Cât vezi cu ochii, se întind porumbişti şi lanuri de grâu, iar în marginea drumurilor răsar stâlpii reţelei de electricitate. Din loc în loc, câte un salcâm scăpat miraculos de secure ţine pentru câteva clipe în crengile sale lumina unui soare roşiatic, grăbit să apună. Nicio poartă înaltă, niciun zid ermetic nu camuflează ogrăzile. Totul e la vedere. Îi vezi pe săteni trebăluind prin jurul casei sau stând la taifas, fără a se feri de privirile indiscrete. Într-o lume care se plânge de lipsa comunicării, oltenii sunt un antidot de excepţie. Binevoitori, deschişi, guralivi, sunt gata să-şi spună oricând povestea vieţii, câteodată la fel de bogată ca basmele cu zmei şi împăraţi. Aşa cum este şi cea a olarului Ionel Cococi, un oltean care transformă lutul în artă.
Lecţia de arheologie
Urc dinspre Corabia spre Caracal, pe o şosea dreaptă, ca trasă cu rigla. La Vişina, virez spre stânga, printre lanuri de floarea soarelui cu discul răsucit spre apus. Intru în Vădastra şi opresc în centrul satului, lângă o cişmea. Un bărbat tocmai ia apă într-un bidon. "Vă rog, unde locuieşte Ionel Cococi?", "E vărul meu. Trebuie să vă întoarceţi, şi după prima uliţă pe dreapta, opriţi la a treia casă. Lucrează. Îl găsiţi". Mulţumit că am reuşit să-l întâlnesc pe cel mai potrivit ghid, tocmai pe vărul lui Ionel, întorc şi rulez, numărând casele. Ajung şi arunc o privire peste poartă. Prin curtea înierbată zac lucruri vechi: un plug, vase ceramice, unelte ruginite, orice aminteşte de lumea de odinioară a satului oltenesc. Nu-mi dau seama dacă e un mic muzeu particular în aer liber sau o adunătură de obiecte numai bune de pus într-un muzeu sătesc. Strig şi văd ieşind pe uşa unui atelier un bărbat zvelt, cu chip rotund şi frunte pleşuvă. E blond şi aduce un pic cu Vladimir Putin. Mă primeşte bucuros şi mă conduce în atelier. Traversăm mai întâi un hol pe care stau înşiruite vase de diferite forme, cu linii albe, pe fond negru. Liniile sunt ba spiralate, ba frânte în unghiuri, ca nişte stoluri de rândunici. Ceramică în două culori, alb şi negru. În camera de lucru, pe mese, stau vase din lut abia modelat, vase pământii, fără nicio podoabă. Vor fi în curând coborâte în cuptorul săpat afară, lângă zidul atelierului. Povestea olarului Ionel Cococi e uluitoare. Nimic nu-l pregătise pentru meşteşugul acesta. Nici familia, nici şcoala. Aşezat pe un scaun, dar mişcându-şi fără astâmpăr mâinile, îşi aminteşte: "Până pe la 30 de ani, făcusem de toate. O şcoală profesională în Sibiu, apoi am lucrat la o unitate militară în Caracal, apoi m-am apucat de comerţ, cu unchiul meu, vindeam haine second-hand. Am avut şi o discotecă. Într-o vară, mă sună mama, care lucra încă la telefoane, la Vădastra, şi-mi spune că vine o echipă de arheologi de la Bucureşti şi ar avea nevoie de cineva, să-i ajute cu maşina". Ionel nu a zis ba. A sărit la volanul Daciei sale, care scârţâia din toate încheieturile, şi s-a pus la dispoziţia arheologilor. Aceştia câştigaseră un grant guvernamental, ca să reînvie ceramica neolitică de Vădastra. Aveau nevoie să construiască un cuptor, să pregătească vasele şi să le ardă. Ionel a fost prezent la toate operaţiunile. A ascultat cu urechile ciulite fiecare vorbă a specialiştilor. Le-a urmărit fiecare gest profesional. Era aşa de atent, de parcă se afla la cursuri la Sorbona. Nu-i venea să creadă că acum mii de ani, pe Măgura Cetate, un deluşor situat deasupra luncii râului Obârşia, care traversează satul, fiinţase o aşezare de pescari şi agricultori care au creat o cultură numită de arheologi Vădastra, după numele actual al localităţii. Discuţiile experţilor îl fascinau. Îi auzea vorbind de poetul Cezar Bolliac, arheolog amator, care a descoperit aici "sute de silexuri, râşniţe, gresii, trei omuleţi foarte diformi, 70 piese de os, 300 vase de pământ, din care 35 scoase întregi", după cum a notat acesta în jurnalul său de "excursiuni arheologice".
Ieşirea din anonimat
Pe mâinile lui Ionel Cococi sunt lipite pojghiţe de pământ uscat. Frământă lutul ca pe un aluat pentru cozonaci. Nu are roată, aşa cum ştim noi că au olarii. Vasele prind formă din mişcarea dibace a degetelor şi din şlefuire. "După ce au plecat arheologii la Bucureşti, m-am apucat să fac şi eu un vas, bazându-mă pe tot ce văzusem că făcuseră ei. Când s-au întors în primăvara următoare, le-am arătat vasul. S-au uitat cu nişte ochi cât cepele şi mi-au spus: "Ionele, ţi-a ieşit mai bine decât nouă". Proiectul a luat sfârşit, profesorii s-au întors la Bucureşti, sătenii au vandalizat cuptorul şi părea că toată povestea cu ceramica de Vădastra va lua sfârşit. Ionel Cococi, însă, privea departe: "Am cumpărat o casă de la un localnic, unde m-am mutat cu soţia şi copilul. Am renovat tot şi mi-am construit un atelier. Am săpat şi amenajat un cuptor, cuptorul meu, aşa cum văzusem la profesori. M-am dus în luncă şi am luat de sub un mal abrupt un lut păstos, numai bun de frâmântat. M-am pus pe treabă. Când am avut vase şi statuete de care să fiu mulţumit, am ieşit la târguri". Din şofer al arheologilor, Ionel Cococi din Vădastra Oltului a ajuns ceramist popular, invitat de organizatori de evenimente la Slatina şi Craiova. Şefilor de la judeţ nu le venea să creadă că vasele acestea minunate sunt create în prezent, de mâinile unui sătean. Pe harta judeţului apăruse un nou centru ceramic, pe lângă cel de la Oboga. Dar ceramica lui Cococi era şi este de o frumuseţe aparte, de o simplitate arhaică, evocând aievea vasele agricultorilor neolitici de pe malurile Obârşiei.
Clienţi din toate colţurile lumii
"Fenomenul Vădastra" trebuia cunoscut şi în afara ţării. Responsabilii judeţeni l-au inclus pe lista participanţilor la evenimente internaţionale. Iată-l pe Ionel încărcându-şi vasele şi idolii, cum le spune el statuetelor sale, şi luând drumul Italiei, Franţei şi Belgiei. Reprezentantul Canadei la UNESCO i-a cumpărat entuziasmat o statuetă. Înalţii funcţionari au privit şi au pipăit cu interes vasele aduse din satul oltenesc. Întors acasă, meşterul s-a trezit într-o zi cu un autocar plin cu turişti francezi, oprit la poarta sa. Au vrut să-l vadă cum obţine el ceramica desenată aşa de sobru şi elegant. Într-o vară, au venit nişte japonezi, iar recent, la Palatul Parlamentului, Ionel a fost prezentat unei delegaţii din China. În prezent are pagină de facebook, fiul său, Ştefan, de 11 ani, îi face poze şi-l promovează. De două ori pe săptămână, meşterul predă cursuri de ceramică unei clase de 20 de elevi din sat. "Măcar doi-trei dacă învaţă şi duc meşteşugul mai departe, eu unul aş fi foarte mulţumit", spune olarul. Aproape din nimic, dintr-un proiect universitar, olteanul acesta inimos a dezvoltat o activitate care a adus faimă satului său. Imaginaţia lui e fără astâmpăr. Vede mori de apă pe Obârşia, ca odinioară, lacuri cu peşte, sărbători ale satului cu hore organizate în luncă. A candidat anul trecut pentru postul de primar, dar consătenii nu i-au dat votul. Nici nu ştiu dacă să-l compătimesc sau să-l felicit. Cine ştie, ajuns primar, Ionel Cococi şi-ar fi neglijat meşteşugul şi ceramica de Vădastra n-ar fi putut ajunge, pentru a doua oară, istorie. Rămas în atelierul său, are timp berechet să lucreze şi să facă, astfel, un serviciu mult mai mare comunei sale. Vădastra e situată la numai 15 km de Corabia. Aici a fost construit recent un port, unde pot opri şi vasele de croazieră care coboară pe Dunăre. Turiştii ar fi încântaţi să facă un tur de o zi prin părţile Oltului. Popasul lor la Vădastra ar fi de neuitat pentru ei şi profitabil pentru ceramist. Paşii necesari nu sunt imposibili, iar politicienii locali ajunşi în parlament ar trebui să se implice cu adevărat. Un singur autocar cu turişti la Vădastra e prea puţin pentru câtă frumuseţe e de văzut.
Foto: SORIN DANIEL STOICANESCU, MIHAI CALATORU