OLIVER MERCE - "Vreau să fac fotografii care să aibă impact asupra privitorului, să-i atingă coarda sensibilă"

Iulian Ignat
FotoArtFestival, unul dintre cele mai aș­tep­tate evenimente de fotografie din Europa de Est, desfășurat o dată la doi ani, în ora­șul polonez Bielsko-Biala, a avut în această toamnă invitat și un fotograf român. Oliver Merce a pre­zen­tat la festival cel mai important proiect foto­gra­fic al său, pentru care a lucrat doi ani, "Anatomia decă­derii", concretizat cu o expoziție și cu un album în alb și negru.

*

Oliver este bihorean, a făcut liceul la Timișoara, facultatea la Brașov, apoi s-a întors cu serviciul la Timișoara. Este inginer silvic. Pasiunea sa pentru câinii de rasă mare l-a făcut ca, după șapte ani de locuit în Timișoara, să se mute, împreună cu soția, într-un sat din apropiere. Născut și crescut la țară, el s-a regăsit în acest spațiu, departe de aglomerația urbană. E liniște, se ocupă în voie de câini și merge zil­nic la Timișoara, la muncă. "Am început să foto­grafiez relativ recent, în 2010, după un an de ta­tonări și de încercări. Am descoperit cărțile de fo­to­grafie din colecția «Diafragma 9», care mi-au des­chis ochii, și am început cu fotografia de stra­dă. Mi-a plăcut să fotografiez oamenii în ipostaze na­tu­rale, fără să fie conștienți de prezența mea, fără să îmi pozeze. Cred că, în mod firesc, urmă­torul pas s-a îndreptat către fotografia docu­men­tară. Am căutat și cumpărat albumele unor mari fotografi, precum Sebastiao Salgado, fotografi ce ating subiecte dure, de natură socială. Am dorit și eu să găsesc astfel de subiecte, să le documentez la modul cel mai serios, să fac fotografii care să aibă un impact, să atingă o coardă sensibilă a privitorului".
Oliver a văzut la televizor mai multe reportaje și știri legate de orașul Anina, aflat în Banatul de Munte, cândva un înfloritor centru carbonifer, lo­cuit deopotrivă de români, șvabi și unguri. Decă­zută astăzi complet, puținii locuitori ai localității duc o viață izolată, ui­tați de lume. La ju­mă­ta­tea anilor '80, auto­ri­tățile comu­nis­te au decis să fă­râ­me un mun­te pentru a cons­trui o uriașă termo­cen­trală de șisturi bi­tu­minoase. Se spune că s-a investit un miliard de dolari în acest El Dorado, ce a adunat muncitori din întreaga țară, atrași de salariile foarte mari și de pro­misiunea unei case și a unui loc de muncă stabil. Mii de oameni au venit la Ani­na, s-au construit blocuri, ma­ga­zine, școli, însă pro­iectul s-a dovedit a fi un de­zas­tru atât eco­lo­gic, cât și social. Ter­mo­cen­trala nu a func­țio­nat niciodată cum ar fi trebuit și a fost în­chisă repede, în 1988, lăsând în urmă gi­ganți de beton și fier ne­fo­losiți și mulți oa­meni ce nu au știut în­cotro să o apuce. Unii dintre aceștia au ră­mas să locuiască în con­ti­nua­re în Orașul Nou și în colonia Cri­vina, cele două cartiere construite pentru muncitorii termo­cen­tra­lei. Impresionat de povestea acestor oameni, Oliver Merce a străbătut de zeci de ori cei 140 de ki­lo­­metri care despart Timișoara de Anina, a foto­gra­fiat și și-a finanțat singur albumul "Ana­tomia decă­derii". O carte bine structurată, o muncă se­rioa­să, dusă până la capăt, un pro­iect rarisim în peisajul fotografiei din România.

- Ce te-a atras la început la această po­ves­te?

- Îmi doream să-mi găsesc un proiect de anvergură, în care să mă implic, să cred. Vă­zusem imagini la televizor, fotografii despre acest subiect, mi-au părut că îl tratează su­per­ficial, dar că se întâmplă ceva foarte interesant acolo. Mi-am propus să ajung în zonă, să aflu viața acestor oameni, nefiltrată prin intermediul altui privitor. Ajuns acolo, mi-am zis că trebuie neapărat aprofun­dat, e ceva aproape ireal ce se întâmplă în acea zonă. Nu aveam niciun scop precis, dar îmi doream să cunosc și să fotografiez din plăcere, din curiozitate.

- Ce te-a impresionat la primul contact cu locul?

- Peisajul acela dezo­lant, blocurile pustii, pără­si­te. În unele dintre ele tră­iesc animale în aparta­men­tele de la parter, câini, vaci. Unii dintre oameni sunt foar­te săraci, alții bolnavi, une­ori îi vezi cum trec prin­tre blocurile părăsite ca niș­te stafii. Asta-i "la prima ve­dere". Dar cel mai mult m-au impresionat oamenii. Calzi, primitori. Am ajuns pe căldură, în august 2014, am dat o tură, au sărit toți copiii cartierului pe mine, ne-am împrietenit imediat. Și oamenii mari m-au primit fără nicio reținere, mi-au dat voie să-i foto­gra­fiez, m-au invitat la ei în apartamente. Insistau să mă așeze la masă, chiar dacă nu aveau nimic la înde­mână, se împrumu­tau la vecini, făceau sarmale cu slănină, găseau ceva. Nu au încălzire centrală și nici apă caldă, se descurcă cu butelii și cu sobe cu lem­ne. Cei mai mulți tră­iesc din pensii, din aju­toa­re sociale, din alocațiile co­piilor. M-a surprins na­tu­ralețea lor, nu le prea pă­sa de aparatul de foto­gra­fiat, nu se blocau, nu se în­trerupeau din ce aveau de făcut, ceea ce m-a ajutat mult. Am rămas profund impresionat de acești oa­meni ce au rămas să tră­ias­că acolo, deși zona nu mai are nimic ce să le ofere. Am vrut ca prin aces­te fo­to­grafii să dau vi­zibilitate unor drame uma­ne pe care, cu siguranță, timpul le va înăbuși sau le va ascunde.

- Era o atmosferă apă­­­sătoare? Cum se descurcă sufletește oa­me­nii din acel loc?

- Ei nu privesc lucru­rile așa. Își trăiesc viața normal, fără să simtă vreo apăsare în plus, fără să fie mai deprimați ca cei din oraș. Nu că le-ar fi ușor, dar am simțit că ei văd par­tea plină a paharului: uite, domnule, avem aer curat și liniște. Dacă ar fi să plece în alt oraș, chiria ar fi de zece ori mai mare, celelalte cheltuieli asemenea. Pe unii poate îi ține în Orașul Nou și obișnuința sau frica de a pleca. Cei în putere încearcă diferite lu­cruri. Un bărbat a fost plecat la muncă, dar și-a dat seama că nu-i în regulă să stea departe de familie și să trimită bani, așa că s-a întors. Are cal, căruță și cutreieră pădurile zeci de kilometri, până găsește un buștean, un arbore uscat sau doborât de furtună. Îl secționează și vinde lemnul vecinilor.

- Totuși, în album se găsesc câteva fotografii ce trădează dramatism și o tristețe sfâșietoare...

- Acelea sunt fă­cute în colonia Crivina, la zece kilometri de Anina. Se află chiar pe platforma pe care a fost ridicată termocentrala, acolo un­­de mai trăiesc aproa­pe 50 de oameni, în bară­ci­le tip vagon, construite pentru mun­ci­tori. Mulți dintre ei sunt măcinați de boli sau de sărăcie crâncenă, e frig, fiind pe culme, bate mai me­reu vântul. Acolo este într-adevăr de­primant. E ca o groapă co­mu­nă în care zac sfărâmate atât betoanele, cât și vie­țile celor ce mai trăiesc acolo. Am întâlnit oameni ce au înaintat în viață în salturi dezordonate și au ex­perimentat mai multă tristețe decât am putea noi înțelege vreodată. Nu și-au expus dramele, le-au păstrat discret în unica încăpere a barăcii în care locuiesc. Când am demarat proiectul, nu am vrut să fac sau să public fotografii extreme. Însă în cazul femeii ce-și crește singură, fără niciun venit, cei patru copilași, doar cu banii pe care-i obține din alocațiile acestora, sau donând sânge, am vrut să atrag atenția. Este inuman ca statul să nu se implice deloc în astfel de cazuri. Între timp, am aflat că tatăl copiilor s-a întors de la închisoare și lucrurile mergeau mai bine.

- Ți-ai finanțat singur publicarea albumului...

- Da, după ce am fotografiat doi ani, iarnă, vară, de Revelion, am simțit că proiectul e gata, că nu mai gă­sesc lucruri noi. Am știut că vreau să scot cartea și, timp de un an, am strâns bani, a­veam un scop, un țel. A fost nevoie de o sumă con­sis­tentă pentru album. Că am pus de atâtea ori mo­to­rină pentru drum nu era un capăt de țară, dar tipo­grafia, traducerea textelor, grafica... Nu știam ce o să fie, dacă se va vinde, dar am avut încredere în car­te. Am scos 200 de exemplare și s-au vândut toate. Multe au fost cumpărate de oameni ce nu au treabă cu fotografia, dar au fost impresionați, interesați de subiect.

- Cum ai fost primit la festivalul din Polonia?

- Festivalul a fost cu mult peste tot ceea ce se întâmplă în România la nivel de fotografie. Incom­parabil! Deschiderea a avut loc la cel mai important teatru din oraș, cu o trupă de jazz ce a improvizat în tim­pul proiecției fotografiilor, expozițiile, bine pro­mo­vate, au fost găzduite de muzee și de locuri ce le-au pus în valoare, iar maratonul fotografilor le-a dat acestora prilejul să-și prezinte proiectele unei aule pline și să discute cu publicul. Mulți s-au arătat im­pre­sionați de subiectul meu, mirați că într-o țară din Uni­unea Europeană mai există așa ceva. Se esti­mea­ză că 20.000 de vizitatori, între care turiști veniți spe­cial într-un oraș cu 180.000 de locuitori au plă­tit bi­­le­te pentru a vedea expozițiile. O experiență foarte faină!