"Barca are nevoie de vâslași"
- După eșecul intrării în parlament cu partidul "Noua Republică", v-ați despărțit de politică. A fost o pierdere sau un câștig?
- Privesc înapoi și am amintirea unei platforme politice curate: "Noua Republică". Privesc înainte și văd că, în plină furtună, barca numită România are nevoie de vâslași. Cetățeni care înțeleg diferența între sclavie și libertate. Români care știu că au o țară frumoasă, cu istorie, cultură, limbă și spiritualitate. Lideri care n-ascultă sirenele ademenitoare ale imoralității. Ambasadori ai României care să ne reprezinte, prin excelență profesională, oriunde în lume. Tineri care au învins lehamitea și frica. Vizionari care înțeleg puterea simbolurilor care unesc, nu dezbină. De asemenea oameni are nevoie România: bărbați și femei care practică optimismul ca pe-o formă de politețe. E important să recunoaștem oamenii capabili de performanțe. Dacă suntem printre primii la viteza internetului în lume și dacă avem mii de firme IT competitive (să nu uităm cel mai bun antivirus), putem deveni campioni și-n alte industrii. Într-o societate bolnavă de cancerul neputinței, cei hrăniți cu lumina credinței vor face diferența. E ușor să faci promisiuni, e mai greu să construiești lucruri durabile. Demolatori avem destui. Ne trebuie calfe, meșteri și zidari.
"Să ducem dezbaterea de idei în casele cât mai multor români letargici"
- În general, credeți că se mai poate întâmpla ceva bun în politica românească?
- Ca să vă răspund la întrebare trebuie ca, mai întâi, să punem degetul pe rană și să spunem ce merge rău și de ce. În esență, e vorba de geneza feudalismului politic în România post-decembristă. Imediat după asasinarea lui Nicolae Ceaușescu, Partidul Comunist s-a reorganizat prin reunirea baronilor locali din teritoriu (șefi de întreprinderi, eșalonul doi al nomenclaturii, oamenii Securității, etc.)... Noua putere n-a ezitat să recurgă la crimă, violență de stradă, hoție. După pervertirea proceselor democratice, cetățenii săraci ai României au asistat la spectacolul redistribuirii arbitrare a resurselor economice, pe criterii clientelare. Care județe beneficiază de îngăduința partidului conducător? Cele care aduc mai multe voturi, de la un electorat păcălit cu noianul de pomeni, sacoșe electorale, acțiuni de șantaj și angajări în aparatul de stat. Ce rol au baronii locali? Să cumpere conștiința alegătorilor turmentați de propaganda televiziunilor. Ce face despotul de la centru? Distribuie în teritoriu (prin Ministerul Dezvoltării) felii apetisante din marele tort de arginți, adunați din buzunarele noastre, în vistieria țării. Așa cum narcomanul își crește zilnic doza de heroină, guvernele ticăloșite măresc dependența populațiilor sărace față de politicile Statului social. Baronii ne vor sclavi, nu oameni liberi. Cetățenii educați, harnici și gospodari sunt principala amenințare la adresa feudalismului politic. Așadar, cât timp accesul la Internet va fi liber, bătălia pentru democrație e deschisă. Trebuie să învățăm să folosim Facebook, YouTube, Twitter sau alte platforme social-media. Dacă vrem să ne conducă oameni corecți, în 2019, 2020 și 2024, trebuie să ducem dezbaterea de idei (și, uneori, războiul cultural) în casele cât mai multor români letargici. E nevoie de o trezire spirituală. Vrea cineva să fie sclav fericit? Căpușă sătulă? Robot programat cu cheița, din exterior? Sunt milioane de inși deja încolonați spre abatorul conștiinței colective. Oameni fără patrie și fără destin; ființe gelatinoase, lipsite de licărul luminii. Indivizi ingrați, alienați, lipsiți de rădăcini. Din fericire, cunosc și români care nu și-au vândut sufletul pentru un pumn de arginți. Au voința aprigă! Prețuiesc respectul și onoarea, tăcerea evlaviei, ierarhiile naturale, privirea ageră a cercetașului, zâmbetul campionului, credința și loialitatea. Îi știți și dumneavoastră! Împreună, așadar, putem descoperi algoritmi inteligenți, care vor scoate din vocabularul nostru expresia "nu se poate".
Așadar, ca să revin la întrebarea dumneavoastră, se poate schimba politica din România, cu o singură condiție: să practicăm trezvia. Oare chiar credeți că România va ieși din mizerie și sărăcie prin imbecilizarea orchestrată de canalele propagandistice? Oare vom fi vreodată o țară demnă, respectată și prosperă, câtă vreme mințile tinerilor sunt umplute, ca niște tomberoane, doar cu propagandă murdară, manele, can-can, rumeguș, canabis, toxine alimentare, hlizeală și vulgaritate? N-o să ne salvăm ca țară fiind mereu fataliști, neputincioși, pasivi. Suntem o generație obligată să acționeze. Cum? În spiritul celor care au luptat în 1989, în 1918, în 1878. Tertium non datur.
Personal vreau ca Maria, fiica mea de nici doi ani, să trăiască mai bine decât generațiile născute sub comunism. Înainte de-a salva planeta, avem de apărat ceva foarte personal, chiar intim: un arbore genealogic, niște rădăcini, dar mai ales un proiect. Zidul de protecție în jurul familiei se construiește cărămidă cu cărămidă. Una dintre cărămizi vizează planul economic, alta dimensiunea morală. Mai există educația, cultura, spiritualitatea. Politica, evident, nu poate lipsi din puzzle.
"Există riscul unui declin profund al credinței"
- Referința dumneavoastră la trezirea spirituală a neamului românesc ne obligă să vorbim despre relația dintre Biserică și societate. Cum vedeți acest raport delicat?
- Îmi amintesc c-am debutat cu o carte intitulată: "Bufnița din dărâmături. Insomnii teologice în România post-comunistă." Volumul, publicat la 25 de ani, m-a costat scump. Înainte ca DNA să existe (ori personaje ca Teodosie Snagoveanu să prindă avânt), mi-am permis să vorbesc despre "mita și mitra valahă". Consecințele unei asemenea îndrăzneli? Cred că le bănuiți.
Astăzi sunt și mai pesimist: dacă nu facem schimbări, ne așteaptă un veritabil tsunami. Există riscul unui declin profund și galopant al credinței, mai ales printre tineri. Comentariile mele nu-și arogă vreo superioritate morală ori vreo competență profetică. Sunt doar un observator atent, nevrednic și temător. Sumbrele mele presimțiri de la finele secolului trecut s-au adeverit. Încrederea în BOR s-a prăbușit, fără ca vreo dezbatere onestă între clerici și laici să fie provocată, cu sentimentul urgenței. Da, au apărut emisiuni decente la Trinitas.tv! Da, avem oaze monahale unde sfințenia terapeutică și delicatețea umană coabitează fericit. Da, există Oașa, Valea Plopului, Sihăstria Putnei, Horezu... Desigur, toate reușitele Bisericii ne bucură. În același timp, fabricile de diplome ecleziastice au produs forme fără fond; complicitățile vinovate ale unor ierarhi cu baronii locali s-au desfășurat în văzul tuturor (un lider politic condamnat definitiv a primit cântarea "vrednic este!"); manifestări de trufie ale administrației bisericești au existat și după tragedia #Colectiv. Credincioșii vor să-și vadă episcopul în colectivitate, pe stradă, mergând într-o piață cu oameni normali, într-un platou de televiziune laică, la Gara de Nord sau într-o stație de metrou, la ore de vârf. Degeaba construim ziduri, dacă ne scapă reflexele pastorale inspirate din pildele lui Iisus. Dincolo de litomanie, unde-i normalitatea, firescul sau, altfel spus, epifania urbană? Iisus s-a remarcat printr-o prezență publică marcată de elementul-surpriză. Tinerii secularizați văd azi prea multe gesticulații religioase, amprentate de-o coregrafie robotizată. E doar impresia mea, mă întreb?
- Nu doar România, ci și Europa se zbate, în căutarea identității, dând impresia neplăcută că nu se mai poate conta pe ea. Cum vedeți viitorul Uniunii Europene? Oare rezultatul recentelor alegeri din Franța, în care populiștii au pierdut (spre neplăcerea multor politicieni români), scoate la lumină un spirit european pe care se poate clădi?
- Nu posed inteligența birocraților și nici subtilitatea experților, dar mă întreb, totuși: în viitor, Europa va fi cu două, patru sau șapte viteze? Cum merge, de fapt, Europa? Problema ei este Polonia (o țară cu un PIB dublu față de România) sau, mai curând, stagnarea economică din țările mediteraneene (un fenomen endemic)? La ora asta e clar pentru toată lumea, că viața tinerilor născuți în Andaluzia ori Sicilia nu seamănă deloc cu oportunitățile profesionale ale studenților din Niederbayern, Freiburg sau Tübingen. Pentru unii, viitorul înseamnă șomaj, depresie și tristețe, șosele pustii, chirii mizere în cartiere părăsite, un scuter sau o bicicletă second hand. Pentru alții, urmează decenii de prosperitate, cu prime grase la companii de succes, o vilă scumpă, un BMW electric, vacanțe în Malibu, Alaska sau Bora Bora. Ca și America de Nord, Europa e un continent al inegalităților accentuate. Cuvinte precum "solidaritate", "casa comună" sau "cetățenie europeană" sună frumos, dar nu țin de foame. În Spania, Grecia sau Italia, o proporție uriașă din segmentul tânăr de vârstă cunoaște șomajul (70% în Melilla sau 58% în Calabria). România, de asemenea, are zone de sărăcie extremă. Ce soluții au liderii UE pentru popoarele europene? Ce facem cu zonele paupere, că au trecut patru decenii de la "integrarea" lor? Personal, cred că ne trebuie libertate economică (pe scurt: capitalism) și o renunțare imediată la birocrație.