Actul de naştere
- O întrebare obligatorie: cum e să conduci un cor care poartă un nume celebru şi venerat, Marin Constantin, un ambasador de elită al culturii noastre în lume?
- Corul Madrigal e, într-adevăr, o instituţie-emblemă pentru România, iar asocierea ei cu numele maestrului Marin Constantin, nu doar că e firească (aceasta e şi denumirea oficială: Corul Naţional de Cameră Madrigal "Marin Constantin"), dar e şi ceva ce noi ne dorim, fiindcă toţi îi păstrăm maestrului amintirea în suflete, cu o enormă afecţiune, Corul Madrigal este creaţia lui, visul lui împlinit, care, fără geniul său, nu ar fi dăinuit de cincizeci şi patru de ani încoace, la cel mai înalt nivel. Şi nu mă refer doar la performanţele muzicale, ci şi la splendidele costume de epocă, adevărate bijuterii, cusute cu migală şi urmărind filonul istoric. Marin Constantin dirijase coruri enorme, de o sută şi peste o sută de persoane, coruri cu sonorităţi masive. La un moment dat, a început să i se nască dorinţa de a alcătui un cor în care sonoritatea blândă şi rotundă a unor voci bărbăteşti mature să se împletească, dulce şi armonios, cu sonoritatea unor voci eterice şi clare, de femei tinere. Pe acestea din urmă le-a găsit printre studentele sale, iar vocile bărbăteşti le-a selecţionat din corurile cu care lucrase anterior. Aşa s-a născut, în 1963, Madrigalul. În ce mă priveşte, este o adevărată onoare să mă găsesc în şirul dirijorilor care au contribuit la realizarea acestei mari creaţii artistice cu totul şi cu totul deosebite. Nicăieri, pe piaţa muzicală românească, dar şi internaţională, stilul Madrigal nu mai e de găsit.
- Faptul că sunteţi femeie nu vă pune în dificultate? Prin tradiţie, bagheta dirijorală se află în mâna bărbaţilor.
- Faptul că sunt femeie mi se pare a fi doar o întâmplare într-un context. Cred că fiecare din noi, că suntem femei sau bărbaţi, ne străduim deopotrivă să ilustrăm actul artistic la maximum. În ce mă priveşte, corul Madrigal a fost de la bun început exact ceea ce mi-a trebuit, e oaza în care m-am regăsit. Fireşte, au fost şi oameni care nu m-au înţeles. În facultate (am terminat Conservatorul, la secţia Dirijat), mi s-a spus, nu o dată, că dirijatul nu este pentru femei. Cuvintele astea nu m-au speriat, ci, din contră, m-au ambiţionat, au fost ca o provocare în plus.
O repetiţie norocoasă
- Când şi cum aţi ajuns la Madrigal?
- În 2002, când eram în anul IV de facultate. Dar de Madrigal m-am îndrăgostit încă din adolescenţă, după 1990, când corul a început să fie difuzat pe radio şi pe tv, şi cu muzică religioasă şi colinde, care înainte de 1989 nu erau permise. Apoi, când eram în facultate, am fost rugată de cineva de la Madrigal să vin să ajut la pronunţia versurilor unei piese în limba maghiară: "Cântec de seară", de Zoltán Kodály. Eu sunt din Sf. Gheorghe şi provin dintr-o familie 100% maghiară. Am mers cu mare bucurie, iar acolo, la repetiţii, ca studentă la dirijat, m-am trezit că încep să conduc corul, şi muzical. Mai multe persoane i-au povestit maestrului Constantin cât de bine a decurs repetiţia şi cât de firească fusese comunicarea, şi atunci, dânsul a devenit curios. M-a chemat să mă testeze şi, fără timp de gândire, m-a oprit la Madrigal. Unde testele au continuat! Cât de recunoscătoare îi sunt maestrului pentru acest stil de lucru! Fiindcă testele acestea constante mi-au ţinut mintea trează şi sufletul deschis. De la dânsul am învăţat ca niciodată să nu spun "Nu pot!", ci să încerc şi să mă străduiesc să devin tot mai bună.
- Aveţi o amintire mai specială legată de anii aceia, ai debutului?
- Am. Da. Una cu adevărat specială. Madrigalul pregătea melodia "Cântec de seară", pentru că urma să dea un concert la Sf. Gheorghe, oraşul meu natal, şi dorea să le facă o bucurie românilor de etnie maghiară, care, în contextul muzicii clasice, consideră această piesă ca un imn neoficial al sufletului maghiar. Am mers şi eu cu corul pentru acel concert, şi nu mică mi-a fost surpriza când, cu o oră înainte de ieşirea pe scenă, maestrul mi-a spus: "Vezi că am adus o rochie de epocă în plus. Du-te, te rog, şi îmbracă-te cu ea, pentru că tu vei dirija «Cântec de seară» în concertul de azi." Întâi am îngheţat de emoţie, apoi inima mi-a tresărit în piept şi, zburând de fericire, m-am îndreptat spre cabină să-mi îmbrac rochia. Vedeţi? Acesta era Marin Constantin: un muzician cu un fler infailibil şi cu o generozitate de inegalat! Totuşi, să laşi un student de anul IV să-ţi dirijeze corul nu era puţin lucru! În orice secundă aş fi putut să greşesc, să eşuez, trăgând şi corul după mine. Dar... N-a fost aşa! Cu toată presiunea emoţiilor, a responsabilităţii faţă de acel cor splendid, a dorinţei de a nu-l dezamăgi pe maestru şi a privirilor aţintite asupra mea din sală, mai ales cele ale părinţilor, ale prietenilor şi foştilor profesori, am izbutit să mă controlez, să simt muzica profund şi să duc piesa până la capăt, exact aşa cum ştiam că îşi dorea domnul Constantin.
- Chiar dacă este o prejudecată, revin asupra întrebării dacă, totuşi, nu e mai greu pentru o femeie să se impună în faţa echipei, să o ţină coagulată, în stare de armonie?
- Ştiu că există perspectiva aceasta: dirijatul e o profesie pentru bărbaţi. Eu am intrat la Conservator la secţia Pedagogie Muzicală şi apoi, în anul III, am vrut să trec la Dirijat, iar profesorii exact asta mi-au zis. Însă, pentru că o ţineam pe-a mea, s-au înmuiat şi-au spus "Bine, dacă tu vrei să studiezi, noi te învăţăm." Aveam o dorinţă imensă de a merge pe acest drum. Probabil o anumită "vină" o poartă şi faptul că am fost concertmaistru în toate orchestrele în care am cântat: concertmaistrul e tot un lider, el e cel care conduce toate viorile, care le avertizează ce urmează şi are... aşa, un plus de "zvâc". (râde) Apoi, ajungând dirijor, niciodată nu m-am perceput ca fiind diferită de dirijorii bărbaţi şi nici nu am jucat cartea victimizării. Am impus un anume standard de organizare, am vrut să transmit rigoare şi profesionalism, şi cred că am şi reuşit, pentru că niciodată nu am simţit că vreun coleg ar avea o problemă cu mine, pe motiv că sunt femeie. Aşa cum nu am avut niciodată probleme din cauza faptului că sunt unguroaică.
- Vorbiţi cu atâta pasiune, încât nu mă pot abţine să nu vă întreb: în ce constă pentru dvs. frumuseţea dirijatului?
- La bază, dirijatul înseamnă să faci nişte semne cu bagheta, prin care îi coordonezi pe cântăreţii sau pe muzicienii din faţa ta, dar, într-un alt sens, dirijatul înseamnă să transmiţi emoţii şi, pentru asta, trebuie să-i aduni la un loc pe cei din faţa ta, însă la un nivel mult mai elevat, iar tu trebuie să te pui pe altarul cel mai sfânt al expresivităţii artistice. E o chestiune de raport mental şi sufletesc care se citeşte în mimica ta, în privire, în poziţia umerilor, care sunt mai coborâţi... La acest nivel, dirijatul devine un metalimbaj. Ca şi cântatul, dirijatul înseamnă să te laşi liber în drumul muzicii, să-i permiţi să treacă, să curgă prin tine.
- V-aţi împrietenit din copilărie cu muzica?
- O, da! Şi eu sunt unul dintre acele cazuri "clasice", de muzician născut într-o familie care adora muzica. Tata, electrician de profesie, cânta minunat la saxofon şi avea o voce de bariton superbă. Mama e învăţătoare şi are o voce de aur: în tinereţe a cântat muzică populară şi a câştigat foarte multe concursuri de gen. Şi chiar şi azi şi-a păstrat bucuria cântatului: de două ori pe săptămână, merge şi cântă într-un cor de amatori. Iar bunicii, tot aşa, aveau nişte glasuri splendide şi cântau tot timpul. Cel puţin eu aşa mi-i amintesc: cântau când munceau la câmp, cântau pe drumul de întoarcere acasă, cântau când îşi făceau treburile prin gospodărie sau când le veneau copiii şi nepoţii în vizită... Răsuna casa de cântece. Eu de la ei am învăţat să cânt şi să dansez, pentru că locuiau într-un sat, la 10 kilometri distanţă de Sf. Gheorghe, aşa că mergeam la ei foarte des. Apoi, la şase ani, m-am trezit cu o vioară în mână şi am fost înscrisă la şcoala de muzică.
Artistul nu are buton de "stop"
- Nu dvs. v-aţi ales instrumentul?
- Nu. N-am o amintire prea limpede, dar cred că părinţii au fost cei care au ales vioara. Însă au ales bine, pentru că am iubit şi iubesc acest instrument şi am dovedit că aveam şi aptitudinile native necesare. De-asta, vreme de 22 de ani, nu m-am mai despărţit de vioară. La Bucureşti, aşa am venit: eu şi vioara! (râde) Intrasem la facultate şi despărţirea de casă fusese inevitabilă. Însă venirea mea în Capitală, la 18 ani, pentru a-mi continua studiile, a mai însemnat ceva: ea m-a făcut să îmbrăţişez, dintr-odată, aproape toată cultura românească. Ceea ce n-a fost tocmai uşor. Vedeţi, acasă eu nu vorbisem decât în ungureşte. Norocul fusese că mama, minte luminată, avusese prevederea şi, când am trecut la grădiniţă în grupa mare, m-a mutat la o clasă de români. Abia atunci am început să învăţ româneşte. După care, la şcoală, am avut cursuri de limba şi literatura română. Ceea ce a fost extraordinar, căci mi-a uşurat tranziţia de care pomeneam, aceea survenită odată cu admiterea la Conservator.
- Se spune că muzica, dirijatul în special, care cere şi multă mişcare, consumă multă energie. Dvs. cum vă reîncărcaţi bateriile?
- Poate sună paradoxal, dar, în parte, tot din muzică. Într-adevăr, arta, în general, şi, în cazul meu, dirijatul impun un consum uriaş de energie: în momentele în care studiez sau sunt pe scenă, mă implic atât de mult, încât nimic altceva nu mai există în jurul meu. Nici măcar eu însămi nu mai exist. Mă sustrag din cotidian complet. Or, sustragerea asta, la rândul ei, înseamnă un mare consum de energie, căci cotidianul are tendinţa să te ţină bine legat în chingi. Nu e uşor să te smulgi din el. Pe de altă parte, în aceste momente de ardere totală, primeşti şi o cantitate fantastică de energie. Care nu e tocmai uşor de gestionat. Chiar discutam pe tema asta cu colegii mei "cântăcioşi" şi ne-am dat seama că toţi spunem aceeaşi poveste: după un concert, ne trebuie ore întregi până să ne recăpătăm echilibrul interior! În orele acelea exişti într-o energie atât de intensă, încât totul e bulversat: respiraţia, bătăile inimii... Iar o altă sursă de energie o reprezintă familia mea: soţul şi fiul meu, Daniel, care are 7 ani şi e, la rândul lui, foarte atras de muzică. Cântă la pian, la chitară şi la tobe, dar şi cu glasul, şi dansează foarte frumos. Cu toate astea, deşi înţelege că mama are o menire pentru care trebuie să studieze continuu, pentru care trebuie să vorbească mult la telefon şi să plece de acasă în turnee şi, uneori, pentru perioade destul de lungi, tot mai există intervenţii de genul "Gata! Acum fii doar mami! Lasă partitura, lasă telefonul...". Pentru că artistul nu se termină niciodată, nu are punct sau un buton de stop.
- Arta e un partener de viaţă acaparant...
- Da. Trebuie să i te pui la dispoziţie, căci scopul ei e atât de nobil. Pe de altă parte, din satisfacţia privitorului sau ascultătorului care îţi multumeşte cu aplauze, primeşti cea mai consistentă doză de energie. Dar eu mă străduiesc şi să-mi variez viaţa. N-ar fi tocmai sănătos să-mi dedic timpul exclusiv muzicii. De-asta, sinceră să fiu, m-am şi bucurat că soţul meu are o altă direcţie profesională. Cred că doi muzicieni în casă - eu şi fiul meu - sunt de-ajuns. Ceea ce nu înseamnă că soţul meu nu are multă înţelegere pentru noi: el nu e muzician profesionist, dar e un foarte bun "urechist", cum se spune colocvial - cântă la pian cu multă plăcere, are o voce foarte frumoasă şi are un excelent simţ ritmic. Deci, are capacitatea şi sensibilitatea necesare ca să ne îngăduie.
- La ce alte "variaţii" ale vieţii recurgeţi?
- Îmi place foarte mult să citesc. Cred că sunt foarte puţine nopţile în care adorm fără să fi citit măcar câteva pagini. Cărţile sunt, pentru mine, ca nişte călătorii, iar pe unele dintre ele, care au anume semnificaţie pentru sufletul meu, le şi reiau. Apoi, îmi plac mult sporturile de iarnă şi, în special, să schiez, iar verile mă încarc stând pe malul mării...
Cerul este limita
- Dar viaţa corului Madrigal în viitor cum arată?
- Atâta timp cât există energie, putere, imaginaţie şi o echipă coagulată (aici îl includ şi pe manager, mai ales că, de curând, am dobândit un manager nou şi tânăr care face o treabă excelentă), viitorul Madrigalului nu poate să fie decât unul într-o perpetuă ascensiune. Motto-ul meu, în privinţa corului Madrigal, e "Cerul este limita"! În plus, Madrigalul are şi un "pui": programul "Cantus Mundi", care s-a născut tot dintr-un vis, acela al maestrului Ion Marin, fiul maestrului Marin Constantin. Prin "Cantus Mundi" ne propunem să impulsionăm înfiinţarea de coruri de copii peste tot în ţară, astfel încât, în 2018, la Centenarul Marii Uniri, să se ajungă la un număr de cel puţin 4100 de coruri. Sloganul proiectului este "Nicio şcoală fără cor". Însemnătatea acestui proiect este foarte mare, căci muzica hrăneşte sensibilitatea copiilor şi îi poate învăţa să se accepte unii pe alţii, să trăiască armonios împreună, indiferent de diferenţele de natură financiară, de etnie etc. Apostolatul îl facem chiar noi. Noi mergem prin ţară, făcând noi înşine propuneri sau răspunzând chemărilor care ne sunt adresate, şi instruim persoanele care doresc să înfiinţeze coruri: profesori de muzică, preoţi, absolvenţi de Conservator şi aşa mai departe. Organizăm workshop-uri, training-uri, le ducem tot felul de materiale ajutătoare (DVD-uri, audiobook-uri, partituri), am pus la punct o platformă on-line, unde găsesc şi alte partituri şi sfaturi, dar şi noi le stăm oricând la dispoziţie cu soluţii la problemele cu care se pot confrunta. Îi mediatizăm (în sensul că îi urcăm pe scenă alături de noi şi astfel beneficiază nu doar de experienţa directă a concertelor, ci şi de transmisiunile pe tv, pe care le datorăm partenerului nostru, TVR, dar şi de cele de pe radio) şi îi ajutăm cu logistica evenimentelor (le punem la dispoziţie autocare pentru transport, le organizăm şederea în deplasări, le tipărim pliante, dacă va fi nevoie, ne vom ocupa şi de costume etc.).Şi totul este absolut gratuit! Satisfacţia noastră vine din gândul că vom contribui la schimbarea în bine a societăţii româneşti şi din cuvintele şi îmbrăţişările copiilor cu care ne întâlnim. De exemplu, la un concert, un băieţel de vreo 14 ani, care făcea parte dintr-un cor de nevăzători, ţinându-mă de mână ca să-l ajut să iasă de pe scenă, mi-a spus: "Doamnă, sunt atât de fericit! Cred că niciodată n-am mai fost aşa de fericit!" Ce răsplată mai mare am putea să primim?!