Biserica e la drum. Cam aşa se întâmplă pe multe dintre văile Munţilor Apuseni: biserica, "acasa" lui Dumnezeu, nu e aşezată pe una din culmile locului ca oamenii să o poată vedea oriîncotro se vor fi aflând, ci în drum, lângă ei, să o aibă la îndemână. Moţii îl consideră pe Dumnezeu moţ, asemenea lor, vecin cu fiecare dintre ei. Cel care le dă o mână de ajutor când le e greu şi care-i mângâie protector pe creştet când fruntea li-i plecată în pământ. Cel care le ostoieşte lacrima şi le întoarce zâmbetul şi-n casa căruia moţii se-adună, în fiecare duminică, de câteva sute de ani.
Pridvorul opincilor
Biserica din Goieşti, jud. Alba, se ridică, şi ea, înaltă şi cuminte, lângă o margine de drum. E imposibil să nu-ţi atragă privirea, căci e făurită în întregime din lemn şi are o turlă înaltă, cea mai înaltă din toţi Munţii Apuseni, se spune. Ca să intri, însă, treci mai întâi printr-un fel de pridvor ciudat: o încăpere micuţă, cu o bancă, o icoană şi câteva vaze pline de flori. Iniţial, a fost din lemn, la fel ca şi biserica, dar, când timpul a apăsat-o prea greu, un fiu al satului, ajuns om cu stare la oraş, a zidit una mai trainică. Se pare că încăperea aceasta era locul unde moţii îşi curăţau sau îşi schimbau opincile colbuite atunci când coborau de pe dealuri, la slujba duminicală, să-şi întâlnească vecinul din Cer. Doar câţiva paşi, apoi, până-n pragul bisericii. Greul şi mizeria rămân afară. Înăuntru, doar liniştea. Şi sufletele, îngenuncheate tăcut, sub vremi.
Deasupra, cerul
O femeie în vârstă, extrem de ageră însă, deschide uşa bisericii cu o cheie uriaşă, apoi dispare înăuntru. Aprinde luminile şi pleacă, la fel de nevăzut cum venise, înainte de a apuca s-o întreb ceva. Dincolo de prag, se află istoria, aş spune. Dar e mai mult decât atât. E timpul însuşi, încremenit, fărâmiţat în chipuri de sfinţi ce par a te cuprinde într-o îmbrăţişare uriaşă, ca într-o tovărăşie din care nu ţi-ai mai dori să scapi. Nu ştiu încotro să-mi întorc privirea mai întâi. Icoanele cu sfinţi, Maica Domnului sau Iisus Pantocrator, candelabrul de lemn, cu un tricolor discret, ascuns abil printre arabescurile frumos conturate. Dar ceva pare în plus. Ca şi când cineva străin şi neavenit ar vrea să strice blânda rostuire a clipei de a mă fi aflând aici. Sting, rând pe rând, toate becurile. E ziua în amiaza mare, început de octombrie, iar afară e o zi însorită, ca-n miez de vară. Prin ferestruicile mici, abia ghicite, intră suficientă lumină cât să văd, cât să mă lase să simt în voie tot ceea ce anii, rânduiţi în decenii şi secole, au lăsat scris în micuţa biserică.
Anul 1712. Nimic nu le mai aparţinea românilor din aceste locuri. Nici pământurile, nici animalele din ogradă, nici casa, nici masa. Nici ei înşişi nu-şi mai aparţineau. Că n-aveau dreptul! Doar lacrima rămăsese a lor. Scrâşnetul din dinţi. Şi revolta ce-o adunau într-înşii, ceas de ceas. Deasupră-le, cerul. În suflet, nestrămutata credinţă în Dumnezeu. Dieta Transilvaniei nu permitea românilor să-şi ridice biserici de zid. Doar din lemn, ca să nu dureze prea mult. N-au ştiut domnii aceia, cu ceaprazuri austro-ungureşti, că niciun zid nu se ridică şi nici nu rămâne în picioare dacă nu are la temelie un strop de credinţă. Bisericile, cu atât mai puţin.
Aceasta, din Goieşti, a cărei construcţie a durat între anii 1712-1715, e una dintre ele. E acoperită cu şindrilă şi au pătruns-o, în ani, ploile şi zăpezile iernilor grele de-aici. Cât n-au putut distruge acestea a făcut nepăsarea celor care ar fi trebuit să-i poarte de grijă, să n-o lase să moară. Infiltrată perfid prin acoperişul nereparat într-o vreme, apa a distrus parţial pictura. Şi, totuşi, sfinţii se încăpăţânează să ne privească, statornic, încă din 1791. Se spune că pictorul, Simion Silaghi din Abrud, a fost supranumit "Zugravul Apusenilor" pentru măiestria cu care a împodobit o mulţime de biserici din Ardeal. Icoanele sunt lipsite de perfecţiunea specifică religiilor şi rigorilor artistice occidentale. Sfinţii pictaţi aici au nu numai ceva uman, ci, mai ales, ceva al locului: chipuri rotunde şi o statură robustă. Atinse, cu siguranţă, de trecerea timpului, culorile nu par să fi fost dintru început foarte puternice. Totul e simplu. Poate de aceea impresionează aşa de mult.
Cei care rămân pe drum
Biserica e împărţită în două: în faţă stau bărbaţii, iar în spate, după un zid în care sunt tăiate două ferestruici, e locul femeilor. Spaţiul destinat lor e mult mai mic, e înghesuit şi întunecos. Greu de înţeles de ce. "E un aspect destul de des întâlnit în zonă, mai ales în bisericile vechi", îmi spune preotul Adrian Tomuş. Are doar 31 de ani şi de doi ani e paroh în satul Goieşti. Înainte să vină aici, parohia nu a avut, timp de şase luni, preot. Nimeni nu s-a îndurat să vină, pentru că încă nu e finalizată casa parohială, iar micuţa parohie, cu cei aproximativ 280 de credincioşi, e considerată a fi de "gradul 3". "Nimeni nu şi-a dorit să vină, pentru că nu sunt condiţii pentru ca un preot cu familie să poată locui aici, deocamdată. Eu sunt din ultimul sat de pe valea Arieşului Mic, Târsa, nu am copii încă şi stau acolo cu părinţii. Nu ştiu dacă, neavând această posibilitate, aş fi acceptat să păstoresc această parohie. De fapt, au şi existat discuţii de a se uni această parohie cu cea din sus, dar sătenii şi-au trimis câţiva reprezentanţi la Episcopie şi au cerut să aibă un preot al lor. Aşa s-a întâmplat să ajung aici", spune părintele Tomuş.
Copiii bisericii
A duce copiii, de mici, la biserică, pentru a-i implica în oficierea Sfintelor Taine pare deja o "reţetă" cât se poate de bună pentru a le creiona un drum drept în viaţă, mai cu seamă dacă, băieţi fiind, ulterior vor alege calea preoţiei. "Trebuie început de când sunt copiii mici. Degeaba mergi la cei care sunt deja studenţi, că greu îi întorci la biserică. Dar dacă de mic e adus pe calea cea bună, e altfel. Cât timp sunt elevi la şcoala generală şi sunt încă în sat, ca preot, ai mai mare tangenţă cu ei, poţi să-i ai în grijă mai uşor. După ce pleacă la liceu, mulţi se schimbă şi eu zic că acolo e momentul critic, e o perioadă în care apucă pe alte căi. E, ca să spun aşa, o sincronizare nefericită între îndepărtarea de autoritatea părintească, dar şi de cea a preotului", crede părintele Tomuş. "Ştiu că e mult de lucru. Am copii din parohie care au crescut de mici pe lângă biserică, bunicul a fost cantor, tata epitrop. Ca preot, trebuie să ajungi de mic la sufletul lui. Mulţi copii sunt reticenţi. Pe deal, când am fost în primul an cu botezul, câţiva copii au plâns când m-au văzut, pentru că li se spusese că, dacă nu sunt cuminţi, le taie popa limba, iar asta i-a făcut să se teamă. Şi nu e bine! Dacă le spui poveşti sau le dai bomboane, încep să prindă curaj. Am încercat să aduc băieţi în altar, să le arăt ce fac la proscomidie, să iasă când ies cu cădelniţa, cu Sfintele Daruri, şi le-a plăcut. Pe un deal, e o şcoală cu doar patru copii, care mi-s foarte dragi. Am văzut cândva că se jucau cu o minge spartă. Le-am dus una nouă şi tare s-au mai bucurat. Sunt lucruri mărunte, dar care pentru ei contează şi cred că de aici trebuie început. Căci copiii aceştia cresc, dar cresc cu drag nu numai de preot, ci mai ales de biserică".
În bisericuţa mică şi impresionant de veche, cuvintele acestea sună cumva paradoxal: atunci când a fost ridicată, moţii şi-au dorit să aibă un loc în care, măcar din când în când, să uite de grijile lumeşti şi să-şi plece genunchii în rugăciune, în faţa Bunului Dumnezeu, înfruntând, pentru asta, toate nemerniciile vremii. Acum, când nimeni nu-i mai opreşte s-o facă, nimeni nu le mai interzice să se roage, măcar duminica, în biserică, strănepoţii moţilor de-atunci cedează ispitelor de tot felul, vremelnice şi goale, uitând să-i treacă pragul. Preotul, singur, nu poate face mare lucru. E ceea ce afirmă şi părintele Adrian Tomuş: "Îmi doresc, atât cât voi fi preot aici, să văd cât mai puţine locuri goale duminica, în biserică. Dacă e nuntă sâmbăta în zonă, duminica vin puţini oameni la slujbă, dacă e vreo sărbătoare peste săptămână, la fel. De la început mi-am dorit să văd biserica mai plină şi vreau să încerc să-i atrag cumva pe oameni. Mă rog să-i pot aduce şi pe cei ce ar putea să vină şi nu vin, care sunt încă, aşa, pe lângă drum. Interesant e că sunt cel mai frecvent prezenţi în biserică tocmai cei care stau mai departe, pe dealuri. Poate că îndepărtarea asta de oameni îi apropie mai mult de Dumnezeu.Ştiu că eu, ca preot, am foarte mult de lucru din acest punct de vedere. Pentru că preoţia e o misiune, nu o meserie, nu are program fix, ci trebuie să fim non-stop acolo unde suntem solicitaţi. Trebuie să fii trup şi suflet alături de biserică, de enoriaşi, trebuie să te dăruieşti şi să faci cu drag ceea ce faci. Căci oamenii simt asta, văd şi te judecă, şi atunci se comportă în consecinţă".
Deocamdată, preotul Adrian Tomuş e aici. Într-o gramatică a sufletului, înţelege exact ce înseamnă pentru săteni a fi "preotul lor" şi se străduieşte să-şi clădească, pas cu pas, rămânerea, pentru ca şi oamenii, moţii cei frumoşi, să devină, cât mai curând, mai întreg şi mai adevărat, ai lui. Adică ai bisericii. Şi ai lui Dumnezeu.