Maria Tănase din Cerişor
"Acu', în mai, într-o sară o fost. Încă şi ningea! Am închis găinile, m-am dus jos, am încheiat poarta, tot sângură. Acu', parcă auz că mă strigă cineva. No, că cine-i? Două maşini şi patru oameni la poarta me. Măi, să fie! Păi, şe să caute oamenii ăştia la mine? Mă uit: iaca-i primariu', Rusalin Işfănoni, ăl de jos, din Dăbâca, de-o tot umblat să scrie despre pădurenii noştri, unu' tânăr din Hunedoara, care cântă, Bogdan Toma, şi încă altu', de mă tot uit lung la el: «El să fie?, el să fie?». «Sigur îi el, că pra samănă!». No, şi ăsta, al patrulea, vede că mă tot uit şi mă întrabă: «Păi, că mă cunoşti?». «Păi, cum să nu vă cunosc?! Sunteţi Ioan Bocşa, cântăreţu'! Da' numa' spuneţi de ce aţi venit la mine, babă bătrână, păcatele mele!». No, şi parcă-l aud pe Bocşa: «Că tu ştii să cânţi!». No, că am rămas mută când l-am auzit: «Păi, că de unde ştiţi asta?». «Păi, că v-am găsit în cărţi». «No, că asta-i încă prea de tot», spusăi şi i-am poftit în casă. No, uite, unde baş stai tu acuma, o stat şi Bocşa. Mi-am făcut şi cruce cu limba de aşa întâmplare. Da' cel mai mult mi s-o făcut pielea aşe pă mine, când o început Bocşa să cânte, cu vocea aia a lui. No, şi ce crezi tu c-o cântat el? «Măi, bage, bace-te bruma!». N-o cântat-o cu versurile mele, da' melodia aia, a me era! Că i-am şi zâs, că asta-i melodia me şi că de unge o aflat-o el, că numa' eu ce-o mai ştiam. Şi el doar o râs, cu musteţea aia a lui, şi mi-o zâs iar: «Păi, că nu ţi-am zis că din cărţi?!».Da' care cărţi, m-am gândit eu, bată-le vina de cărţi!? Şi, no, m-or rugat cu toţii să le cânt şi-apăi, când am început să cânt, nici nu m-am mai oprit. Aşa dor mi-era... La sfârşit, după ce m-or ascultat, mi-o zâs Işfănoni, că mai mare ca Maria Tănase puteam s-ajung. Auzi, ce să spună el?!, c-am şi râs de aşa vorbă. No, şi ce zişi tu, că de ce or venit ei până la mine? Să mă cheme la Lelese, să cânt de sărbătoarea de Măsuratu' Oilor. Apăi, că nici un an n-o trecut de când l-am îngropat pe Pătru al meu, şi ei să mă cheme să cânt! Păi, că eu n-am mai cântat de o viaţă! Le-am zis că asta nu se poate şi că doar dacă mă lasă fata me, atunci eu vin şi cânt, dacă oi mai şti cânta. Şi am sunat-o, şi numa' i-am zâs: «Apăi, fată, tu şcii şine o fost la noi în casă?». «D-apăi că şine?», o zâs ea. «Că Bocşa, cântăreţu'! Că să mă duc eu să cânt, babă bătrână, la Lelese, la sărbătoare». Când o auzit fata, numa' că n-o strigat: «Duce, duce, mamo, că de nu te-oi duce, eu mă supăr», mi-o zâs. Apăi, ce să fac? M-am dus."
Pâlnia Emiliei Comişel
Când Nana Cosana povesteşte, timpul stă în loc. Îi auzi doar vocea iute, grăbită, de bătrână care n-a îmbătrânit niciodată, care a tot păstrat ascunsă, acolo, în palmele ei muncite, sub broboada cernită, în trupul ăsta care s-a încovoiat de la vremuri şi greutăţi, o fetiţă veşnic pusă pe şotii. Aşa şi râde: un râs poznaş, tânăr, zglobiu, de fetiţă. O fetiţă ascunsă, care nu se dă plecată din sufletul unei femei de 84 de ani. Iar Nana Cosana râde des, în timp ce povesteşte, deşi de multe ori povestea alunecă iar şi iar spre locuri mai puţin vesele. Atunci, Nana Cosana nu mai râde. Ochii i se umbresc scurt şi caută, ficşi, spre un colţ al camerei, un răspuns la ceva ce o frământă. Apoi oftează, clipeşte, alungă umbra şi povesteşte mai departe. Eşti ca într-o vrajă în povestea ei. Te duci fermecat mai departe, asculţi. Iar atunci când povestea se opreşte pentru un timp şi Cosana Vinca din Cerişor începe să cânte, simţi cum o lumină mare se pogoară peste lume, învăluind-o. Ai ajuns unde trebuie, ai ajuns sus, în Ţinutul Pădurenilor, în Cerişor, acolo unde viaţa poate fi totuna cu o bătrână ca o fetiţă.
"Apăi, că pe atunci, tot cântam... Tare mi-o plăcut... Am avut şi de la cine să învăţ. Eram eu şi cu încă o fată aşe, ca mine, şi o femeie cu zece ani mai mare, noi eram cântăreţele. Şi ne-o învăţat femeia pe noi, fetele, şi cântări, şi ghicituri, şi poezii, tot ce ştia ne-o învăţat. Şi cân' ţi-e drag să-nveţi ceva, apăi că nici nu mai uiţi lucru' cela, câte zile oi trăi. Eu aşa am fost. Şi mai lucram şi când eram fată... Se punea grâu, se punea porumb, toate holdele se arau, ovăz, grâu, fân, vaci, boi, oi, hăăăi, nu se mai termina cu munca... Da' timp de cântat tot găseam. Că eram la holdă, că ne mai strângeam cu furca, că merjeam la ospeţe, tot aflam noi, iaca-şa, vreme să cântăm. Că era obicei, la noi, la pădureni, sâmbătă sara, se merjea la omenie. Tot merjeau oamenii unii la alţii, să se omenească, hăi. Musai era! Şi la miezul nopţii, când se găta ospăţu', apăi ce mai cântam pe drum spre casă, să se auză pân' la stele! Un cântec era tot satu'! Păi, şi la nunţi! Că la noi, nunţile se făceau în câmp, să încapă toţi pădurenii! Ce mai cântam şi la nunţi! Pe câmp cântam cu fetele, şi la vaci, sângură! No, ş-aşe. Şi-n '50 o fost, ţiu bine minte, 17 ani aveam. Eram la holdă şi se aude-n sat că or venit hoţii. Că tot umblă pe uliţe cu măşâni, că umblă-n poduri şi intră-n curţi, vai şi amar. Şi parcă văd şi acu', iaca hoţii intră-n holdă şi încep să strije după mine. Că m-am spăriet, dau să mă ascund. Ei tot după mine să strije: «Stai, fato, stai». Şese bărbaţi făloşi, la costume, şi o femeie cu ei. Aşa or arăta hoţii?! m-am gândit. Şi am stat. Şi numa' vine femeia aia la mine şi-mi zice că o cheamă Emilia Comişel, că a auzit că eu cânt şi mă roagă ea frumos să-i cânt. No, apăi dacă era cu cântat, cum să nu cânţi?! P-atunci, în sat, nici curent nu era, stăteam toţi la lampă d-aia cu petrol. Şi numa' văd că scot bărbaţii ăia nişte d-alea cu pâlnii din măşâni şi-mi zic că acolo să cânt. «Cânt oriunde» le-am zâs, şi, no, acolo am cântat, la 17 ani, în pâlnia lu' Emilia Comişel. Am cântat «Bage, bace-te bruma», no, melodia aia de o cântat-o şi Bocşa la mine-n casă".
Emilia Comişel a fost unul dintre cei mai mari etnomuzicologi pe care i-a avut ţara noastră. Iar pâlnia aceea era, fără doar şi poate, un gramofon.
Mărul cu păsăruică
"Am fost frumoasă odată", zice Nana Cosana, "uice cum am fost". Şi-mi arată fotografia unei fete sprâncenate, cu ochi arzători, adânci, ochii aceia care privesc departe, până în străfunduri, ochi care te răscolesc, ochii aceia de iubit. O fată într-un costum de regină pădureană, cu mâna dreaptă odihnindu-se pe salba care-i împodobeşte tot pieptul. O frumuseţe! "Că şi asta tot atunci, la 17 ani, înainte de măritiş, îi făcută".
După ce a ascultat-o cântând, Emilia Comişel a rugat-o să vină la Bucureşti, că, nu încape vorbă, trebuie să devină cântăreaţă. "Apăi, că ce să cate la Bucureşci o fată de 17 ani?!", i-a spus tatăl ei. "Dacă pleşi, pe noi şine ne mai ajută la muncă?". A rămas, n-a avut încotro. Dar privirea ei capătă umbra aceea scurtă, fixă, adâncă, de parcă aici, în camera asta în care povesteşte, ar mai fi ceva nelămurit, un lucru pe care numai ea îl poate vedea. "Gre copilărie am avut. Era pe terminatu' războiului, tata tot la concentrare era, mama cu sora mică, abia născută, eu trebuia să le desferic pe toate.Mânam caru' cu boi la holdă. No, acasă mai era cum mai era, că încărcam cu mama caru', da' la holdă îl descărcam sângură. Şi aveam doisprăscie ani atunşi. Vaaai! Pe urmă, meream în pădure cu caru', să tai lemne. Şi tăiam numa' lemn de cei, că ceiu' era mai uşor de tăiat. Apăi du-te, Cosană, la fân, ridică fânu' cu furca-n sus, în car... Apăi du-te la câmp, la grâu, să seceri cu bătrânii, cu seceră d-aia, cum era odată... La holdă, la sapă... Heeei! N-o fost uşor. Da' parcă, când o dat Domnul, şi tata o fost acasă, altfel era. Că şi acu' parcă văd cum veneau cetele de flăcăi la noi, să-i înveţe tata a colinda, şi cu vocea, şi cu duba, şi cu fluierul. Că el o fost cantor la biserică şi nănaş la mulţi din sat. Că, apăi, nimeni nu mai ştia obiceiurile cum le ştia el. Că eu tot cu el samăn, de mi-a rămas drag de cântec şi de toate câte or fost! Ăăăăi, da' când o făcut el pomu'! Un pom maaare! Cât trăiesc o să văd pomu' ăla! Că la noi, la nunţi, aşa-i obiceiul, nănaşu' aduce un pom cu mere. Da' din tăţi oamenii, nimeni nu făcea pom aşa frumos ca tată-meu! Cum să zic că îi pomu'? Îi o scânduriţă, şi pe scânduriţă, pui beţe ca un curcubeu, şi de beţele astea atârni merele cu sârmă de un cârlig. Tata o învelit merele în hârtie sclipicioasă ca argintu', şi le-o atârnat de beţe. Şi o făcut şi o păsăruică din tablă şi i-o făcut ochi de grâu şi i-o pus nişte pene mici, de la găină, în codă la păsăruică, că jurai că-i vie. Ce mândru era pomu' ăla, n-o să-l uit câte zile oi ave!".
Acum, Cosana Vinca e iarăşi fetiţă. E acolo, în casa ei, lângă tatăl pe care l-a iubit, şi se bucură de o păsăruică de tablă şi un pom cu mere învelite în staniol sclipitor. Râde Nana Cosana acum, îi râd ochii, faţa, sufletul.
Cântec oprit
"La 18 ani m-am căsătorit. Şi ştii care o fost primu' lucru pe care mi l-o spus Pătru al meu după ce m-o luat? «Tu să nu cânţi!». Aşa o spus ş-aşa o fost. 67 de ani, de când o venit Emilia Comişel cu pâlnia la mine şi până anu' ăsta, eu tot n-am mai cântat. Era frumos Pătru al meu, da' era jălos rău, vai viaţa me! Când era treaz, era om cumsecade, harnic, bun, da' când be, că numa' rachiu be cân' be, începea că de ce s-o uitat ăla la mine, tu de şe ai spus vorba aia", şi uite aşa o ţinea, nu mai era chip să te înţeleji cu el. Uite şe frumos era - Domnul să-l aibe în pază!".
Nana Cosana îmi arată o fotografie de acum 60 de ani şi mai bine. Doi tineri frumoşi, el militar, ea pădureană, stau stingheriţi pe scaune şi se ţin uşor de mână. "No, că era-n armată, la Timişoara. Aveam 20 de ani şi am mers cu trenu' pân la el, să-l văd. Apăi, că pădureană m-am dus, cum altfel! Că vroia un om în tren musai să-mi cumpere costumu', da' i-am zâs că nărod trebuie să fie, că doar n-o să rămân în pielea goală! Apoi s-o născut şi fata, Dorica. Trebuia să fac culme pentru fată, câte 30-40 de cămeşi, să aibe cân s-o mărita...Toaaată iarna coseam, ţeseam; şi vara la câmp... Ce să mai cânţi?! Parcă-l aud: «Tu aişea-n casă să nu cânţi!». O fost om d-ăla mai aspru, nu şi-o arătat iubirea, să nu cred eu că mă iubeşte. Şi uite aşa, tăăătă ziulica, ba seceram grâu şi merjeam cu el la moară, cu desajii-n spate, să facem făină, pe urmă cerne şi fă pită, fă aluatu' de cu sară, scoală-te noapcea la trei şi frământă-l bine, ca să dai câte şeptie, opt pite la cuptor, să se coacă, şi dimineaţă, hai la seceră, la sapă... Că odată, când a băut iar şi o dat să mă bată, i-am zis şi eu: «Da' de ce tot tu porunceşti, tot porunceşti? Păi, lasă-mă să poruncesc şi eu în casa asta!». Da' el o zâs: «Păi, ce, tu porţi pălărie? Cine poartă pălărie: tu sau eu?». Şi i-am zâs atuncea: «Eeei, mă, păi dacă-i vorba numa' de pălărie, şi eu pot să port pălărie, să poruncesc şi eu!». Şi am luat pălăria din cui şi mi-am pus-o pe cap. Da' dejeaba, tot cum o vrut el o ieşit".
N-a mai cântat Nana Cosana. N-a lăsat-o Pătru al ei. "Cât mi-am dorit să cânt pe scenă, undeva", i-a spus lui Ioan Bocşa. "Măcar 50 de ani să fi avut, nu acum, babă bătrână". Cosana Vinca alungă umbra din ochi şi cântă. Cântă cu o voce fără vârstă, răscolitoare şi pură, ca apa de fântână. Lumina se coboară iar peste lume. "Păi, vai ge mine, am înserat/ şi oamenii s-or culcat./ Păi, da' io unge m-oi culca,/ Păi, că porţile-s toace închise,/ Păi, numai la mândruţa-n vale/ E un pic de lumânare"... Sunt cântece pe care numai ea le mai ştie. Cântece vechi, pădureneşti, vechi de când lumea. Femeia care a învăţat-o s-a dus de mult la cer, fata cu care cânta s-a măritat în Cerbăl, când să se mai vadă, cu cine să mai cânte? N-au mai fost vremuri de cântat. Până acum, când a fost să i se prăpădească Pătru al ei.
Bradul lui Petre
"Tu, când o fi să mă duc, să-mi aduci bradu' şi să-mi cânţi", i-a zis Pătru cu puţin timp înainte să moară. Omul care i-a spus că în casa lui nu se cântă a vrut să plece de pe lumea asta ca un pădurean adevărat. Cu brad mare, tăiat din pădure, şi aşezat la streaşină, cum e obiceiul, ca să-l însoţească la trecerea dintre lumi. Trei zile i-a cântat Cosana soţului ei, Pătru, cântecul ăsta tainic, pădurenesc: "Petre, Petre, dragul meu/ Fă, Petre, cum îi putie/ Şi te uită pe fereastră,/ C-ai acu' altă nevastă./ Îi înaltă şi sprâncenată/ Şi de la codru îi tunată,/ Îmbrăcată-n haină verge,/ Doamne, da' bine-i mai şedie./ Cheam-o tu, măi Petre-n casă/ Şi o aşază după masă/ Şi dă-i şeva de mâncare/ Şi vă gătaţi de plecare,/ C-aveţi cale îndelungată,/ Nu se gată niciodată".
A avut brad falnic Petre. Împodobit cu lână de toate culorile, cu baticul prins deasupra, iar peste batic, legată o batistă. A fost dus cu alai la biserică, aşezat pe mormânt, Pătru înăuntru, bradul deasupra, în cimitirul din Cerişor.
Acolo, pe cruce, e fotografia aceea cu doi tineri frumoşi - el militar, ea pădureană - ce se ţin stingheriţi de mână. "Mă, Petre, când oi muri, să mă iei şi pe mine, că eu fără tine, sângură, n-o să pot trăi acia", i-a spus Cosana bărbatului ei. "Eee, dacă s-ar pute... Dar nu se poate, măi femeie, i-a zis el, tu mai ai de trăit şi de văzut, cum să te iau eu cu mine?". "Da' dacă o fi să mori", i-a mai spus Cosana, "tu să nu vii la mine să mă spării"... "Nu-ţi fie frică, femeie, că nu vin", i-a spus el. "Şi n-o venit, s-o ţânut de cuvânt cu toate ce le-a zis", oftează Cosana şi mângâie cu degetul chipul tânăr al unui militar, dintr-o fotografie veche de mai bine de 60 de ani. "Pătru meu, Pătru meu...".
Când se gată anii
Anul ăsta, în mai, când încă şi ningea, a sosit în Cerişor Ioan Bocşa, ca să dea de urma unui cântec vechi, descoperit în cartea Emiliei Comişel. L-a găsit. Cântecul era unde trebuia să fie, în mintea şi în sufletul unei bătrâne din Cerişor, Cosana Vinca. Cântecul era ea. "Parcă văd înaintea mea totu'. Doar mă uit aşa, altfel, şi văd şi oameni, şi vorbe, şi cum era zâua, tot. Păi, cum să nu-mi amintesc? Tot îmi amintesc, parcă o fost ieri!". De la 17 ani până acum, la 84, Nana Cosana n-a mai cântat. I-a fost şiudă mai întâi, apoi i-a fost dor, apoi s-a împăcat şi şi-a trăit viaţa aşa cum a fost. Dar cântecul, ca orice miracol al lumii ăsteia, a rămas acolo, înăuntru, pur, neştirbit, ca o apă de fântână. Trebuia doar să se facă timpul să iasă iarăşi la iveală.
"O fost tare bine la Lelese, când am cântat. O fost lume multă, ca la sărbătoare, m-or aplaudat şi m-or pupat, atâta doară că numa' ce plimbau un snop, aşa, deasupra me, când cântam. Şi mai erau pe scenă nişte oameni cu măşâni pe roţi şi tot apropiau bâzdâgănile ăle de mine". A fost filmată pentru televiziune. Snopul trebuie să fi fost microfonul, iar bâzdâgănile, camerele de filmat. "Că dup-aia, or început toţi să facă poză cu mine, vaaai şi amar, păcatele mele! M-or şi pupat, de mureau muierile de ciudă - «de şe s-o tipărit cu tine şi cu noi nu, aaai, uice, o şi pupat-o...». Că toace se încoardă acu'- «Uice, o venit maşână după babă bătrână!». Da' eu, să ştiţi, tot aia amărâta mi-s".
Din mai şi până acum, Nana Cosana a mai fost invitată să cânte la Cluj şi urmează să meargă şi la Deva. Lumea a început s-o viziteze, aici, în Cerişor, spre şiuda femeilor tinere din sat. Viaţa a reînceput acum, la 84 de ani, după 67 de ani de când s-a oprit din cântat. Îi râd ochii, ochii aceia de fetiţă poznaşă, apoi i se întunecă şi apare umbra: "Dijaba am acuma bucurie, că se gată anii. Nu mai sunt ani. Cât mi-am visat să fiu pe scenă, undeva... Da' nu la anii ăştia. Măcar 50 să mai fi avut". Dar umbra din ochi se duce, alungată de o fetiţă ascunsă într-o bătrână. "No, haidaţi să v-arăt cămeşile, ce le-am ţesut o viaţă". Ni le arată: tot cântecul oprit atâţia amar de ani a încăput în ţesătura asta migăloasă, miraculoasă. Splendorile astea de cămăşi pădureneşti cântă. Pur şi simplu cântă, în lumina asta mare, atârnate pe o sârmă, în curtea Cosanei Vinca din Cerişor. "Oare când am lucrat la costumul ăsta? Când am făcut toate astea? Când am lucrat la câmp? Când? Dumnezeu şi Maica Domnului din cer m-or ajutat, că n-am avut pe nimeni să-mi facă o zamă!". Umbra trece, Cosana Vinca începe iarăşi să cânte. Un cântec despre bătrâneţe, ştiut numai de ea, limpede, adânc, vindecător, simplu şi pur, ca o apă de fântână:
"Păi, duce-m-aş, Doamne, noaptea,/ Să mă întâlnesc cu moartea,/ Să vegem - nu m-o mânca, mă./ Păi, da' di şe să nu mă mânşe,/Păi, că pe mine-i carnea dulşe,/ Carnea-i dulşe ca pe pui, mă,/ Păi, fost-am dragă cui şi cui/ Şi acu' nu mi-s nimănui, măăă./ Păi, fost-am dragă lu' badea, măi/Şi acu' nu-s nimănuia, mă./ Că, dacă am îmbătrânit,/ Păi, nu-s mai bună de nimic./ Păi, omu' dacă-mbătrâneşte,/ Păi, frumuseţa-l ocoleşte,/ Frumuseţa-l părăsăşte". Îi sărut mâna Cosanei Vinca. Îi spun că frumuseţea rămâne, nu se duce nicăieri. I-a rămas în voce, i-a rămas în suflet, pe chipul ei de bătrână cu o fetiţă ascunsă înăuntru, a rămas aici, în Cerişor, suspendată şi vrăjită, deasupra lumii. Viaţa începe acum. Cântând!
Fotografii de FLORENTIN POPA