Prinţul cu bomboanele
"Îl cunosc pe Prinţul Carol de foarte multă vreme. Am chiar credinţa că-l cunosc mai bine decât Regina Maria, mama sa. Într-una din zile, tatăl meu fu invitat la un ceai de Regina Elisabeta, soţia Regelui Carol, şi, ştiind-o că adoră copiii, m-a luat şi pe mine. Îmi aduc aminte cu câtă duioşie s-a purtat Regina Elisabeta. A trimis să mi se aducă ciocolată şi bomboane. Cum a intrat valetul cu bomboanele, Prinţul Carol i-a luat cutia şi, întinzând-o, mi-a zis: «Ai un păr foarte frumos!». Pe vremea aceea, eu aveam 9 ani, iar Carol 15. Complimentul copilăresc mi-a plăcut foarte mult, căci, într-adevăr, una dintre marile mele vanităţi a fost părul. Tânărul Prinţ, întinzând cutia cu bomboane, mi-a zis: «Mănâncă!». Mi-a spus-o cu atâta energie, încât am luat o bomboană. Nu am apucat însă să o mănânc, şi Prinţul Carol mi-a oferit alta. De data asta, am şovăit. Atunci Prinţul apucă o bomboană cu degetele sale şi mi-o puse în gură. Am mulţumit şi l-am rugat să nu-mi mai dea alta. A stăruit, însă, cu încăpăţânare, să iau şi pe a treia. Pe atunci, nu înţelegeam ce însemnează această stăruinţă. Ba, mi-aduc aminte că i-am aruncat chiar o privire cruntă. Şi astăzi râdem, de câte ori ne aducem aminte, de acest episod. Nu ştiam că stăruinţele lui nu însemnau altceva decât dorinţa de a prelungi şederea mea acolo. Bietul Carol! Ştiu acum bine că sub maniera sa brutală se ascunde o inimă nobilă, un caracter ferm, un cavalerism desăvârşit...".
Doi pe un peron
Publicarea în foileton, începând cu anul 1926, de către Elena Lupescu, în tabloide din Anglia şi de peste Ocean, a unor savuroase episoade din fulminanta sa relaţie cu Principele Carol al României face, imediat, înconjurul lumii. Armate de jurnalişti îi vânează peste tot. Interesul pentru amorul regal e uriaş. Unde se mai pomenise ca un principe dintr-o familie atât de bine văzută, înrudită cu marile dinastii europene, cu perspective atât de frumoase, să renunţe, nu o dată, ci de două ori la tron, furat de nebuneasca lui patimă pentru femei de condiţie medie?!
La ora primelor "desvăluiri" ale Lupeascăi, povestea era cât se poate de proaspătă. Moştenitorul tronului, Carol al II-lea, plecase în străinătate să reprezinte Casa Regală la un eveniment de familie. Odată dus, Carol nu se mai întoarce acasă, la Prinţesa Elena şi micuţul lor fiu, Mihai. Elena Lupescu îl aşteaptă, aranjată mai ceva ca o regină, într-una dintre celebrele ei rochii Chanel, pe peronul de la "Gare du Nord" din Paris şi îi sare în braţe, de cum îl zăreşte în mulţime. Urmează o îmbrăţişare lungă, cât toate zilele şi nopţile de când nu se mai văzuseră. În jurul cuplului de amorezi, la "scena peronului" asistă muţi nu doar importanţi oficiali parizieni şi agenţi secreţi ascunşi prin cafenele, ci şi zeci şi zeci de curioşi, care-şi scapă valizele din mâini, absorbiţi de tensiunea de film de Oscar a momentului. Nimeni nu simte vraja mai putenic decât Carol. Nu se poate rupe din îmbrăţişare, ştie că Elena Lupescu e femeia lângă care vrea să rămână pentru tot restul vieţii! E limpede că asta îl va costa succesiunea la tron, dar e gata să facă acest sacrificiu! Nu-i mai rămâne decât să le scrie părinţilor, Regele Ferdinand şi Regina Maria. Le va cere consimţământul să-şi ia un nume obişnuit şi să-şi vadă liber de viaţa sa, departe de tumultul pe care, ştie prea bine, tocmai e pe cale să îl stârnească în ţară.
Dragoste la prima vedere
Biografii serioşi trec cu vederea pretenţia Elenei Lupescu cum că l-ar fi cunoscut pe Prinţ încă din copilărie. Amintirile vândute presei de scandal sunt pline de înflorituri, iar complicitatea lui Carol la aceste poveşti vorbeşte de la sine despre intimitatea celor doi. Oricum, adevărata întâlnire vine după aproape 20 de ani de la "scena cu bomboanele", la premiera bucureşteană a unui film. Doar părul roşu, electrizant, mai amintea de fetişcana delicată de-odinioară. Elena e acum femeie în toată puterea cuvântului, cu un divorţ la activ şi cu reputaţia unei amante fatale, care avea la degetul mic nume sonore din Bucureştiul epocii, ofiţeri, aristocraţi, politicieni şi industriaşi. Nu ai cum să nu o remarci. În ochii uimiţi ai lui Carol, Elena apare ca o veritabilă stea de la Hollywood. Are părul roşu tiţian, ochi verzi, plini de promisiuni, şi piele albă ca laptele, în contrast cu rochia neagră, elegantă, la ultima modă. Merge semeaţă şi unduit, de parcă ar călca pe covorul roşu, căutând discret privirea admiratorilor. Magnetizează ochii bărbaţilor, iar feminitatea ei planturoasă provoacă oftat după oftat. Carol o remarcă de cum intră în sala de cinema. În faţa spectacolului oferit de apariţia ei, proiecţia "Nibelungilor" pare o veşnicie pentru Prinţul care nu-şi mai găseşte locul în fotoliul de catifea. Perfid, chiar un iubit de-ai Lupeascăi i-o prezintă, la final de reprezentaţie, pe Elena lui Carol, cu gândul că s-ar putea "căţăra", mai apoi, pe seama influenţei ei.
Lupeasca moştenise frumuseţea mamei sale. E planturoasă, dar cu forme superbe şi cu "acel ceva", amestec de farmec şi naturaleţe, de inteligenţă şi disponibilitate, după care tânjise atâta vreme Prinţul Carol. Şcolită de măicuţele germane de la Pitar Moş ca să devină o adevărată domnişoară de elită, Elena stăpânea la perfecţie ţinuta protocolară, dar şi nonşalanţa aceea care îi zăpăcea pe bărbaţi.
Războiul celor două Elene
Povestea de amor dintre Elena Lupescu şi Prinţul Carol se aprinde ca un fitil. Cei doi se întâlnesc când şi pe unde pot, uneori chiar în casele foştilor amanţi ai Elenei. După ce îi cumpără Lupeascăi o vilă, Carol apare atât de surprinzător pe la ea, că, nu o dată, i se întâmplă să se împiedice pe scări de bărbaţi care tocmai plecau din casa pe care tocmai o achitase! Jurnalele unor foşti miniştri de rang mare, ca şi ale angajaţilor Casei Regale, mustesc de astfel de picanterii...
Dar în viaţa lui Carol mai era o Elenă, fosta Prinţesă de Grecia, cu care era căsătorit de patru ani şi care îi născuse şi un moştenitor, pe viitorul Rege Mihai. Prinţesa află chiar de la soţul ei despre noua sa aventură, pe care, la început, pare s-o sccepte tacit. Poate că există un sâmbure de adevăr în bârfele de la curte care spuneau că pentru a scăpa de asiduităţile conjugale ale lui Carol, care o excedau, Elena îl împingea în braţele roşcovanei pe rege. Cei doi soţi au relaţii foarte reci. Carol se simţea exclus din anturajul simandicos, plin de greci, al Prinţesei, în vreme ce Elena îi reproşa, în batjocură, lipsa de rafinament, gusturile simple, până şi linia uniformelor, care nu purtau, vezi Doamne!, eticheta unor croitori de clasă. Preocupată mai mult de educaţia lui Mihai, Prinţesa Elena se amăgeşte că această nouă aventură a "Prinţului Playboy" e ceva trecător. Şi Regina Maria gândeşte la fel: "Prinţul încăpuse pe mâinile unei evreicuţe roşcate şi atrăgătoare, cu o reputaţie scandaloasă". Nota Reginei e doar un rând printre atâtea altele care consemnau, când cu îngrijorare, când cu amărăciune, desele derapaje sentimentale ale fiului ei. Într-un târziu, când intră la idei, Prinţesa Elena încercă să-l ţină departe pe Carol de tentaţii. Câteva săptămâni la Sinaia, în locul senin în care îşi trăiseră primele luni de după căsătorie, aveau să îl reapropie pe Prinţul şarmant, de care se îndrăgostise în urmă cu câţiva ani. Dar biata Prinţesă nu ştie cu cine are a face! Amanta apare şi ea, de îndată, în zonă, hotărâtă să nu cedeze niciun centimetru în lupta pentru inima Prinţului. Carol dispare tot mai des, în lungi "plimbări" cu automobilul prin pădure. De fapt, se furişează printr-o grădină şi aruncă cu pietricele în geamul de la parterul Vilei Gianni. I se deschide, invariabil, uşa din spate. Uneori stă câteva ore, alteori noaptea întreagă, în vreme ce maşina sport parcată peste drum de Mânăstirea Sinaia lasă frâu liber imaginaţiei bogate a lumii. Într-o noapte, Prinţesa Elena recurge la soluţia extremă: îl închide pe Carol în camera lui, să fie sigură că nu-i mai scapă. Atracţia pentru Lupeasca e însă mai tare, chiar şi decât... gravitaţia: Prinţul sare în gol de la etaj şi îşi scrânteşte piciorul, dar nici asta nu îl împiedică să se târâie, prin tufişuri, până la adevărata stăpână a inimii lui.
Farmecele "Duduii"
Încercată de Carol în fel şi chip, Regina mamă Maria se putea aştepta la orice de la fiul ei, dar nu să renunţe, din nou, la tron. Îi ţinuse partea cu câţiva ani în urmă, când Prinţul dezertase, în plin război, şi fugise la Odessa, într-o călătorie plină de riscuri, ca să se căsătorească cu Zizi Lambrino. Regina l-a iertat atunci, punând sufletul de mamă mai presus de realismul politic, dar cum să-l mai poată susţine de data asta, după ce fugise la Paris cu "Evreica cu părul roşu"? "Acum, dezertarea sa echivala cu o crimă, fiindcă îşi abandona soţia şi copilul. Nu-l mai pot salva nici ca prinţ, nici ca om. O să fie întotdeauna la discreţia primei nenorocite care o să-l dorească". Liberalii, marii duşmani politici ai lui Carol, deschid şampaniile, mulţumind Cerului că puteau scăpa de el. De la Paris, Carol insistă pe ideea că abandonul său nu i se datorează Elenei Lupescu, ci tocmai intrigilor politice de la Bucureşti. Se pare că avea dreptate.
Ca niciodată, Prinţul se trezeşte complet izolat. Singurul sprijin îi e, până la urmă, "Duduia" (aşa cum o alintă Carol pe Lupeasca), cea care îl copleşeşte pe Carol cu afecţiune, îl consolează şi îi oferă familiaritatea care îi lipsea în căminul oficial: muzica de lume, glumele fără perdea, jocurile de cărţi, mâncarea românească, mămăliguţa la care "Duduia" era mare maestră. "Doamne! Tu îmi eşti martor, ştii bine câtă dorinţă aş avea să îngenunchez la picioarele mamei lui şi să-i povestesc toate durerile lui Carol, toată grozava tragedie, tot haosul în care se zbate şi din care nu vede nicio scăpare. Pentru Regina Maria, eu nu sunt decât o femeie care a izbutit, graţie farmecelor ei, a-l ispiti pe Carol mai presus de puterile sale de împotrivire, distrugându-i, prin tot felul de mijloace, caracterul. O, de s-ar şti cât îmi e de scumpă fericirea lui Carol, de s-ar şti cu câtă dragoste sinceră îl înconjur şi cât mă străduiesc să-l fac să uite mâhnirile sale. Dumnezeu îmi e martor că dacă l-am urmat nu am făcut-o decât cu curata intenţiune de a-l îngriji, de a nu-l lăsa în astfel de momente fără sprijinul meu, fără dragostea mea", se spovedeşte "Duduia" în tabloidele din străinătate.
Avalanşa de acuze, de minciuni şi de ură care se revarsă din toate părţile împotriva amorezilor parizieni nu face decât să-i apropie şi mai mult. "Ne simţeam aşa de legaţi unul de altul, încât fericirea noastră nu mai cunoştea margini. Este foarte adevărat că m-am ţinut strâns legată de el, dar oare care femeie ar fi făcut altfel în locul meu, atunci când iubeşte un bărbat cu toată pasiunea, cu tot focul? Cu cât trecea timpul, dragostea noastră devenea şi ea mai mare, aşa că, încetul cu încetul, am luat ferma hotărâre de a nu-l mai părăsi niciodată. Dacă Carol a stat mai departe de fiul său, asta se datoreşte faptului că între el şi soţia sa, Elena, există mari nepotriviri. Căsătoria lor a fost o căsătorie de stat, pe câtă vreme unirea lui Carol cu mine e bazată pe dragoste, pe fericire", mărturiseşte Elena Lupescu.
Între timp, la Paris, oamenii Siguranţei, puşi de Ionel Brătianu pe urmele lor, nu le lasă nicio clipă de linişte. "Singurul loc unde am putut gusta fericirea în linişte a fost la Veneţia, supranumită şi paradisul amorezaţilor. De foarte multe ori, când nu mai avea cine să ne spioneze, făceam lungi plimbări pe canaluri mărginaşe, în frumoase gondole. Privind luna pe cer, legănaţi de barcă, ne preumblam ore întregi, fără nicio ţintă. În noaptea frumoasă ne spuneam unul altuia cât de mult ne iubim. Ne simţeam cu adevărat fericiţi".
Departe de lumea dezlănţuită
Orice s-ar zice, Elena Lupescu chiar îl face fericit pe Carol. El, omul atât de îmbufnat şi de capricios, ajunge să depindă întru totul de comandamentul "Duduii". Dar în vreme ce presa de scandal din lumea întreagă se întrecea în a inventa cele mai mari destrăbălări pe seama cuplului Elena Lupescu - Carol, viaţa celor doi, în vila de la Neuilly, în suburbiile Parisului, era una cât se poate de banală. Locuiau într-o casă modestă, mobilată simplu, în care de-abia dacă ieşeau în evidenţă câteva tabouri semnate de artişti români - nu mari capodopere. Carol îşi umplea timpul citind sau ascultând muzică, jucând tenis sau ieşind la plimbare cu câinii sau cu maşinile sale sport. Când cele două servitoare nu erau prin preajmă, se oferea el însuşi să-i dea o mână de ajutor "Duduii" la treburile casei. Singurele "exagerări" ale celor doi erau serile în care stăteau şi însăilau, împreună, la senzaţionalele lor amintiri, care vindeau ca pâinea caldă ziarele din America şi din Marea Britanie. Cei doi iubiţi îşi inventau, zi după zi, lumea lor, singura lume în care puteau trăi în deplină linişte... Dar liniştea aceasta mic burgheză de la marginea Parisului pregătea o mare răsturnare de situaţie. Moartea lui Ferdinand, Regenţa slabă care i-a urmat, guvernarea nehotărâtă a ţărăniştilor, criza mondială, toate chemau, în gura mare, venirea unui salvator în fruntea tinerei Românii. O singură piedică serioasă stătea în calea venirii în ţară a lui Carol. Imposibilul avea, de fiecare dată, acelaşi nume: Elena Lupescu. "L-am încurajat în momente de întristare. L-am îngrijit cât a fost bolnav. În ziua când Alteţa-Sa regală îşi va relua tronul, spre fericirea ţării, eu voi dispărea pentru totdeauna, şi nici nu vreau să se vorbească despre mine", se jură Elena. Încurajaţi de aceste asigurări, complotiştii se apucă temeinic de treabă: revenirea lui Carol în ţară şi numirea sa ca Rege sunt organizate ca la carte. Carol e întâmpinat la Bucureşti, în vara lui 1930, ca un adevărat Mesia!
"Fericit ca un rege"
În timp ce ţara întreagă e în sărbătoare, la Neuilly, Elena Lupescu e în pragul nebuniei. Nici nu apucă Regele Carol al II-lea să se obişnuiască prea bine cu noul nume şi cu ceremonialul curţii, că începe să fie bombardat cu scrisori. "Duduia" îşi inventează toate bolile şi suferinţele pământului, pentru a-i ţine vie atenţia. Într-o scrisoare, îl ameninţă că se sinucide, în alta că se călugăreşte şi, până să ajungă a treia scrisoare, Elena Lupescu e deja în ţară, în carne şi oase. Carol se confruntă cu prima criză veritabilă a domniei sale. Soluţia de avarie? Îşi ascunde iubita la castelul Foişor. E atât de discret, că nici personalul Casei Regale nu ştie de prezenţa ei. Surpriza apare când cancelaria regală raportează, brusc, cheltuieli mai mari cu mâncarea pentru Carol.
- Doar nu o să ne spui că mănâncă Regele mai mult?, e iscodit şeful de cabinet, bănuit de niscai matrapazlâcuri.
- Nu mănâncă mai mult, dar seara îi servesc o cină suplimentară. Nu ar trebui să o includ în preţ?
Secretul nu mai este, deja, secret, dar chiar şi aşa, Elena continuă să stea ascunsă, luni bune, la Foişor. O uimitoare dovadă de tenacitate şi putere de sacrificiu, în faţa căreia fac plecăciune chiar şi adversarii ei cei mai înfocaţi. Aşa cum clamase, melodramatic, de atâtea ori prin presa străină, Lupeasca chiar nu avea de gând să se mai despartă vreodată de Carol.
Prins între eticheta regală şi dragostea pentru Elena Lupescu, Carol se foloseşte de orice prilej ca să-şi acopere cu cadouri vinovăţia faţă de iubita sa: de Sfinţii Constantin şi Elena, de 1 martie, de Crăciun, de ziua ei de naştere, de 14 februarie, ziua când a început relaţia lor. Case, maşini, bijuterii, haine scumpe... Ca să o poată simţi alături la marile momente ale domniei lui, se dă peste cap ca să îi ofere locuri cât mai bune în tribune şi în săli. Nu o dată s-a întâmplat ca, la concertele găzduite la Palat, Carol să fie surprins toastând de unul singur, cu privirea pe pereţi. Unii îşi vor fi imaginat că e nebun, însă Regele închina în cinstea iubirii sale, ascunse după perdelele grele ale unor ferestre secrete. Când primeşte oaspeţi străini, tocmeşte ca "Duduia" să stea prin balcoanele caselor din vecini, ca să-şi poată admira Regele.
Cu timpul, Carol îl integrează tot mai mult şi pe Mihai în noua lui viaţă. La Sinaia, erau adeseori împreună: "The happy family", cum îi plăcea lui Carol să-şi numească mica lume, locuită de "Duduia" şi de Mihăiţă. Făceau lungi plimbări prin pădure, la capătul cărora Carol al II-lea era în al nouălea cer: "A fost încântător şi eu am fost fericit ca un rege alături de cele două fiinţe pe care le iubesc cel mai mult pe lume". Carol ţine ca un metronom socoteala timpului scurs de la acel 14 februarie când şi-au început idila. "12 ani şi 7 luni! Lucrul acesta începe să conteze şi, cum zice «Duduia», anii de la Paris contează dublu. Atât de tare ne-am legat în aceşti ani, dragostea a devenit aşa de puternică şi de serioasă, încât face parte chiar din fiinţa noastră". "Era ca şi cum ar fi băut amândoi un elixir al iubirii, ca în «Tristan şi Isolda!»", comentează, uimită, soţia unui mare oficial german, care îi vede intersectându-şi privirile, pe furiş, la o serată.
Marea iubire a lui Carol al II-lea e, însă, şi marea lui vulnerabilitate. Nici ţara, nici clasa politică nu împărtăşesc entuziasmul Regelui cu privire la Elena Lupescu. Dimpotrivă! Fostul ei cerc monden de dinaintea exilului, plin de oameni suspuşi din finanţe, industrie şi politică, se transformă, pe an ce trece, într-o veritabilă camarilă a Duduii, care controlează tot ce mişcă în ţară. Noua sa vilă din Modrogan, cumpărată de Carol, e văzută de lume nu doar ca un "cuibuşor de nebunii", ci şi ca un veritabil focar de corupţie. Exasperat că e şicanat non-stop în legătură cu Lupeasca, Regele Carol al II-lea ajunge să judece totul în funcţie de opinia interlocutorilor săi cu privire la "Duduia". Strâmbai din nas când auzeai de ea? Ieşeai automat din graţiile Regelui! Aşa se face că, izolată la început, Elena Lupescu e tolerată şi în afara cercurilor camarilei. Primeşte adesea invitaţii din partea unor oameni politici, generali, diplomaţi, care ştiu că prin ea e drumul cel mai scurt spre Rege. Doar partidele de poker se jucau, negreşit, în acelaşi cerc restrâns, din care nu lipseau influenţii Max Auschnitt, Ernest Urdăreanu şi Nicolae Malaxa. Dintre toţi membrii camarilei, industriaşul Malaxa e cel mai generos, împarte cadouri pentru toţi, dar mai ales către Elena, căreia îi dăruieşte chiar şi o vilă la Sinaia. La partidele găzduite de el, care-i includeau pe Rege şi pe Elena, fiecare jucător găsea în faţa scaunului câte 100.000 de lei! Umflate de presa ostilă şi de adversarii Regelui, toate aceste detalii despre prosperitatea şi influenţa nefastă a Elenei Lupescu şi a găştii ei de acoliţi erodează puternic popularitatea lui Carol al II-lea. În climatul tulbure al Celui de-al Doilea Război Mondial, în care antisemitismul ajunsese la apogeu, "Evreica cu părul roşu" devine întruchiparea Răului în România. De la o vreme, nu trece zi să nu vină vreo ameninţare cu moartea pe seama Lupeascăi!
Septembrie sub gloanţe
În 1940, la doar 10 ani de când revenise la Bucureşti ca un salvator, Regele Carol al II-lea e silit de Mareşalul Antonescu să abdice. Hăcuită de ruşi şi de unguri, ţara, care se dezvoltase atât de frumos şi cultural, şi economic, în primii ani de domnie ai lui Carol, e pe marginea prăpastiei. Regele se pregăteşte pentru un nou exil alături de "Duduia" sa. Încarcă tot ce poate într-o garnitură de tren şi porneşte spre Serbia, cu destinaţia Portugalia. Antonescu dă mână liberă Gărzii de Fier pentru controlarea trenului la ieşirea din România. Bănuită că ar fi complotat la uciderea "Căpitanului" Zelea Codreanu, şeful Gărzii de Fier, Lupeasca e marea ţintă a complotului. Avertizat, Carol porunceşte ca trenul să treacă în viteză prin ultimele gări de pe traseu, conştient că ar putea avea surprize. Când, la Timişoara, începe să se tragă asupra garniturii, unii apropiaţi îl sfătuiesc să oprească şi să o sacrifice pe Elena, ca să poată merge teafăr mai departe. "Nu pot accepta astfel de târgoveţiri! Am plecat cu toţii împreună şi împreună vom îndura aceeaşi soartă. Să-mi scap pielea, jertfind o femeie, oricare ar fi ea, şi, în primul rând, pe «Duduia», care, azi, e singurul meu sprijin, acest lucru nu se poate!", a replicat Carol. E ultimul ordin pe care îl dă în ţara în care a fost rege vreme de un deceniu. Îşi ia apoi "Duduia" şi o ţine strâns în braţe - lungiţi amândoi pe podeaua rece a vagonului, sub bătaia mitralierelor, până când trenul, odată trecut în Serbia, avea să-i despartă pe cei doi fugari nu doar de gloanţele duşmanilor, ci şi de România, pentru totdeauna.
***
"Anii din exil contează dublu", îl corecta "Duduia" pe Carol, când el calcula, maniacal, pe 14 a fiecărei luni, de cât timp sunt împreună. Noul exil al celor doi începea cu noi emoţii. De-abia scăpaţi cu viaţă din România, cei doi sunt nevoiţi să treacă în Portugalia, ascunşi ca doi fugari, în portbagajul unei maşini, pentru că Spania refuza să le acorde viza de plecare.
În sfârşit liberi, Elena şi Carol pornesc într-un lung turneu prin America Latină. Statele Unite nu şi-l doresc ca oaspete pe fostul rege, nici americanii, nici ruşii nu se arată dispuşi să negocieze cu el o revenire la tron. După război, devine limpede că viitorul său politic nu mai există.
În '47, Carol acceptă o căsătorie "in extremis" cu "Duduia", care e bolnavă, pe patul de moarte. Minune sau nu, "Duduia" "învie" pe dată ce se căsătoreşte cu Carol, iar cununia religioasă, serbată în vila de la Estoril, în Portugalia, în '49, ne-o înfăţişează mai tânără cu 10 ani decât vârsta înscrisă în paşaportul pe care scria, de-acum, "Prinţesa Elena de România". "Trăiască tovarăşa vieţii mele!", exclama Carol, celebrând căsătoria.
Carol mai trăieşte puţin, răpus de un violent atac de cord, la numai 59 de ani. "Duduia" îşi iese din minţi de durere. "Plângea fără încetare, refuza să mănânce sau să doarmă, intra permanent în dormitorul unde zăcea trupul neînsufleţit al lui Carol, ţipând şi sărutându-i faţa şi mâinile, ca un personaj dintr-o tragedie greacă". "Adieu, amour de ma vie!", au fost ultimele ei cuvinte înainte ca sicriul să fie depus în Panteonul Regal de la Mânăstirea Sao Vicente.
Vreme de 24 ani, zi de zi, o femeie elegantă şi cernită a fost văzută intrând cu flori în Panteonul portughez. Înmormântaţi împreună la Sao Vicente, cei doi soţi vor fi despărţiţi la reînhumarea din România, de la Curtea de Argeş, din 2003, când mormântul Elenei va fi pus la 500 de metri de cel al fostului Rege. Ironia sorţii, totul s-a întâmplat chiar într-o zi de 14 februarie, ziua în care s-au cunoscut, ziua din care nu s-au mai despărţit decât după moarte.
Articol documentat pe baza lucrărilor "Regele Playboy", de Paul Quinlan, "Regele trădat", de Lilly Marcou, "Duduia", de Diana Mandache, "Memoriile Doamnei Elena Lupescu - Destăinuiri senzaţionale", jurnale ale unor personalităţi interbelice ale României.