Preotul a ţinut liturghia de dimineaţă, apoi a luat crucea, icoana şi prapurul şi a ieşit cu ele din biserică. Lumea l-a urmat. Tot satul. Tineri, bătrâni, în costumele lor nemaivăzute, în care, fir cu fir, a fost ţesută viaţa de pe acest pământ. Viaţa pădurenilor, de pe pământul lor de sus, cu munţi domoli şi păduri nesfârşite. Au ieşit în uliţă şi au mers încet, cu preotul înainte, spre ţarina de la marginea satului. Au tot cântat în urma lui, până acolo, la crucea bătrână de la hotar. Apoi s-au oprit. Femeile au aşezat pe cruce o cunună împletită de grâu. Preotul a mai rostit o rugăciune şi a sfinţit apa. A turnat din ea la rădacina crucii bătrâne, apoi a stropit oamenii, ţarina, văzduhul, în toate cele patru zări. Răul a fost afurisit, holdele blagoslovite, crucea a fost scoasă în ţarină, aşa cum se întâmpla în fiecare an, la jumătatea lui iunie, în a doua săptămâna după Rusalii, în satele astea pădureneşti, cu nume de poveste: Cerişor, Poiana Răchiţelii, Cerbăl, Feregi. Am ajuns şi noi, aici, sus, deasupra lumii, pe culmile astea domoale, la puţin timp după ce lumea a fost iarăşi sfinţită. Cununa de grâu era acolo, pe cruce. Am găsit oameni, poveşti, raiul pe pământ.
Unde se rotesc ulii cei uriaşi
Raiul pe pământ nu e o simplă vorbă. Toată frumuseţea pe care o afli odată ce ai părăsit Hunedoara şi ai început să te afunzi în pădure, pe drumul îngust care tot urcă, nu e de ajuns. Nici măcar singurătatea care foşneşte nu e de ajuns. Nici măcar pârâul şi pietrele lui. Nici măcar ulii uriaşi, pe care îi vezi rotindu-se peste lume, chiar acolo unde vrei să ajungi, nu sunt de ajuns. Şi nici măcar că sus, în Cerbăl, pământul pare să atingă cerul nu e de ajuns. Trebuie să fie mai mult de atât, pentru ca raiul să fie pe pământ. Vezi bisericile vechi, de o frumuseţe încremenită, de lemn şi piatră, vezi soarele cum se strecoară printre crucile unui cimitir, odihnindu-se apoi pe chipurile sfinţilor zugrăviţi pe ziduri. Vezi toate astea, simţi o pace nesfârşită, care ţi se pogoară înăuntru, o pace din care picură linişte, simţi că ai intrat într-o lume mai înaltă, mai pură, că oamenii de aici au o viaţă a lor, alta decât cea de jos, de la oraş, dar că tot nu e de ajuns. Nu e de ajuns, şi totuşi simţi că ar putea fi, că aici, în Ţinutul Pădurenilor, în satele astea răsfirate ale comunelor Cerbăl sau Lelese, ar putea fi urma a ceea ce cauţi. Şi cine ar putea şti mai bine care e drumul uitat spre rai, decât oamenii ăştia care trăiesc acolo unde se rotesc ulii cei uriaşi, în locurile astea care au atâta cer în ele? Cerbăl. Cerişor.
Sfinţirea lumii
Crucea a fost sfinţită şi scoasă în ţarină, ne spune primarul din Cerbăl, Mircea Costa. Păcat că nu am ajuns cu două zile înainte. Seara s-a lăsat cu joc în satul Feregi. S-au strâns cu toţii, au venit şi copiii din oraşe. A fost frumos. Păcat ca n-aţi ajuns, zice iar primarul. Păcat, zicem şi noi. Am ajuns acum, după ce lumea a fost sfinţită, şi poate că e mai bine aşa. Suntem îndrumaţi către oameni, oameni cu poveşti, în Socet, în Poiana Răchiţelii, în Feregi. Pornim către ei, pe culmile astea fără început şi fără sfârşit ale pădurenilor, pline de cer, de pădure şi de pământ. Cruci uscate, fiinţele astea de lemn, bătrâne şi tăcute, ce pornesc din pământ spre cer, străjuiesc răspântiile, ne spun că suntem pe drumul cel bun. Drumul cel bun nu e atât de bun, pietrişul scrâşneşte sub roţile maşinii, dar ne poartă încet spre primul sat din cale, Socet. Coborâm. Satul e mic şi strâns într-un loc, de mirare pentru un pământ aşa de necuprins cum e Ţinutul Pădurenilor. Am pornit spre Ionel Muntean, ultimul fierar al locurilor ăstora, fierar adevărat, din vremurile acelea în care doar căruţa, boii şi caii te aduceau de departe - acasă. Acasă la el, însă, sunt câini dezlegaţi, iar vecinul care ne călăuzeşte nu poate să nu întrebe: "Bagie Ionel, da' oare n-ajung la noi draşii ăştia de câini?". Nu ne ajung.
Ultimul fierar
"Sănătacie! Ce faci, moşu'?". "Acu' face moşu' un cafei. Să vă fac şi vouă un cafei? Că tomnai ce am venit de la fân, de la coasă. Bei un cafei?". Nu bem un cafei. Am venit să-l ascultăm povestind pe omul ăsta de 80 de ani, care tocmai s-a întors de la fân, de la coasă. Băiatul îi e plecat cu "capilaru", "lucră şi pe excamator". El, bătrânul, stă multă vreme singur şi nu se opreşte din treabă. Trebuie "să lucru câte şeva: un cuţât, potcoave, şeva. Tot ce vezi aci e făcut de mâna me, şi uşi, şi zidărie, şi podele, şi tot". A muncit o viaţă Ionel Muntean şi a iubit ce a muncit. Pur şi simplu, s-a născut pentru muncă: "Eu, dacă te-am văzut că ai făcut orşe, cât de mic, o codă, un buton, orşe, eu mă uit la tine şi fac dup-aia la fel". Cum prind marii lăutari muzica, aşa a făcut Ionel Muntean cu munca. A fost blagoslovit cu harul ăsta de mic, harul de a putea lucra orice, oricând, cu dragoste, cu inimă uşoară, perfect. "O ţâr de pită şi gata, îs în picioare şi la lucru cu mine!". A învăţat fierărie la 12 ani, tot aşa, privind. La 15 ani, potcovea deja 7 perechi de cai într-o zi. Făcea şi potcoavele tot atunci. "Veneau căruţele una după alta în poiană, mai ceva ca la târg". Sufla la foi, călea, dădea cu ciocanul, repede, repede, nu era timp de stat. Toţi pădurenii ajungeau la el, nu era om să se plângă de lucrul ce ieşea din mâna lui. "Mai avea timp şi pentru altceva?", îl întreb. Mai avea. A avut nevastă "făcută bine", şi abia aştepta să se facă vremea de mers cu crucea în ţarină, preotul să ude cu apă sfinţită holdele de grâu, de ovăz, iar apoi să se oprească acolo, între hotare şi "să facă joc cu cerbălanii". "Să puţinăşte satul, vai şi amar", oftează fierarul, iar faţa lui hotărâtă, cu nas puternic şi ochi vii, care te scrutează fără ocolişuri, drept în faţă, capătă o umbră, ceva scurt şi adânc, privirea aceea care se uită înăuntru şi nu afară, ca o mirare, ca o tristeţe. Dar de mirare şi de tristeţe n-a prea fost timp în viaţa lui, de 80 de ani. Păi cum? Atâţia cai de potcovit, atâtea căruţe care aveau nevoie de roţi, atâtea case care trebuiau să primească uşi şi "fereşti" cioplite cu barda, atâtea pietre de pus la temelie şi ziduri de ridicat, atâta miere de adus din stupi, şi pentru toate astea nimeni nu s-a priceput mai bine să le meşterească ca omul ăsta, drept, puternic şi împăcat cu tot ce a trăit în viaţă, Ionel Muntean din Socet.
Furnica cu aripi
Chiar şi când a fost să treacă prin necazuri, fierarul a ştiut de ce i-au fost trimise. Şi e cu totul altceva să înţelegi că există un rost pentru care ai de tras şi de pătimit, cu totul altceva să înţelegi că şi tu eşti de vină pentru ce ţi s-a întîmplat. "Ei, să vă povestesc. Că m-am născut în zi însemnată, de Rusalii, sărbătoare mare. Şi toată viaţa me m-am păzit să nu care cumva să lucru în vo zi de sărbătoare. Da' parcă atuncea, dracu' m-a pus, ie, chiar în zi de Rusalii. Că stăteam şi mă uitam cum lucră unii la polizor şi tot nu-mi plăcea cum lucră. Şi, no, nu m-oi putut stăpâni şi am zis să le arăt cum se faşe. Şi cum am ţinut eu să le arăt, imediat m-am tăiat la degetu' ăsta, da' rău, că era flendurit al naibii şi abia se mai ţine'. Fuga jos, la oraş, la spital. Şi ce-or făcut ei, cum l-or cusut, no, s-o prins. Tot în ziua aia, hai fuga 'napoi acasă. Şi cum eram în căruţa la un om, baş în curbă, mă dedei jos, căruţa o pornit şi mi-o prins picioru', de mi l-o scos din bazin, să-mi fie învăţătură de minte să mai lucru eu în zi de sărbătoare. Fuga iar la spital, da' n-am avut stare să stau cât mi-or zâs, că baş nu era gătată casa. Şi, no, dacă mă vezi că mă ţân de un picior, d-aia mă ţân şontâc, d-atunci de când am greşit în faţa lui Dumnezeu. D-apăi cu furnica aia cu aripi de s-o ţâpat în urechea me, de abia mai aud cu ea, n-o fost tot la fel?! Şi atunci am lucrat când n-o trebuit, ie. Şi uite".
Vorbeşti tare cu omul ăsta. Să te audă. Aude şi-şi spune povestea mai departe. Viaţa lui, dragostea pentru tot ce înseamnă muncă. Dar în pod, stă şi acum "tărăgoata la care cântam sara", iar ochii lui, ochii ăştia vii, cu pleoape coborâte în jos, coboară şi mai mult şi se umplu de o lumină mare, atunci când povesteşte de "cum o născut a me, fişioru".
"S-o chinuit, draga de ee, tată sara, şi cum s-o făcut dimineaţă, am şi fugit cu e la căruţă, s-o duc la spital. Şi-n dosu', cum te bagi înainte de Cerbăl, numa' zice - opreşte, mă! - şi acolo l-o şi făcut. No, când am văzut eu că totu-i bine cu a me şi că am şi fişior, m-am dus întins pân la Cerbăl, la crâşmă, am luat un lităr de lichior şi am băut pe deal, în căruţă, tot de bucurie, tot cu cântec până acasă".
Ionel Muntean şi-a terminat cafeiul. Se ridică şi ne arată toate câte le-a făcut. Merge mai încet cu un picior, dar tot drept, neclintit pare că umblă. Aparate de sudură, freză, circular, nicovală, tot. "Acu vreau să ţâp ţigla jos de pe casă, că nu mai e bună, şi să pun tablă". "Singur?", îl întreb, "d-apăi cu şine?!", îmi răspunde. De la el, din curtea cu găini, coamele împădurite se văd până departe, până în inima inimii cerului. Oamenii ca Ionel Muntean şi-au croit o viaţă în raiul ăsta, au muncit din greu pentru ea şi au iubit ce au muncit. "Cât de departe o fi Dumnezeu?", îmi vine să-l întreb pe bătrânul ăsta puternic. Îl întreb, însă, cum se înţelege cu Cel de Sus. Se uită drept în ochii mei, cu ochii lui vii, cu pleoape aplecate, se uită ca şi cum ar vedea tot ce e înăuntrul meu şi ce aş fi vrut, de fapt, să-i spun, şi-mi răspunde neclintit: "Bine mă înţeleg. N-am putut lucra nici o secundă din viaţa asta a me, fără El, fără rugăciunea me înainte de lucru. Prişepi?". Îl privesc, îi strâng mâna puternică şi îi spun că, da, pricep. E ziua în amiaza mare, suntem în mijlocul unui pământ din cer, comuna Cerbăl, cum să nu pricep? Plecăm mai departe.
Cântecul bradului
Lumea a încremenit de la atâta frumuseţe nesintită. Drumul e pustiu, nu mai e nimeni care să scotocească în măruntaiele liniştii, în afară de noi. Dăm şi de asfalt, ajungem în Poiana Răchiţelii, întrebăm de Vasile Popa, primarul de acum mai bine de trei decenii al comunei. Îl găsim acasă, trebăluind în grădină. Soţia Aurică ne tot îmbie "să gustărim şeva sau măcar o socată să bem". Nu poţi refuza o socată, pe o căldură aşa de mare. Ne aşezăm la masă, la umbră, vorbim. Paisprezece ani a fost primar omul ăsta, în vremurile comuniste. Doar că el, comunismul, Slavă Domnului, n-a ajuns până sus, în Cerbăl. "Le-o fi fost şi lor greu să răzbească aici, naiba să-i ieie, că la noi n-o fost colectivizare ca în alte părţi". Cât a fost primar, Vasile Popa se jură că a ţinut cu dinţii la oamenii lui, să nu care cumva să ajungă pe mâna vreunui secretar de partid de la oraş. "C-aveau ăştia nişte idei, ptiu, mama lor...". De când nu mai e primar, însă, Vasile Popa face altceva. Mai mult şi mai tainic. Umblă la pas din casă în casă şi strânge toate obiceiurile, datele şi poveştile oamenilor de aici. Toate lucrurile astea vor deveni cândva o carte, i-au promis antropologii de la Muzeul Satului. Până atunci, însă, într-un caiet de matematică, stă scrisă o parte din istoria locurilor ăstora de poveste. Cu pixul, înghesuit, ca să mai rămână file şi pentru alte poveşti şi lucruri. Răsfoim încet caietul, în timp ce soţia aduce socată şi vorbeşte despre mândria ei: toate cămeşile şi costumele pădureneşti pe care le-a ţesut într-o viaţă, în serile acelea lungi, iarnă după iarnă, zăpadă după zăpadă, aceeaşi cămaşă, aceeaşi poveste, o Şeherezada fără cuvinte, doar cu ac, război de ţesut, pânză şi cânepă. Şi povesteşte soţia, în timp ce soţul îmi mai arată o pagină, "uite aici", spune el, "povestea lui Martin Brandizz, omul pe care l-a trimis regele imediat după unire, să aibă în grijă pădurile şi minele de aici, să dea de lucru pădurenilor; omul ăsta le-o fost ca un tată oamenilor, o fost drept, i-o scutit de război pe mulţi, ca să poate munci la pădure, la mină; şi acu vorbesc bătrânii de toate câte le-o făcut, şi acu bocşerii îl pomenesc cu respect"; "Apăi suntem uitaţi de lume aici, s-o înjumătăţit Cerbălul", spune ea, soţia, în acelaşi timp - "şi drumurile-s rele şi zăpezile-s mari, că au fost ierni de nu se vedeau nici gardurile de zăpadă, da' atunci satul era în putere şi ne strângeam cu toţii să faşem drum, şi cu cârca aduşeam alimentele sus, uite aşa, cu toţii, hăi, hăi...". Vorbeşte şi bărbatul, vorbeşte şi femeia, eu răsfoiesc un caiet de matematică, dau de un cântec al bradului, citesc: "Cetină verde de brad,/ Cine foc te-o blestemat/ De din codru ai plecat?/ Nici eu n-aş fi plecat,/ Dar că voi azi aţi mânat/ Ăşti doi oameni de la sat/ Cu două topoare, pe mine să mădoboare,/ Într-un genunche se lăsară/ Şi pe mine mă tăiară,/ De cloambă mă-nhăţară/ Şi de-a-ndărătul mă luară,/ Dealuri nalte ocoliră/ Până cu mine-n sat sosiră,/ Iară la o poartă aleasă,/ Acolo mă băgară-n casă,/ Sub streşină mă proptiră/ Şi din casă toţi ieşiră/ Şi din grai aşa grăiră:/ Măi, brage, cleoambele tale/ Ce se lasă aşa cu jale/ Pe streşina casei mele?/ Oare cleoambele-ţi sunt grele?/ Ori rădăcinele-ţi sunt răle?/ Nici cleoambele nu mi-s grele,/ Nici rădăcinele nu-s răle,/ Eu mă las de mare jale/ Pe streşina casei tale". Tac, arăt cu degetul în caiet, îl întreb din ochi pe bărbat ce-i asta. Se opreşte din vorbit, se opreşte şi femeia: "păi, că Bradul ce să fie...", zic ei. "Păi, când se aduce la ăl de s-o prăpădit", zic şi femeia, şi bărbatul. Abia acum simt că intru cu adevărat în Ţinutul Pădurenilor, în adâncul fabulos al poveştilor de aici, unde bradul e o fiinţă vie, care se aduce la capătâiul celui care s-a dus, ca să-i fie însoţitor pe lumea cealaltă. Două fiinţe, om şi brad, smulşi de pe pământ, împreună, într-o călătorie fără sfârşit. Vasile Popa povesteşte, zice: "Păi, la Cerişor să ajungeţi, la Cosana Vinca, să vă cânte ea cum se cântă. Ca-n biserică te-oi simţi când cântă. No, să vă zic acum". Şi Vasile Popa zice că, după trei zile, omului i se dă sărutarea de pe urmă - sărutarea-i cruşe dulşe, omul de la noi se duşe. Se scoate din casă cel care a murit, în urma lui se presară mac, se duce la cimitir, bradul se aşază pe mormânt. "Multe morminte sunt sub brazi, nici nu mai ştii la unii cine cum când".
Pornim prin sat. Vasile Popa îmi arată culmile, îmi spune că "aici erau oi cât munţii, cât vedeai cu ochii numa' oi. Nu prea mai sunt de acu". E un sat răsfirat, Poiana Răchiţelii. Preotul vechi făcea patru, cinci ore pe jos până aici. Trăgea la casa primarului, bea apă din fântână, ofta, spunea că nici un loc pe lume nu-i mai frumos ca ăsta. Avea dreptate. Înainte să ajungem în Feregi, îl întreb pe Vasile Popa cum e pădureanul. Se opreşte, se gândeşte: "pădureanu-i pădurean", zice, tace, ne arată drumul spre Feregi, ne spune unde o să-l găsim pe Gheorghe Oprean.
În drum spre Feregi, vedem lumea, de sus. Totul, până departe. Apusenii, câmpia Banatului, Ţara Haţegului, Retezatul. Tot. E o linişte mare, plină de insecte. Se văd brazii din Bătrâna. Mi-a rămas gândul la rai. Raiul de pe pământ.
La 97 de ani, Gheorghe Oprean din Feregi îşi tot aminteşte iadul. Frontul. Obuzele, moartea. Marşurile nesfârşite printr-o Rusie pustie, 80 de kilometri pe zi, pentru o înserare cu pită râncedă, apă sălcie de gamelă şi şuierat de schije. Şi-o aminteşte şi pe Marusia, femeia care nu mai voia să-l lase de la ea. "Rămâi", îi spunea rusoaica, o să te fac fericit. "Cum să mă facă fericit, păcatele mele, în iadul ăla de ţară?! Că numa' la satu' meu pădurean mi-era gândul, oricât mă iubeau femeile". Iar femeile îl iubeau pe Gheorghe Oprean, pentru că era tânăr, frumos, şi avea mândria aceea, pe care numai un pădurean adevărat o poartă pe chip. Ea, mândria de pădurean, l-a ajutat să răzbească în iadul acela, ea i-a dat putere, ea l-a făcut să se întoarcă acasă. Cum a ajuns, s-a însurat, obosit după patru ani de război, ajuns din nou, acasă. Doar că acest acasă a rămas pe vecie mânjit de schijele acelea care i-au tot trecut prin faţa ochilor în pustiul nesfârşit al Rusiei. "Închid ochii şi tot asta văd, ptiu!, şi aud cum şuieră boambele".
Ajungem la marginea satului, găsim cununa de grâu de pe crucea bătrână. Satul şi-a sfinţit pământul, înconjurăm munţii, ca să ajungem mai departe, s-o ascultăm pe Cosana Vinca, în Cerişor, cântând.
Maica Domnului din Cerişor
"Pogorât-a pogorât, Domnului Doamne, Domn al nostru,/ Domnul Sfânt, pe acest pământ,/ Cu Sân Petru, soţul lui, Domnul Doamne, Domn al nostru,/ Pentru soarta omului./ Într-o zi ge sărbătoarie, Domnului Doamne, Domn al nostru,/ Colea-n răsărit de soare./ Haidaţi, Petre, să merem,/ Domnului Doamne, Domn al nostru,/ Să merem şi să vegem/ Şe fac domnii cu iobajii, Domnului Doamne, Domn al nostru,/ Şi bogaţii cu săraşii./ Şi se luară şi plecară, Domnului Doamne, Domn al nostru,/ Până, iaca, se aflară/ În mijlocul satului, Domnului Doamne, Domn al nostru,/ La casa bogatului...".
Când Cosana Vinca începe să cânte, te simţi ca într-o biserică. Vocea ei e limpede şi pură, ca o apă de fântână. Frumuseţea aceea fără vârstă, nesmintită de nimic. Are 84 de ani Cosana, şi cântă nişte cântece vechi de când lumea, pe care numai ei, pădurenii, le mai ştiu. Pentru că aici, în Cerişorul ăsta străjuit de vulturi, nu se putea altfel, lucrurile s-au întâmplat cândva, aievea. Avem acum dovada, în cântecele femeii ăsteia, despre a cărei viaţă vom mai scrie, că raiul pe pământ nu e o vorbă aruncată în vânt, ci că sfinţii şi Dumnezeu au trecut pe la Pădureni. Despre amintirea acestului rai, despre faptul că Sfântul Petru a fost, pentru oamenii de aici, un pădurean de-al lor, cântă Cosana Vinca: "Plimbă-să Pătru prin raiu, plimbă Pătru-n sus şi josu,/ Raiu-i mândru şi frumosu,/ Nimeni în lume nu mi-l vede,/ Făr' de drag tăicuţu' luiu./ Petre, Petre, fiu-ţi Petre,/ Raiu-i mândru şi frumosu,/ Fă-mi şi mie loc în raiu...". Rând pe rând, toţi pădurenii - tată, mamă, frate, soră - îi cer Sfântului Petru al lor, pe care numai ei îl văd, să le facă loc în raiu. Doar că tatăl a fost primar, mama - crâşmar, iar fratele - păcurar, şi nu pot intra. Toţi au greşit, toţi au murdărit cu ceva în viaţa lor, raiul lui Petre. Doar sora, spune cântecul pădurenesc, poate intra, doar ea e cu adevărat curată.
S-a făcut lumină în Cerişor. Tot ascultăm povestea Cosanei Vinca, povestea pe care o urmează să o spunem cât de curând, mai departe. Când nu povesteşte, Cosana cântă, cu vocea ei fără timp, despre o lume fără timp în care, în calea cetelor de flăcăi pădureni, apare Măicuţa Domnului:"Şi-n mână ţinea un ţipău de grâu şi o cupă cu vin,/ Din ţipău le da, cu cupa închina, cu gura întreba:/ Cete de feciori, pe unde aţi umblat de aţi colindat,/ Nu cumva aţi văzut, drag fiuţul meu?/ Noi ge l-am văzut nu l-am cunoscut,/ Le da de a-l cunoaşte, fiul de împărat,/ Că-i cu haine lungi, lungi până-n pământ,/ Iar murguţul lui negru-i pintenoc la piciorul drept,/ Iar comuţa lui - raza soarelui,/ Iar frâuţul lui - spicul grâului,/ Iar şeuţa lui - gura lupului,/ Chingulicea lui - năpârcă-mpletită,/ Puşculiţa lui - tunător de vară, cal de primăvară./ Dacă-i lucru aşa, noi că l-am văzut, într-un târg de mult,/ C-o fată vorbind./ Cu şine vorbea?/ Cu sora soarelui/ Şi cum îi vorbea, soarele răsăsrea, lumea o lumina".
Am găsit o comoară aici, în Cerişor, în cântecele Cosanei Vinca. Am găsit dovada veche, aproape uitată, că raiul a fost cândva pe pământ. Deschideţi ochii, priviţi în jur, vorbiţi cu pădurenii: raiul e încă aici.