*
Oliver este bihorean, a făcut liceul la Timişoara, facultatea la Braşov, apoi s-a întors cu serviciul la Timişoara. Este inginer silvic. Pasiunea sa pentru câinii de rasă mare l-a făcut ca, după şapte ani de locuit în Timişoara, să se mute, împreună cu soţia, într-un sat din apropiere. Născut şi crescut la ţară, el s-a regăsit în acest spaţiu, departe de aglomeraţia urbană. E linişte, se ocupă în voie de câini şi merge zilnic la Timişoara, la muncă. "Am început să fotografiez relativ recent, în 2010, după un an de tatonări şi de încercări. Am descoperit cărţile de fotografie din colecţia «Diafragma 9», care mi-au deschis ochii, şi am început cu fotografia de stradă. Mi-a plăcut să fotografiez oamenii în ipostaze naturale, fără să fie conştienţi de prezenţa mea, fără să îmi pozeze. Cred că, în mod firesc, următorul pas s-a îndreptat către fotografia documentară. Am căutat şi cumpărat albumele unor mari fotografi, precum Sebastiao Salgado, fotografi ce ating subiecte dure, de natură socială. Am dorit şi eu să găsesc astfel de subiecte, să le documentez la modul cel mai serios, să fac fotografii care să aibă un impact, să atingă o coardă sensibilă a privitorului".
Oliver a văzut la televizor mai multe reportaje şi ştiri legate de oraşul Anina, aflat în Banatul de Munte, cândva un înfloritor centru carbonifer, locuit deopotrivă de români, şvabi şi unguri. Decăzută astăzi complet, puţinii locuitori ai localităţii duc o viaţă izolată, uitaţi de lume. La jumătatea anilor '80, autorităţile comuniste au decis să fărâme un munte pentru a construi o uriaşă termocentrală de şisturi bituminoase. Se spune că s-a investit un miliard de dolari în acest El Dorado, ce a adunat muncitori din întreaga ţară, atraşi de salariile foarte mari şi de promisiunea unei case şi a unui loc de muncă stabil. Mii de oameni au venit la Anina, s-au construit blocuri, magazine, şcoli, însă proiectul s-a dovedit a fi un dezastru atât ecologic, cât şi social. Termocentrala nu a funcţionat niciodată cum ar fi trebuit şi a fost închisă repede, în 1988, lăsând în urmă giganţi de beton şi fier nefolosiţi şi mulţi oameni ce nu au ştiut încotro să o apuce. Unii dintre aceştia au rămas să locuiască în continuare în Oraşul Nou şi în colonia Crivina, cele două cartiere construite pentru muncitorii termocentralei. Impresionat de povestea acestor oameni, Oliver Merce a străbătut de zeci de ori cei 140 de kilometri care despart Timişoara de Anina, a fotografiat şi şi-a finanţat singur albumul "Anatomia decăderii". O carte bine structurată, o muncă serioasă, dusă până la capăt, un proiect rarisim în peisajul fotografiei din România.
- Ce te-a atras la început la această poveste?
- Îmi doream să-mi găsesc un proiect de anvergură, în care să mă implic, să cred. Văzusem imagini la televizor, fotografii despre acest subiect, mi-au părut că îl tratează superficial, dar că se întâmplă ceva foarte interesant acolo. Mi-am propus să ajung în zonă, să aflu viaţa acestor oameni, nefiltrată prin intermediul altui privitor. Ajuns acolo, mi-am zis că trebuie neapărat aprofundat, e ceva aproape ireal ce se întâmplă în acea zonă. Nu aveam niciun scop precis, dar îmi doream să cunosc şi să fotografiez din plăcere, din curiozitate.
- Ce te-a impresionat la primul contact cu locul?
- Peisajul acela dezolant, blocurile pustii, părăsite. În unele dintre ele trăiesc animale în apartamentele de la parter, câini, vaci. Unii dintre oameni sunt foarte săraci, alţii bolnavi, uneori îi vezi cum trec printre blocurile părăsite ca nişte stafii. Asta-i "la prima vedere". Dar cel mai mult m-au impresionat oamenii. Calzi, primitori. Am ajuns pe căldură, în august 2014, am dat o tură, au sărit toţi copiii cartierului pe mine, ne-am împrietenit imediat. Şi oamenii mari m-au primit fără nicio reţinere, mi-au dat voie să-i fotografiez, m-au invitat la ei în apartamente. Insistau să mă aşeze la masă, chiar dacă nu aveau nimic la îndemână, se împrumutau la vecini, făceau sarmale cu slănină, găseau ceva. Nu au încălzire centrală şi nici apă caldă, se descurcă cu butelii şi cu sobe cu lemne. Cei mai mulţi trăiesc din pensii, din ajutoare sociale, din alocaţiile copiilor. M-a surprins naturaleţea lor, nu le prea păsa de aparatul de fotografiat, nu se blocau, nu se întrerupeau din ce aveau de făcut, ceea ce m-a ajutat mult. Am rămas profund impresionat de aceşti oameni ce au rămas să trăiască acolo, deşi zona nu mai are nimic ce să le ofere. Am vrut ca prin aceste fotografii să dau vizibilitate unor drame umane pe care, cu siguranţă, timpul le va înăbuşi sau le va ascunde.
- Era o atmosferă apăsătoare? Cum se descurcă sufleteşte oamenii din acel loc?
- Totuşi, în album se găsesc câteva fotografii ce trădează dramatism şi o tristeţe sfâşietoare...
- Acelea sunt făcute în colonia Crivina, la zece kilometri de Anina. Se află chiar pe platforma pe care a fost ridicată termocentrala, acolo unde mai trăiesc aproape 50 de oameni, în barăcile tip vagon, construite pentru muncitori. Mulţi dintre ei sunt măcinaţi de boli sau de sărăcie crâncenă, e frig, fiind pe culme, bate mai mereu vântul. Acolo este într-adevăr deprimant. E ca o groapă comună în care zac sfărâmate atât betoanele, cât şi vieţile celor ce mai trăiesc acolo. Am întâlnit oameni ce au înaintat în viaţă în salturi dezordonate şi au experimentat mai multă tristeţe decât am putea noi înţelege vreodată. Nu şi-au expus dramele, le-au păstrat discret în unica încăpere a barăcii în care locuiesc. Când am demarat proiectul, nu am vrut să fac sau să public fotografii extreme. Însă în cazul femeii ce-şi creşte singură, fără niciun venit, cei patru copilaşi, doar cu banii pe care-i obţine din alocaţiile acestora, sau donând sânge, am vrut să atrag atenţia. Este inuman ca statul să nu se implice deloc în astfel de cazuri. Între timp, am aflat că tatăl copiilor s-a întors de la închisoare şi lucrurile mergeau mai bine.
- Ţi-ai finanţat singur publicarea albumului...
- Da, după ce am fotografiat doi ani, iarnă, vară, de Revelion, am simţit că proiectul e gata, că nu mai găsesc lucruri noi. Am ştiut că vreau să scot cartea şi, timp de un an, am strâns bani, aveam un scop, un ţel. A fost nevoie de o sumă consistentă pentru album. Că am pus de atâtea ori motorină pentru drum nu era un capăt de ţară, dar tipografia, traducerea textelor, grafica... Nu ştiam ce o să fie, dacă se va vinde, dar am avut încredere în carte. Am scos 200 de exemplare şi s-au vândut toate. Multe au fost cumpărate de oameni ce nu au treabă cu fotografia, dar au fost impresionaţi, interesaţi de subiect.
- Cum ai fost primit la festivalul din Polonia?
- Festivalul a fost cu mult peste tot ceea ce se întâmplă în România la nivel de fotografie. Incomparabil! Deschiderea a avut loc la cel mai important teatru din oraş, cu o trupă de jazz ce a improvizat în timpul proiecţiei fotografiilor, expoziţiile, bine promovate, au fost găzduite de muzee şi de locuri ce le-au pus în valoare, iar maratonul fotografilor le-a dat acestora prilejul să-şi prezinte proiectele unei aule pline şi să discute cu publicul. Mulţi s-au arătat impresionaţi de subiectul meu, miraţi că într-o ţară din Uniunea Europeană mai există aşa ceva. Se estimează că 20.000 de vizitatori, între care turişti veniţi special într-un oraş cu 180.000 de locuitori au plătit bilete pentru a vedea expoziţiile. O experienţă foarte faină!