Cântec pentru o viață - Nana Cosana

Matei Florian
- Sus, în Cerișor, în fața casei cu prispă la poartă, o vei găsi pe Cosana Vinca. Trebuie doar să strigi tare, să te audă: "Nană Cosanăăă!", iar ea îți va deschide. Ușa și sufletul. Te va primi înăuntru. Înăuntrul casei ei, înăuntrul unei vieți fabuloase, înăuntrul unui cântec pădurenesc, vechi de când lumea, care nu se sfârșește niciodată -

Maria Tănase din Cerișor

"Acu', în mai, într-o sară o fost. Încă și nin­gea! Am închis găinile, m-am dus jos, am în­cheiat poarta, tot sângură. Acu', parcă auz că mă strigă cineva. No, că cine-i? Două mașini și patru oa­meni la poarta me. Măi, să fie! Păi, șe să caute oamenii ăștia la mine? Mă uit: iaca-i primariu', Rusalin Ișfănoni, ăl de jos, din Dăbâca, de-o tot umblat să scrie despre pădurenii noștri, unu' tânăr din Hunedoara, care cântă, Bog­dan Toma, și încă altu', de mă tot uit lung la el: «El să fie?, el să fie?». «Sigur îi el, că pra samănă!». No, și ăsta, al patrulea, vede că mă tot uit și mă întrabă: «Păi, că mă cunoști?». «Păi, cum să nu vă cunosc?! Sun­teți Ioan Bocșa, cântă­rețu'! Da' numa' spuneți de ce ați ve­nit la mine, babă bătrână, păcatele mele!». No, și par­că-l aud pe Bocșa: «Că tu știi să cânți!». No, că am ră­mas mută când l-am auzit: «Păi, că de unde știți asta?». «Păi, că v-am găsit în cărți». «No, că asta-i încă prea de tot», spusăi și i-am poftit în casă. No, uite, unde baș stai tu acuma, o stat și Bocșa. Mi-am făcut și cruce cu limba de așa întâm­plare. Da' cel mai mult mi s-o făcut pie­lea așe pă mine, când o început Bocșa să cânte, cu vocea aia a lui. No, și ce crezi tu c-o cântat el? «Măi, bage, bace-te bruma!». N-o cântat-o cu versu­rile me­le, da' melodia aia, a me era! Că i-am și zâs, că asta-i melodia me și că de unge o aflat-o el, că numa' eu ce-o mai știam. Și el doar o râs, cu mustețea aia a lui, și mi-o zâs iar: «Păi, că nu ți-am zis că din cărți?!». Da' care cărți, m-am gândit eu, bată-le vina de cărți!? Și, no, m-or rugat cu toții să le cânt și-apăi, când am început să cânt, nici nu m-am mai oprit. Așa dor mi-era... La sfârșit, după ce m-or ascultat, mi-o zâs Ișfănoni, că mai mare ca Maria Tănase puteam s-ajung. Auzi, ce să spună el?!, c-am și râs de așa vorbă. No, și ce ziși tu, că de ce or venit ei până la mine? Să mă cheme la Lelese, să cânt de sărbătoarea de Măsuratu' Oilor. Apăi, că nici un an n-o trecut de când l-am îngropat pe Pătru al meu, și ei să mă cheme să cânt! Păi, că eu n-am mai cântat de o viață! Le-am zis că asta nu se poate și că doar dacă mă lasă fata me, atunci eu vin și cânt, dacă oi mai ști cânta. Și am sunat-o, și numa' i-am zâs: «Apăi, fată, tu șcii șine o fost la noi în casă?». «D-apăi că șine?», o zâs ea. «Că Bocșa, cântărețu'! Că să mă duc eu să cânt, babă bătrână, la Lelese, la săr­bătoare». Când o auzit fata, numa' că n-o strigat: «Duce, duce, mamo, că de nu te-oi duce, eu mă supăr», mi-o zâs. Apăi, ce să fac? M-am dus."

Pâlnia Emiliei Comișel

Când Nana Cosana povestește, timpul stă în loc. Îi auzi doar vocea iute, grăbită, de bătrână care n-a îmbătrânit niciodată, care a tot păstrat ascunsă, acolo, în palmele ei muncite, sub bro­boa­da cernită, în trupul ăsta care s-a încovoiat de la vre­muri și greutăți, o fetiță veșnic pusă pe șotii. Așa și râde: un râs poznaș, tânăr, zglobiu, de fetiță. O fetiță ascunsă, care nu se dă plecată din sufletul unei femei de 84 de ani. Iar Nana Co­sana râde des, în timp ce povesteș­te, deși de multe ori povestea alunecă iar și iar spre locuri mai puțin vesele. Atunci, Nana Cosana nu mai râde. Ochii i se umbresc scurt și caută, ficși, spre un colț al camerei, un răspuns la ceva ce o fră­mântă. Apoi oftează, clipește, alungă umbra și povestește mai departe. Ești ca într-o vrajă în povestea ei. Te duci fermecat mai departe, as­culți. Iar atunci când povestea se oprește pentru un timp și Cosana Vinca din Cerișor începe să cânte, simți cum o lumină mare se po­goară peste lume, învăluind-o. Ai a­juns unde trebuie, ai ajuns sus, în Ținutul Pădu­renilor, în Ceri­șor, aco­lo unde viața poate fi totuna cu o bătrână ca o fetiță.
"Apăi, că pe atunci, tot cân­tam... Tare mi-o plăcut... Am avut și de la cine să învăț. Eram eu și cu încă o fată așe, ca mine, și o femeie cu zece ani mai mare, noi eram cântărețele. Și ne-o învățat femeia pe noi, fe­tele, și cântări, și ghicituri, și poezii, tot ce știa ne-o învățat. Și cân' ți-e drag să-nveți ceva, apăi că nici nu mai uiți lucru' cela, câte zile oi trăi. Eu așa am fost. Și mai lu­cram și când eram fată... Se punea grâu, se punea po­rumb, toate hol­dele se arau, ovăz, grâu, fân, vaci, boi, oi, hăăăi, nu se mai termina cu munca... Da' timp de cântat tot găseam. Că eram la holdă, că ne mai strân­geam cu furca, că merjeam la os­pețe, tot aflam noi, iaca-șa, vreme să cântăm. Că era obicei, la noi, la pădureni, sâmbătă sara, se mer­jea la omenie. Tot merjeau oa­menii unii la alții, să se omeneas­că, hăi. Musai era! Și la miezul nopții, când se găta ospățu', apăi ce mai cântam pe drum spre casă, să se auză pân' la stele! Un cântec era tot satu'! Păi, și la nunți! Că la noi, nunțile se făceau în câmp, să încapă toți pădurenii! Ce mai cântam și la nunți! Pe câmp cântam cu fetele, și la vaci, sân­gură! No, ș-așe. Și-n '50 o fost, țiu bine minte, 17 ani aveam. Eram la holdă și se aude-n sat că or venit hoții. Că tot umblă pe ulițe cu mășâni, că umblă-n poduri și intră-n curți, vai și amar. Și parcă văd și acu', iaca hoții intră-n holdă și încep să strije după mine. Că m-am spăriet, dau să mă ascund. Ei tot după mine să strije: «Stai, fato, stai». Șese băr­bați făloși, la costume, și o femeie cu ei. Așa or arăta hoții?! m-am gândit. Și am stat. Și numa' vine femeia aia la mine și-mi zice că o cheamă Emilia Comișel, că a auzit că eu cânt și mă roagă ea frumos să-i cânt. No, apăi dacă era cu cântat, cum să nu cânți?! P-atunci, în sat, nici curent nu era, stăteam toți la lampă d-aia cu petrol. Și numa' văd că scot bărbații ăia niște d-alea cu pâlnii din mășâni și-mi zic că acolo să cânt. «Cânt oriunde» le-am zâs, și, no, acolo am cântat, la 17 ani, în pâlnia lu' Emilia Comișel. Am cântat «Bage, bace-te bruma», no, melodia aia de o cântat-o și Bocșa la mine-n casă".
Emilia Comișel a fost unul dintre cei mai mari etnomuzicologi pe care i-a avut țara noastră. Iar pâlnia aceea era, fără doar și poate, un gra­mofon.

Mărul cu păsăruică

"Am fost frumoasă odată", zice Nana Co­sana, "uice cum am fost". Și-mi arată fotografia unei fete sprâncenate, cu ochi arzători, adânci, ochii aceia care privesc departe, până în străfun­duri, ochi care te răscolesc, ochii aceia de iubit. O fată într-un costum de regină pădureană, cu mâna dreaptă odihnindu-se pe salba care-i împo­dobește tot pieptul. O frumusețe! "Că și asta tot atunci, la 17 ani, înainte de măritiș, îi făcută".
După ce a ascultat-o cântând, Emilia Comișel a rugat-o să vină la București, că, nu încape vor­bă, tre­b­uie să devină cân­tă­reață. "Apăi, că ce să cate la Bucureșci o fată de 17 ani?!", i-a spus tatăl ei. "Dacă pleși, pe noi șine ne mai ajută la muncă?". A ră­mas, n-a avut înco­tro. Dar privirea ei capătă umbra aceea scurtă, fixă, a­dâncă, de parcă aici, în came­ra asta în care poves­tește, ar mai fi ceva nelămurit, un lu­cru pe care numai ea îl poate vedea. "Gre copilărie am avut. Era pe ter­mi­natu' războ­iului, tata tot la concentrare era, ma­ma cu sora mică, abia născută, eu trebuia să le des­feric pe toate. Mâ­nam caru' cu boi la hol­dă. No, acasă mai era cum mai era, că în­căr­cam cu mama caru', da' la holdă îl descărcam sângură. Și aveam doisprăscie ani atunși. Vaaai! Pe urmă, me­ream în pădure cu caru', să tai lemne. Și tăiam numa' lemn de cei, că ceiu' era mai ușor de tăiat. Apăi du-te, Cosană, la fân, ridică fânu' cu furca-n sus, în car... Apăi du-te la câmp, la grâu, să seceri cu bătrânii, cu seceră d-aia, cum era odată... La holdă, la sapă... Heeei! N-o fost ușor. Da' parcă, când o dat Dom­nul, și tata o fost acasă, altfel era. Că și acu' parcă văd cum veneau cetele de flăcăi la noi, să-i învețe tata a colinda, și cu vocea, și cu duba, și cu fluierul. Că el o fost cantor la bise­rică și nă­naș la mulți din sat. Că, apăi, nimeni nu mai știa obiceiurile cum le știa el. Că eu tot cu el samăn, de mi-a rămas drag de cântec și de toate câte or fost! Ăăăăi, da' când o făcut el pomu'! Un pom maaare! Cât tră­iesc o să văd pomu' ăla! Că la noi, la nunți, așa-i obiceiul, nă­nașu' aduce un pom cu mere. Da' din tăți oa­menii, nimeni nu fă­cea pom așa frumos ca tată-meu! Cum să zic că îi pomu'? Îi o scân­duriță, și pe scându­riță, pui bețe ca un curcubeu, și de bețele astea atârni merele cu sârmă de un cârlig. Tata o învelit merele în hârtie sclipicioasă ca argintu', și le-o atâr­nat de bețe. Și o făcut și o păsăruică din tablă și i-o făcut ochi de grâu și i-o pus niște pene mici, de la găină, în codă la păsăruică, că jurai că-i vie. Ce mândru era po­mu' ăla, n-o să-l uit câte zile oi ave!".
Acum, Cosana Vin­ca e iarăși fetiță. E acolo, în casa ei, lângă tatăl pe care l-a iubit, și se bucură de o păsă­ruică de tablă și un pom cu mere învelite în staniol scli­pitor. Râ­de Nana Co­sana acum, îi râd ochii, fața, sufle­tul.

Cântec oprit

"La 18 ani m-am că­sătorit. Și știi care o fost primu' lucru pe care mi l-o spus Pătru al meu după ce m-o luat? «Tu să nu cânți!». Așa o spus ș-așa o fost. 67 de ani, de când o venit Emilia Comișel cu pâlnia la mine și până anu' ăsta, eu tot n-am mai cântat. Era frumos Pătru al meu, da' era jălos rău, vai viața me! Când era treaz, era om cumsecade, harnic, bun, da' când be, că numa' rachiu be cân' be, începea că de ce s-o uitat ăla la mine, tu de șe ai spus vorba aia", și uite așa o ținea, nu mai era chip să te înțeleji cu el. Uite șe frumos era - Domnul să-l aibe în pază!".
Nana Cosana îmi arată o fotografie de acum 60 de ani și mai bine. Doi tineri frumoși, el mili­tar, ea pădureană, stau stingheriți pe scaune și se țin ușor de mână. "No, că era-n armată, la Ti­mișoara. Aveam 20 de ani și am mers cu trenu' pân la el, să-l văd. Apăi, că pădureană m-am dus, cum altfel! Că vroia un om în tren musai să-mi cum­pere costu­mu', da' i-am zâs că nărod trebuie să fie, că doar n-o să rămân în pielea goală! Apoi s-o născut și fata, Do­rica. Trebuia să fac culme pentru fată, câte 30-40 de cămeși, să aibe cân s-o mă­rita... Toaaată iarna coseam, țeseam; și vara la câmp... Ce să mai cânți?! Par­că-l aud: «Tu aișea-n casă să nu cânți!». O fost om d-ăla mai aspru, nu și-o arătat iubi­rea, să nu cred eu că mă iu­beș­te. Și uite așa, tăăătă ziu­lica, ba seceram grâu și mer­jeam cu el la moară, cu de­sajii-n spa­te, să facem făină, pe urmă cerne și fă pită, fă aluatu' de cu sară, scoală-te noapcea la trei și frământă-l bine, ca să dai câte șeptie, opt pite la cup­tor, să se coacă, și dimineață, hai la seceră, la sapă... Că odată, când a băut iar și o dat să mă bată, i-am zis și eu: «Da' de ce tot tu porun­cești, tot poruncești? Păi, lasă-mă să poruncesc și eu în casa asta!». Da' el o zâs: «Păi, ce, tu porți pă­lărie? Cine poartă pălărie: tu sau eu?». Și i-am zâs atuncea: «Eeei, mă, păi dacă-i vor­ba numa' de pălărie, și eu pot să port pălărie, să po­runcesc și eu!». Și am luat pălăria din cui și mi-am pus-o pe cap. Da' dejea­ba, tot cum o vrut el o ieșit".
N-a mai cântat Nana Cosana. N-a lăsat-o Pătru al ei. "Cât mi-am dorit să cânt pe scenă, un­deva", i-a spus lui Ioan Bocșa. "Măcar 50 de ani să fi avut, nu acum, babă bătrână". Cosana Vinca alungă umbra din ochi și cântă. Cântă cu o voce fără vârstă, răscolitoare și pură, ca apa de fântână. Lumina se coboară iar peste lume. "Păi, vai ge mine, am înserat/ și oamenii s-or culcat./ Păi, da' io unge m-oi culca,/ Păi, că porțile-s toace închise,/ Păi, numai la mândruța-n vale/ E un pic de lumânare"... Sunt cântece pe care nu­mai ea le mai știe. Cântece vechi, pădurenești, vechi de când lumea. Femeia care a învățat-o s-a dus de mult la cer, fata cu care cânta s-a măritat în Cerbăl, când să se mai vadă, cu cine să mai cânte? N-au mai fost vremuri de cân­tat. Până a­cum, când a fost să i se prăpă­deas­că Pătru al ei.

Bradul lui Petre

"Tu, când o fi să mă duc, să-mi aduci bradu' și să-mi cânți", i-a zis Pătru cu puțin timp înainte să moară. Omul care i-a spus că în casa lui nu se cântă a vrut să plece de pe lumea asta ca un pădurean adevărat. Cu brad mare, tăiat din pădure, și așezat la streașină, cum e obiceiul, ca să-l însoțească la trecerea dintre lumi. Trei zile i-a cântat Cosana soțului ei, Pătru, cântecul ăsta tainic, pădure­nesc: "Petre, Petre, dragul meu/ Fă, Petre, cum îi putie/ Și te uită pe fereastră,/ C-ai acu' altă nevastă./ Îi înaltă și sprâncenată/ Și de la codru îi tunată,/ Îmbrăcată-n haină verge,/ Doamne, da' bine-i mai ședie./ Cheam-o tu, măi Petre-n casă/ Și o așază după masă/ Și dă-i șeva de mâncare/ Și vă gătați de plecare,/ C-aveți cale îndelungată,/ Nu se gată nicio­dată".
A avut brad falnic Petre. Împo­dobit cu lână de toate culorile, cu baticul prins deasupra, iar peste ba­tic, legată o batistă. A fost dus cu alai la biserică, așezat pe mormânt, Pătru înăuntru, bradul deasupra, în cimitirul din Cerișor.
Acolo, pe cruce, e fotografia aceea cu doi tineri frumoși - el militar, ea pădureană - ce se țin stingheriți de mână. "Mă, Petre, când oi muri, să mă iei și pe mine, că eu fără tine, sângură, n-o să pot trăi acia", i-a spus Cosana bărbatului ei. "Eee, dacă s-ar pute... Dar nu se poate, măi femeie, i-a zis el, tu mai ai de trăit și de văzut, cum să te iau eu cu mine?". "Da' dacă o fi să mori", i-a mai spus Cosana, "tu să nu vii la mine să mă spării"... "Nu-ți fie frică, femeie, că nu vin", i-a spus el. "Și n-o venit, s-o țânut de cu­vânt cu toate ce le-a zis", oftează Cosana și mângâie cu degetul chipul tânăr al unui militar, dintr-o fotografie veche de mai bine de 60 de ani. "Pătru meu, Pătru meu...".

Când se gată anii

Anul ăsta, în mai, când încă și nin­gea, a sosit în Cerișor Ioan Bocșa, ca să dea de urma unui cântec vechi, des­coperit în cartea Emiliei Comișel. L-a găsit. Cântecul era unde trebuia să fie, în mintea și în sufletul unei bătrâne din Cerișor, Cosana Vinca. Cântecul era ea. "Parcă văd înaintea mea totu'. Doar mă uit așa, altfel, și văd și oameni, și vorbe, și cum era zâua, tot. Păi, cum să nu-mi amintesc? Tot îmi amintesc, parcă o fost ieri!". De la 17 ani până acum, la 84, Nana Cosana n-a mai cântat. I-a fost șiudă mai întâi, apoi i-a fost dor, apoi s-a împăcat și și-a trăit viața așa cum a fost. Dar cântecul, ca orice miracol al lumii ăsteia, a rămas acolo, înăuntru, pur, ne­știrbit, ca o apă de fântână. Tre­buia doar să se facă tim­pul să iasă iarăși la iveală.
"O fost tare bine la Lelese, când am cântat. O fost lume multă, ca la săr­bătoare, m-or aplaudat și m-or pupat, atâta doară că numa' ce plimbau un snop, așa, deasupra me, când cântam. Și mai erau pe scenă niște oameni cu mășâni pe roți și tot apropiau bâzdâgănile ăle de mine". A fost filmată pentru televiziune. Snopul trebuie să fi fost microfonul, iar bâz­dâgănile, camerele de filmat. "Că dup-aia, or început toți să facă poză cu mine, vaaai și amar, păcatele mele! M-or și pupat, de mureau mu­ierile de ciudă - «de șe s-o tipărit cu tine și cu noi nu, aaai, uice, o și pupat-o...». Că toace se încoardă acu'- «Uice, o venit mașână după babă bătrână!». Da' eu, să știți, tot aia amărâta mi-s".
Din mai și până acum, Nana Cosana a mai fost invitată să cânte la Cluj și urmează să mear­gă și la Deva. Lumea a început s-o viziteze, aici, în Cerișor, spre șiuda femeilor tinere din sat. Viața a reînceput acum, la 84 de ani, după 67 de ani de când s-a oprit din cântat. Îi râd ochii, ochii aceia de fetiță poznașă, apoi i se întunecă și apare umbra: "Dijaba am acuma bucurie, că se gată anii. Nu mai sunt ani. Cât mi-am visat să fiu pe scenă, undeva... Da' nu la anii ăștia. Măcar 50 să mai fi avut". Dar umbra din ochi se duce, alungată de o fetiță ascunsă într-o bă­trână. "No, haidați să v-arăt cămeșile, ce le-am țesut o viață". Ni le arată: tot cântecul oprit atâ­ția amar de ani a încăput în țesătura asta migă­loasă, miraculoasă. Splendorile astea de cămăși pădurenești cântă. Pur și simplu cântă, în lumina asta mare, atârnate pe o sârmă, în curtea Cosanei Vinca din Cerișor. "Oare când am lucrat la costumul ăsta? Când am făcut toate astea? Când am lucrat la câmp? Când? Dumnezeu și Maica Domnului din cer m-or ajutat, că n-am avut pe ni­meni să-mi facă o zamă!". Umbra trece, Cosana Vinca începe iarăși să cânte. Un cântec despre bătrânețe, știut numai de ea, lim­pede, adânc, vindecător, simplu și pur, ca o apă de fântână:
"Păi, duce-m-aș, Doamne, noap­tea,/ Să mă întâlnesc cu moartea,/ Să vegem - nu m-o mân­ca, mă./ Păi, da' di șe să nu mă mânșe,/Păi, că pe mine-i carnea dulșe,/ Car­nea-i dulșe ca pe pui, mă,/ Păi, fost-am dragă cui și cui/ Și acu' nu mi-s nimănui, măăă./ Păi, fost-am dragă lu' badea, măi/ Și acu' nu-s ni­mănuia, mă./ Că, dacă am îm­bătrânit,/ Păi, nu-s mai bună de nimic./ Păi, omu' dacă-m­bă­­trânește,/ Păi, frumu­seța-l oco­lește,/ Frumu­seța-l pă­ră­săște". Îi sărut mâna Co­sanei Vinca. Îi spun că fru­musețea ră­mâne, nu se duce nicăieri. I-a rămas în voce, i-a rămas în su­flet, pe chipul ei de bătrână cu o fetiță ascunsă înăuntru, a rămas aici, în Cerișor, sus­pen­dată și vrăjită, dea­supra lumii. Viața începe acum. Cân­tând!

Fotografii de FLORENTIN POPA