Primele două, producătoare de robineţi, respectiv conductori, au fost privatizate "româneşte". Elcond a murit, în vreme ce Armătura, ajunsă - via Dinu Patriciu - la oligarhii estici de la Kaz Munai Gaz, mai fac bani doar din vânzarea spaţiilor, în condiţiile în care, povestesc oamenii din zonă, a ajuns de la 7.000 de angajaţi la mai puţin de 200. Anvelope şi Silcotub au avut o soartă diferită. Au ajuns pe mâna celor de la "Michelin" şi "Tenaris", "multinaţionalele" cărora preşedintele PSD, Liviu Dragnea, şi alţi aleşi cu putere din majoritatea parlamentară, le caută în coarne zilele acestea. Rezultatul e că fostele Anvelope şi Silcotub plătesc taxe la stat, dau salarii bune şi se implică extraordinar în viaţa Zalăului. Despre ce se întâmplă la Cluj-Napoca nu mai are rost să vorbim. Oraşul are şomaj practic inexistent, în vreme ce tinerii sunt curtaţi încă din universităţi, de cele mai mari companii IT din lume. Mai aproape de Teleorman, Bucureştiul îşi datorează poziţia foarte bună la capitolul produsului intern brut pe cap de locuitor, multinaţionalelor care plătesc salarii de tip european...
Sigur că multinaţionalele nu sunt nişte mânăstiri de măicuţe şi nici centre de protecţie socială, un concept atât de drag PSD-ului. Au făcut şi ele greşeli prin România (nu fără a avea asigurat spatele "românilor verzi", aflaţi în fruntea statului), au şi ele interesele lor (că nu au venit la noi doar pentru că l-au auzit pe Prinţul Charles vorbind frumos despre Transilvania), dar punerea în acord a intereselor lor cu cele ale noii guvernări ar trebui făcută prin dialog şi pe bază de principii, nu prin ameninţarea cu SRI-ul şi cu controalele ori cu retorica comunistă de tip Gheorghiu-Dej, despre imperialiştii care ne-au distrus ţărişoara. Dacă guvernul român şi PSD-ul, care a guvernat ani şi ani de zile ţara, vor să dea o lecţie "multinaţionalelor", o pot face începând prin mai buna administrare a companiilor pe care le au în subordine: Metrorex e în faliment, într-un Bucureşti sufocat de trafic, CFR Călători şi CFR Marfă sunt, la propriu, pe butuci, Taromul e şi el în aer, dar la figurat. Iar când le va profitabiliza pe astea, până să se arunce să scoată toate firmele străine din ţară, ar putea trece la reforma sistemului bugetar, care înghite - până una-alta - cam tot ce produc blestematele de multinaţionale.