Muzeul Naţional Cotroceni
Anii 80 - Rodnica izolare
La Cotroceni, la Muzeul Naţional al Palatului, zilele acestea este deschisă o expoziţie de anvergură. Pentru prima oară, strânşi după mulţi ani, cei mai inventivi şi mai sensibili plasticieni români ai anilor 80 fac să strălucească şi mai tare bolţile domneşti. Unii dintre pictorii sau sculptorii români, atât de activi în acei ultimi ani negri ai comunismului sunt risipiţi prin străinătăţuri, cei mai mulţi sunt în ţară, iar unii au ajuns prea devreme în Cer, acolo unde nu mai pot atinge nici o culoare în afară de albastru. Dar ce m-a frapat de la început, de cum am intrat în marea expoziţie de la Cotroceni, a fost chiar pofta de lucru şi de invenţie a artiştilor noştri din acei ani. O poftă care ţâşnea, pur şi simplu, din fiecare lucrare expusă pe sub vechile bolţi de cărămidă ale Palatului. Şi gândiţi-vă că totul se întâmpla în anii cei mai apăsători ai comunismului! Tocmai atunci, într-o izolare suverană şi rodnică, artiştii noştri ni se înfăţişează dezlănţuiţi. Închişi în atelierele lor, ca în nişte insule de linişte dar şi de suspin, plasticienii români comunicau între ei mai ales prin operele lor. Era o comunicare esenţială, în care a fost prins şi publicul românesc de atunci, sătul de foame şi de îngheţul din case. Rezultatul? Mai toate operele din anii 80 sunt de o diversitate cotropitoare şi de o imaginaţie dezlănţuită. O imaginaţie pe a cărei aripă, plasticienii români au zburat până azi.
Călăuza mea prin această expoziţie este Raluca Băloiu, curatoarea şi sufletul acestei selecte adunări de opere de artă. "Este o primă încercare de recuperare cât mai amplă a artei anilor 80. În nici un caz expoziţia nu şi-a propus să cuprindă toţi artiştii de atunci. Deşi pe viitor ar fi de dorit, mai ales pentru efervescenţa puternică şi arta vie care se făcea. Majoritatea erau tineri şi credeau cu tărie, în răspărul vremurilor, în viitorul artei lor. (...) Eu am încercat în spaţiul medieval de secol XVII al Muzeului, şi anume în cuhnia, trapeza şi cele trei chilii, să pun lucrările într-o anume scenografie. Să v-o arăt".
Pe lungul coridor de la intrare, te aşteaptă artiştii poate cei mai neliniştiţi ai acelor ani. Iată, de pildă, o fotografie cu primele experienţe grafice ale lui Dan Perjovschi, din 1988. Sunt desene voit naive, făcute pe pereţii casei sale, cu o dedicaţie romantică pentru soţia sa: "Casă albă şi pură ca tine". De atunci şi până azi, Dan Perjovschi şi-a luat zborul, azi e artist internaţional. Nu departe, este grupul Prolog. Nu fără emoţie, văd acum pentru prima oară faimoasele "Flori de măr", din expoziţia lor fondatoare, din 1985. La Cotroceni sunt două flori de măr: a lui Paul Gherasim şi a lui Mihai Sârbulescu. Abia acum le înţeleg mai bine simplitatea extremă. Pentru acei ani, florile de măr ale Prologului au fost şi ele o probă de curaj. Prin simplitatea şi fragilitatea lor programatice.
Pe sub bolţile cantacuzine, strălucitoarea artă a anilor 80 este, mai departe, la ea acasă. Vis á vis de tablourile grupului Prolog, descopăr un tablou al matematicii pure: artă fractală. Este primul tablou fractal pe care îl văd făcut şi calculat cu mâna, aşa cum se făceau în acei ani de pionierat mondial, când computerele nu-şi luaseră încă atâta avânt. Adina Caloenescu este autoarea lui. "Adina Caloenescu face parte din diaspora şi a stat mult la Düsseldorf, unde a şi predat", îmi explică Raluca Băloiu. "Poate fi considerată creatoare de şcoală". Iată, această expoziţie este de impact şi prin artiştii români din disapora pe care ni-i aduce iar în atenţie. Artişti care nu s-au pierdut "dincolo", ci s-au afirmat cu tărie şi în ţară. Mai fac câţiva paşi. Şi tot în aceeaşi sală, alături de culorile dezlănţuite ale pictoriţei timişorence Suzana Fântânariu, un alt pictor român mă prinde pe loc, prin nuanţe vii şi forme avântate. Alexandru Trifu îl cheamă pe acest pictor hărăzit. "A plecat în anii '70 din România, s-a stabilit în Geneva unde trăieşte şi azi. Acum are 70 de ani. Este dintr-o familie de intelectuali. Tatăl lui a fost etnograf, a lucrat cu Horia Bernea, la Muzeul Ţăranului Român", îmi spune Raluca Băloiu. După '90, Trifu a început să fie pasionat de Orient şi credinţele orientale, pe care le-a transpus în grafică şi pictură. Apoi, în 2000, a început o colaborare absolut aparte, cu Horaţiu Rădulescu, inventatorul muzicii spectrale, foarte apreciată de americani.
Călătoria printre minunile strălucind discret ale expoziţiei din Palatul Cotroceni - este mai instructivă decât credeam. Alţi câţiva paşi, şi lângă culorile muzicale ale lui Trifu, o mogâldeaţă uriaşă îmi iese în cale, ca o fantoşă premonitorie. "Dictatorul", o lucrare din 1986 a marelui sculptor Doru Covrig, stabilit şi el la Paris, în aceiaşi ani 80. Dictatorul este rotund, inform şi fără chip. Şi e făcut din sute de cartoane suprapuse şi lipite. Ar putea fi risipit uşor, doar cu o boare. Privesc o vreme această statuie insurgentă, apoi merg mai departe, tot mai vrăjit; caruselul artei mari nu se mai opreşte. Sculptorii Aurel Vlad, Marian Zidaru, Mircea Roman sau Ion Iancuţ, pictorul Marcel Bunea - sunt doar câteva nume din lunga listă a marilor artişti din anii 80. La capătul acestui drum, văd o pictură gigantică, de un dramatism zguduitor. Este "Laocoon"-ul pictorului clujean Titu Toncian, pictat în 1988. O piatră unghiulară a acelor ani. La sfârşit, am mai descoperit ceva, ca după o misterioasă paranteză. Căci mai trecusem o dată pe lângă lucrarea aceea fără să mă opresc. Se numea "Norul alb" şi era a Victoriei Zidaru. Avea forma unui sfredel uriaş şi alb, ce cobora din tavan, ca din cer, aşa cum va fi coborât şi norul care I-a înconjurat chipul lui Iisus, la Schimbarea la Faţă. Iar pe această spirală, sta cusută Rugăciunea Inimii. Cusută exact cum se rosteşte: literă după literă, cuvânt după cuvânt, fără oprire, fără sfârşire. Poate că între un "Laocoon" sfâşiat de monştri şi un nor alb şi pur au stat şi acei ani 80, al căror întuneric a fost preschimbat de artiştii români, în lumină.
Foto: MEDIAFAX (1)