Cel mai spectaculos, dar şi cel mai prestigios caz de convertire mistică s-a petrecut în a doua jumătate a secolului XX, tocmai în îndepărtata Americă!... Istoria Părintelui Seraphim Rose a devenit aproape legendară, după ce cărţile sale s-au tipărit în întreaga lume, în milioane de exemplare. Pentru Răsăritul Ortodox, misterul călugărului din California exercita o adevărată magie încă dinaintea căderii comunismului, fiindcă unele dintre volumele sale circulau în ceea ce se numea, pe atunci, "samizdat", adică traduse, dactilografiate şi difuzate în mod clandestin. În România, cazul său a căpătat notorietate abia după Revoluţie, când cărţile ieromonahului au văzut lumina tiparului, cu tiraje neaşteptat de mari, însă foarte puţină lume ştie că Seraphim Rose, cu un an înainte de moartea sa, l-a vizitat pe părintele Ilie Cleopa!
"Am fost în iad..."
Pe la începutul anilor '60, un tânăr care nu împlinise nici măcar trei decenii de viaţă, pe nume Eugene Rose, scria, cu mare înfrigurare spirituală, o carte despre războiul omului modern împotriva lui Dumnezeu. Proiectul acestei tentative de anvergură se numea "Împărăţia Omului şi Împărăţia lui Dumnezeu". Volumul nu a fost tipărit niciodată, dar fragmente ale acestui text, publicate separat, au devenit best-seller-uri mondiale, fiind citite de milioane de credincioşi creştini. Tânărul îşi închiriase o cămăruţă în subsolul unui bloc din centrul oraşului San Francisco. Un perete era acoperit de icoane ortodoxe, deasupra micului pat ardea o candelă, iar în restul încăperii stăteau, stivuite cuminţi, vrafuri întregi de cărţi teologice. În acei ani, când în Europa se mai vedeau încă ruine rămase după cel de-al doilea război mondial, în timp ce ateismul comunist începuse să facă ravagii, întreaga America, dar mai ales California, trăiau euforia lumească a bunăstării şi a libertăţii. Delirul "societăţii de consum" cuprinsese toate straturile sociale, iar bisericile creştine de dincolo de ocean se goleau, una după alta... Într-un surprinzător şi total dezacord cu mersul acelei lumi spre o prăpastie nevăzută, Eugene Rose postea, trăia în castitate şi se ruga la Dumnezeu! Cu câtva timp în urmă, tânărul primise botezul creştin-ortodox şi începuse o nouă viaţă. San Francisco era oraşul studenţiei sale. Acolo devenise licenţiat în limbi orientale, după absolvirea Academiei de Studii Asiatice. Născut şi crescut într-o familie tipică de americani protestanţi, Eugene Rose devenise un rebel fascinat de Confucius şi de Taoism. Dar frecventarea templelor budhiste din îndepărtata Californie nu a reuşit să-i consoleze nici măcar curiozitatea intelectuală şi rebelul fu prins în capcana "împărăţiei omului", începând să consume mari cantităţi de alcool şi să se drogheze, pentru a-şi învinge anxietatea şi disperarea. "Obişnuiam să mă războiesc cu Dumnezeu, pe care Îl declarasem mort, fiindcă nu înţelegeam de ce nu-mi răspunde!" La un moment dat, când se afla într-o asemenea stare de criză, a scris: "Sunt bolnav, aşa cum sunt toţi oamenii lipsiţi de iubirea lui Dumnezeu!". Peste decenii, când ucenicii i-au cerut să le descrie acest coşmar dinaintea iluminării, el n-a putut spune decât: "Am fost în iad...".
"Astfel L-am întâlnit eu pe Hristos!"
Abia spre sfârşitul anilor '50, Eugene Rose a primit, sub cele mai banale aparenţe, miraculosul Răspuns, pe care îl aştepta cu disperare. O realitate pe care niciodată n-ar fi putut-o prevedea, a pătruns în existenţa sa. "În prima tinereţe, păream mulţumit că studiile mele se aflau, oarecum, «deasupra tuturor tradiţiilor confesionale», deşi avusesem unele simpatii explicite şi subiective pentru filosofia orientală. După perioada de criză dramatică pe care am traversat-o puţin mai târziu, riscând să-mi pierd definitiv sufletul, am vizitat «din întâmplare» (căci nu ştiam să recunosc semnele lui Dumnezeu) o biserică ortodoxă rusă din San Francisco. Mi se părea că am făcut acest gest numai pentru simplul motiv de a «vedea o altă tradiţie confesională», dar mi s-a întâmplat un lucru pe care nu-l mai simţisem nicăieri, niciodată... Ceva misterios în întreaga mea fiinţă îmi spunea că mă aflam «acasă» şi că toate căutările mele luaseră sfârşit! Încă nu ştiam prea bine ce însemna acest fapt, fiindcă slujba îmi era străină şi se desfăşura într-o limbă necunoscută. Aşa am început să mă duc mai des la Liturghiile ortodoxe, învăţând, treptat, limba şi riturile. Apoi au venit discuţiile cu acei creştini şi primele lecturi... Odată cu dăruirea mea Ortodoxiei şi credincioşilor ortodocşi, o nouă lumină mi-a pătruns în conştiinţă, anume că «Adevărul Absolut» nu este doar o idee abstractă, descoperită cu mintea, ci este ceva de-a dreptul particular - poate chiar o Persoană - pe care sufletul o cunoaşte şi o iubeşte. Astfel L-am întâlnit eu pe Hristos!"
Mireasma ortodoxiei
Eugene Rose a fost primit în Biserica Ortodoxă şi botezat creştin în februarie 1962. După cum avea să mărturisească peste ani, la cea dintâi Sfântă Taină a Împărtăşaniei, a simţit un gust absolut copleşitor, care i-a rămas pe limbă vreme de o săptămână... În scurt timp, hărnicia sa duhovnicească impresionantă l-a făcut să devină chiar ucenicul celui care îl convertise, anume Fericitul Arhiepiscop Ioan Maximovici, ce trăia într-o mânăstire ortodoxă din San Francisco şi era un ierarh foarte cunoscut în întreaga lume creştină, mare ascet, "nebun întru Hristos" şi făcător de minuni, considerat de credincioşi, în parohia sa, "părinte al orfanilor" şi izbăvitor al tuturor exilaţilor fugiţi de comunismul din Europa Răsăriteană. Cu această călăuză spirituală, Eugene Rose va începe să urce treptele duhovniceşti, lăsându-se pătruns, încet-încet, de ceea ce el va numi mai târziu într-o scrisoare "mireasma suprafirească a Ortodoxiei". Împreună cu un alt credincios rus, pune bazele unei Frăţii Misionare, aşezată sub tutela celui dintâi sfânt ortodox al Americii, Sfântul Herman din Alaska. Cei doi deschid o librărie de cărţi teologice în San Francisco şi încep să editeze revista "The Orthodox Word" ("Cuvântul Ortodox"). Între 1966 şi 1969, Eugene Rose - însoţit de primul său ucenic - face experienţa asceţilor creştini ai pustiei, retrăgându-se în munţi, la Noble Ridge, în nordul Californiei. Într-o Americă obsedată de sex, bani, droguri, violenţă şi crime, în 1970, la numai 36 de ani, Eugene Rose este tuns călugăr, primeşte cele trei voturi monahale şi îşi alege prenumele ecleziastic al marelui ascet rus, Sfântul Serafim de Sarov. Trăind într-o aspră pustnicie şi prin treptată curăţire interioară, cel ce devenise "Seraphim Rose" începe să-şi aplece mintea spre inimă, este iluminat şi capătă uimitoare calităţi de văzător cu duhul!
În anul 1977, Seraphim Rose este hirotonit preot şi începe o amplă activitate pastorală şi misionară. Între lungile sale călătorii găseste energia şi timpul să scrie câteva cărţi, care - atât în cei cinci ani pe care îi mai avea de trăit, cât şi după dispariţia sa trupească - se vor publica în America şi se vor traduce în întreaga lume, ajungând la tiraje de câteva milioane de exemplare. Neobosit, el reuşeşte să coordoneze editarea revistei "Cuvântul Ortodox" (care continuă să apară, până în ziua de azi, dincolo de ocean) şi susţine o bogată activitate epistolară cu nenumărate feţe bisericeşti din lumea Ortodoxiei, atât dincoace, cât şi dincolo de "Cortina de Fier". În egală măsură, devine autorul unui mare număr de articole, în care îşi relatează lungile călătorii pastorale sau dezbate spinoase probleme de teologie ortodoxă. Polemizează cu Raymond Moody Jr. - autorul celebrei cărţi "Viaţa de după Viaţă", şi cu europeanul Paul Misraki - reprezentantul cel mai reputat al curentului "ocult şi esoteric" din lumea catolicismului occidental. Cu o strădanie duhovnicească exemplară, el încearcă să avertizeze lumea contemporană că se află pe marginea unei prăpastii nevăzute şi că mântuirea sufletului se poate câştiga după moartea trupului, dar se şi poate pierde foarte repede, numai în această viaţă! Învăţătura sa, acceptată din punct de vedere dogmatic de Bisericile Ortodoxe contemporane, se înscrie în sfânta tradiţie a părinţilor creştini răsăriteni, dar este scrisă într-un limbaj modern, foarte accesibil omului grăbit, cu vederi pragmatice, din ziua de azi, ceea ce explică într-o largă măsură succesul atât de mare al cărţilor semnate de el. Referindu-se la desfrâul moral în care trăieşte Occidentul şi la pericolul sectelor ce rătăcesc din ce în ce mai multe suflete de la adevărata mântuire, părintele ieromonah Seraphim Rose, la vârsta de 46 de ani, îi scria unui ucenic: "Grăbeşte, aşadar, să împlineşti lucrarea Domnului, căci e mult mai târziu decât îţi închipui tu!". După numai doi ani de la aceste rânduri aşternute pe hârtie, cuviosul, încă în putere, se mută la cele veşnice... Înainte de înmormântare, aşezat în sicriu, în biserica unei mânăstiri ortodoxe din îndepărtata Californie, trupul lui Seraphim Rose avea o strălucire neobişnuită, care i-a cutremurat pe martorii prezenţi. Înainte de-a fi bătut capacul sicriului, aceiaşi martori au văzut aşezându-se pe chipul său o bucurie suprafirească, de parcă rebelul de altădată îşi mărturisea, pe tăcute, fericirea întâlnirii cu Dumnezeul pe care îl iubise şi îl slujise cu atâta devotament...
Într-un număr al revistei "The Orthodox Word", apărut la San Francisco în toamna anului 1981, Seraphim Rose îşi povesteşte pelerinajul făcut în vara aceluiaşi an prin câteva ţări din Răsăritul Ortodox al Europei, printre care şi România. Singura ambasadă care îi refuzase viza de intrare pe teritoriul unui stat comunist fusese cea a Uniunii Sovietice, motiv de mare întristare pentru ieromonahul ortodox american, ce îşi dorea să viziteze mai multe lăcaşuri de cult din vechea Rusie. În schimb, fosta Iugoslavie, Bulgaria şi România îşi dăduseră avizul favorabil, pentru că vizita avea un caracter turistic, cel puţin în aparenţă, iar renumele părintelui Seraphim Rose încă nu luase atâta amploare la acea dată, dincoace de "Cortina de Fier". Monahul nu face nici o referire politică în relatarea sa, dar vorbeşte în câteva paragrafe despre pelerinajul la mânăstirile din nordul Olteniei şi din Moldova. Este pomenit şi numele arhimandritului Ilie Cleopa, cu menţiunea expresă că este un duhovnic impresionant prin "asprime, ca şi prin numărul mare al prozeliţilor (am citat exact!) care îl frecventează". Nu ştim dacă cei doi păstori au purtat vreo conversaţie teologică şi nici dacă şi-au scrutat unul altuia duhurile clarvăzătoare, dar această consemnare, fie şi sporadică, rămâne o mărturie cu adevărat emoţionantă a întâlnirii dintre doi mari duhovnici ortodocşi, în epoca prigoanei comuniste din Europa. La acea dată, părintele ieromonah Seraphim Rose nu avea de unde să ştie că, la două decenii după moarte, învăţătura sa va ajunge chiar şi în România...
Notă biobibliografică
La 13 august 1934 se năştea în oraşul San Diego, statul California, pe continentul american, Eugene Dennis Rose, într-o familie de protestanţi. Studiile de toate gradele le-a absolvit atât în oraşul natal, cât şi la San Francisco, unde şi-a luat masterul în limbi orientale. Nu a avut alte rude, iar la data morţii sale premature ambii părinţi se mai aflau în viaţă. Ca ieromonah şi preot ortodox, a trecut în nefiinţă la vârsta de 48 de ani, pe 2 septembrie 1982. Rămăşiţele sale pământeşti odihnesc la Mânăstirea Sfântul Paisie din nordul Californiei. În traducere românească, au fost tipărite mai multe volume, printre care: "Ortodoxia şi religia viitorului" (Editura "Cartea Moldovei", Chişinău, 1995), "Sufletul după moarte" (Editura "Anastasia", Bucureşti, 1996), "Nihilismul" şi "Revelaţia lui Dumnezeu în inima omului" (Editura "Anastasia", Bucureşti, 1997 - ambele titluri într-un singur volum).