- Bună dimineaţa, mama. Te-ai uitat cât e ceasul?
- Bună dimineaţa, fată dragă! E cinci şi jumătate. De ce mă mai întrebi? Ştii bine că, de când m-am mutat în casa asta de la marginea oraşului, ştiu ce oră e dimineaţa, chiar fără să mă uit la penele vreunui ceasornic. Aici, pe ultima stradă din nord-vestul Bucureştiului, am învăţat fără să vreau să mă adaptez la alte timpuri şi alte ritmuri: ale păsărilor, ale firelor de iarbă, ale copacilor din grădina mea. Dimineaţa devreme, când soarele intră pe fereastra dormitorului şi se rostogoleşte direct pe pat, e un adevărat spectacol pe care rareori îl ratez: de la primele raze, delicate şi rozalii, până la şuvoiul de neoprit care se revarsă când soarele scapă de strânsoarea copacilor.
- Nu e totuşi prea devreme pentru tine ?
- Nu e, pentru că sunt "gospodară" şi am îndatoriri. De cum se face ziuă, o armată de pisici flămânde, căţărate prin pomi, prin vie sau pe stâlpi, pândeşte toate mişcările din casă. Abia după ce le hrănesc pe ele, după ce scap teafără, nerăsturnată de entuziasmul cu care mă întâmpină, pot să-mi prepar liniştită cafeaua.
- Mama, cum faci cafeaua de iese aşa de bună?
- N-o să-ţi răspund că dragostea şi iubirea fac din mâncare şi din cafea ceva extraordinar. Că astea-s clişee pe care le-ai mai auzit. O să-ţi spun doar că, aşa ca în toate cele ale vieţii, important e dozajul. Nu clocoti prea mult apa, pune cafea musai rece şi proaspăt măcinată, mai adaugă dacă ai chef un strop de ghimbir, un praf de scorţişoară sau puţin cardamom şi-apoi ai un pic de răbdare până când din aburul caimacului gros apar povestea şi vraja.
- Poveştile tale tocmai au dat în clocot. Mă bucur să le văd, în sfârşit, strânse într-un volum, proaspăt apărut la Editura Eikon. Cum s-a născut cartea asta?
- Primele texte pe care le-am publicat în "Formula AS" au fost chiar amintiri din copilăria petrecută în Maramureş. E meritul Sânzianei Pop că a ţinut mereu trează aura de poveste din scrisul meu, incitându-mă să scriu şi să rescriu întâmplările copilăriei. De atunci, au trecut douăzeci de ani în care mi-am tot antrenat memoria afectivă, ca să scoată la iveală oameni şi întâmplări, cu grija de a nu pierde tonul naiv şi candid al copilului care am fost, uimirea şi mirarea în faţa a tot ce se întâmpla în jurul meu.
- Cartea ta are un titlu care stârneşte curiozităţi. Ce e, de fapt, o "druşcă"?
- În Maramureş, druşca e o însoţitoare a unei mirese în ceremonialul nunţii, dar poate fi şi o însoţitoare a unui flăcău mort înainte de a fi însurat. Când aveam patru ani, am fost druşcă eu însămi, la înmormântarea unui copil din vecini. A fost prima oară când am cunoscut îndeaproape moartea. M-am simţit druşcă şi mai târziu, când oameni foarte apropiaţi din familia noastră au dispărut. Am scris despre ei, ca să-mi îmblânzesc suferinţa şi să-i reînviu în cuvinte. Pentru că, da, cuvintele, scrisul, povestitul au şi darul acesta extraordinar de a recupera şi de a vindeca. Cum au şi alte puteri la care bine ar fi să luăm seama. Eu, una, sunt atentă nu doar la vorbele pe care le scriu, ci şi la cele pe care le rostesc. Tac cam mult, mi s-a reproşat nu o dată. E adevărat, dar tac tot în limba română.
- Ba chiar într-o limbă română cum nu mai e alta, plină de cuvinte vechi, aproape pierdute. E importantă pentru tine limba Maramureşului în care te-ai născut?
- Astea sunt cuvintele care mă fac să mă simt acasă, care mă ajută să recuperez depărtarea geografică şi să mă întorc, scriind, în colţul de lume în care m-am născut. Sunt cuvinte de care pur şi simplu mi-e dor, cuvinte care îmi pot declanşa o grămadă de amintiri. Acum ceva timp, m-au ajutat să-mi renovez casa nişte meşteri maramureşeni. La nebunie îmi plăcea să-i ascult cum vorbesc între ei! Atunci am scris cele mai frumoase texte cu amintiri din nord.
- Ai părăsit locul copilăriei acum mai bine de patru decenii, ca să te stabileşti pe rând la Cluj şi la Bucureşti. Tu unde te simţi de fapt acasă?
- Până am reuşit să găsesc grădinuţa şi casa asta în care m-am mutat, lăsând în urmă centrul aglomerat al capitalei, am avut aproape doi ani de provizorat. Doi ani de aşteptări nesigure în care am înţeles că acasă începe să nu mai fie un loc. Constat cu uimire că azi mă pot desprinde mult mai uşor de o casă sau de un oraş, fără ca asta să însemne lipsă de ataşament, de consistenţă sau superficialitate. Sigur că-mi place casa în care stau, sigur că-mi plac obiectele pe care le-am adunat de-a lungul timpului, mi-e drag să-mi aranjez câte-un colţ al casei la care să mă întorc. Dar într-o zi, şi acest acasă ar putea dispărea, iar gândul ăsta nu mă mai sperie, câtă vreme am scrisul. Pentru noi, cei dezrădăcinaţi, cel mai la îndemână acasă e pagina albă.
- Ţi-ai făcut totuşi un loc şi pentru scris?
- Da, am o masă în faţa unei ferestre, în care pot să văd întreg spectacolul pe care anotimpurile îl desfăşoară în curtea mea. Din când în când, ca acuma când îţi răspund la aceste întrebări, câte o mâţă cu ochi sclipitori se strecoară pe pervaz şi se uită la mine.
- Ştiu pisicile să spună poveşti?
- Absolut, cele mai grozave "povestitoare-torcălitoare" sunt Franţuşca, Roji şi Agrişă. Dimineaţa sunt primele care se reped să-şi frece blana de picioarele mele, să-şi scuture, aşa, poveştile de care s-au umplut în lumea lor nocturnă.
- Cum scrii, mamă? Cum ademeneşti scrisul?
- Scriu dimineaţa devreme, când peste întreaga curte e o prospeţime de început de lume. Mai greu e până intru în rezonanţă cu prospeţimea asta. Ca să nu mă încarc de erzaţul cotidian, nu deschid niciodată înainte de a scrie televizorul sau internetul. Scrisul se cere protejat. În rest, nu m-am gândit, nu mi-am inventat fetişuri şi tabieturi, n-am făcut din scris o datorie, l-am trăit mereu ca pe o sărbătoare.
- În poveştile tale, copilăria are mereu un gust de turtă dulce, un abur vrăjit care o ţine sub un clopot de sticlă. Unde s-au dus toate necazurile? Cum de nu au trecut şi ele în scris?
- Important nu e cât îţi modifică o întâmplare dureroasă traseul, ci cum reuşeşti să scapi de obsesia ei, cum te eliberezi şi te întorci la ceea ce eşti tu cu adevărat. Lumea e mereu plină de durere. Dacă te pui în mijlocul întâmplărilor, vei suferi exemplar. La fel şi dacă vei rămâne la marginea lor. Asta înseamnă că nu locul pe care ţi-l rezervi în lume contează, ci felul în care pui în faţa întâmplărilor experienţa răbdării tale, înţelepciunea de-a nu te crede buricul pământului, ci aceea de a te strădui să înţelegi de ce eşti tocmai tu, în acel loc, în acel timp.
- Mai am doar un strop din cafeaua făcută de tine. Lasă-mă să-ţi mai pun o ultimă întrebare. Dacă ai putea colora dimineaţa asta cu trei lucruri din copilăria ta, care ar fi acelea?
- Felul în care Buna tropăia mulţumită când îşi inspecta gospodăria, momentele de tihnă în care mama şi tata puneau ţara la cale, naivitatea cu care îşi plănuiau ei zilele, puterea lor de a visa cu ochii deschişi, de a schiţa un viitor care niciodată nu li s-a împlinit. Şi apoi, pădurea copilăriei, văzută din pragul casei - tainică, bătrână, maiestuoasă, ca un uriaş animal adormit.
Joi, 14 decembrie, ora 19.00, la Café Verona, din cadrul librăriei Cărtureşti, str. Arthur Verona nr. 13, Bucureşti, poveştile Otiliei Ţeposu îşi vor lua zborul spre cititori. Vă aşteptăm cu drag la lansare !