Oricât i-ar pasiona pe copiii de azi jocurile pe computer, cărţile ilustrate pentru ei rămân unul din sectoarele editoriale profitabile. Şi asta, cred, fiindcă părinţii şi bunicii lor au crescut cu aceste poveşti pe hârtie, îşi amintesc încântarea pură cu care asociau textul cu imaginile, posibilitatea de a pătrunde într-un spaţiu fermecat pe această cale. Mai mult, au învăţat să citească de plăcere pe cărţile copilăriei şi chiar dacă acum au prea puţin timp şi bani pentru propriile lecturi, de dragul celor mici din familie sunt dispuşi să cheltuiască pe cărţi de poveşti, amintindu-şi cât de benefice au fost în evoluţia lor. După 1990, având în vedere cererea, au apărut mai multe edituri specializate în literatură pentru copii, concurând pe piaţă prin condiţii grafice şi tipografice excepţionale, să tot ai de unde să alegi. S-au umplut librăriile şi târgurile de carte cu ediţii somptuoase din clasicii genului - Fraţii Grimm, Andersen, Lewis Carroll, Collodi, Ispirescu, Creangă etc. dar şi din autori români contemporani. Numărul titlurilor destinate de ei copiilor e în continuă creştere şi se vorbeşte de o adevărară renaştere a genului, cu profesionişti specializaţi (în ce-i priveşte pe graficieni, se pare că puştilor de azi nu le mai plac ilustraţiile realist-drăgălaşe, fantezia lor funcţionează mai bine în teritorii suprarealiste, în stilizări ghiduşe sau groteşti). Având în vedere succesul de piaţă, mulţimea ofertelor străine şi autohtone, calitatea lor literară, şi alţi editori (Vellant, Curtea Veche, Nemira, Polirom, Litera ş.a.) au înfiinţat, mai demult sau mai recent, colecţii de cărţi pentru copii. Cea mai nouă e Humanitas Junior, coordonată de Justina Croitoru, în care au apărut până acum, pe lângă traduceri noi din "Micul Prinţ", "Alice în Ţara Minunilor", "Aventurile lui Cepelică", seria cu "Habarnam" a lui Nikolai Nosov (favoritul meu din copilăria intoxicată cu literatură sovietică), şi "Apollodor"-ul lui Gelu Naum - tot cărţi care nu încetează să încânte generaţie după generaţie. Soartă fericită pe care o prevăd şi volumului pe care vi-l recomand azi, cu textul şi ilustraţiile unei debutante-remarcabile, Ana Alfianu. Care reuşeşte să intre cu naturaleţe (fără să dea nici o clipă impresia de fals, de "prosteală" a tonului pe care o au adulţii când se copilăresc) în mintea unui băiat de 10 ani, plecat într-o călătorie plină de aventuri fantastice spre Cetatea Sufletelor, unde speră să-şi regăsească bunicul iubit. Pe parcursul drumului întâlneşte tot felul de creaturi uimitoare, de la care are de învăţat (fără urmă de didacticism şi predici) cum se poate vindeca dorul şi tristeţea prin bunătate şi încredere în ceilalţi. Ilustrată cu desene de o frumuseţe la care doar cei înzestraţi din naştere, dar şi cu o cultură vizuală bogată ajung, "Val şi Cetatea Sufletelor" e o carte ce-i poate emoţiona deopotrivă şi pe cei ce nu mai sunt de mult "juniori".
Selecţia "Formula AS"
* Ana Alfianu, "Val şi Cetatea Sufletelor", Editura Humanitas, colecţia "Junior" (tel. 0372/74.33.82), 106 p.
Oricât i-ar pasiona pe copiii de azi jocurile pe computer, cărţile ilustrate pentru ei rămân unul din sectoarele editoriale profitabile. Şi asta, cred, fiindcă părinţii şi bunicii lor au crescut cu aceste poveşti pe hârtie, îşi amintesc încântarea pură cu care asociau textul cu imaginile, posibilitatea de a pătrunde într-un spaţiu fermecat pe această cale. Mai mult, au învăţat să citească de plăcere pe cărţile copilăriei şi chiar dacă acum au prea puţin timp şi bani pentru propriile lecturi, de dragul celor mici din familie sunt dispuşi să cheltuiască pe cărţi de poveşti, amintindu-şi cât de benefice au fost în evoluţia lor. După 1990, având în vedere cererea, au apărut mai multe edituri specializate în literatură pentru copii, concurând pe piaţă prin condiţii grafice şi tipografice excepţionale, să tot ai de unde să alegi. S-au umplut librăriile şi târgurile de carte cu ediţii somptuoase din clasicii genului - Fraţii Grimm, Andersen, Lewis Carroll, Collodi, Ispirescu, Creangă etc. dar şi din autori români contemporani. Numărul titlurilor destinate de ei copiilor e în continuă creştere şi se vorbeşte de o adevărară renaştere a genului, cu profesionişti specializaţi (în ce-i priveşte pe graficieni, se pare că puştilor de azi nu le mai plac ilustraţiile realist-drăgălaşe, fantezia lor funcţionează mai bine în teritorii suprarealiste, în stilizări ghiduşe sau groteşti). Având în vedere succesul de piaţă, mulţimea ofertelor străine şi autohtone, calitatea lor literară, şi alţi editori (Vellant, Curtea Veche, Nemira, Polirom, Litera ş.a.) au înfiinţat, mai demult sau mai recent, colecţii de cărţi pentru copii. Cea mai nouă e Humanitas Junior, coordonată de Justina Croitoru, în care au apărut până acum, pe lângă traduceri noi din "Micul Prinţ", "Alice în Ţara Minunilor", "Aventurile lui Cepelică", seria cu "Habarnam" a lui Nikolai Nosov (favoritul meu din copilăria intoxicată cu literatură sovietică), şi "Apollodor"-ul lui Gelu Naum - tot cărţi care nu încetează să încânte generaţie după generaţie. Soartă fericită pe care o prevăd şi volumului pe care vi-l recomand azi, cu textul şi ilustraţiile unei debutante-remarcabile, Ana Alfianu. Care reuşeşte să intre cu naturaleţe (fără să dea nici o clipă impresia de fals, de "prosteală" a tonului pe care o au adulţii când se copilăresc) în mintea unui băiat de 10 ani, plecat într-o călătorie plină de aventuri fantastice spre Cetatea Sufletelor, unde speră să-şi regăsească bunicul iubit. Pe parcursul drumului întâlneşte tot felul de creaturi uimitoare, de la care are de învăţat (fără urmă de didacticism şi predici) cum se poate vindeca dorul şi tristeţea prin bunătate şi încredere în ceilalţi. Ilustrată cu desene de o frumuseţe la care doar cei înzestraţi din naştere, dar şi cu o cultură vizuală bogată ajung, "Val şi Cetatea Sufletelor" e o carte ce-i poate emoţiona deopotrivă şi pe cei ce nu mai sunt de mult "juniori".
Oricât i-ar pasiona pe copiii de azi jocurile pe computer, cărţile ilustrate pentru ei rămân unul din sectoarele editoriale profitabile. Şi asta, cred, fiindcă părinţii şi bunicii lor au crescut cu aceste poveşti pe hârtie, îşi amintesc încântarea pură cu care asociau textul cu imaginile, posibilitatea de a pătrunde într-un spaţiu fermecat pe această cale. Mai mult, au învăţat să citească de plăcere pe cărţile copilăriei şi chiar dacă acum au prea puţin timp şi bani pentru propriile lecturi, de dragul celor mici din familie sunt dispuşi să cheltuiască pe cărţi de poveşti, amintindu-şi cât de benefice au fost în evoluţia lor. După 1990, având în vedere cererea, au apărut mai multe edituri specializate în literatură pentru copii, concurând pe piaţă prin condiţii grafice şi tipografice excepţionale, să tot ai de unde să alegi. S-au umplut librăriile şi târgurile de carte cu ediţii somptuoase din clasicii genului - Fraţii Grimm, Andersen, Lewis Carroll, Collodi, Ispirescu, Creangă etc. dar şi din autori români contemporani. Numărul titlurilor destinate de ei copiilor e în continuă creştere şi se vorbeşte de o adevărară renaştere a genului, cu profesionişti specializaţi (în ce-i priveşte pe graficieni, se pare că puştilor de azi nu le mai plac ilustraţiile realist-drăgălaşe, fantezia lor funcţionează mai bine în teritorii suprarealiste, în stilizări ghiduşe sau groteşti). Având în vedere succesul de piaţă, mulţimea ofertelor străine şi autohtone, calitatea lor literară, şi alţi editori (Vellant, Curtea Veche, Nemira, Polirom, Litera ş.a.) au înfiinţat, mai demult sau mai recent, colecţii de cărţi pentru copii. Cea mai nouă e Humanitas Junior, coordonată de Justina Croitoru, în care au apărut până acum, pe lângă traduceri noi din "Micul Prinţ", "Alice în Ţara Minunilor", "Aventurile lui Cepelică", seria cu "Habarnam" a lui Nikolai Nosov (favoritul meu din copilăria intoxicată cu literatură sovietică), şi "Apollodor"-ul lui Gelu Naum - tot cărţi care nu încetează să încânte generaţie după generaţie. Soartă fericită pe care o prevăd şi volumului pe care vi-l recomand azi, cu textul şi ilustraţiile unei debutante-remarcabile, Ana Alfianu. Care reuşeşte să intre cu naturaleţe (fără să dea nici o clipă impresia de fals, de "prosteală" a tonului pe care o au adulţii când se copilăresc) în mintea unui băiat de 10 ani, plecat într-o călătorie plină de aventuri fantastice spre Cetatea Sufletelor, unde speră să-şi regăsească bunicul iubit. Pe parcursul drumului întâlneşte tot felul de creaturi uimitoare, de la care are de învăţat (fără urmă de didacticism şi predici) cum se poate vindeca dorul şi tristeţea prin bunătate şi încredere în ceilalţi. Ilustrată cu desene de o frumuseţe la care doar cei înzestraţi din naştere, dar şi cu o cultură vizuală bogată ajung, "Val şi Cetatea Sufletelor" e o carte ce-i poate emoţiona deopotrivă şi pe cei ce nu mai sunt de mult "juniori".