Primele două, producătoare de robineți, respectiv conductori, au fost privatizate "românește". Elcond a murit, în vreme ce Armătura, ajunsă - via Dinu Patriciu - la oligarhii estici de la Kaz Munai Gaz, mai fac bani doar din vânzarea spațiilor, în condițiile în care, povestesc oamenii din zonă, a ajuns de la 7.000 de angajați la mai puțin de 200. Anvelope și Silcotub au avut o soartă diferită. Au ajuns pe mâna celor de la "Michelin" și "Tenaris", "multinaționalele" cărora președintele PSD, Liviu Dragnea, și alți aleși cu putere din majoritatea parlamentară, le caută în coarne zilele acestea. Rezultatul e că fostele Anvelope și Silcotub plătesc taxe la stat, dau salarii bune și se implică extraordinar în viața Zalăului. Despre ce se întâmplă la Cluj-Napoca nu mai are rost să vorbim. Orașul are șomaj practic inexistent, în vreme ce tinerii sunt curtați încă din universități, de cele mai mari companii IT din lume. Mai aproape de Teleorman, Bucureștiul își datorează poziția foarte bună la capitolul produsului intern brut pe cap de locuitor, multinaționalelor care plătesc salarii de tip european...
Sigur că multinaționalele nu sunt niște mânăstiri de măicuțe și nici centre de protecție socială, un concept atât de drag PSD-ului. Au făcut și ele greșeli prin România (nu fără a avea asigurat spatele "românilor verzi", aflați în fruntea statului), au și ele interesele lor (că nu au venit la noi doar pentru că l-au auzit pe Prințul Charles vorbind frumos despre Transilvania), dar punerea în acord a intereselor lor cu cele ale noii guvernări ar trebui făcută prin dialog și pe bază de principii, nu prin amenințarea cu SRI-ul și cu controalele ori cu retorica comunistă de tip Gheorghiu-Dej, despre imperialiștii care ne-au distrus țărișoara. Dacă guvernul român și PSD-ul, care a guvernat ani și ani de zile țara, vor să dea o lecție "multinaționalelor", o pot face începând prin mai buna administrare a companiilor pe care le au în subordine: Metrorex e în faliment, într-un București sufocat de trafic, CFR Călători și CFR Marfă sunt, la propriu, pe butuci, Taromul e și el în aer, dar la figurat. Iar când le va profitabiliza pe astea, până să se arunce să scoată toate firmele străine din țară, ar putea trece la reforma sistemului bugetar, care înghite - până una-alta - cam tot ce produc blestematele de multinaționale.