- Bun găsit, Valentin. Ai deschis în dimineaţa asta fereastra?
- Bună dimineaţa, Dia. De când mă ştiu, ăsta e primul gest pe care-l fac când îmi încep ziua. Deschid fereastra, să ies mai repede din găoacea viselor şi să las să năvălească peste mine lumina de la primele ore, a lumii de afară.
- Ce-ai visat în noaptea care tocmai a trecut?
- Am visat că eram în Haţeg. Stăteam faţă în faţă cu o biserică voievodală, ca aceea a lui Neagoe Basarab, pe care am văzut-o la Geoagiu, acolo unde m-am dus pe teren, ca jurnalist. Eram, în vis, cu colegii mei de revistă şi "şefessa", cum îi spunem noi doamnei Sânziana. Stăteam toţi pe o bancă şi dezbăteam subiecte cu tandră însufleţire. În vremea asta, biserica se ridicase de la pământ şi plutea încetişor, ca un bondar uriaş.
- Deci, poezia e şi un fel de visare. Cum scrii, Valentin? Ce vezi şi ce alegi să laşi deoparte? Cum selectezi ce devine literatură?
- La mine, inima alege. Reglajul şi privirea mea sunt afective; un lanţ de reacţii atomice la lumea din jur. Nu ştiu dacă "simţ monstruos", dar ades "văz enorm". Cum devin apoi literatură toate cele adunate în sufletul şi inima mea, prin ce procedeu infinit de flotaţie separ cristale din sterilul de Timp şi de viaţă - e greu de spus. Ce ştiu e că, înainte de toate, e nevoie de Mâna aceea misterioasă care coboară de Sus doar când vrea ea...
- Un matematician care trădează ştiinţele exacte pentru poezie, şi poezia pentru jurnalism. Unde se întâlnesc pasiunile tale?
- Chiar îmi place cuvântul "trădare", pe care îl foloseşti. Mă face să mă gândesc la "traduttore traditore". Pentru că eu toată viaţa am visat imposibilul: să traduc, să migrez dintr-un regn în altul al cunoaşterii. Din matematică în poezie, şi retur. Să traduc, şi nu să trădez. Cât despre jurnalismul pe care îl practic la "Formula As", eu nu îl simt decât ca pe o prelungire a literaturii mele. Ba, de cele mai multe ori, literatură pură aproape.
- Şi totuşi, de ce ai abandonat matematica?
- Să spunem că dimineaţa vieţii mele a pornit cu matematica şi IT-ul, iar pe la nămiezi, soarele poeziei mi s-a arătat dintr-odată printre norii de teoreme şi biţi, orbindu-mă. Nici până azi nu ştiu dacă am trădat matematica sau doar am părăsit-o ca pe-o iubită cu care nu îmi găsisem fericirea. La începutul anilor '90, am intrat în grevă matematică. Eram deja în echipa Sânzianei Pop, iar publicarea unei cărţi de poezie complet liberă, după pofta şi gustul meu, nu mai era nici ea o himeră.
- Crezi mai mult în puterea cuvântului decât în cea a formulei numerice?
- Nichita Stănescu avea dreptate când spunea că "poezia nu se scrie cu cuvinte". Dar greşea în acelaşi vers, când spunea: "matematica s-o fi scriind cu cifre". Nu, nici matematica nu se face cu cifre. Ci cu simboluri. La fel ca şi poezia, cu logos. Asta e puntea delicată şi subtilă între matematică şi poezie, pe care eu am simţit-o subliminal, încă din adolescenţă. La începuturile matematicilor, de la Euclid şi până la Piero della Francesca, tratatele de geometrie se exprimau prin cuvinte! Erau nişte poveşti când concise, când stufoase, despre realităţi misterioase şi profunde.
- În "Viaţa şi moartea în troleibuzul 81", cea mai recentă carte a ta, apărută la Editura Integral, în 2016, e câte puţin din toate: şi poezie, şi reportaj, şi memorialistică. Aşa ai şi gândit-o?
- "Viaţa şi moartea în troleibuzul 81" a pornit, şi ea, de la vechea mea dorinţă de matematician, de a uni genuri literare diferite, într-o carte. De altfel, puţine cărţi de-ale mele sunt de poezie pură. Dincolo de asta însă, cartea are un suflu afectiv unitar şi un personaj unic şi difuz: România. O descoperi aşa cum priveşti cercurile concentrice care apar pe un lac, când arunci pietre. Primul cerc sunt chiar eu, cu iubirile mele, y compris matematica şi poezia; al doilea - poveştile din România de ieri şi de azi, cu câteva personalităţi ale ei, exemplare sau disputate, ca Belu Zilber sau Vasile Voiculescu. Iar Troleibuzul 81 care ne poartă pe toţi, când mai lin, când mai săltat, este chiar... România.
- Valentin, unde eşti în dimineaţa asta?
- Sunt în judeţul Giurgiu. Sau Vlaşca, aşa cum îi spunea neînduplecat, după vechiul nume, bunicul meu Iacob. Într-un sat al cărui nume are rezonanţa străveche a libertăţii: Moşteni.
- Vezi apele Neajlovului de la fereastră?
- Văd un peisaj aproape selenar şi magic. Un deal dintr-o turmă de dealuri, care înconjoară o gârlă uriaşă, revărsată devale. Azi, îmi apare tot ca în copilărie: o intrare neştiută, spre alte tărâmuri. Deasupra coamelor scunde de deal, erupe spaţiul copleşitor al câmpiei. Spaţiul cel vechi, al libertăţii mele totale. Pare că ţâşneşte direct din gârla mare şi leneşă.
- Uite cum, doar aşezându-te la fereastră, poezia irumpe pur şi simplu din tine. N-ai ce-i face, oricâtă matematică ai fi făcut, eşti, înainte de toate, poet.
- Chiar şi de scris, să ştii, nu pot să scriu decât în faţa unei ferestre, cu cerul izbindu-mă în plină figură. Dar în dimineaţa asta sunt fericit. M-am trezit în căsuţa asta ţărănească, dintr-un Eden vechi al copilăriei mele, după care am tânjit cu tărie ani de zile, dar unde până azi nu mai reuşisem să mă întorc.
- Scriitorii trăiesc cel mai mult în ceea ce scriu. Se şi zice că priza lor la real e scăzută. Şi totuşi, Valentin, cu ce-ţi vei umple dimineaţa de azi?
- Voi încerca să reînvăţ să călăresc pe deşelate, aşa cum făceam în copilărie. Apoi mă voi duce să înot în gârla Neajlovului. Vezi, Dia, mie îmi place foarte mult viaţa. Şi trăită, şi scrisă. În clipa în care am ştiut să stăpânesc şi partea terestră a vieţii, m-am putut pune serios şi pe scris.
- Hai să ne jucăm puţin cu cifrele şi cuvintele. Ce a fost matematică şi ce a fost poezie în dimineaţa asta a ta, la Vlaşca?
- Poezia a tronat de la prima oră. Ca un abur ce ieşea din toţii porii. Mi-au venit şi câteva idei de jurnalism, despre satul ăsta vechi, care se zbate să nu moară. Iar matematica s-a strecurat şi ea printr-o amintire. Vărul meu, Constantin, mi-a povestit cum stăteam eu toată ziua pe dealuri, când eram adolescent, cu un Tratat de Analiză Matematică în mână, şi cu ochii devale, pe gârla cea mare.
- Regăseşti şi când scrii pentru revistă ceva din starea pe care o trăieşte poetul?
- Sigur că da! Eu trebuie să îmi vânez şi dresez inspiraţia, ca să pot scrie texte bune la "Formula As". Iar pentru asta, mă izolez de lume cel puţin două zile.
- Care sunt ingredientele fără de care nu ai putea să scrii?
- Parafrazând un poem al lui Sorescu, îmi trebuie: o carte, o trăire intensă şi o femeie inspiratoare.
- Şi-n dimineaţa asta, le-ai avut?
- Ultimele două au fost prezente din plin. Cartea - doar în imaginaţie. E un roman pe care intenţionez să-l scriu încă din 1992: "Vlaşca pe rotile". O amintire tot mai tremurătoare, ca o mişcare de patine, pe măsură ce trece timpul, a acestui Eden pierdut.