Doctorul i-a zis să evite soarele. Vede "în aburi", până la 80 de centimetri înaintea ochilor. Dar nici nu-i trebuie mai mult. "Asta e lumea mea. Retinopatie pigmentară. Îmi pierd vederea în fiecare zi. Dar, atât cât văd, e bine", zice. Micuţă, tunsă scurt, milităros. Şi chiar voioasă: îi place să comunice cu internaţii din cămin. Dacă vrea să vorbească, se apropie de om. Şi-l "ia" în lumea ei, de 70 de centimetri distanţă.
Mariana Ilie a lucrat o viaţă la "Parfume" ICRM din Şoseaua Viilor, chiar lângă "fabrica de şocoladă". Când s-a terminat cu fabrica, n-a mai avut pe nimeni. Avea o fată şi un băiat. Băiatul e în Germania. Fata, la spitalul Bălăceanca, cu oligofrenie de gradul II. Această fată, Carmen, e acum sensul vieţii ei. Deşi complet bolnavă mintal, e blondă şi frumoasă. Acum câţiva ani, după ce nişte bărbaţi au violat-o şi au bătut-o inuman, ea şi-a pierdut total puţina memorie. Singurul om pe care îl recunoaşte este mama. Mariana Ilie abia aşteaptă să meargă la ospiciu să o viziteze. Se descurcă singură să ia autobuze, să poată ajunge. "Când mă vede, fetiţa mea fuge către mine şi mă întreabă: «Mami, mami, mi-ai adus ceva bun?...»". Zice că stau amândouă pe marginea patului de spital, iar Carmen o ia în braţe şi o mângâie pe păr. Părul ei aspru, retezat auster din foarfece. "Aşa face: mă mângâie pe cap. Ca şi când eu aş fi fata ei. Săraca, nu pricepe toate lucrurile. Dar parcă simte. Nu-mi mai comand de mult vitamine pentru ochi, chiar dacă ştiu că orbesc. Din toţi banii, o să-i iau un urs gigant de Crăciun, de la mall. Un urs. Asta îşi doreşte".
Nicio tristeţe nu-i în glasul ei. Aşa e viaţa! Din toţi cei aflaţi la etaj, în elegantul cămin de bătrâni "Alexandrina", din comuna Tunari, de lângă Bucureşti, ea e singura care poate coborî scările. Aici şi-a găsit pacea, după o viaţă de singurătate şi suferinţă. "Când m-au primit aici, nu mi-a venit să cred că poate fi numit «azil»", mărturiseşte. "Nimeni nu mi-a vorbit vreodată aşa frumos. Infirmierele, doamna directoare Nicoleta... Nişte oameni buni. Na, uitaţi-vă cum arată camerele: zici că-i hotel de trei stele. Curăţenie zilnic, televizor, cadă, cabină de duş... Tratamente, medici, doamna Nicoleta ne-aduce toate medicamentele de pe reţetă. Trei mese pe zi, plus două gustări. Aţi văzut ce restaurant avem jos? Şi salonul, cu canapele din piele, şemineu, totul aşa de luxos!... Nici nu speram vreodată s-ajung să-mbătrânesc în aşa loc. În casa asta, nici nu mai simţi tristeţile. Acum, de exemplu, aşteptăm Crăciunul. Vom coborî toţi acolo, în salon şi o să stăm la masa cea mare. Dar în Ajun o să merg la fetiţa mea. Sigur o să reuşesc eu cumva să-i cumpăr ursul gigant. Uite-atâta e! Serios (râde). Bej, haios, de pluş".
"Să preţuieşti bătrânii!"
Nicoleta Murăşan e "mama" tuturor celor adăpostiţi în "Reşedinţa Alexandrina". Chiar aşa-i zic bătrânii ăştia neputincioşi şi bolnavi: "mama noastră". 23 de suflete singure, umplând această casă elegantă de pe-o stradă liniştită din Tunari, învăluită, seara, până-n înalturile acoperişurilor, de-o lumină blândă şi ocrotitoare. E, într-adevăr, frumos. Salonul larg, ca de conac boieresc, cu focul mocnind în şemineu, înaintea impozantei biblioteci şi cu cinci motani graşi, tolăniţi pe sofale. Bucătăria strălucind de curăţenie... Uşi imense de sticlă, cât tot peretele, deschizându-se spre superba terasă... Totul pare nou, deşi aşezământul a fost deschis de peste patru ani, nici vorbă de vreun miros de boală sau urină, ca-n obişnuitele azile româneşti. Nicoleta Murăşan a ticluit totul, încă de la început. "Politica" ei a fost: "Să preţuieşti bătrânii!" A concediat pe loc infirmiere care s-au purtat urât cu locatarii azilului, chiar dacă aceştia erau fără memorie. Nici să glumeşti pe seama lor nu-ţi permite. Nu-s doar vorbe. Aveau să-mi confirme atitudinea aceasta două din infirmierele azilului: "E greu. Aici, doar dacă eşti amabil - şi nu numai aşa, «de formă» - poţi rezista. Altfel te dă afară". Directoarea asta exigentă e o femeie mărunţică, fragilă, ce parcă abia-şi ţine lacrimile în ochi când vorbeşte de bătrânii ei. La început a fost bunica sa, Alexandrina, cea care a trăit aici, în vechea casă, acum renovată. O divinizează, chiar şi acum, zece ani după ce a murit. În onoarea ei, a pus şi numele acestei instituţii. Când a extins clădirea, a ocolit bradul copilăriei, sădit de străbunici (pe care i-a cunoscut bine, de copilă), deşi toţi arhitecţii o sfătuiau să-l doboare. Bradul e sufletul casei, un simbol al familiei. Pentru Nicoleta, întreg acest loc este sfânt. "Bunica mea?... Hm, n-aş putea fi nici pe jumătate vreodată cum a fost ea. O bunătate nemărginită. Eu mi-am petrecut toată copilăria în locul ăsta. Bunica Alexandrina îmi e şi azi model de viaţă. Era, de altfel, un model pentru toată comunitatea: toţi din comuna Tunari veneau să îi ceară ajutorul şi sfatul. Un om pe care efectiv nu poţi să te superi! Mereu pozitivă, glumeaţă, senină. Rar mai vezi azi aşa ceva. Foarte credincioasă, se ruga seară de seară la icoană, dar întâi pentru lumea întreagă şi apoi pentru copiii ei. Părintele Marin, preotul din Tunari, se mândrea că bunica e cea mai apropiată prietenă a lui. A murit în casa asta, a treia zi după Crăciun, chiar în ziua de nume a soţului ei, Ştefan. Singură ţinea casa, la 92 de ani. Am fost la ea de Crăciun şi am presimţit că nu va fi bine. A trebuit să plec urgent într-o delegaţie în Grecia şi l-am sunat pe tata: «Du-te până acolo, simt că ceva...» A găsit-o pe podea, prăbuşită în mijlocul casei. Tot aici, în casa aceasta, a murit apoi şi mama mea, Victoria. Atunci am văzut prima oară cât de rapidă, de devastatoare poate fi boala asta, Alzheimer. Eu eram directorul unei mari bănci austriece din Bucureşti. Căutasem mult timp un sanatoriu în care mama mea să poată măcar... muri liniştită. Am vizitat multe locuri, am văzut condiţiile din azilele româneşti. Până la urmă, am hotărât să o îngrijesc singură, acasă. Se poate spune că mama a fost «primul pacient» al Reşedinţei Alexandrina. Mi-am neglijat şi soţul, serviciul, ca să o pot îngriji. După moartea mamei, m-am pomenit singură în casa asta pustie. Aveam şansa să îmi refac viaţa. Toată lumea mă sfătuia să o vând, dar n-am putut. Efectiv, nu puteam concepe să renunţ la locul unde am fost cea mai fericită fiinţă din cât poate să fie un om... Când am început lucrul la căminul de bătrâni, n-am avut decât o singură obsesie: dacă ar fi fost să-mi duc mama sau bunica într-un cămin, cum mi-aş fi dorit să fie tratate ele acolo? Mi-am zis că dacă o să împlinesc asta, sigur îmi va fi şi mie bine apoi. Ca un fel de recompensă a mea, cumva. M-am gândit că şi bunica ar fi astfel mândră de mine. Asta a fost ceea ce m-a ţinut".
File de recunoştinţă
Şi-a dat demisia din funcţia de director de bancă, deşi câştiga foarte mulţi bani. Austriecii se rugau de ea să rămână. A renunţat la tot, pentru a face casa asta. N-a regretat. S-a purtat bine cu cei dintâi oaspeţi ai căminului. (Aici e interzis să-i numeşti "pacienţi", sau "bătrâni". Li se spune fie rezidenţi, fie oaspeţi). Mereu, când vorbeşte cu ei, se gândeşte la bunica Alexandrina şi la mama Victoria. Apoi au început să vină şi alţii. Tot mai mulţi, ca prin minune, fără nicio reclamă. E greu să prinzi loc, azi, în Reşedinţa Alexandrina. Dar Nicoleta chiar nu se gândeşte la profituri, care oricum nu sunt mari. Îi face ei bine ca aceşti oameni să fie cât de cât mulţumiţi, la sfârşitul vieţii. Ca o speranţă, cumva, că omul poate să nu fie uitat niciodată... Îi face plăcere să-i vadă zâmbindu-i recunoscători sau adunându-se seara spre salon, ca-ntr-o mare familie. Să recitească, iar şi iar, din caietul de impresii al căminului, gândurile frumoase ale unor oameni care au fost... Aveam să văd şi eu acest caiet, să citim împreună din el: profesori universitari, ingineri, inspectori, economişti, avocaţi... Pagini de recunoştinţă, la care uneori chiar îţi dau lacrimile. Simţi cât de singuri erau când au scris. Cei mai mulţi au murit. Zeci şi zeci de oameni. Toţi au fost părinţi, bunici, soţi, au lăsat o istorie în urmă. Au sacrificat multe pentru cei de azi. Astfel îşi aminteşte şi de bunicul ei, Ştefan, care a fost nevoit să-şi vândă caii pentru a-şi ţine familia, odată cu fabuloasele modernizări ale regiunii Pipera. A păstrat, însă, hamurile. Hamurile cu zurgălăi ale celor doi roibi ai copilăriei, cu care, la fiecare Crăciun, se înhăma el însuşi la săniuţă şi o ducea pe Nicoleta în goană prin zăpezi, învârtindu-se nebuneşte prin curtea acestei case, făcându-i toate mofturile. Nu poate uita. "Cât de multe a putut face acest bunic pentru mine! E incredibil. Ar fi făcut orice, şi-ar fi dat viaţa. Orice, doar ca eu să râd, să mă simtă fericită. Cum să-ţi uiţi bătrânii? Cum să uiţi nişte oameni care au făcut cândva totul pentru tine?...".
"Spuneţi-i lui Cristi să nu mă ia de aici"
Cei mai mulţi n-au pe nimeni. Teodorescu Ileana are 88 de ani şi nu-şi aminteşte de când este aici. Nici n-o prea interesează . Îmi spune direct că e fericită, că efectiv are de toate si nu-i trebuie nimica altceva. Este extrem de lucidă, poate da sute de citate din cărţi abia citite, îşi aminteşte perfect fiecare dintre zilele petrecute aici. Doar că n-o interesează de când a venit. De parcă s-ar fi născut aici a doua oară. "Am de toate. Oamenii se poartă cu mine ca şi cu o regină. Aşa am trăit toată viaţa mea. Tatăl meu a fost medic, fratele medic, soţul a fost inginer. Nu mi-a lipsit nimic. Dar abia acum sunt cu adevărat liniştită. Uitaţi-vă: dezleg cuvinte. Citesc cărţi. Am aici (la căpătâiul patului Biedermeier, lângă perete) două Neagu Djuvara, un Faulkner, un Orhan Pamuk... Nu trece zi fără să citesc măcar 30 de pagini. După ce le termin, comand altele. Am! Am şi radio, am cosmetice, am un apartament în Tulcea unde pot merge când vreau, dar nu mă duc. De ce să mă duc, dacă aici am tot? Asistentele mă preţuiesc, se poartă respectuos, doamna directoare îmi face toate doleanţele. Nu suport bătrânii. Lumea care se plânge că-i singură, ăia care se văicăresc tot timpul, ba că mă doare aia, ba ailaltă... Cât am minte să citesc, să pot privi lumea, sunt fericită. Toţi au murit. Doar o nepoată de soră, Ruxandra, mai vine uneori. Şi-mi zic: «Ei, dacă nu mai am pe nimeni, atunci măcar mă am pe mine»". Şi doamna Ileana Teodorescu râde.
Reproduceri după picturi de MIRCIA DUMITRESCU