculat de s-a cutremurat Sibiul! Nu s-au oprit aici: de unde, la început, copiii învăţau în tinda bisericii, săliştenii au pus mână de la mână şi-au închiriat case în centrul satului, ca să aibă copiii condiţii bune de buchisit. Le-au ridicat un etaj de şcoală, iar dacă n-au mai fost bani de ţiglă, şi-a vândut popa din sat carul şi boii, ca să termine lucrarea cât mai repede. Apoi au mai ridicat un etaj, au mai făcut un corp de clădire şi, până în capăt, ca să fie totul ca la carte, cum văzuseră cei mai citiţi şi mai umblaţi prin lume, au făcut şi o sală de festivităţi, cum numai în marile săli de concerte din Ardeal mai pomeneai. Doar nu degeaba l-au arvunit chiar pe arhitectul care decorase Sala Mare a Teatrului din Cluj...
Păşesc pe culoarele vechii şcoli ridicate de sălişteni, cu ani buni înainte de Marea Unire. De peste tot, de pe pereţi, din imagini de epocă, zâmbesc copii îmbrăcaţi în costum popular, cu cartea subsuoară. Nu era mândrie mai mare pentru oierii Săliştei decât să-şi gătească copiii în portul lor drag şi să-i trimită la şcoală, şi-apoi, la sfârşit de an, să asiste, cum era obiceiul, la examinare, să vadă pe ce s-or dus creiţarii lor, să se asigure că învăţătorii şi-au dat silinţa cu cei mici.
"De hramul şcolii, numele donatorilor erau citite în faţa satului"
Doamna Maria Hanzu, fosta directoare a şcolii din Sălişte, a scris un tom uriaş despre istoria de secole a învăţământului în Mărginime.
- Doamnă profesoară, cum au reuşit săliştenii să ridice aşa mândreţe de şcoală încă înainte de 1900?
- La Sălişte, tot timpul biserica a susţinut şcoala. Biserica avea un buget pentru şcoală, ea alegea şi plătea învăţătorii, iar mai-marii bisericii aveau funcţia de inspectori şcolari. Apoi, şcoala era ajutată cu foarte multe donaţii. De hramul şcolii, numele tuturor donatorilor erau citite în faţa satului întreg. Era o fală pentru toată lumea! Mai mult: în fiecare duminică sau zi de sărbătoare, la biserică era un disc (o farfurie n.n.) cu donaţii pentru şcoală. Peste tot prin bisericile noastre se merge cu un singur disc pentru donaţii. Ei, la Sălişte să mergea cu două discuri, iar al doilea disc era exclusiv pentru şcoală. Niciodată discul ăsta nu a fost gol! Banii erau bine drămuiţi, să ajungă pentru toate trebuinţele şcolii. Mai târziu, săliştenii l-au convins pe împăratul Ferdinand I al Austriei ca taxele luate pe marile târguri din sat să fie date şcolii.
- Pe vremuri, copiii ţăranilor erau forţă de muncă în vatra casei. Cum de au reuşit săliştenii să-şi dea copiii la şcoală?
- Oamenii de aici au înţeles cât de importantă e şcoala. Cartea era şi o necesitate: pentru nişte oieri şi negustori ca ei, era important să ştie să-şi ţină evidenţa turmelor sau contabilitatea negoţului. Şi în cercetările mele am observat că şcoala se axa foarte mult pe nevoile practice. Copiii învăţau o contabilitate simplă, învăţau să facă un calcul de rentabilitate a afacerii, de mici au învăţat astea şi, uite că aşa au reuşit să dezvolte afaceri prospere...
Cu anii, dragul de carte al săliştenilor a depăşit cu mult simplele nevoi negustoreşti. Cărţile erau scumpe, puteau costa mai bine de zece oi, dar ciobanii sălişteni prinseseră drag să citească şi ţineau morţiş să-şi ştie cărţile aranjate frumos, în biblioteci, aşa cum aveau marii cărturari pe vremea aceea. Nu era casă din care să lipsească cărţile de rugăciuni, dar cei mai de seamă sălişteni au ajuns să strângă cărţi rare, de mare preţ, şi să-şi facă biblioteci serioase. Nicolae Iorga găsise la Sălişte un exemplar din "Cazania" lui Varlaam, tiparită la 1643. Oierii îşi luau cărţile cu ei, în desagi, pe drumurile transhumanţei, şi citeau din ele când aveau o clipă de răgaz. "Biblioteci călătoare", pornite în transhumanţă cu turmele săliştenilor, spre Ţara Românească şi Dobrogea. Droaie de documente vorbesc despre "traficul cu carte" al săliştenilor. Chirilă Lupea din Sălişte, simplu cioban simbriaş, trecea cu el în Dobrogea un "Ceaslov". Ion Roşca, alt săliştean, ducea cu el o "Psaltire". La 1840, turma de 3.000 de oi a lui Savu Borcea era însoţită de 11 ciobani, care aveau cu ei vreo 20 de cărţi. Documentele "Astrei" spun că la 1900, în Sălişte erau 12 biblioteci cu peste 7.000 de volume! Iar anul 1907, anul răscoalei ţărăneşti, îi găseşte pe sălişteni cu şcoală nouă, cu etaj, şi cu 20 de biblioteci...
"Ciobanii noştri ce făceau? Mergeau în transhumanţă, aduceau cărţi de dincolo şi duceau cărţi de aici. Cum Ţara Românească era sub stăpânire turcească, nu se prea tipărea carte românească. Dar saşii din Sibiu aveau tiparniţe foarte bune şi tipăreau şi cărţi româneşti. Oierii le duceau prin Dobrogea şi prin Muntenia, peste tot. Se ştiu poveştile cu Badea Cârţan, care căra cărţi cu desaga. El a fost unul singur, săracul, dar mărginenii noştri duceau cărţi cu căruţa, nu cu desaga! Iar când, de la o vreme, controalele vamale şi cenzura deveniseră tot mai aspre, legau cărţile sub burţile oilor şi tot le treceau dintr-o parte în alta!", aflu, uimit, de la profesorul Ursan.
Moş Ghibu, apostolul Basarabiei
Săliştenii au un cult pentru personalităţile pe care le-a dat locul. Vezi asta nu doar din simpla trecere pe "Aleea Academicienilor", ci şi observând casele cu plăcuţe pe la porţi. Poţi umple o bibliotecă numai cu poveştile care s-au scris despre Sălişte şi despre sălişteni. Dar niciuna dintre poveşti nu e mai frumoasă decât povestea lui Moş Ghibu...
Ca mulţi mărgineni, Moş Dumitru Ghibu făcea comerţ ambulant, cum era moda după 1800. Îşi încărca trăsura cu piepteni pentru lână, clopoţei, foarfeci de tuns oi, calendare, cărţi de rugăciuni sau de literatură luate din Sibiu, şi pornea cu ele spre "Ţară". Desfăcea ce desfăcea pe drum, lua alte fierătanii, mai afla ceasloave, minee şi psaltiri, şi trecea cu ele în Basarabia, la Chişinău. Afacerile-i mergeau strună, dar, de la un timp, cărţile îi erau oprite, ba la vămi, ba la cenzură, la Odessa. Asta îl mâhnea amarnic pe Moş Ghibu, căci moldovenii, aflaţi sub stăpânire rusească, "ascultau în genunchi pe cei cari citeau în limba lor". Când bătrâneţile nu l-au mai lăsat să se ţină de contrabanda cu cărţi româneşti, Moş Ghibu şi-a închis prăvălia şi s-a întors, amărât, la Sălişte. Povestea lui s-ar fi pierdut în negura anilor, dacă marele episcop Dionisie al Cetăţii Albe nu l-ar fi pomenit, în anul Marii Uniri, printre apostolii românismului din Basarabia. "Totdeauna în port românesc, colinda Basarabia, răspândind lumina ştiinţii prin cărţile sale. Toţi îl ştiau de Moş Dumitru «Mocanu» pe acest mărginean care-şi împlinea rolul apostolic prin întunericul grozav ce domnea pe la noi. Avea o mică prăvălie, în care vindea felurite lucruri în vederea tuturora. Dar sub măsuţă ţinea ascunse duhovniceşti comori, cărţi şi gazete aduse pe căi cari le ştiau unul Dumnezeu şi el. În ziua învierii neamului nostru, am socotit de cuviinţă a pune la arătare faptele lui măreţe, ca ale unui luptător pentru a răspândi lumina printre fraţii săi, ce zăceau în cel mai mare întunerec. Mică i-a fost ştiinţa, dar măreţe i-au fost faptele!".
Ora de "bucoavnă"
Multe dintre cărţile de valoare ale vechilor sălişteni s-au prăpădit. Unele au fost donate, altele stau prin te miri ce arhive, în schimb, cele pe care oamenii le-au dat bisericilor pot fi văzute în muzeul Protopopiatului din Sălişte. Îl întreb pe profesorul Ursan unde aş putea găsi şi eu o veche carte de bucoavnă, dintre cele pe care au învăţat copiii Mărginimii. Văd cum i se luminează faţa. A moştenit el însuşi câteva cărţi din biblioteca casei vechi, bătrâneşti. "Bucoavnă pentru pruncii cei româneşti, trăitori în marele principat al Ardealului - Sibiu, 1838" e cartea pe care mi-o arată, emoţionat, profesorul. O cărţulie de-o palmă, cu pagini îngălbenite şi aspre. O ating şi simt fibra zgrunţuroasă a lemnului. Bâjbâi ca un ţânc de clasa I, printre caracterele chirilice ale bucoavnei, profesorul Ursan mă îndrumă, cu glas aspru, de catedră, ca un veritabil grămătic şi, la ceasul întunecat al după-amiezei, biroul de lucru de la marginea Săliştei se transformă într-un ungher de bisericuţă, la vremea primelor lecţii ale românilor din Mărginime. Cartea îmi miroase a fum de lumânare, iar liniştea înfioară şi mai mult momentul. "Gazda lotrilor", "Tot ce este peste măsură nu este sănătos", "Pruncul cel mincinos", "Leul şi măgariul", "Fata cea înţeleaptă"... Nu ratez o filă a cărţuliei, până când termin, istovit, dar mândru, ca un pui de săliştean, prima mea oră de bucoavnă.
Cei şase academicieni de la Sălişte
Mărginimea nu înseamnă, toată, decât vreo 18 sate. Dar nu există colţ de ţară atât de mic, în care vigoarea românească să se simtă mai puternic, după cum nu s-a pomenit nicăieri ca un pâlc de sate să dea ţării un număr atât de mare de personalităţi de prim rang.
Dr. Ioan Lupaş
Se naşte în 1880 la Sălişte, unde face clasele primare. Bursier "Gojdu", urmează studii universitare la Budapesta şi Berlin. Doctor în Filosofie în 1905, apoi profesor de istorie bisericească la Sibiu. Din cauza îndârjirii cu care apără cauza românilor din Austro-Ungaria, e "avansat" protopop la Sălişte, condamnat la 3 luni de închisoare în 1907, iar apoi întemniţat la Soporn, în 1917.
Participă la Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia din 1918, ca membru în Marele Sfat, apoi e secretar general în Consiliul Dirigent. Este unul dintre fondatorii Universităţii din Cluj, unde predă Istoria Românilor şi Istoria Transilvaniei. Ministru în Guvernele Averescu şi Goga. În 1950, e arestat de comunişti şi întemniţat la Sighet timp de un an, apoi pedeapsa îi e majorată la 60 de luni. E reabilitat şi numit "profesor emerit" abia în 1967, cu doar câteva zile înainte de moarte.
Dr. Onisifor Ghibu
Se naşte în 1883 şi urmează şcoala primară în Sălişte. În casa părintească găseşte "mai întâi toate cărţile sfinte necesare unui creştin", apoi "cărţile de literatură populară şi minunata gazetă «Foaia Poporului», o gazetă enciclopedică populară", pe care o citea cu glas tare, cu emoţie, în admiraţia tuturor, părinţi, fraţi, ucenici şi calfe, în atelierul ce se transforma într-o adevărată sală de lectură. Face liceul la Sibiu şi Braşov, studii superioare la Sibiu, Bucureşti, Budapesta, Strasbourg şi Jena, cu doctorate în Filosofie şi Pedagogie. E secretar al secţiei şcolare în cadrul "Astrei". În 1918, se înrolează în Garda Naţională din Sălişte, care păzeşte calea ferată ce duce spre Alba Iulia. După 1 decembrie 1918, e secretar general în Consiliul Dirigent. Un an mai târziu, e numit la conducerea Universităţii din Cluj şi tot atunci e ales membru corespondent al Academiei. Face mai mulţi ani de închisoare în timpul regimului comunist.
Dionisie Romano
Născut în 1806, în Sălişte, unde urmează cursurile şcolii primare. Se călugăreşte la Mânăstirea Neamţ, sub numele de Dionisie, în 1823. Director şi profesor la Seminarul din Bucureşti (1843-1848), e înlăturat după participarea la Revoluţia din 1848. E stareţ la Mânăstirea Neamţ, unde înfiinţează o şcoală primară şi un gimnaziu. Înlăturat şi din stăreţie, se stabileşte la Iaşi, unde luptă pentru unirea Principatelor. Face prima donaţie de carte Societăţii Academice Române, fapt pentru care e ales membru de onoare în 1868, al doilea membru după Principele Carol. După moarte, biblioteca sa, cuprinzând peste 150 de manuscrise româneşti, slavone, greceşti, turceşti, arabe şi peste 7.000 de cărţi în diferite limbi, unele rarităţi, intră în patrimoniul Academiei Române.
Nicolae Ivan
Născut în 1855, în Aciliu, comuna Sălişte. Absolvă liceul şi Seminarul Teologic la Sibiu. E numit învăţător în Sălişte, unde predă până în 1884. În 1881, e delegatul învăţătorilor români la Congresul Extraordinar al Învăţătorilor de la Budapesta. Face parte din mişcarea memorandistă. E întâiul Episcop al Vadului, Feleacului şi Clujului, în 1921, ctitor a peste 200 de biserici în zonă. Este unul dintre cei care pun la cale cumpărarea terenului din Sibiu pe care s-a construit Catedrala Metropolitană ortodoxă. Cum românii nu puteau să cumpere terenuri în Sibiu, Ivan, care ţinea banii bisericii, cumpără, printr-un interpus maghiar, la suprapreţ, o stradă întreagă aproape în centrul Sibiului! În 1934 e ales membru de onoare al Academiei Române. Trece la cele veşnice în 1936.
Dumitru D. Roşca
Se naşte în 1895, la Sălişte, unde urmează primele patru clase la şcoala primară. Absolvă liceul de stat din Sibiu, iar din clasa a VI-a, trece la liceul românesc din Braşov. Urmează Institutul Teologic din Sibiu, se înscrie la Facultatea de Filosofie a Universităţii din Viena în 1917, iar după 1918, urmează cursurile universităţii de Filosofie din Bucureşti. Îşi ia licenţa în 1922, la Sorbonna, şi apoi doctoratul, în 1928. Între 1929 şi 1965, este profesor de Istoria Filosofiei la Universitatea din Cluj. Membru corespondent al Academiei Române din 1963 şi membru titular din 1974. A fost prieten încă din liceu cu Lucian Blaga, cu care a petrecut multe veri la Sălişte.
Axente Banciu
Se naşte în 1875 şi urmează şcoala primară la Sălişte. Face primele şase clase de liceu la Sibiu, iar următoarele două la Braşov. Bursier al Facultăţii de Litere şi Filosofie al Universităţii din Budapesta, obţine diploma de profesor de Română şi Maghiară. În 1907, devine profesor de Română şi Maghiară la şcoala românească din Braşov. În 1931, este ales Senator în Parlamentul ţării.
Pe lângă activitatea de la catedră, desfăşoară o bogată activitate publicistică, în paginile "Gazetei Transilvaniei" şi în cele ale "Ţării Bârsei". În 1948, e ales membru de onoare al Academiei Române.