Povești cu olteni - IONEL COCOCI din Vădastra

Dumitru Badita
Șesul oltenesc e o lume cu totul la vedere, fără ascunzișuri.

Cât vezi cu ochii, se întind po­rum­biști și lanuri de grâu, iar în marginea dru­murilor răsar stâlpii rețelei de electricitate. Din loc în loc, câte un salcâm scăpat miraculos de secure ține pentru câteva clipe în crengile sale lu­mina unui soare roșiatic, grăbit să apună. Nicio poartă înaltă, niciun zid ermetic nu camuflează ogră­zile. Totul e la vedere. Îi vezi pe săteni trebăluind prin jurul casei sau stând la taifas, fără a se feri de privirile in­dis­crete. Într-o lume care se plânge de lipsa comu­ni­cării, oltenii sunt un antidot de ex­cepție. Bine­voi­tori, deschiși, gu­ralivi, sunt gata să-și spună ori­când povestea vie­ții, câteodată la fel de bogată ca basmele cu zmei și împărați. Așa cum este și cea a olarului Ionel Cococi, un oltean care transformă lutul în artă.

Lecția de arheologie

Urc dinspre Corabia spre Caracal, pe o șosea dreaptă, ca trasă cu rigla. La Vișina, virez spre stânga, printre lanuri de floarea soarelui cu discul răsucit spre apus. Intru în Vădastra și opresc în centrul satului, lângă o cișmea. Un bărbat toc­mai ia apă într-un bidon. "Vă rog, unde locuiește Ionel Cococi?", "E vărul meu. Trebuie să vă în­toarceți, și după prima uliță pe dreapta, opriți la a treia casă. Lucrează. Îl găsiți". Mulțumit că am reușit să-l întâlnesc pe cel mai potrivit ghid, tocmai pe vărul lui Ionel, întorc și rulez, numărând casele. Ajung și arunc o privire peste poartă. Prin curtea înierbată zac lucruri vechi: un plug, vase ce­ra­mice, unelte ruginite, orice amintește de lumea de odinioară a satului oltenesc. Nu-mi dau seama dacă e un mic muzeu particular în aer liber sau o adunătură de obiecte numai bune de pus într-un muzeu sătesc. Strig și văd ieșind pe ușa unui atelier un bărbat zvelt, cu chip rotund și frunte pleșuvă. E blond și aduce un pic cu Vladimir Putin. Mă pri­mește bucuros și mă conduce în atelier. Traversăm mai întâi un hol pe care stau înșiruite vase de diferite forme, cu linii albe, pe fond negru. Liniile sunt ba spiralate, ba frânte în unghiuri, ca niște stoluri de rândunici. Ceramică în două culori, alb și negru. În camera de lucru, pe mese, stau vase din lut abia modelat, vase pământii, fără nicio po­doabă. Vor fi în curând coborâte în cuptorul săpat afară, lângă zidul atelierului. Povestea ola­rului Ionel Cococi e uluitoare. Nimic nu-l pregătise pen­tru meșteșugul acesta. Nici familia, nici școala. Așezat pe un scaun, dar mișcându-și fără astâmpăr mâi­nile, își amintește: "Până pe la 30 de ani, fă­cusem de toate. O școală profesională în Sibiu, apoi am lucrat la o unitate militară în Caracal, apoi m-am apucat de comerț, cu unchiul meu, vindeam haine second-hand. Am avut și o discotecă. Într-o vară, mă sună mama, care lucra încă la te­lefoane, la Vădastra, și-mi spune că vine o echipă de arheologi de la Bucu­rești și ar avea nevoie de cineva, să-i ajute cu mașina". Ionel nu a zis ba. A sărit la volanul Daciei sale, care scârțâia din toate în­cheieturile, și s-a pus la dispoziția ar­heo­logilor. Aceștia câștigaseră un grant guver­na­mental, ca să reînvie ceramica neolitică de Vădastra. Aveau nevoie să construiască un cuptor, să pregătească vasele și să le ardă. Ionel a fost prezent la toate opera­țiunile. A ascultat cu urechile ciulite fiecare vorbă a spe­cialiștilor. Le-a urmărit fie­care gest profe­sional. Era așa de atent, de par­că se afla la cursuri la Sor­­bona. Nu-i ve­nea să crea­dă că acum mii de ani, pe Măgura Cetate, un delușor situat deasupra luncii râului Obârșia, care traver­sează sa­tul, ființase o așezare de pescari și agricultori care au creat o cultură numită de ar­heologi Vădastra, după nu­mele actual al localității. Dis­cuțiile experților îl fascinau. Îi auzea vorbind de poetul Cezar Bolliac, arheolog amator, care a descoperit aici "sute de silexuri, râșnițe, gresii, trei omuleți foarte diformi, 70 piese de os, 300 vase de pământ, din care 35 scoase întregi", după cum a notat acesta în jurnalul său de "excursiuni arheo­logice".

Ieșirea din anonimat

Pe mâinile lui Ionel Cococi sunt lipite pojghițe de pământ uscat. Fră­mântă lutul ca pe un aluat pentru co­zo­naci. Nu are roa­tă, așa cum știm noi că au olarii. Va­sele prind formă din mișcarea diba­ce a degetelor și din șle­fuire. "După ce au plecat ar­heologii la București, m-am apucat să fac și eu un vas, bazându-mă pe tot ce văzusem că fă­cu­seră ei. Când s-au în­tors în primăvara următoare, le-am arătat vasul. S-au uitat cu niște ochi cât cepele și mi-au spus: "Ionele, ți-a ieșit mai bine decât nouă". Pro­iectul a luat sfârșit, pro­fesorii s-au întors la Bucu­rești, sătenii au van­dalizat cuptorul și părea că toată povestea cu ceramica de Vădastra va lua sfârșit. Ionel Cococi, însă, privea departe: "Am cumpărat o casă de la un localnic, unde m-am mutat cu soția și copilul. Am renovat tot și mi-am cons­truit un atelier. Am săpat și amenajat un cup­tor, cuptorul meu, așa cum văzusem la pro­fesori. M-am dus în luncă și am luat de sub un mal abrupt un lut păstos, numai bun de frâmântat. M-am pus pe treabă. Când am avut vase și statuete de care să fiu mulțumit, am ieșit la târguri". Din șofer al arheologilor, Ionel Cococi din Vădastra Oltului a ajuns ceramist popular, invitat de orga­nizatori de evenimente la Slatina și Craiova. Șe­filor de la județ nu le venea să creadă că vasele acestea minunate sunt create în prezent, de mâinile unui sătean. Pe harta județului apăruse un nou centru ceramic, pe lângă cel de la Oboga. Dar ce­ramica lui Cococi era și este de o frumusețe aparte, de o simplitate arhaică, evocând aievea vasele agricultorilor neolitici de pe malurile Obârșiei.

Clienți din toate colțurile lumii

"Fenomenul Vădastra" trebuia cunoscut și în afara țării. Responsabilii județeni l-au inclus pe lista participanților la evenimente internaționale. Iată-l pe Ionel încărcându-și vasele și idolii, cum le spune el statuetelor sale, și luând drumul Italiei, Franței și Belgiei. Reprezentantul Canadei la UNESCO i-a cumpărat entuziasmat o statuetă. Înalții funcționari au privit și au pipăit cu interes vasele aduse din satul oltenesc. Întors acasă, meș­terul s-a trezit într-o zi cu un autocar plin cu turiști francezi, oprit la poarta sa. Au vrut să-l vadă cum obține el ceramica desenată așa de sobru și elegant. Într-o vară, au venit niște japonezi, iar recent, la Palatul Parlamentului, Ionel a fost prezentat unei delegații din China. În prezent are pagină de facebook, fiul său, Ștefan, de 11 ani, îi face poze și-l promovează. De două ori pe săptămână, meș­terul predă cursuri de ceramică unei clase de 20 de elevi din sat. "Măcar doi-trei dacă învață și duc meșteșugul mai departe, eu unul aș fi foarte mulțu­mit", spune olarul. Aproape din nimic, dintr-un proiect universitar, olteanul acesta inimos a dezvoltat o activitate care a adus faimă satului său. Imaginația lui e fără astâmpăr. Vede mori de apă pe Obârșia, ca odinioară, lacuri cu pește, sărbători ale satului cu hore organizate în luncă. A candidat anul trecut pentru postul de primar, dar consătenii nu i-au dat votul. Nici nu știu dacă să-l compă­timesc sau să-l felicit. Cine știe, ajuns primar, Ionel Cococi și-ar fi neglijat meșteșugul și ceramica de Vădastra n-ar fi putut ajunge, pentru a doua oară, istorie. Rămas în atelierul său, are timp berechet să lucreze și să facă, astfel, un serviciu mult mai mare comunei sale. Vădastra e situată la numai 15 km de Corabia. Aici a fost construit recent un port, unde pot opri și vasele de croa­zie­ră care co­boa­ră pe Dunăre. Turiștii ar fi în­cântați să facă un tur de o zi prin părțile Oltu­lui. Po­pasul lor la Vă­dastra ar fi de ne­uitat pentru ei și profitabil pentru ceramist. Pașii ne­cesari nu sunt im­posibili, iar politi­cienii lo­­cali ajunși în par­lament ar tre­bui să se implice cu adevărat. Un singur autocar cu turiști la Vădastra e prea puțin pentru câtă frumusețe e de văzut.

Foto: SORIN DANIEL STOICANESCU, MIHAI CALATORU