S-a născut pe 25 martie 1925, în ziua când în biserici se prăznuieşte Bunavestire, cea mai veche sărbătoare a Maicii Domnului. A trăit, aşadar, aproape un veac, dar nu se mândreşte cu el, nu i se pare deosebit că e nonagenar. Mândria părintelui Costică Popa e legată de o altă dată, a anului 1947, când a fost hirotonit ca slujitor al altarului. Au trecut de atunci şaptezeci şi unu de ani. O viaţă de om, în care i-a slujit Domnului pe mai multe continente, împărţit între altarele românilor risipiţi în şapte zări. Dumnezeu e acelaşi, indiferent de locul în care îl caută oamenii. Părintele a încercat mereu să-i adune, să le aducă aminte de unde au plecat şi, mai ales, unde trebuie să ajungă. Acum, după ce i-a păstorit vreme de zeci de ani pe românii ortodocşi din Venezuela, la cei 92 de ani ai săi, părintele Costică Popa s-a întors acasă şi slujeşte aproape zilnic la biserica Sfântul Ilie Rahova din Bucureşti.
Lumânările din paie
Erau două fire de paie subţiri, ca razele de lumină. După ce se întorcea duminica de la biserică, le rupea din mătură, le aprindea ca pe două lumânări şi colinda cu ele slujind prin toată casa, ca printr-un sfânt lăcaş. "«Preot îl facem!», zicea mama către tata!" Aşa a început să se plămădească în sufletul lui de copil credinţa în Hristos. În anii aceia, în Beceni, satul natal al părintelui din Buzău, oamenii trăiau încă după vechile datini. Prin casele modeste, înşirate de-a lungul apei Slănicului, timpul trecea agale, oprindu-se la taifas cu uncheşii şi mătuşile care-i priveau liniştiţi curgerea domoală. Credinţa în Hristos, semănată aici încă din primele veacuri de creştinism, era atât de adânc înrădăcinată în inima lor, încât era cu neputinţă să vieţuieşti altfel, decât la picioarele lui Hristos. Tot ţinutul Buzăului, plin până astăzi de peşteri pustniceşti şi vetre vechi de sihăstrie, a respirat prin credinţă.
"Lumea de atunci era mai înţeleaptă decât cea de acum. Astăzi, nu te mai salută nimeni dacă nu te cunoaşte. Nici măcar nu îţi mai răspunde la salut. Aici, în Bucureşti, mi se întâmplă chiar să îi salut pe oamenii din biserică şi să nu îmi răspundă. Dar în anii în care am venit eu pe lume era cu totul altfel. Oamenii erau foarte respectuoşi unii cu ceilalţi. Mi se întâmpla să merg pe uliţă, la câte o rudă, sau până la prăvălie, şi mama mă întreba dacă am salutat pe toată lumea, iar eu îi răspundeam victorios că i-am spus «Sărut mâna!» ţaţei Floarea şi la dus, şi la întors! Şi mai ştiu că venea la noi în fiecare săptămână o vecină din sat, care era croitoreasă, iar mama mă punea de fiecare dată să îi sărut mâna, pentru că era o femeie în vârstă. Eu mă revoltam, îi spuneam că i-am mai pupat-o şi ieri! Necăjită de mine, mama îmi spunea - «Fii cuminte, că te dau la ţigani pe un ciur de mălai!». Şi să ştiţi că nu mă supăra că voia să mă dea la ţigani, dar mă necăjea tare că voia pe mine doar un ciur de mălai!"
"Parastas pentru Stalin? Niciodată!"
"A fost rău de tot când au venit comuniştii. Lumea era deja sătulă de război şi măcinată de foametea iscată de o secetă grozavă, care se abătuse peste ţară. Când satele abia îşi reveneau după toate necazurile, au venit comuniştii şi ne-au sărăcit pe toţi. Oamenii erau obligaţi să dea cote mari din toate câte le produceau în gospodărie, să le vândă la cooperative, pe nişte preţuri de nimic. Apoi, în sat la noi s-a ascuţit lupta de clasă. Eu eram dintr-o familie de oameni gospodari, tata fusese şi primar, aşa că am ajuns imediat chiabur. Şi într-o bună zi, ne-am pomenit cu cineva de la primărie, care a intrat şi ne-a spus scurt: «Trebuie să plecaţi, că aici vom face un Dispensar»...
A fost tare rău cu comuniştii şi, din cauza lor, am fost silit să plec din sat să slujesc la Craiova. De iubit nu i-a iubit nimeni. Îmi amintesc că atunci când a murit Stalin, ne-a venit ordin de sus, de la partid, să îi facem slujbă de pomenire. Şi am mers la părintele bătrân care slujise la noi în sat şi i-am spus ce ni se cerea. Mi-a răspuns scurt - «Eu Te Deum (care e o slujbă de mulţumire adusă lui Dumnezeu pentru binefacerile sale în momente speciale - n. red.) fac pentru moartea lui Stalin. Parastas, niciodată!»".
Securiştii şi Dumnezeu
- Ca fiu de chiabur, aţi avut de pătimit şi ca preot din pricina comuniştilor? Există o întreagă epopee nescrisă a încercărilor la care au fost supuşi slujitorii bisericii, de Securitate.
- Vă răspund printr-o întâmplare reală. Într-unul din anii aceia, când slujeam la Craiova, au venit la mine acasă doi securişti. Când s-au prezentat, eu m-am gândit imediat la puşcărie, aşa că i-am întrebat direct "Trebuie să îmi iau haine groase?". "Nu, părinte, vă aducem tot noi înapoi, într-un ceas. Am venit pentru că vă cheamă comandantul Securităţii". Când am ajuns la biroul acestuia, comandantul i-a poftit afară pe cei care mă aduseseră, iar când aceştia au ieşit, mi-a spus: "Sărut mâna, părinte!". Am fost şocat. M-a întrebat dacă îl recunosc, dar nu îmi aduceam deloc aminte de el. L-am întrebat dacă ne mai întâlniserăm. "Da, părinte. Şi încă de multe ori! Eu sunt finul dumneavoastră de la Buzău. M-aţi cununat în urmă cu mai mulţi ani!V-am deranjat, pentru că un coleg are un copilaş nebotezat şi ştiţi că noi nu avem voie să participăm la slujbe. Aşa că vă rog să mergeţi la el şi să-i botezaţi copilul acasă, nu la biserică". Am făcut întocmai. Când am ajuns acasă, am găsit-o pe săraca preoteasă speriată rău. Se gândea că nu mă mai întorc şi stătuse tot răstimpul lipită de geam, uitându-se la aleea pe unde ar fi trebuit să vin. Situaţia asta s-a repetat, şi nu o singură dată, ci de mai multe ori, cu mai mulţi copilaşi de securişti. Cred că, înainte de a pleca eu din Craiova, nu a rămas niciunul nebotezat. Vedeţi? Printre slugile comuniştilor, care cu puţină vreme în urmă mă arestaseră fără vină, purtându-mă din celulă în celulă, ca să mă înfricoşeze şi să mă facă de-al lor, existau şi oameni cu frică de Dumnezeu.
În anii care au urmat decretului de graţiere al lui Ceauşescu, au plecat peste Ocean personalităţi ale ortodoxiei româneşti, precum Roman Braga, Felix Dubneac şi Bartolomeu Anania, care, în felul acesta, au putut să slujească în libertate, fără să mai fie stingheriţi în misiunea lor de dosarul cu ani grei de închisoare politică. Din valul acesta de misionari a făcut parte şi părintele Costică Popa, care a fost trimis în Venezuela. Profitând de bruma de libertate pe care avea să o dezlege partidul, pentru scurt timp, patriarhul Iustinian a încercat să poarte de grijă credincioşilor români risipiţi pe toate continentele lumii.
- Când vorbim de exil, ne gândim la Europa şi la Statele Unite, unde au emigrat majoritatea românilor. Cum de au ajuns unii dintre ei până în Venezuela? Cum v-aţi apropiat de ei?
- Unii dintre ei nu mai vorbiseră româneşte de ani de zile şi aveau pruncii nebotezaţi, pentru că aşteptau de mult un preot care să slujească în limba lor. Cred că până la moarte o să ţin minte primul botez pe care l-am oficiat la Caracas. Un român căsătorit cu o venezueleancă a venit la mine, la doar trei săptămâni după ce ajunsesem. Avea cinci copii, dar patru erau nebotezaţi. Pe primul îl botezase un episcop rus, dar pe restul a vrut să îi boteze un preot ortodox român. Şi cum nu exista aşa ceva, a tot aşteptat, până când, în cele din urmă, am venit eu să îi păstoresc. Ţin minte şi acum numele copiilor, toate româneşti - Mihai, Traian, Decebal, Elena şi Gheorghe. M-a impresionat până la lacrimi dorinţa acestui credincios, care a aşteptat atât cu botezul, numai să îşi vadă pruncii cufundaţi în cristelniţă de un preot român. Până să vin eu, în toată Venezuela nu existase nicio biserică ortodoxă românească. În curând, aveam să-i păstoresc nu numai pe românii de aici, ci şi pe ceilalţi din America Latină, risipiţi din Argentina şi până în Mexic, pentru că eram singurul preot ortodox român pe o rază de mii de kilometri.Cel mai greu mi-a fost să îi adun. O vreme am slujit singur într-o biserică pe care mi-o pusese la dispoziţie, cu multă amabilitate, episcopul catolic al oraşului. Nu venea niciun credincios ortodox român, dar rămâneau la slujbă câţiva catolici de-ai locului. Mi s-a întâmplat să rămână şi unul, doi, dar au fost cazuri când după mesa catolică au rămas la liturghia mea şi câteva zeci de credincioşi catolici. Aşa se face că umblam zile întregi să îi găsesc pe fraţii mei români. Dar, credeţi-mă, atunci când mergi ore cu avionul ca să întâlneşti undeva, în Brazilia sau Mexic, o comunitate micuţă care aşteaptă de la tine Lumina Sfântă de Paşte, ţi se umple sufletul de bucurie! Când strigam "Hristos a Înviat!", în limba noastră dragă, şi în faţa mea erau câteva suflete care nu mai merseseră de ani de zile la o slujbă ortodoxă românească, simţeam ceva greu de aşezat în cuvinte. De aceea, cât am stat în Venezuela, am încercat să ajung să slujesc de Paşte la cât mai multe comunităţi româneşti. Uneori făceam slujba Învierii şi de patru ori în ţări diferite la ore diferite, în aceeaşi duminică a Paştilor.
- Cu ce-aţi avut de luptat cel mai mult acolo, la capătul lumii?
- Cel mai greu mi-a fost să îndur dezbinarea românilor. Erau învrăjbiţi unii faţă de alţii, pentru că, fugiţi din ţară din faţa ciumei roşii, îşi luaseră cu ei în diaspora şi duşmăniile politice. Formaseră o mică Românie interbelică, plină de virtuţile şi defectele marii Românii pe care o lăsaseră în urmă. Mi s-a întâmplat să ajung la Buenos Aires, la o comunitate de români împărţită în două grupuri, care de 20 de ani nu vorbiseră între ele, din motive politice. Într-o zi, unul dintre ei a venit la mine să mă roage să facem un parastas pentru pomenirea lui Nicolae Iorga, urmat apoi de o agapă. Celălalt grup m-a rugat, şi el, pentru un alt parastas. Şi, fără să ştie unii de ceilalţi, am programat evenimentul la aceeaşi oră pentru toţi. Când s-au văzut unii cu ceilalţi, au rămas înmărmuriţi. I-am pus să se aşeze împreună la masă şi apoi le-am vorbit scurt, spunându-le că au trecut 20 de ani peste vrajba lor şi ea nu s-a stins. Când am terminat, erau împăcaţi unii cu ceilalţi.
"Să facem ca Luca şi Cleopa"
- Părinte, aş vrea să vă întreb dacă în exilul acesta, pe care vi l-aţi asumat atâta timp, nu v-a fost greu, simţindu-vă singur...
- Acolo, departe de casă, eu m-am simţit ca un apostol. Am ştiut că Dumnezeu m-a adus acolo să slujesc biserica şi neamul meu românesc şi asta mi-a dat mari puteri. Şi mi-am zis mereu că niciodată nu trebuie să mă gândesc la ce am făcut, că ajung apoi ca fariseul. Niciodată nu ştii care e limita până la care ar trebui să te jertfeşti. Permanent, clipă de clipă, trebuie să trăim adâncul lui Hristos. Greşeşti dacă te socoteşti un ales. Ştiţi că primul om care a intrat în rai de mână cu Hristos a fost Dismas, tâlharul care a suferit pe cruce lângă el şi care s-a căit. O evanghelie apocrifă arabă ne spune că acelaşi tâlhar, care în tinereţea lui prăda în deşertul dintre Egipt şi Ţara Sfântă, i-a prins pe Iosif, pe Maica Domnului şi pe Pruncul Sfânt, când aceştia au fugit din Bethleem ca să scape de soldaţii lui Irod. Şi văzând că Sfânta Familie are un prunc, i s-a făcut milă tâlharului şi le-a dat drumul, oprindu-i pe tovarăşii săi să le facă vreun rău. 30 de ani mai târziu, acel Prunc Sfânt, pe care el îl salvase, dând dovadă că avea o inimă bună, Iisus Hristos, Mântuitorul, l-a luat cu El în rai!
- Părinte, aţi trăit aproape un secol. Aţi cunoscut ridicarea şi căderea regimului comunist, iar acum trăiţi crizele capitalismului. Având în vedere această experienţă bogată, vă întreb cum se poate să rezişti, prin credinţă, răului din lume?
- Se poate, dar nu este uşor. Eu am simţit asta, mai ales în timpul comunismului. Nu-i uşor. Apostolii, care au fost tot timpul cu Mântuitorul, încă mai erau îndoielnici în credinţă. Petru, care era atât de înflăcărat, s-a îndoit cel mai tare în momentul răstignirii. Sau Toma, care a spus că nu crede până când nu pipăie mâinile străpunse de piroane ale Domnului. Dar când Mântuitorul i-a spus să pună mâna în rănile răstignirii, el nu a mai făcut acest gest şi a strigat: "Cred, Doamne!". Ei au fost oameni simpli, dar evangheliile scrise de ei în cuvinte la fel de simple sunt de o profunzime atât de adâncă, de parcă ar fi studiat la mai multe universităţi. Din ele ne putem lua sfaturile pentru a răzbate prin credinţă. Să facem la fel ca Luca şi Cleopa, care au fost însoţiţi de Mântuitorul, după Înviere, pe drumul Emausului, fără să Îl recunoască. Dar când L-au recunoscut, i-au strigat: "Rămâi cu noi, Doamne Iisuse! Rămâi cu noi!". Dacă suntem în stare să-I spunem asta, Dumnezeu rămâne cu noi...
Părintele Costică Popa nu şi-a putut încheia sfatul său. Vocea a început să-i tremure, iar la rugăciunea lui Luca şi Cleopa, a început să plângă. Am înţeles atunci cum a străbătut un veac şi mai multe continente fără să rămână singur.
Carte de vizită COSTICĂ POPA
Părintele Costică Popa a fost vreme de 15 ani un apropiat al Înalt Prea Sfinţitului Firmilian, Mitropolitul Olteniei, lucrând la cabinetul acestuia. În tot acest răstimp, a slujit la Catedrala Ortodoxă din Craiova. Apoi, în 1968, a fost trimis să îi păstorească pe românii din Venezuela, fiind primul preot ortodox român misionar în America Latină. Acolo a slujit timp de mai bine de patru decenii, reuşind să înfiinţeze o parohie şi să ridice o biserică de lemn în stil maramureşan. Patriarhul Teoctist, care a sfinţit acest lăcaş, l-a numit pe părintele Costică Popa, reprezentant al Bisericii Ortodoxe Române pentru toată America Latină.
Râvna sa în slujirea altarului a fost recompensată, de-a lungul timpului, cu mai multe distincţii. A primit de două ori "Crucea Patriarhală", iar cardinalul José Alí Lebrún, arhiepiscopul Caracasului, i-a acordat titlul onorific de "Monsenior". Din partea preşedintelui României, a primit ordinul "Serviciul Credincios" în grad de Cavaler.