ANNA UNGUREANU - Dirijorul Corului Madrigal - "N-am avut niciodată probleme că sunt femeie. Cum n-am avut nici că sunt unguroaică"

Ines Hristea
- Corul Național de Cameră Madrigal este una dintre marile instituții culturale ale României, o instituție cu tradiție, care s-a identificat ani de zile cu numele maestrului Marin Constantin, întemeietorul ei. Iată de ce, să afli că azi, la cârma celebrului cor, bagheta de dirijor e ținută în mână de o femeie, poate să pară surprinzător. O simplă prejudecată. Anna Ungureanu, noua "timonieră" a Madrigalului, i-a întețit strălucirea -

Actul de naștere

- O întrebare obligatorie: cum e să conduci un cor care poartă un nume celebru și venerat, Ma­rin Constantin, un ambasador de elită al culturii noastre în lume?

- Corul Madrigal e, într-adevăr, o instituție-em­blemă pentru România, iar asocierea ei cu nu­mele maestrului Marin Constantin, nu doar că e firească (aceasta e și denumirea oficială: Corul Na­țional de Cameră Madrigal "Marin Constantin"), dar e și ceva ce noi ne dorim, fiindcă toți îi păstrăm ma­es­trului amintirea în suflete, cu o enormă afecțiune, Corul Madrigal este creația lui, visul lui împlinit, care, fără geniul său, nu ar fi dăinuit de cincizeci și patru de ani încoace, la cel mai înalt nivel. Și nu mă refer doar la performanțele muzicale, ci și la splen­didele costume de epocă, adevărate bijuterii, cusute cu migală și urmărind filonul istoric. Marin Cons­tantin dirijase coruri enorme, de o sută și peste o sută de persoane, coruri cu sonorități masive. La un mo­ment dat, a început să i se nască dorința de a alcătui un cor în care sonoritatea blândă și rotundă a unor voci bărbătești mature să se împletească, dulce și armonios, cu sonoritatea unor voci eterice și clare, de femei tinere. Pe acestea din urmă le-a găsit printre studentele sale, iar vocile bărbătești le-a selecționat din corurile cu care lucrase anterior. Așa s-a născut, în 1963, Madrigalul. În ce mă pri­vește, este o adevărată onoare să mă găsesc în șirul dirijorilor care au contribuit la realizarea acestei mari creații artistice cu totul și cu totul deosebite. Nicăieri, pe piața muzicală românească, dar și in­ter­națională, stilul Madrigal nu mai e de găsit.

- Faptul că sunteți femeie nu vă pune în di­fi­cultate? Prin tradiție, bagheta dirijorală se află în mâna bărbaților.

- Faptul că sunt femeie mi se pare a fi doar o întâmplare într-un context. Cred că fiecare din noi, că suntem femei sau bărbați, ne străduim deopotrivă să ilustrăm actul artistic la maximum. În ce mă pri­veș­te, corul Madrigal a fost de la bun început exact ceea ce mi-a trebuit, e oaza în care m-am re­găsit. Fi­rește, au fost și oameni care nu m-au înțeles. În fa­cultate (am terminat Conservatorul, la secția Di­rijat), mi s-a spus, nu o dată, că dirijatul nu este pen­tru femei. Cuvintele astea nu m-au speriat, ci, din contră, m-au ambiționat, au fost ca o provocare în plus.

O repetiție norocoasă

- Când și cum ați ajuns la Madrigal?

- În 2002, când eram în anul IV de facultate. Dar de Madrigal m-am îndrăgostit încă din adolescență, după 1990, când corul a început să fie difuzat pe radio și pe tv, și cu muzică religioasă și colinde, care înainte de 1989 nu erau permise. Apoi, când eram în facultate, am fost rugată de cineva de la Ma­dri­gal să vin să ajut la pronunția versurilor unei piese în limba maghiară: "Cântec de seară", de Zoltán Ko­dály. Eu sunt din Sf. Gheorghe și provin dintr-o familie 100% maghiară. Am mers cu mare bucurie, iar acolo, la repetiții, ca studentă la dirijat, m-am trezit că încep să conduc corul, și muzical. Mai multe persoane i-au povestit maestrului Cons­tan­tin cât de bine a decurs repetiția și cât de firească fuse­se comunicarea, și atunci, dânsul a devenit curios. M-a chemat să mă testeze și, fără timp de gân­dire, m-a oprit la Madrigal. Unde testele au con­tinuat! Cât de recunoscătoare îi sunt maestrului pen­tru acest stil de lucru! Fiindcă testele acestea cons­tante mi-au ținut mintea trează și sufletul des­chis. De la dânsul am învățat ca niciodată să nu spun "Nu pot!", ci să încerc și să mă străduiesc să devin tot mai bună.

- Aveți o amintire mai specială legată de anii aceia, ai debutului?

- Am. Da. Una cu adevărat specială. Madrigalul pregătea melodia "Cântec de seară", pentru că ur­ma să dea un con­cert la Sf. Gheor­ghe, orașul meu na­tal, și dorea să le fa­că o bucurie ro­mâ­nilor de et­nie ma­ghia­ră, ca­re, în con­textul mu­zicii cla­si­ce, con­si­deră aceas­tă pie­­să ca un imn ne­oficial al sufle­tu­lui ma­ghiar. Am mers și eu cu corul pentru acel concert, și nu mică mi-a fost sur­priza când, cu o oră înainte de ie­și­rea pe scenă, ma­es­trul mi-a spus: "Vezi că am adus o rochie de epocă în plus. Du-te, te rog, și îm­bracă-te cu ea, pen­tru că tu vei di­rija «Cântec de sea­ră» în concertul de azi." Întâi am în­ghețat de emoție, apoi inima mi-a tre­sărit în piept și, zburând de feri­cire, m-am îndreptat spre cabină să-mi îm­brac rochia. Ve­deți? A­ces­ta era Ma­rin Cons­tantin: un muzician cu un fler infailibil și cu o ge­nerozitate de ine­galat! Totuși, să lași un stu­dent de anul IV să-ți dirijeze corul nu era pu­țin lu­cru! În orice secundă aș fi putut să greșesc, să eșuez, trăgând și corul după mine. Dar... N-a fost așa! Cu toată presiunea emo­țiilor, a respon­sa­bi­lității față de acel cor splendid, a dorinței de a nu-l deza­măgi pe maestru și a privi­ri­lor ațintite asupra mea din sală, mai ales cele ale părinților, ale prie­tenilor și foștilor profesori, am izbutit să mă con­trolez, să simt mu­zica profund și să duc piesa până la capăt, exact așa cum știam că își dorea domnul Cons­tantin.

- Chiar dacă este o prejudecată, revin asupra întrebării dacă, totuși, nu e mai greu pentru o femeie să se impună în fața echipei, să o țină coagulată, în stare de armonie?

- Știu că există perspectiva aceasta: dirijatul e o profesie pentru bărbați. Eu am intrat la Conservator la secția Pedagogie Muzicală și apoi, în anul III, am vrut să trec la Dirijat, iar profesorii exact asta mi-au zis. Însă, pentru că o țineam pe-a mea, s-au înmuiat și-au spus "Bine, dacă tu vrei să studiezi, noi te în­vă­țăm." Aveam o do­rință imensă de a merge pe acest drum. Pro­ba­bil o anumită "vi­nă" o poar­tă și fap­tul că am fost con­cert­maistru în toate orchestrele în care am cântat: concert­maistrul e tot un li­der, el e cel care con­duce toate vio­rile, care le aver­tizează ce ur­mea­ză și are... așa, un plus de "zvâc". (râ­de) A­poi, ajun­gând diri­jor, ni­cio­dată nu m-am per­ceput ca fiind dife­ri­tă de di­rijorii băr­bați și nici nu am jucat cartea victi­mi­zării. Am im­pus un anu­me standard de or­ga­ni­zare, am vrut să transmit ri­goare și profesio­na­lism, și cred că am și reușit, pentru că niciodată nu am simțit că vre­un co­leg ar avea o pro­ble­mă cu mi­ne, pe motiv că sunt fe­meie. Așa cum nu am avut niciodată pro­­ble­me din cauza faptului că sunt un­guroaică.

Când muzica curge prin tine

- Vorbiți cu atâta pasiune, încât nu mă pot abține să nu vă întreb: în ce constă pentru dvs. frumusețea dirijatului?

- La bază, dirijatul înseamnă să faci niște semne cu bagheta, prin care îi coordonezi pe cântăreții sau pe muzicienii din fața ta, dar, într-un alt sens, dirijatul înseamnă să transmiți emoții și, pentru asta, trebuie să-i aduni la un loc pe cei din fața ta, însă la un nivel mult mai elevat, iar tu trebuie să te pui pe altarul cel mai sfânt al expresivității artistice. E o chestiune de raport mental și sufletesc care se ci­tește în mimica ta, în privire, în poziția umerilor, care sunt mai coborâți... La acest nivel, dirijatul devine un metalimbaj. Ca și cântatul, dirijatul înseamnă să te lași liber în drumul muzicii, să-i permiți să treacă, să curgă prin tine.

- V-ați împrietenit din copilărie cu muzica?

- O, da! Și eu sunt unul dintre acele cazuri "clasice", de muzician născut într-o familie care adora muzica. Tata, electrician de profesie, cânta mi­nunat la saxofon și avea o voce de bariton su­perbă. Mama e învățătoare și are o voce de aur: în tinerețe a cântat muzică populară și a câștigat foarte multe concursuri de gen. Și chiar și azi și-a păstrat bucuria cântatului: de două ori pe săptămână, merge și cântă într-un cor de amatori. Iar bunicii, tot așa, aveau niște glasuri splendide și cântau tot timpul. Cel puțin eu așa mi-i amintesc: cân­­tau când munceau la câmp, cân­­­tau pe drumul de întoarcere aca­­să, cântau când își făceau tre­burile prin gos­po­dărie sau când le veneau copiii și nepoții în vizită... Răsuna casa de cântece. Eu de la ei am învățat să cânt și să dansez, pentru că locuiau într-un sat, la 10 kilometri distanță de Sf. Gheorghe, așa că mergeam la ei foarte des. Apoi, la șase ani, m-am trezit cu o vioară în mână și am fost înscrisă la școala de muzică.

Artistul nu are buton de "stop"

- Nu dvs. v-ați ales instru­men­tul?

- Nu. N-am o amintire prea limpede, dar cred că părinții au fost cei care au ales vioara. Însă au ales bine, pentru că am iubit și iubesc acest instru­ment și am dovedit că aveam și aptitu­dinile native necesare. De-asta, vreme de 22 de ani, nu m-am mai despărțit de vioară. La București, așa am venit: eu și vioara! (râde) Intrasem la facultate și despărțirea de casă fusese inevitabilă. Însă ve­nirea mea în Capitală, la 18 ani, pentru a-mi con­tinua studiile, a mai însemnat ceva: ea m-a făcut să îm­brățișez, dintr-odată, aproape toată cultura ro­mânească. Ceea ce n-a fost tocmai ușor. Vedeți, acasă eu nu vor­bisem decât în ungurește. Norocul fusese că mama, minte luminată, avusese preve­derea și, când am trecut la grădiniță în grupa mare, m-a mutat la o clasă de români. Abia atunci am început să învăț românește. După care, la școală, am avut cursuri de limba și literatura ro­mână. Ceea ce a fost extraor­dinar, căci mi-a ușurat tranziția de care pomeneam, aceea sur­venită odată cu admiterea la Conservator.

- Se spune că muzica, di­rijatul în special, care cere și multă miș­care, consumă mul­tă energie. Dvs. cum vă reîn­cărcați bateriile?

- Poate sună paradoxal, dar, în parte, tot din muzică. Într-adevăr, arta, în general, și, în cazul meu, dirijatul impun un consum uriaș de energie: în momentele în care stu­diez sau sunt pe scenă, mă im­plic atât de mult, încât nimic alt­ceva nu mai există în jurul meu. Nici măcar eu însămi nu mai exist. Mă sustrag din cotidian complet. Or, sustra­ge­rea asta, la rândul ei, în­seamnă un mare consum de ener­gie, căci coti­dia­nul are tendința să te țină bine le­gat în chingi. Nu e ușor să te smulgi din el. Pe de altă parte, în aceste momente de ardere totală, primești și o canti­tate fantas­tică de energie. Care nu e toc­mai ușor de gestionat. Chiar dis­cutam pe tema asta cu colegii mei "cân­tăcioși" și ne-am dat seama că toți spunem aceeași po­ves­te: după un concert, ne trebuie ore în­tregi până să ne recă­pă­tăm echilibrul in­te­rior! În orele acelea exiști într-o energie atât de in­tensă, încât totul e bulver­sat: respi­rația, bătăile inimii... Iar o altă sursă de energie o repre­zintă fa­milia mea: soțul și fiul meu, Da­niel, care are 7 ani și e, la rândul lui, foar­te atras de muzică. Cântă la pian, la chi­tară și la tobe, dar și cu glasul, și dan­sează foarte frumos. Cu toate astea, deși în­țelege că mama are o menire pentru care trebuie să stu­dieze continuu, pentru care tre­buie să vorbească mult la telefon și să plece de acasă în tur­nee și, uneori, pentru perioade destul de lungi, tot mai există inter­ven­ții de genul "Ga­ta! Acum fii doar mami! Lasă par­titura, lasă tele­fonul...". Pentru că ar­tistul nu se termină nicio­dată, nu are punct sau un buton de stop.

- Arta e un par­tener de viață acapa­rant...

- Da. Trebuie să i te pui la dispoziție, căci scopul ei e atât de nobil. Pe de altă parte, din satisfacția privitorului sau as­cultătoru­lui care îți multumește cu aplauze, primești cea mai consistentă doză de energie. Dar eu mă străduiesc și să-mi variez viața. N-ar fi tocmai sănătos să-mi dedic timpul exclusiv mu­zi­cii. De-asta, sinceră să fiu, m-am și bucurat că soțul meu are o altă direcție pro­fesio­nală. Cred că doi muzicieni în casă - eu și fiul meu - sunt de-ajuns. Ceea ce nu în­seamnă că so­țul meu nu are multă înțele­gere pen­tru noi: el nu e muzician pro­fe­sionist, dar e un foarte bun "ure­chist", cum se spune colocvial - cântă la pian cu multă plăcere, are o voce foarte frumoasă și are un excelent simț rit­mic. Deci, are capacitatea și sen­sibilitatea necesare ca să ne îngăduie.

- La ce alte "variații" ale vieții recurgeți?

- Îmi place foarte mult să citesc. Cred că sunt foarte puține nopțile în care adorm fără să fi citit măcar câteva pagini. Cărțile sunt, pentru mine, ca niște călătorii, iar pe unele dintre ele, care au anume semnificație pentru sufletul meu, le și reiau. Apoi, îmi plac mult sporturile de iarnă și, în special, să schiez, iar verile mă încarc stând pe malul mării...

Cerul este limita

- Dar viața corului Madrigal în viitor cum ara­tă?

- Atâta timp cât există energie, putere, ima­ginație și o echipă coagulată (aici îl includ și pe manager, mai ales că, de curând, am dobândit un manager nou și tânăr care face o treabă excelentă), viitorul Madrigalului nu poate să fie decât unul în­tr-o perpetuă ascensiune. Motto-ul meu, în privința corului Madrigal, e "Cerul este limita"! În plus, Madrigalul are și un "pui": programul "Cantus Mundi", care s-a născut tot dintr-un vis, acela al ma­estrului Ion Marin, fiul maestrului Marin Constantin. Prin "Cantus Mundi" ne propunem să impulsionăm înființarea de coruri de copii peste tot în țară, astfel încât, în 2018, la Centenarul Marii Uniri, să se ajungă la un număr de cel puțin 4100 de coruri. Sloganul proiectului este "Nicio școală fără cor". Însemnătatea acestui proiect este foarte mare, căci muzica hrănește sensibilitatea copiilor și îi poate învăța să se accepte unii pe alții, să trăiască armonios împreună, indiferent de diferențele de natură financiară, de etnie etc. Apostolatul îl facem chiar noi. Noi mergem prin țară, făcând noi înșine propuneri sau răspunzând chemărilor care ne sunt adresate, și instruim per­soa­ne­le care doresc să înființeze coruri: pro­fesori de muzică, preoți, absolvenți de Conservator și așa mai departe. Organizăm work­shop-uri, training-uri, le ducem tot felul de ma­te­riale aju­tătoare (DVD-uri, audiobook-uri, partituri), am pus la punct o platformă on-line, unde găsesc și alte par­ti­turi și sfaturi, dar și noi le stăm oricând la dis­po­ziție cu soluții la problemele cu care se pot con­frun­ta. Îi mediatizăm (în sensul că îi urcăm pe scenă ală­turi de noi și astfel beneficiază nu doar de expe­riența directă a concertelor, ci și de trans­mi­siunile pe tv, pe care le datorăm parte­ne­ru­lui nostru, TVR, dar și de cele de pe radio) și îi ajutăm cu lo­gistica eve­nimentelor (le punem la dispoziție autocare pen­tru trans­port, le orga­ni­zăm șede­rea în deplasări, le tipărim pliante, dacă va fi nevoie, ne vom ocu­pa și de costume etc.). Și totul este ab­so­lut gratuit! Satis­fac­ția noas­tră vine din gândul că vom contribui la schimbarea în bi­ne a societății ro­mâ­nești și din cu­vintele și îmbră­țișările copiilor cu care ne întâlnim. De exemplu, la un concert, un băiețel de vreo 14 ani, care făcea parte dintr-un cor de ne­vă­zători, ți­nându-mă de mână ca să-l ajut să iasă de pe scenă, mi-a spus: "Doam­nă, sunt atât de fericit! Cred că ni­ciodată n-am mai fost așa de fe­ricit!" Ce răsplată mai ma­re am pu­tea să primim?!