Ultima săptămână din Postul Sfintelor Paşti (Postul Mare) numită şi Săptămâna Mare, Săptămâna Paştilor, Săptămâna Patimilor sau Săptămâna Sfântă, este un răstimp de reculegere profundă şi de postire mai aspră pentru că se reiterează "plinirea vremii", anunţată de prorocii Vechiului Testament, în care Fiul Omului va fi prins, vândut, asuprit, hulit, îmbrăcat în haina roşie a ruşinii, biciuit şi condamnat la moartea cea mai infamă: răstignirea pe cruce. Haina roşie fiind apanajul împăraţilor, ea le era interzisă oamenilor de rând, iar cel care ar fi îndrăznit să o poarte risca să fie condamnat, mergându-se până la suprimarea vieţii.
În cazul Mântuitorului, călăii Săi îl îmbracă în haina roşie a batjocurii, şi tot a batjocură îi scriu pe cruce cuvintele "Iisus Nazarineanul Regele Iudeilor" (INRI). De aceea, în satele Maramureşului, nu se purta în posturi culoarea roşie şi, mai ales, în Postul Mare, care este un timp de doliu, iar în Săptămâna Patimilor, purtarea acestei culori ar fi fost considerată ca o sfidare sau chiar blasfemie, fiindcă roşu înseamnă moarte, înseamnă sângele vărsat al lui Iisus Hristos. Dar înţelesul negativ are valabilitate numai până la Învierea Domnului. După Învierea Lui din morţi, roşul capătă valenţe pozitive, însemnând iubire infinită, viaţă fără de moarte, adică victorie absolută asupra tenebrelor iadului (păcatului neascultării) şi asupra morţii. În lumina acestei idei, ţăranii amestecă în grăunţele ce vor fi semănate, coji de ouă roşii sfinţite.
În fiecare zi din Săptămâna Sfântă se fac denii (slujbe religioase de seară), iar în Joia Mare se ţine Denia celor 12 Evanghelii, care descriu amănunţit Judecata, chinurile şi răstignirea Mântuitorului, fiind cea mai mare şi importantă slujbă din an, de la care nici un creştin adevărat n-ar trebui să absenteze.
Ouăle albe şi focurile din Joimari
Până nu demult, în urmă cu vreo patruzeci de ani, în această Mare şi Sfântă Joi exista un obicei pe care l-am şi prins. În dimineaţa de Joimari, pe masa din tinda casei apărea o coşercuţă cu ouă, număr cu soţ, nevopsite, pentru că erau menite celor "plecaţi", se dădeau de sufletu' lor, însă nu oricui: nu vecinilor, prietenilor, sau neamurilor, ci unor oameni sărmani, care umblau anume pentru a-şi aduna ouă de Paşti. Şi cu cât numărul celor ce ne treceau pragul era mai mare, cu atât mai mult se bucura mama. Fiecărui sărman i se dădea un ou alb, numai unul. Primind oul, acela zicea: "Să fie de sufletu' celui amnit" ori "să fie de sufletu' la care te-ai gândit" şi pe obrazul mamei curgeau atunci două lacrimi grele şi mari ca bobul. Dar ceea ce mă uimea întotdeauna era faptul că cerşetorii aceia: bătrâne, bătrâni şi ţigănuşi nu erau de pe la noi şi nu-i cunoşteam. Azi sunt absolut sigură că primul ou pe care-l dădea mama, era de sufletu' mămuchii sale, Pălăguţa, care "s-a călătorit" înainte să împlinească 38 de ani, lăsând în urmă patru copii orfani, mama fiind cea mai mare, de 14 ani, iar cel mai mic, de şapte luni. În vremea cât oferea oul de pomană, niciodată n-am auzit-o pe mama vorbind. Omul, femeia săracă sau copilul ţigan intra, dădea bineţe şi rămânea lângă uşă. Fără nici o întrebare, mama îi dădea oul şi asculta cu mare atenţie ce spune. După plecarea lor, tăcea în continuare. Într-un târziu, o auzeam zicând încet ca pentru sine: "Dumnezeu primească" şi "O, Doamne, iartă-i şi hodineşte". Pe durata acelei tăceri, în minte i se vor fi derulat "filme" vechi, episoade ce-i aveau ca actori pe dragii ei "duşi" la Domnul. Călătorea adesea în trecut, pentru că nu de puţine ori am surprins-o cu privirea departe. Atunci mă apropiam, şi dacă stătea pe laiţă, îi atingeam genunchii uşor şi-mi apropiam palma dreaptă de ochii ei, mişcându-o într-o parte şi-ntr-alta, ceea ce însemna: "Haide acasă, haide în prezent, sunt aici şi am nevoie de dumăta". Îmi amintesc foarte clar o asemenea scenă, în care mama privea dusă, iar eu, având vreo cinci ani, o chemam la datorie cu palma, fără nici un cuvânt.
Focurile de Joimari
Ioana lu' Pretiluş (80 de ani) născută în satul vecin, Hărniceşti, îmi spune că mama ei se ruga să vină măcar trei oameni săraci, ca să poată da trei ouă. Cifra aceasta (şi fără soţ) trimite clar la Sfânta Treime. Zice că şi la Moşii de iarnă - la începutul şi sfârşitul celor şase sâmbete ale morţilor, încheiate în Sâmbăta lui Lazăr. La ei în sat se ducea la biserică o cană de grâu (mai târziu, făină) şi trei ouă. (Cana era un vas de lemn având o capacitate de 2,503 litri.)
Focurile din seara de Joimari, aprinse în faţa casei, nu se mai fac de multă vreme. Mama le-a apucat. "Când eram cocoană, aprindeam focuri înaintea casei, da numa' din paie, vrejuri (coceni de porumb) şi găteje subţiri, curate, înainte să plecăm la beserică, la Cele 12 Evanghelii. Zâcea mama bătrână, că zin acasă, zin să să încălzască tăţi moşii şi strămoşii care s-o dus de pă aiastă zvoră (loc de casă) şi să bucură că şi la aceie casă este bdiuşâg (belşug) şi pace şi înţălegere, că ei îs ca un feli de îngeri păzitori, dacă-ţi aduci aminte de ei şi-i cinsteşti. Da' şi unde moare de la casă cocon, mai ales de-i sub şepte ai (ani), apoi ş-acela să face înger şi-i apără de rău pă cei din familie".
Moşii sau cultul strămoşilor (morţilor) pare să fi fost extrem de puternic pe teritoriul României, astfel că se ţineau de douăsprezece ori pe an, în preajma solstiţiilor şi echinocţiilor.
Focul sfânt
Focul este un element sacru, purificator, la fel ca apa. "Nu-i voie să scuipi în foc, pentru că ţi se vor face bube pe limbă. Focu-i sfânt", zic ţăranii. În vremuri imemoriale, a fost obţinut direct de la soare, prin frecarea a două bucăţi de lemn, una de esenţă tare şi una de esenţă moale, până ce au apărut scântei, pe care omul le-a prins, fie cu nişte frunze uscate, fie cu o bucată de iască. Acest foc se numeşte foc viu şi se mai obţine şi azi, de către ciobani, la stânele din munţi. El n-are voie să fie neglijat, lăsat să se stingă, fiind "învelit" mereu, adică acoperit cu lemne groase ca să ardă mocnit. Stingerea lui este de "meresân" (semn rău): se vor îmbolnăvi oile, li se va lua laptele, vor fi stricate de lupi. Prin urmare focul este cel care asigură liniştea, armonia şi prosperitatea stânii; cel care asigură binele şi normalitatea vieţii. Aceleaşi valenţe le are şi flacăra lumânării. Şi, după cum afirmă fizicienii, focul pare a fi una dintre cele mai subtile forme de energie din univers.
Oul alb şi oul roşu
Oul alb nefiert şi nevopsit, ce se dădea de pomană în Joimari, o fi însemnând lumea în totalitatea ei văzută şi nevăzută, cerul şi pământul, viaţa şi moartea, dar nimeni nu dă o atare explicaţie şi poate că nici nu interesează pe cineva. Sensul adânc al acestui obicei se lasă desluşit printr-un altul, care se practică în dimineaţa de Paşti, Coşalca (coşul) de Paşti cu bucate alese, frumos împodobit şi acoperit cu cel mai frumos ştergar din casă ori cu unul făcut special pentru această zi, este purtat către biserică, de bărbat. Femeia duce o trăistuţă în care se pun câteva păscuţe, câteva lumânări şi trei ouă roşii. Cu trăistuţa se duce la cel mai drag dintre cei "plecaţi" şi o dă peste mormânt unui om sărac. După aceea, împarte săracilor tot ce are. Lumânările sunt aprinse acolo unde n-a fost aprinsă niciuna, adică la cei uitaţi.
Cele două culori, alb şi roşu, existente în mărţişor, se regăsesc şi în marea sărbătoare a Paştilor, şi par a avea aceeaşi semnificaţie cu oul, începutul tuturor lucrurilor şi al vieţii împlinite.
Aceste obiceiuri discrete, modeste în aparenţă, nespectaculoase susţin credinţa fermă în nemurirea sufletului şi în prezenţa nevăzută printre noi a celor "mutaţi", bucurându-se şi ei de Învierea lui Hristos.