"Barca are nevoie de vâslaşi"
- După eşecul intrării în parlament cu partidul "Noua Republică", v-aţi despărţit de politică. A fost o pierdere sau un câştig?
- Privesc înapoi şi am amintirea unei platforme politice curate: "Noua Republică". Privesc înainte şi văd că, în plină furtună, barca numită România are nevoie de vâslaşi. Cetăţeni care înţeleg diferenţa între sclavie şi libertate. Români care ştiu că au o ţară frumoasă, cu istorie, cultură, limbă şi spiritualitate. Lideri care n-ascultă sirenele ademenitoare ale imoralităţii. Ambasadori ai României care să ne reprezinte, prin excelenţă profesională, oriunde în lume. Tineri care au învins lehamitea şi frica. Vizionari care înţeleg puterea simbolurilor care unesc, nu dezbină. De asemenea oameni are nevoie România: bărbaţi şi femei care practică optimismul ca pe-o formă de politeţe. E important să recunoaştem oamenii capabili de performanţe. Dacă suntem printre primii la viteza internetului în lume şi dacă avem mii de firme IT competitive (să nu uităm cel mai bun antivirus), putem deveni campioni şi-n alte industrii. Într-o societate bolnavă de cancerul neputinţei, cei hrăniţi cu lumina credinţei vor face diferenţa. E uşor să faci promisiuni, e mai greu să construieşti lucruri durabile. Demolatori avem destui. Ne trebuie calfe, meşteri şi zidari.
"Să ducem dezbaterea de idei în casele cât mai multor români letargici"
- În general, credeţi că se mai poate întâmpla ceva bun în politica românească?
- Ca să vă răspund la întrebare trebuie ca, mai întâi, să punem degetul pe rană şi să spunem ce merge rău şi de ce. În esenţă, e vorba de geneza feudalismului politic în România post-decembristă. Imediat după asasinarea lui Nicolae Ceauşescu, Partidul Comunist s-a reorganizat prin reunirea baronilor locali din teritoriu (şefi de întreprinderi, eşalonul doi al nomenclaturii, oamenii Securităţii, etc.)... Noua putere n-a ezitat să recurgă la crimă, violenţă de stradă, hoţie. După pervertirea proceselor democratice, cetăţenii săraci ai României au asistat la spectacolul redistribuirii arbitrare a resurselor economice, pe criterii clientelare. Care judeţe beneficiază de îngăduinţa partidului conducător? Cele care aduc mai multe voturi, de la un electorat păcălit cu noianul de pomeni, sacoşe electorale, acţiuni de şantaj şi angajări în aparatul de stat. Ce rol au baronii locali? Să cumpere conştiinţa alegătorilor turmentaţi de propaganda televiziunilor. Ce face despotul de la centru? Distribuie în teritoriu (prin Ministerul Dezvoltării) felii apetisante din marele tort de arginţi, adunaţi din buzunarele noastre, în vistieria ţării. Aşa cum narcomanul îşi creşte zilnic doza de heroină, guvernele ticăloşite măresc dependenţa populaţiilor sărace faţă de politicile Statului social. Baronii ne vor sclavi, nu oameni liberi. Cetăţenii educaţi, harnici şi gospodari sunt principala ameninţare la adresa feudalismului politic. Aşadar, cât timp accesul la Internet va fi liber, bătălia pentru democraţie e deschisă. Trebuie să învăţăm să folosim Facebook, YouTube, Twitter sau alte platforme social-media. Dacă vrem să ne conducă oameni corecţi, în 2019, 2020 şi 2024, trebuie să ducem dezbaterea de idei (şi, uneori, războiul cultural) în casele cât mai multor români letargici. E nevoie de o trezire spirituală. Vrea cineva să fie sclav fericit? Căpuşă sătulă? Robot programat cu cheiţa, din exterior? Sunt milioane de inşi deja încolonaţi spre abatorul conştiinţei colective. Oameni fără patrie şi fără destin; fiinţe gelatinoase, lipsite de licărul luminii. Indivizi ingraţi, alienaţi, lipsiţi de rădăcini. Din fericire, cunosc şi români care nu şi-au vândut sufletul pentru un pumn de arginţi. Au voinţa aprigă! Preţuiesc respectul şi onoarea, tăcerea evlaviei, ierarhiile naturale, privirea ageră a cercetaşului, zâmbetul campionului, credinţa şi loialitatea. Îi ştiţi şi dumneavoastră! Împreună, aşadar, putem descoperi algoritmi inteligenţi, care vor scoate din vocabularul nostru expresia "nu se poate".
Aşadar, ca să revin la întrebarea dumneavoastră, se poate schimba politica din România, cu o singură condiţie: să practicăm trezvia. Oare chiar credeţi că România va ieşi din mizerie şi sărăcie prin imbecilizarea orchestrată de canalele propagandistice? Oare vom fi vreodată o ţară demnă, respectată şi prosperă, câtă vreme minţile tinerilor sunt umplute, ca nişte tomberoane, doar cu propagandă murdară, manele, can-can, rumeguş, canabis, toxine alimentare, hlizeală şi vulgaritate? N-o să ne salvăm ca ţară fiind mereu fatalişti, neputincioşi, pasivi. Suntem o generaţie obligată să acţioneze. Cum? În spiritul celor care au luptat în 1989, în 1918, în 1878. Tertium non datur.
Personal vreau ca Maria, fiica mea de nici doi ani, să trăiască mai bine decât generaţiile născute sub comunism. Înainte de-a salva planeta, avem de apărat ceva foarte personal, chiar intim: un arbore genealogic, nişte rădăcini, dar mai ales un proiect. Zidul de protecţie în jurul familiei se construieşte cărămidă cu cărămidă. Una dintre cărămizi vizează planul economic, alta dimensiunea morală. Mai există educaţia, cultura, spiritualitatea. Politica, evident, nu poate lipsi din puzzle.
"Există riscul unui declin profund al credinţei"
- Referinţa dumneavoastră la trezirea spirituală a neamului românesc ne obligă să vorbim despre relaţia dintre Biserică şi societate. Cum vedeţi acest raport delicat?
- Îmi amintesc c-am debutat cu o carte intitulată: "Bufniţa din dărâmături. Insomnii teologice în România post-comunistă." Volumul, publicat la 25 de ani, m-a costat scump. Înainte ca DNA să existe (ori personaje ca Teodosie Snagoveanu să prindă avânt), mi-am permis să vorbesc despre "mita şi mitra valahă". Consecinţele unei asemenea îndrăzneli? Cred că le bănuiţi.
Astăzi sunt şi mai pesimist: dacă nu facem schimbări, ne aşteaptă un veritabil tsunami. Există riscul unui declin profund şi galopant al credinţei, mai ales printre tineri. Comentariile mele nu-şi arogă vreo superioritate morală ori vreo competenţă profetică. Sunt doar un observator atent, nevrednic şi temător. Sumbrele mele presimţiri de la finele secolului trecut s-au adeverit. Încrederea în BOR s-a prăbuşit, fără ca vreo dezbatere onestă între clerici şi laici să fie provocată, cu sentimentul urgenţei. Da, au apărut emisiuni decente la Trinitas.tv! Da, avem oaze monahale unde sfinţenia terapeutică şi delicateţea umană coabitează fericit. Da, există Oaşa, Valea Plopului, Sihăstria Putnei, Horezu... Desigur, toate reuşitele Bisericii ne bucură. În acelaşi timp, fabricile de diplome ecleziastice au produs forme fără fond; complicităţile vinovate ale unor ierarhi cu baronii locali s-au desfăşurat în văzul tuturor (un lider politic condamnat definitiv a primit cântarea "vrednic este!"); manifestări de trufie ale administraţiei bisericeşti au existat şi după tragedia #Colectiv. Credincioşii vor să-şi vadă episcopul în colectivitate, pe stradă, mergând într-o piaţă cu oameni normali, într-un platou de televiziune laică, la Gara de Nord sau într-o staţie de metrou, la ore de vârf. Degeaba construim ziduri, dacă ne scapă reflexele pastorale inspirate din pildele lui Iisus. Dincolo de litomanie, unde-i normalitatea, firescul sau, altfel spus, epifania urbană? Iisus s-a remarcat printr-o prezenţă publică marcată de elementul-surpriză. Tinerii secularizaţi văd azi prea multe gesticulaţii religioase, amprentate de-o coregrafie robotizată. E doar impresia mea, mă întreb?
- Nu doar România, ci şi Europa se zbate, în căutarea identităţii, dând impresia neplăcută că nu se mai poate conta pe ea. Cum vedeţi viitorul Uniunii Europene? Oare rezultatul recentelor alegeri din Franţa, în care populiştii au pierdut (spre neplăcerea multor politicieni români), scoate la lumină un spirit european pe care se poate clădi?
- Nu posed inteligenţa birocraţilor şi nici subtilitatea experţilor, dar mă întreb, totuşi: în viitor, Europa va fi cu două, patru sau şapte viteze? Cum merge, de fapt, Europa? Problema ei este Polonia (o ţară cu un PIB dublu faţă de România) sau, mai curând, stagnarea economică din ţările mediteraneene (un fenomen endemic)? La ora asta e clar pentru toată lumea, că viaţa tinerilor născuţi în Andaluzia ori Sicilia nu seamănă deloc cu oportunităţile profesionale ale studenţilor din Niederbayern, Freiburg sau Tübingen. Pentru unii, viitorul înseamnă şomaj, depresie şi tristeţe, şosele pustii, chirii mizere în cartiere părăsite, un scuter sau o bicicletă second hand. Pentru alţii, urmează decenii de prosperitate, cu prime grase la companii de succes, o vilă scumpă, un BMW electric, vacanţe în Malibu, Alaska sau Bora Bora. Ca şi America de Nord, Europa e un continent al inegalităţilor accentuate. Cuvinte precum "solidaritate", "casa comună" sau "cetăţenie europeană" sună frumos, dar nu ţin de foame. În Spania, Grecia sau Italia, o proporţie uriaşă din segmentul tânăr de vârstă cunoaşte şomajul (70% în Melilla sau 58% în Calabria). România, de asemenea, are zone de sărăcie extremă. Ce soluţii au liderii UE pentru popoarele europene? Ce facem cu zonele paupere, că au trecut patru decenii de la "integrarea" lor? Personal, cred că ne trebuie libertate economică (pe scurt: capitalism) şi o renunţare imediată la birocraţie.