Regal de vară în expoziții

Valentin Iacob
- Vara s-a instalat cu putere peste parcurile și peste asfaltul Capitalei. Ba chiar și prin politică! Dar pentru cel care are răbdare să colinde sălile de expoziții, vara capătă deodată aripi regale. Așa cum se întâmplă dacă pătrunzi în răcoarea Palatului Cotroceni, unde arta se întâlnește cu noblețea istoriei -

Muzeul Național Cotroceni

Anii 80 - Rodnica izolare

La Cotroceni, la Muzeul Național al Palatului, zilele acestea este deschisă o expoziție de an­vergură. Pentru prima oară, strânși după mulți ani, cei mai inventivi și mai sensibili plasticieni români ai anilor 80 fac să strălucească și mai tare bolțile domnești. Unii dintre pictorii sau sculptorii români, atât de activi în acei ultimi ani negri ai comu­nismului sunt risipiți prin străinătățuri, cei mai mulți sunt în țară, iar unii au ajuns prea devreme în Cer, acolo unde nu mai pot atinge nici o culoare în afară de albastru. Dar ce m-a frapat de la început, de cum am intrat în marea expoziție de la Co­tro­ceni, a fost chiar pofta de lucru și de invenție a ar­tiș­tilor noștri din acei ani. O poftă care țâșnea, pur și simplu, din fiecare lucrare expusă pe sub vechile bolți de cărămidă ale Palatului. Și gândiți-vă că totul se întâmpla în anii cei mai apăsători ai comu­nismului! Tocmai atunci, într-o izolare suverană și rodnică, artiștii noștri ni se înfățișează dezlănțuiți. Închiși în atelierele lor, ca în niște insule de liniște dar și de suspin, plasticienii români comunicau în­tre ei mai ales prin operele lor. Era o comunicare esen­­țială, în care a fost prins și publicul românesc de atunci, sătul de foame și de înghețul din case. Rezultatul? Mai toate operele din anii 80 sunt de o diversitate cotropitoare și de o imaginație dezlăn­țui­tă. O imaginație pe a cărei aripă, plas­­ticienii români au zburat până azi.
Călăuza mea prin această ex­po­zi­ție este Raluca Bă­­­loiu, curatoarea și sufletul acestei selecte adunări de opere de artă. "Este o primă încercare de recu­perare cât mai amplă a artei anilor 80. În nici un caz expoziția nu și-a propus să cu­prindă toți artiștii de atunci. Deși pe viitor ar fi de dorit, mai ales pentru e­fer­vescența pu­ter­­nică și arta vie care se fă­cea. Ma­jo­r­itatea erau ti­neri și credeau cu tă­rie, în răspărul vre­mu­ri­lor, în vii­torul artei lor. (...) Eu am în­cercat în spațiul medieval de secol XVII al Mu­zeu­lui, și anume în cuh­nia, trapeza și cele trei chilii, să pun lucrările în­tr-o anume sce­no­grafie. Să v-o arăt".
Pe lungul coridor de la intrare, te așteaptă artiștii poate cei mai neliniștiți ai acelor ani. Iată, de pil­dă, o fotografie cu primele expe­rien­­țe grafice ale lui Dan Per­jovschi, din 1988. Sunt desene voit naive, făcute pe pe­reții casei sale, cu o dedicație ro­mantică pentru soția sa: "Casă albă și pură ca tine". De atunci și pâ­nă azi, Dan Perjovschi și-a lu­at zborul, azi e ar­tist internațional. Nu departe, este gru­pul Prolog. Nu fără emo­ție, văd acum pentru prima oară fai­moa­sele "Flori de măr", din expoziția lor fon­da­toare, din 1985. La Cotroceni sunt două flori de măr: a lui Paul Gherasim și a lui Mihai Sâr­bu­lescu. Abia acum le înțeleg mai bine simplitatea extremă. Pen­tru acei ani, florile de măr ale Prolo­gului au fost și ele o probă de curaj. Prin sim­pli­tatea și fra­gili­tatea lor programatice.
Pe sub bol­țile canta­cuzine, strălucitoarea artă a anilor 80 este, mai de­parte, la ea acasă. Vis á vis de tablourile gru­pu­lui Pro­log, descopăr un tablou al matematicii pu­re: artă fractală. Este primul tablou fractal pe care îl văd făcut și calculat cu mâna, așa cum se făceau în acei ani de pionierat mondial, când computerele nu-și luaseră încă atâta avânt. Adi­na Caloenescu este autoarea lui. "Adina Ca­loe­nescu face parte din diaspora și a stat mult la Düsseldorf, unde a și pre­dat", îmi explică Raluca Băloiu. "Poa­te fi con­si­derată creatoare de școa­lă". Iată, această ex­poziție este de impact și prin artiștii români din disapora pe care ni-i aduce iar în atenție. Artiști care nu s-au pierdut "dincolo", ci s-au afirmat cu tărie și în țară. Mai fac câțiva pași. Și tot în aceeași sală, alături de cu­lorile dezlănțuite ale pictoriței ti­mișorence Su­zana Fântânariu, un alt pictor român mă prinde pe loc, prin nuanțe vii și forme avântate. Alexandru Trifu îl cheamă pe acest pictor hărăzit. "A plecat în anii '70 din Ro­mâ­nia, s-a stabilit în Ge­neva un­de tră­iește și azi. Acum are 70 de ani. Este dintr-o fa­milie de in­te­lectuali. Tatăl lui a fost etno­graf, a lu­crat cu Horia Bernea, la Muzeul Ță­ra­nului Ro­mân", îmi spune Raluca Băloiu. După '90, Trifu a în­ceput să fie pa­sio­nat de Ori­ent și cre­din­țele orien­ta­le, pe care le-a transpus în grafică și pictură. Apoi, în 2000, a în­ceput o colaborare ab­solut apar­­­te, cu Horațiu Ră­dulescu, in­ventatorul muzicii spectrale, foarte apreciată de americani.
Călătoria printre minunile strălucind discret ale expoziției din Palatul Cotroceni - este mai ins­tructivă decât cre­deam. Alți câțiva pași, și lângă culorile muzicale ale lui Trifu, o mogâldeață uria­șă îmi iese în cale, ca o fantoșă premonitorie. "Dic­tatorul", o lu­crare din 1986 a ma­re­lui sculptor Doru Co­vrig, stabilit și el la Pa­ris, în aceiași ani 80. Dictatorul este rotund, inform și fără chip. Și e făcut din sute de car­toa­ne suprapuse și lipite. Ar pu­tea fi risipit ușor, doar cu o boare. Privesc o vre­me această statuie insurgentă, apoi merg mai de­parte, tot mai vrăjit; caruselul artei mari nu se mai oprește. Sculptorii Aurel Vlad, Ma­rian Zidaru, Mir­cea Roman sau Ion Iancuț, pic­torul Marcel Bu­nea - sunt doar câteva nume din lun­ga listă a ma­rilor artiști din anii 80. La capătul acestui drum, văd o pictură gi­gantică, de un dramatism zguduitor. Este "Laocoon"-ul pictorului clujean Titu Toncian, pic­tat în 1988. O piatră unghiulară a acelor ani. La sfâr­șit, am mai descoperit ceva, ca după o mis­te­rioa­să paranteză. Căci mai trecusem o dată pe lân­gă lucrarea aceea fără să mă opresc. Se numea "Norul alb" și era a Victoriei Zidaru. Avea forma unui sfredel uriaș și alb, ce cobora din tavan, ca din cer, așa cum va fi coborât și norul care I-a încon­ju­rat chipul lui Iisus, la Schimbarea la Față. Iar pe aceas­tă spirală, sta cusută Rugăciunea Inimii. Cu­su­tă exact cum se rostește: literă după literă, cu­vânt după cuvânt, fără oprire, fără sfârșire. Poate că între un "Laocoon" sfâșiat de monștri și un nor alb și pur au stat și acei ani 80, al căror întuneric a fost pre­schim­bat de artiștii români, în lu­mină.

Foto: MEDIAFAX (1)