Se simţea ostenită. Îi smulseseră părul din cap şi degetele i le tăiaseră, înainte s-o arunce în cazanul cu apă clocotită. Dar Dumnezeu, Dumnezeul ei, nu o lăsase pe Mavra să piară. Acum îi legaseră trupul nedrept de tânăr pe o cruce şi o aşezaseră în faţa celei pe care mirele său, Timotei, abia dacă mai sufla. L-au chinuit şi pe el în fel şi chip, doar, doar îl vor face să renunţe la credinţa lui. Îl lăsaseră fără vedere, dar încă mai simţea cum viaţa se scurge, picătură cu picătură, din trupul preafrumoasei sale soţii. Au crezut păgânii că astfel le vor slăbi credinţa şi-i vor face închinători la idoli. N-aveau de unde să ştie - şi cum să fi înţeles, oare? - cât de puternică este iubirea şi cât de veşnică o poate face credinţa în Iisus Hristos! A trecut o zi şi încă una. Li se făcuse somn, după ce simţiseră că nu mai pot de foame şi sete. Slujitorii ighemonului din Tebaida îi ispiteau neîncetat, făgăduindu-le bunătăţi şi avuţii şi viaţă. Ce viaţă va mai fi fost însă aceea, fără de Hristos, fără de Dumnezeul veşniciei de care se simţeau aproape, tot mai aproape? Se îmbărbătau unul pe altul, dormeau cu rândul, doar să nu cadă, să nu cadă... Şi, după nouă zile, s-au stins. Timotei avea 20 de ani, iar soţia sa, Mavra, doar 17. Erau frumoşi şi tineri şi aveau, cum se spune, toată viaţa înainte. Ştiau prea bine asta, şi de aceea au ales-o, doar că nu pe cea pământească, ci pe cea veşnică. Răsplată pentru sacrificiul lor.
Martiriul lor i-a aşezat pe Timotei şi Mavra în rândul sfinţilor. Iar una din bisericile care-i au drept ocrotitori este şi cea din Slimnic, judeţul Sibiu. Poate singura din ţară cu acest hram, mai puţin obişnuit.
Acatistul din seara nunţii
"S-a întâmplat să aflu de viaţa şi existenţa acestor doi sfinţi pe când eram în anul doi la Facultatea de Teologie din Sibiu. Era 3 mai, ziua în care ei sunt celebraţi în calendar, iar părintele Vasile Mihoc i-a pomenit în cadrul unui maslu oficiat la capela facultăţii. Domnia sa are 13 copii şi poate de aceea are o evlavie aparte pentru sfinţii căsătoriţi. Atunci, a vorbit atât de frumos şi sensibil despre Timotei şi Mavra, încât mi-am dorit să aflu mai multe despre viaţa lor. Şi am fost surprins să constat că nu exista niciun acatist care să le fie închinat. Am căutat peste tot, poate găsesc ceva, dar nimic! Nici în limba rusă, nici în engleză, franceză sau germană. Şi am simţit, aşa, ca o părere de rău, că parcă prea impresionant fusese chinul celor doi. Am cerut binecuvântarea Părintelui Mihoc şi a duhovnicului meu şi am îndrăznit să scriu eu un acatist al sfinţilor Timotei şi Mavra. Un an mai târziu, l-am oferit cadou soţiei mele, în seara nunţii", povesteşte părintele George Cosmin Piţ.
Părintele Piţ e originar din Satu Mare. Primii ani, ca preot, i-a petrecut în parohia Marga, din judeţul Caraş-Severin, apoi, în 2006, a ajuns la Slimnic. Biserica în care a fost hirotonit are şi ea o poveste ciudată, al cărei curs aştepta, parcă, pe cineva vrednic să-l aşeze într-un rost. Piatra de temelie a bisericii a fost pusă încă din anul 1990. Şi au tot ostenit la ea meşterii mai bine de un deceniu, apoi s-au oprit şi biserica a rămas neterminată. Erau din ea doar zidurile şi acoperişul. Atât. Şi, undeva, speranţa tăinuită a localnicilor că într-o zi vor avea s-o vadă gata, fie ce va fi, chiar dacă forma sa aparte n-o înţeleg nici acum pe de-a-ntregul. "Biserica are o formă mai neobişnuită. Aşa au gândit-o cei care au proiectat-o: ca o îmbinare între stilul brâncovenesc, cel moldovenesc şi cel din Ardeal. În plus, are două turle: cea din naos, asemănătoare turlelor bisericilor de lemn din Maramureş, doar că e din zid, iar turla principală e aidoma celor existente la mânăstirile din Bucovina, Moldoviţa şi Suceviţa, în formă de stea cu opt colţuri. Nu se prea fac biserici cu două turle, de regulă numărul acestora trebuie să fie impar", spune părintele.
În vara lui 2006, când părintele Piţ a fost hirotonit preot la Slimnic, ÎPS Laurenţiu Streza, Mitropolitul Ardealului, prezent la eveniment, i-a dat preotului o misiune de îndeplinit: în preajma Crăciunului, în biserica aceasta să fie deja oficiată prima slujbă. Asta presupunea o muncă serioasă, într-un timp scurt.
Cuvântul Mitropolitului le-a fost, cumva, credincioşilor din Slimnic ca o trezire din amorţeală. S-au strâns în jurul preotului Piţ familii întregi, tot satul chiar. Şi au reuşit ca, înainte de Crăciun, cum primiseră înalta misiune, să asiste cu toţii la prima slujbă în biserica cea nouă. La interior, a fost nevoie de o tencuială specială, pe care să se poată apoi picta, în frescă, cei peste 1000 de mp. "Pentru că primisem aprobarea Mitropolitului, am ales drept al doilea hram al bisericii ziua Sfinţilor Timotei şi Mavra, primul fiind cel al Sfintei Cuvioase Parascheva. Era firesc să avem, astfel, în interior, pictate câteva scene din viaţa celor doi sfinţi soţi, iar asta a fost o adevărată provocare pentru pictor. Pentru că nu există nicăieri altundeva pictate, el a trebuit să creeze totul pe baza celor pe care le citea despre sfinţii Timotei şi Mavra", precizează părintele Piţ.
"Vai de cel singur!"
Într-una din icoane, Sf. Timotei ţine în mână un papirus, pe care este scris un citat semnificativ din Eclesiast: "Mai fericiţi sunt doi laolaltă decât unul singur, căci dacă unul cade, îl ridică celălalt. Dar vai de cel singur care cade şi nu este cel de-al doilea ca să-l ridice!". Părintele Piţ îmi explică: "Acest citat mi se pare extrem de potrivit pentru ceea ce au pătimit ei. Pe cei doi sfinţi, stăpânul cetăţii i-a pus faţă în faţă, pentru că a vrut ca fiecare să privească chinurile celuilalt şi asta să fie o suferinţă în plus pentru fiecare dintre ei. În scurta lor viaţă, s-au încurajat unul pe celălalt, au fost amândoi puternici, au înţeles că fericirea înseamnă a nu te lepăda de Hristos, că fericirea este şi pământeană, dar mai ales este veşnică în faţa lui Dumnezeu. Sigur, sunt multe astfel de pilde în vieţile sfinţilor: a nu te lăsa, a empatiza cu neputinţele celuilalt. Se spune că atunci când erau foarte slăbiţi, în ultimele zile de pătimire, Timotei şi Mavra se încurajau reciproc să nu adoarmă, ceea ce iar a fost o luptă, pentru că de somnul lor ar fi putut să profite cel rău. Încurajarea aceasta permanentă, a vedea, a simţi mereu ce se întâmplă cu celălalt, înseamnă foarte mult. Nu cred că un soţ sau o soţie care se respectă nu vede ceea ce trăieşte celălalt. Când unul e mai slab, celălalt trebuie să sară, să-i întindă mâna, să-l ridice, să-l încurajeze, aşa se menţine fericirea într-o familie. Cred că familiile fericite nu sunt cele care nu au probleme, ci cele care trec de ele, iar cei doi soţi rămân împreună. Asta înseamnă iubirea. Viaţa celor doi, Timotei şi Mavra, ca soţi, s-a concentrat în 21 de zile, şi, deşi foarte tineri, au acceptat cu seninătate acest sacrificiu în numele credinţei, ceea ce spune multe despre cum au fost educaţi în familiile lor. De obicei, la tinereţe eşti mai slab, alegi comoditatea, dar poate aşa gândim noi acum, după sute de ani, ca victime ale hedonismului, ale comercialului promovat agresiv. Cu siguranţă, lucrurile erau mult mai simple atunci, nu erau atâtea informaţii, iar viaţa lor era mai plină de credinţă, de dragoste de Dumnezeu".
Şi continuă părintele Piţ: "Când Timotei şi Mavra au fost martirizaţi, era perioada exuberantă a credinţei, martiriul, sângele, în loc să sperie, aveau valoare de sămânţă: mulţi din martori se converteau la Hristos, deşi erau păgâni, văzând puterea celor ce pătimeau". Părintele dăruieşte fiecărui cuplu de tineri căsătoriţi acatistul sfinţilor Timotei şi Mavra şi, îmi spune, în 19 ani de preoţie, doar o singură pereche dintre aceştia au ajuns la divorţ.
- Ce anume din viaţa sfinţilor Timotei şi Mavra ar putea servi drept îndemn pentru tinerii căsătoriţi?
- Ei au fost foarte tineri, s-au căsătorit la vârste la care ar putea fi aproape o blasfemie să se mai întâmple azi. De ce s-ar mai căsători doi oameni dacă nu caută să se ajute, să se respecte, să se sprijine? Într-un moment anume, mereu e unul mai slab decât celălalt. Poate că multe din necazurile familiilor vin şi de aici: cei doi stau împreună ani de zile, refuză venirea pe lume a copiilor, apoi când vor să-i aibă, nu se mai poate. Dacă au spus nu mereu, corpul uman, care e repetitiv, asta a învăţat şi, la rândul lui, spune nu. Ca preot, poţi interveni la nivel personal, în spovedanie, dar e greu de impus aşa ceva. Părinţii ar trebui să-i îndrume, discret şi cu foarte mult tact, astfel încât prin sfat, prin exemple sau contraexemple vor ajunge să-şi revizuiască atitudinea faţă de căsătorie.
- Credeţi că, în ziua de azi, fie şi metaforic vorbind, ar mai fi mulţi dispuşi să se lase legaţi pe cruce, nu numai ca să-şi îmbărbăteze partenerul, ci mai ales ca să-i fie alături până la capăt?
- Lucrurile nu se pot face fără Hristos. Tind să cred că, în ciuda mentalităţilor pe care ei, părinţii sau societatea le au, tinerii căsătoriţi ar trebui să lucreze împreună cu Hristos, să încerce să privească amândoi în aceeaşi direcţie: spre Hristos, spre Maica Domnului. De fapt, cred că ar trebui cu toţii să încercăm, în ciuda modului în care ne complicăm viaţa, să înţelegem această simplitate pe care ne-o dau pildele din vieţile sfinţilor căsătoriţi, să încercăm să plecăm genunchii şi să avem această sinceritate maximă în faţa Mântuitorului. Să nu uităm ce spunea Maica Domnului, la nunta din Cana Galileii, celor ce umpleau vasele cu apă: să faceţi ce vă va spune Iisus! Trupul e un vas, metaforic, dar poate fi de cinste sau de necinste, iar apa turnată în vas e simbolul Duhului Sfânt şi al purificării. Cred că mult s-ar schimba dacă am face asta, şi în căsnicie, şi în viaţa de zi cu zi. E nevoie de răbdare, respect reciproc, de bun simţ, iar astea vor fi valabile mereu.
- Tinerii, copiii din ziua de azi, sunt pregătiţi pentru o astfel de viaţă de familie?
- De cele mai multe ori, tinerii învaţă mai greu din greşelile altora, vor să le facă pe ale lor şi asta se întâmplă în orice vremuri. Sunt multe cazuri în care tinerii au făcut ce-au vrut, n-au ascultat nici de sfaturile părinţilor, nici de ale preotului. Poate e prea bine hrănit acest orgoliu, de a nu asculta nici de mamă, nici de tată, nici de duhovnic, de a face de capul tău. Apoi, îşi revin şi încearcă să-şi reconstruiască frumos viaţa, după o rătăcire. Lucrurile ar trebui făcute cu rost, toate la vremea lor. Uitaţi, e foarte greu şi complicat, foarte rar se mai întâmplă astăzi ca doi tineri să-şi păstreze fecioria până la căsătorie. Dacă pui pe primul loc împlinirea profesională, cariera, sau cine ştie ce realizare materială şi tot amâni taina cununiei, nu poţi, e foarte greu, trebuie să ai mentalitate de monah ca să trăieşti în feciorie până după 30 de ani, să spunem. Punerea în faţă a carierei nu întotdeauna e de bun augur pentru viaţa luată ca întreg. Întâi alegem, apoi culegem. Iar noi, ca preoţi, am ajuns să ne bucurăm dacă, în tot acest timp, unul sau altul dintre soţi sau chiar amândoi au avut doar câte un singur partener.
E această mentalitate la modă acum, care-i face pe tineri să meargă pe un drum rătăcit, apoi îşi revin şi-ncearcă să coloreze frumos urâţenia căreia i-au fost victime. Şi toată rătăcirea asta începe cam în perioada liceului. Atunci, copiii se desprind de părinţi, au tot felul de anturaje, iar răul, din păcate, se ia mai iute decât binele. Apare ruşinea, ceea ce-i face să nu mai vină la spovedanie, se pierd, rătăcesc, dar apoi îşi revin, se refac.
- Ce poate face preotul în acest sens?
- Singur preotul nu poate face foarte multe, doar alături cu şcoala şi, mai ales, cu familia. În plus, fiecare parohie, fiecare sat au un duh propriu, fiecare comunitate generează o stare, o atmosferă spirituală aparte. În Slimnic, de exemplu, există o teamă foarte mare de păcatul avortului. Familiile acceptă mai degrabă naşterea la vârste fragede sau în afara căsătoriei, acceptă această aşa-zisă ruşine, căci în faţa lui Dumnezeu e mult mai grav avortul. Se încăpăţânează să nu aleagă avortul, iar asta e o mentalitate ce s-a construit în timp. Mereu, la predici, le vorbim despre asta şi e îmbucurător că oamenii au înţeles şi aplică în viaţa reală cuvântul Mântuitorului.
- Alcoolul şi problemele financiare sunt cele care duc, de multe ori, la violenţă, şi atunci ceva se rupe definitiv între cei doi soţi, fără doar şi poate. Până unde ar trebui să meargă sacrificiul de sine, într-o căsnicie?
- Din păcate, mulţi fug nu numai în faţa violenţei, ci şi atunci când partenerul se întâmplă să aibă o boală incurabilă. Şi asta e şi mai trist, să-l abandonezi când e mai lipsit de putere. Cred că şi naşii au un rol foarte important, ei ar trebui să fie o autoritate în viaţa finilor, ca trimişi ai preotului în viaţa mirilor. Violenţa bărbatului asupra femeii e un prag categoric, de unde drumurile ar trebui să se despartă. Duhovnicii şi sfinţii părinţi care refuzau categoric ideea divorţului au trăit în alte vremuri. Acum, oamenii s-au sălbăticit, iar violenţa poate fi o graniţă la care te opreşti. În privinţa problemelor financiare, însă, cred că ar trebui să fie mult mai puternic aurul care uneşte decât banii care despart.
Crucile-potir
Dincolo, însă, de o biserică cu o formă şi un hram mai puţin întâlnite, Slimnic mai are ceva aparte: crucile-potir din lemn, pe care le creează copiii şi tinerii din localitate. Casa parohială dispune, la demisol, de un spaţiu generos, iar părintele Piţ a decis să-l amenajeze, în 2010, pentru activităţi pe care copiii şi tinerii să le desfăşoare atât sub îndrumarea domniei-sale, cât şi a doamnei preotese Vera Piţ, profesoară de limba franceză. Aşa s-a născut Centrul Parohial "Sf. Timotei şi Mavra". "Crucile-potir s-au născut cumva din joaca unor copii, pe care i-am provocat să deseneze ceea ce le citeam şi le explicam din Sfânta Scriptură. Le spuneam şi lor, aşa cum le spun frecvent şi enoriaşilor, că Iisus s-a răstignit o singură dată, dar noi ne împărtăşim de această roadă a jertfei Sale de pe cruce de fiecare dată când suntem prezenţi la Liturghie şi ne împărtăşim din potirul euharistic al Liturghiei. În teologie, coasta lui Hristos este potirul pe care preotul îl ţine în mână. Aşa a apărut îngemănarea aceasta între cruce şi potir. La început, crucile au avut o formă mai simplă, dar apoi a apărut ideea de a le picta şi de a scrie pe ele texte specifice sărbătorilor de peste an, din Sfânta Scriptură sau din marii teologi şi învăţaţi ai ţării noastre", explică părintele Piţ.
Crucile, confecţionate din lemn, au aceeaşi pecete care se pune şi pe prescură - IS-HR-NI-KA (Iisus Hristos Biruitor) şi sunt colorate de copii, care şi scriu pe ele textele alese. Sunt vândute, apoi, în biserică sau la diverse evenimente culturale, iar banii obţinuţi sunt destinaţi ajutorării unor copii şi familii nevoiaşe din Slimnic. De un succes binemeritat s-au bucurat aceste cruci-potir în anul 2013, anul canonizării Sf. Andrei Şaguna, când cele 100 de cruci realizate de copiii din Slimnic, împodobite cu citate din opera ierarhului transilvănean, au fost expuse la Biblioteca "ASTRA" din Sibiu.
Le privesc şi nu ştiu care dintre ele e mai frumoasă, pe care aş alege-o drept cadou pentru cei dragi, căci sărbătorile se apropie. Oarecum întors, darul adevărat e cel pe care pruncii aceştia, creându-le, şi-l fac lor înşişi, sufletului lor curat şi pur. Şi-ntreb dacă e vreunul dintre băieţii care, crescut şi educat în tihna bisericii, şi-ar dori să devină preot. "E din ce în ce mai greu pentru tinerii de azi să aleagă preoţia, căci trebuie o pornire şi o chemare specială pentru asta. Nu mai e ca în anii '90. Dacă din generaţia mea sunt preoţi aproximativ 75 la sută, din generaţiile de acum abia dacă mai sunt un sfert. Tinerii vin în biserică, sunt îmbisericiţi, dar nu aleg teologia, ci profesii mai practice, mai concrete. Timp de doi ani, în timpul doctoratului, am susţinut seminarii din Vechiul Testament la Facultatea de Teologie din Sibiu. Şi am observat că studenţii cei mai dedicaţi erau cei care aleseseră Teologia drept a doua facultate, erau mai interesaţi decât ceilalţi, puneau întrebări mai bine ţintite. Se simţea că fac Teologia de drag, nu pentru a şi-o alege neapărat ca profesie. Sigur că Dumnezeu lucrează şi, mai devreme sau mai târziu, fiecare îşi va găsi calea ce i-a fost rânduită", spune părintele Piţ.
Una frumoasă, înclin să cred. Având forma unei cruci, a unui potir sau a unei candele, pe care o altă Mână va fi caligrafiat un sens şi un rost.
Foto: Arhiva personală Pr. George Piţ