- Bună dimineața, mama. Te-ai uitat cât e ceasul?
- Bună dimineața, fată dragă! E cinci și jumătate. De ce mă mai întrebi? Știi bine că, de când m-am mutat în casa asta de la marginea orașului, știu ce oră e dimineața, chiar fără să mă uit la penele vreunui ceasornic. Aici, pe ultima stradă din nord-vestul Bucureștiului, am învățat fără să vreau să mă adaptez la alte timpuri și alte ritmuri: ale păsărilor, ale firelor de iarbă, ale copacilor din grădina mea. Dimineața devreme, când soarele intră pe fereastra dormitorului și se rostogolește direct pe pat, e un adevărat spectacol pe care rareori îl ratez: de la primele raze, delicate și rozalii, până la șuvoiul de neoprit care se revarsă când soarele scapă de strânsoarea copacilor.
- Nu e totuși prea devreme pentru tine ?
- Nu e, pentru că sunt "gospodară" și am îndatoriri. De cum se face ziuă, o armată de pisici flămânde, cățărate prin pomi, prin vie sau pe stâlpi, pândește toate mișcările din casă. Abia după ce le hrănesc pe ele, după ce scap teafără, nerăsturnată de entuziasmul cu care mă întâmpină, pot să-mi prepar liniștită cafeaua.
- Mama, cum faci cafeaua de iese așa de bună?
- N-o să-ți răspund că dragostea și iubirea fac din mâncare și din cafea ceva extraordinar. Că astea-s clișee pe care le-ai mai auzit. O să-ți spun doar că, așa ca în toate cele ale vieții, important e dozajul. Nu clocoti prea mult apa, pune cafea musai rece și proaspăt măcinată, mai adaugă dacă ai chef un strop de ghimbir, un praf de scorțișoară sau puțin cardamom și-apoi ai un pic de răbdare până când din aburul caimacului gros apar povestea și vraja.
- Poveștile tale tocmai au dat în clocot. Mă bucur să le văd, în sfârșit, strânse într-un volum, proaspăt apărut la Editura Eikon. Cum s-a născut cartea asta?
- Primele texte pe care le-am publicat în "Formula AS" au fost chiar amintiri din copilăria petrecută în Maramureș. E meritul Sânzianei Pop că a ținut mereu trează aura de poveste din scrisul meu, incitându-mă să scriu și să rescriu întâmplările copilăriei. De atunci, au trecut douăzeci de ani în care mi-am tot antrenat memoria afectivă, ca să scoată la iveală oameni și întâmplări, cu grija de a nu pierde tonul naiv și candid al copilului care am fost, uimirea și mirarea în fața a tot ce se întâmpla în jurul meu.
- Cartea ta are un titlu care stârnește curiozități. Ce e, de fapt, o "drușcă"?
- În Maramureș, drușca e o însoțitoare a unei mirese în ceremonialul nunții, dar poate fi și o însoțitoare a unui flăcău mort înainte de a fi însurat. Când aveam patru ani, am fost drușcă eu însămi, la înmormântarea unui copil din vecini. A fost prima oară când am cunoscut îndeaproape moartea. M-am simțit drușcă și mai târziu, când oameni foarte apropiați din familia noastră au dispărut. Am scris despre ei, ca să-mi îmblânzesc suferința și să-i reînviu în cuvinte. Pentru că, da, cuvintele, scrisul, povestitul au și darul acesta extraordinar de a recupera și de a vindeca. Cum au și alte puteri la care bine ar fi să luăm seama. Eu, una, sunt atentă nu doar la vorbele pe care le scriu, ci și la cele pe care le rostesc. Tac cam mult, mi s-a reproșat nu o dată. E adevărat, dar tac tot în limba română.
- Ba chiar într-o limbă română cum nu mai e alta, plină de cuvinte vechi, aproape pierdute. E importantă pentru tine limba Maramureșului în care te-ai născut?
- Astea sunt cuvintele care mă fac să mă simt acasă, care mă ajută să recuperez depărtarea geografică și să mă întorc, scriind, în colțul de lume în care m-am născut. Sunt cuvinte de care pur și simplu mi-e dor, cuvinte care îmi pot declanșa o grămadă de amintiri. Acum ceva timp, m-au ajutat să-mi renovez casa niște meșteri maramureșeni. La nebunie îmi plăcea să-i ascult cum vorbesc între ei! Atunci am scris cele mai frumoase texte cu amintiri din nord.
- Ai părăsit locul copilăriei acum mai bine de patru decenii, ca să te stabilești pe rând la Cluj și la București. Tu unde te simți de fapt acasă?
- Până am reușit să găsesc grădinuța și casa asta în care m-am mutat, lăsând în urmă centrul aglomerat al capitalei, am avut aproape doi ani de provizorat. Doi ani de așteptări nesigure în care am înțeles că acasă începe să nu mai fie un loc. Constat cu uimire că azi mă pot desprinde mult mai ușor de o casă sau de un oraș, fără ca asta să însemne lipsă de atașament, de consistență sau superficialitate. Sigur că-mi place casa în care stau, sigur că-mi plac obiectele pe care le-am adunat de-a lungul timpului, mi-e drag să-mi aranjez câte-un colț al casei la care să mă întorc. Dar într-o zi, și acest acasă ar putea dispărea, iar gândul ăsta nu mă mai sperie, câtă vreme am scrisul. Pentru noi, cei dezrădăcinați, cel mai la îndemână acasă e pagina albă.
- Ți-ai făcut totuși un loc și pentru scris?
- Da, am o masă în fața unei ferestre, în care pot să văd întreg spectacolul pe care anotimpurile îl desfășoară în curtea mea. Din când în când, ca acuma când îți răspund la aceste întrebări, câte o mâță cu ochi sclipitori se strecoară pe pervaz și se uită la mine.
- Știu pisicile să spună povești?
- Absolut, cele mai grozave "povestitoare-torcălitoare" sunt Franțușca, Roji și Agrișă. Dimineața sunt primele care se reped să-și frece blana de picioarele mele, să-și scuture, așa, poveștile de care s-au umplut în lumea lor nocturnă.
- Cum scrii, mamă? Cum ademenești scrisul?
- Scriu dimineața devreme, când peste întreaga curte e o prospețime de început de lume. Mai greu e până intru în rezonanță cu prospețimea asta. Ca să nu mă încarc de erzațul cotidian, nu deschid niciodată înainte de a scrie televizorul sau internetul. Scrisul se cere protejat. În rest, nu m-am gândit, nu mi-am inventat fetișuri și tabieturi, n-am făcut din scris o datorie, l-am trăit mereu ca pe o sărbătoare.
- În poveștile tale, copilăria are mereu un gust de turtă dulce, un abur vrăjit care o ține sub un clopot de sticlă. Unde s-au dus toate necazurile? Cum de nu au trecut și ele în scris?
- Important nu e cât îți modifică o întâmplare dureroasă traseul, ci cum reușești să scapi de obsesia ei, cum te eliberezi și te întorci la ceea ce ești tu cu adevărat. Lumea e mereu plină de durere. Dacă te pui în mijlocul întâmplărilor, vei suferi exemplar. La fel și dacă vei rămâne la marginea lor. Asta înseamnă că nu locul pe care ți-l rezervi în lume contează, ci felul în care pui în fața întâmplărilor experiența răbdării tale, înțelepciunea de-a nu te crede buricul pământului, ci aceea de a te strădui să înțelegi de ce ești tocmai tu, în acel loc, în acel timp.
- Mai am doar un strop din cafeaua făcută de tine. Lasă-mă să-ți mai pun o ultimă întrebare. Dacă ai putea colora dimineața asta cu trei lucruri din copilăria ta, care ar fi acelea?
- Felul în care Buna tropăia mulțumită când își inspecta gospodăria, momentele de tihnă în care mama și tata puneau țara la cale, naivitatea cu care își plănuiau ei zilele, puterea lor de a visa cu ochii deschiși, de a schița un viitor care niciodată nu li s-a împlinit. Și apoi, pădurea copilăriei, văzută din pragul casei - tainică, bătrână, maiestuoasă, ca un uriaș animal adormit.
Joi, 14 decembrie, ora 19.00, la Café Verona, din cadrul librăriei Cărturești, str. Arthur Verona nr. 13, București, poveștile Otiliei Țeposu își vor lua zborul spre cititori. Vă așteptăm cu drag la lansare !