S-a născut pe 25 martie 1925, în ziua când în biserici se prăznuiește Bunavestire, cea mai veche sărbătoare a Maicii Domnului. A trăit, așadar, aproape un veac, dar nu se mândrește cu el, nu i se pare deosebit că e nonagenar. Mândria părintelui Costică Popa e legată de o altă dată, a anului 1947, când a fost hirotonit ca slujitor al altarului. Au trecut de atunci șaptezeci și unu de ani. O viață de om, în care i-a slujit Domnului pe mai multe continente, împărțit între altarele românilor risipiți în șapte zări. Dumnezeu e același, indiferent de locul în care îl caută oamenii. Părintele a încercat mereu să-i adune, să le aducă aminte de unde au plecat și, mai ales, unde trebuie să ajungă. Acum, după ce i-a păstorit vreme de zeci de ani pe românii ortodocși din Venezuela, la cei 92 de ani ai săi, părintele Costică Popa s-a întors acasă și slujește aproape zilnic la biserica Sfântul Ilie Rahova din București.
Lumânările din paie
Erau două fire de paie subțiri, ca razele de lumină. După ce se întorcea duminica de la biserică, le rupea din mătură, le aprindea ca pe două lumânări și colinda cu ele slujind prin toată casa, ca printr-un sfânt lăcaș. "«Preot îl facem!», zicea mama către tata!" Așa a început să se plămădească în sufletul lui de copil credința în Hristos. În anii aceia, în Beceni, satul natal al părintelui din Buzău, oamenii trăiau încă după vechile datini. Prin casele modeste, înșirate de-a lungul apei Slănicului, timpul trecea agale, oprindu-se la taifas cu uncheșii și mătușile care-i priveau liniștiți curgerea domoală. Credința în Hristos, semănată aici încă din primele veacuri de creștinism, era atât de adânc înrădăcinată în inima lor, încât era cu neputință să viețuiești altfel, decât la picioarele lui Hristos. Tot ținutul Buzăului, plin până astăzi de peșteri pustnicești și vetre vechi de sihăstrie, a respirat prin credință.
"Lumea de atunci era mai înțeleaptă decât cea de acum. Astăzi, nu te mai salută nimeni dacă nu te cunoaște. Nici măcar nu îți mai răspunde la salut. Aici, în București, mi se întâmplă chiar să îi salut pe oamenii din biserică și să nu îmi răspundă. Dar în anii în care am venit eu pe lume era cu totul altfel. Oamenii erau foarte respectuoși unii cu ceilalți. Mi se întâmpla să merg pe uliță, la câte o rudă, sau până la prăvălie, și mama mă întreba dacă am salutat pe toată lumea, iar eu îi răspundeam victorios că i-am spus «Sărut mâna!» țaței Floarea și la dus, și la întors! Și mai știu că venea la noi în fiecare săptămână o vecină din sat, care era croitoreasă, iar mama mă punea de fiecare dată să îi sărut mâna, pentru că era o femeie în vârstă. Eu mă revoltam, îi spuneam că i-am mai pupat-o și ieri! Necăjită de mine, mama îmi spunea - «Fii cuminte, că te dau la țigani pe un ciur de mălai!». Și să știți că nu mă supăra că voia să mă dea la țigani, dar mă necăjea tare că voia pe mine doar un ciur de mălai!"
"Parastas pentru Stalin? Niciodată!"
"A fost rău de tot când au venit comuniștii. Lumea era deja sătulă de război și măcinată de foametea iscată de o secetă grozavă, care se abătuse peste țară. Când satele abia își reveneau după toate necazurile, au venit comuniștii și ne-au sărăcit pe toți. Oamenii erau obligați să dea cote mari din toate câte le produceau în gospodărie, să le vândă la cooperative, pe niște prețuri de nimic. Apoi, în sat la noi s-a ascuțit lupta de clasă. Eu eram dintr-o familie de oameni gospodari, tata fusese și primar, așa că am ajuns imediat chiabur. Și într-o bună zi, ne-am pomenit cu cineva de la primărie, care a intrat și ne-a spus scurt: «Trebuie să plecați, că aici vom face un Dispensar»...
A fost tare rău cu comuniștii și, din cauza lor, am fost silit să plec din sat să slujesc la Craiova. De iubit nu i-a iubit nimeni. Îmi amintesc că atunci când a murit Stalin, ne-a venit ordin de sus, de la partid, să îi facem slujbă de pomenire. Și am mers la părintele bătrân care slujise la noi în sat și i-am spus ce ni se cerea. Mi-a răspuns scurt - «Eu Te Deum (care e o slujbă de mulțumire adusă lui Dumnezeu pentru binefacerile sale în momente speciale - n. red.) fac pentru moartea lui Stalin. Parastas, niciodată!»".
Securiștii și Dumnezeu
- Ca fiu de chiabur, ați avut de pătimit și ca preot din pricina comuniștilor? Există o întreagă epopee nescrisă a încercărilor la care au fost supuși slujitorii bisericii, de Securitate.
- Vă răspund printr-o întâmplare reală. Într-unul din anii aceia, când slujeam la Craiova, au venit la mine acasă doi securiști. Când s-au prezentat, eu m-am gândit imediat la pușcărie, așa că i-am întrebat direct "Trebuie să îmi iau haine groase?". "Nu, părinte, vă aducem tot noi înapoi, într-un ceas. Am venit pentru că vă cheamă comandantul Securității". Când am ajuns la biroul acestuia, comandantul i-a poftit afară pe cei care mă aduseseră, iar când aceștia au ieșit, mi-a spus: "Sărut mâna, părinte!". Am fost șocat. M-a întrebat dacă îl recunosc, dar nu îmi aduceam deloc aminte de el. L-am întrebat dacă ne mai întâlniserăm. "Da, părinte. Și încă de multe ori! Eu sunt finul dumneavoastră de la Buzău. M-ați cununat în urmă cu mai mulți ani! V-am deranjat, pentru că un coleg are un copilaș nebotezat și știți că noi nu avem voie să participăm la slujbe. Așa că vă rog să mergeți la el și să-i botezați copilul acasă, nu la biserică". Am făcut întocmai. Când am ajuns acasă, am găsit-o pe săraca preoteasă speriată rău. Se gândea că nu mă mai întorc și stătuse tot răstimpul lipită de geam, uitându-se la aleea pe unde ar fi trebuit să vin. Situația asta s-a repetat, și nu o singură dată, ci de mai multe ori, cu mai mulți copilași de securiști. Cred că, înainte de a pleca eu din Craiova, nu a rămas niciunul nebotezat. Vedeți? Printre slugile comuniștilor, care cu puțină vreme în urmă mă arestaseră fără vină, purtându-mă din celulă în celulă, ca să mă înfricoșeze și să mă facă de-al lor, existau și oameni cu frică de Dumnezeu.
Din Venezuela, în Mexic și Argentina
În anii care au urmat decretului de grațiere al lui Ceaușescu, au plecat peste Ocean personalități ale ortodoxiei românești, precum Roman Braga, Felix Dubneac și Bartolomeu Anania, care, în felul acesta, au putut să slujească în libertate, fără să mai fie stingheriți în misiunea lor de dosarul cu ani grei de închisoare politică. Din valul acesta de misionari a făcut parte și părintele Costică Popa, care a fost trimis în Venezuela. Profitând de bruma de libertate pe care avea să o dezlege partidul, pentru scurt timp, patriarhul Iustinian a încercat să poarte de grijă credincioșilor români risipiți pe toate continentele lumii.
- Când vorbim de exil, ne gândim la Europa și la Statele Unite, unde au emigrat majoritatea românilor. Cum de au ajuns unii dintre ei până în Venezuela? Cum v-ați apropiat de ei?
- Unii dintre ei nu mai vorbiseră românește de ani de zile și aveau pruncii nebotezați, pentru că așteptau de mult un preot care să slujească în limba lor. Cred că până la moarte o să țin minte primul botez pe care l-am oficiat la Caracas. Un român căsătorit cu o venezueleancă a venit la mine, la doar trei săptămâni după ce ajunsesem. Avea cinci copii, dar patru erau nebotezați. Pe primul îl botezase un episcop rus, dar pe restul a vrut să îi boteze un preot ortodox român. Și cum nu exista așa ceva, a tot așteptat, până când, în cele din urmă, am venit eu să îi păstoresc. Țin minte și acum numele copiilor, toate românești - Mihai, Traian, Decebal, Elena și Gheorghe. M-a impresionat până la lacrimi dorința acestui credincios, care a așteptat atât cu botezul, numai să își vadă pruncii cufundați în cristelniță de un preot român. Până să vin eu, în toată Venezuela nu existase nicio biserică ortodoxă românească. În curând, aveam să-i păstoresc nu numai pe românii de aici, ci și pe ceilalți din America Latină, risipiți din Argentina și până în Mexic, pentru că eram singurul preot ortodox român pe o rază de mii de kilometri. Cel mai greu mi-a fost să îi adun. O vreme am slujit singur într-o biserică pe care mi-o pusese la dispoziție, cu multă amabilitate, episcopul catolic al orașului. Nu venea niciun credincios ortodox român, dar rămâneau la slujbă câțiva catolici de-ai locului. Mi s-a întâmplat să rămână și unul, doi, dar au fost cazuri când după mesa catolică au rămas la liturghia mea și câteva zeci de credincioși catolici. Așa se face că umblam zile întregi să îi găsesc pe frații mei români. Dar, credeți-mă, atunci când mergi ore cu avionul ca să întâlnești undeva, în Brazilia sau Mexic, o comunitate micuță care așteaptă de la tine Lumina Sfântă de Paște, ți se umple sufletul de bucurie! Când strigam "Hristos a Înviat!", în limba noastră dragă, și în fața mea erau câteva suflete care nu mai merseseră de ani de zile la o slujbă ortodoxă românească, simțeam ceva greu de așezat în cuvinte. De aceea, cât am stat în Venezuela, am încercat să ajung să slujesc de Paște la cât mai multe comunități românești. Uneori făceam slujba Învierii și de patru ori în țări diferite la ore diferite, în aceeași duminică a Paștilor.
- Cu ce-ați avut de luptat cel mai mult acolo, la capătul lumii?
- Cel mai greu mi-a fost să îndur dezbinarea românilor. Erau învrăjbiți unii față de alții, pentru că, fugiți din țară din fața ciumei roșii, își luaseră cu ei în diaspora și dușmăniile politice. Formaseră o mică Românie interbelică, plină de virtuțile și defectele marii Românii pe care o lăsaseră în urmă. Mi s-a întâmplat să ajung la Buenos Aires, la o comunitate de români împărțită în două grupuri, care de 20 de ani nu vorbiseră între ele, din motive politice. Într-o zi, unul dintre ei a venit la mine să mă roage să facem un parastas pentru pomenirea lui Nicolae Iorga, urmat apoi de o agapă. Celălalt grup m-a rugat, și el, pentru un alt parastas. Și, fără să știe unii de ceilalți, am programat evenimentul la aceeași oră pentru toți. Când s-au văzut unii cu ceilalți, au rămas înmărmuriți. I-am pus să se așeze împreună la masă și apoi le-am vorbit scurt, spunându-le că au trecut 20 de ani peste vrajba lor și ea nu s-a stins. Când am terminat, erau împăcați unii cu ceilalți.
"Să facem ca Luca și Cleopa"
- Părinte, aș vrea să vă întreb dacă în exilul acesta, pe care vi l-ați asumat atâta timp, nu v-a fost greu, simțindu-vă singur...
- Acolo, departe de casă, eu m-am simțit ca un apostol. Am știut că Dumnezeu m-a adus acolo să slujesc biserica și neamul meu românesc și asta mi-a dat mari puteri. Și mi-am zis mereu că niciodată nu trebuie să mă gândesc la ce am făcut, că ajung apoi ca fariseul. Niciodată nu știi care e limita până la care ar trebui să te jertfești. Permanent, clipă de clipă, trebuie să trăim adâncul lui Hristos. Greșești dacă te socotești un ales. Știți că primul om care a intrat în rai de mână cu Hristos a fost Dismas, tâlharul care a suferit pe cruce lângă el și care s-a căit. O evanghelie apocrifă arabă ne spune că același tâlhar, care în tinerețea lui prăda în deșertul dintre Egipt și Țara Sfântă, i-a prins pe Iosif, pe Maica Domnului și pe Pruncul Sfânt, când aceștia au fugit din Bethleem ca să scape de soldații lui Irod. Și văzând că Sfânta Familie are un prunc, i s-a făcut milă tâlharului și le-a dat drumul, oprindu-i pe tovarășii săi să le facă vreun rău. 30 de ani mai târziu, acel Prunc Sfânt, pe care el îl salvase, dând dovadă că avea o inimă bună, Iisus Hristos, Mântuitorul, l-a luat cu El în rai!
- Părinte, ați trăit aproape un secol. Ați cunoscut ridicarea și căderea regimului comunist, iar acum trăiți crizele capitalismului. Având în vedere această experiență bogată, vă întreb cum se poate să reziști, prin credință, răului din lume?
- Se poate, dar nu este ușor. Eu am simțit asta, mai ales în timpul comunismului. Nu-i ușor. Apostolii, care au fost tot timpul cu Mântuitorul, încă mai erau îndoielnici în credință. Petru, care era atât de înflăcărat, s-a îndoit cel mai tare în momentul răstignirii. Sau Toma, care a spus că nu crede până când nu pipăie mâinile străpunse de piroane ale Domnului. Dar când Mântuitorul i-a spus să pună mâna în rănile răstignirii, el nu a mai făcut acest gest și a strigat: "Cred, Doamne!". Ei au fost oameni simpli, dar evangheliile scrise de ei în cuvinte la fel de simple sunt de o profunzime atât de adâncă, de parcă ar fi studiat la mai multe universități. Din ele ne putem lua sfaturile pentru a răzbate prin credință. Să facem la fel ca Luca și Cleopa, care au fost însoțiți de Mântuitorul, după Înviere, pe drumul Emausului, fără să Îl recunoască. Dar când L-au recunoscut, i-au strigat: "Rămâi cu noi, Doamne Iisuse! Rămâi cu noi!". Dacă suntem în stare să-I spunem asta, Dumnezeu rămâne cu noi...
Părintele Costică Popa nu și-a putut încheia sfatul său. Vocea a început să-i tremure, iar la rugăciunea lui Luca și Cleopa, a început să plângă. Am înțeles atunci cum a străbătut un veac și mai multe continente fără să rămână singur.
Carte de vizită COSTICĂ POPA
Părintele Costică Popa a fost vreme de 15 ani un apropiat al Înalt Prea Sfințitului Firmilian, Mitropolitul Olteniei, lucrând la cabinetul acestuia. În tot acest răstimp, a slujit la Catedrala Ortodoxă din Craiova. Apoi, în 1968, a fost trimis să îi păstorească pe românii din Venezuela, fiind primul preot ortodox român misionar în America Latină. Acolo a slujit timp de mai bine de patru decenii, reușind să înființeze o parohie și să ridice o biserică de lemn în stil maramureșan. Patriarhul Teoctist, care a sfințit acest lăcaș, l-a numit pe părintele Costică Popa, reprezentant al Bisericii Ortodoxe Române pentru toată America Latină.
Râvna sa în slujirea altarului a fost recompensată, de-a lungul timpului, cu mai multe distincții. A primit de două ori "Crucea Patriarhală", iar cardinalul José Alí Lebrún, arhiepiscopul Caracasului, i-a acordat titlul onorific de "Monsenior". Din partea președintelui României, a primit ordinul "Serviciul Credincios" în grad de Cavaler.