- Să nu râdeţi, dar aş vrea să începem interviul cu o referire la numele dvs., care are o rezonanţă foarte specială. Credeţi în teoria conform căreia numele determină personalitatea celui care îl poartă?
- Da. Cred cu toată covingerea că numele înseamnă foarte mult în viaţa unui om. În numerologie se vorbeşte mult despre asta, despre valoarea literelor, despre vibraţiile lor combinate. Informaţiile acestea mi-au parvenit destul de târziu, însă, odată ce le-am descoperit, am început să-mi explic multe lucruri. Vedeţi, pe mine nu mă cheamă Coca. La botez, am primit numele de Cornelia. Şi nu întâmplător, cred. Cornelia a fost mama fraţilor Tiberius şi Caius Gracchus, celebrii tribuni reformatori din Roma antică, şi fiica lui Scipio Africanul, o femeie care a ajuns să fie cunoscută în istorie pentru educaţia aleasă pe care le-a dat-o fiilor săi. M-am întrebat deseori de ce mi-am folosit atât de puţin numele de botez. De ce, în loc de majestuoasa Cornelia, am preferat-o pe "pisica" de Coca? În facultate mi se spunea Cuchi sau Dop, că eram grasă, apoi, prietenii şi cunoştinţele au început să mi se adreseze cu Coca, iar din clipa în care m-am lăsat absorbită complet de teatru, am folosit exclusiv prenumele acesta. Poate şi pentru că există o anume proporţie între acest prenume şi numele de familie: Coca Bloos. În sinea mea, mă identificam mai curând cu Coca Bloos, decât cu Cornelia Bloos. Varianta din urmă sună oficial, e mult mai puternică decât prima. Am făcut bine, n-am făcut bine...? Nu ştiu nici azi. În ceea ce priveşte numele de familie, Bloos, întotdeauna l-am simţit ca depăşindu-mă pe mine, ca fiinţă. Nu pentru că ar conţine doi de "o", ci ca rezonanţă. Mai ales că e un nume vechi, pe care l-am moştenit de pe linia tatălui meu, Helmuth Bloos, sas de lângă Sibiu, urmărindu-l până la străbunici, inclusiv. Însă îmi închipui că numele vine de mult mai departe.
- Vi s-a spus vreodată Cornelia, aşa cum vă cheamă, de fapt?
- Nu. În copilărie, mi se spunea Cocuţa. Se potrivea cu vârsta, dar şi cu personalitatea mea. Am fost un copil foarte solar, râzătoriu, care se zbenguia mult şi care prefera compania băieţilor, căci cu ei, şi mai puţin cu fetele, puteam să sar peste garduri, să joc coarda, să alerg, să bat mingea pe terenul de baschet sau pe cel de fotbal ori să discut despre maşini... Chiar şi matură fiind, am fost pasionată de cursele de Formula 1. Asta, până când a murit acel pilot extraordinar care a fost Ayrton Senna. Când a dispărut el, cursele astea şi-au pierdut savoarea, căci nimeni altcineva din concurs nu ţinea ştacheta ridicată atât de sus.
"Onoarea să-i am părinţi pe Helmuth şi Aurica"
- Tata sas, de lângă Sibiu, în schimb dvs. v-aţi născut în Oltenia, la Râmnicu Vâlcea. La fel de ciudat ca şi numele...
- Da, viaţa ordonează lucrurile cu mai multă înţelepciune decât noi. Tata şi-a întâlnit marea dragoste, pe mama, Aurica, şi-aşa, familia noastră s-a stabilit la Vâlcea. Ai mei au fost nişte oameni cu cultul cuibului şi-al copiilor: tot ce e mai frumos în mine şi averea cu care am pornit în viaţă - mă refer la educaţie - de la ei le am, de la mama şi de la tata. A fost o onoare pentru mine să-i am pe Aurica şi pe Helmuth ca părinţi. Pe de altă parte, într-un registru mai amuzant, pot să vă spun că mama era, ca zodie, Scorpion, iar tata, Berbec. Ca atare, la noi în casă nu exista decât un singur adevăr: adevărul mamei. (râde)
- Dvs. ce zodie sunteţi?
- Balanţă! Vă imaginaţi ce "teroare" persista în relaţia dintre Balanţă şi Scorpion! Termenii "negociere" şi "a negocia" nu existau în casa noastră. Tata venea cu educaţia, disciplina şi rigoarea nordică, iar mama venea cu exigenţa. Şi asta, nu doar în copilăria mea mică! Închipuiţi-vă că o dată, în anul II de facultate, mi-am permis să mă întorc acasă pe la ora 12-1 noaptea, deşi stabilisem că aveam să ajung pe la 10. La sosire, casa era luminată toată, în ciuda orei târzii şi, cum am păşit peste prag, am şi primit o pereche de palme de la mama: "Acasă vii la ora la care ai spus că vii. Casa nu-i hotel!". Mama era foarte scurtă-n mâini şi categorică. (râde) Adevărul e că-i datorez foarte mult: farmecul, şarmul, simţul umorului, ştiinţa de a face curăţenie... Chiar mă gândeam că, ajunsă într-o situaţie de criză, aş putea să-mi câştig existenţa făcând curăţenie. La asta nu mă întrece nimeni: pe urma mea, locul sclipeşte!
- Asta-i altă istorie, doar că mult mai sinuoasă! Ca oricărui copil, îmi plăceau foarte mult poveştile, basmele pe care mi le spunea bunica. În încercarea disperată de a-şi face nepoata să caşte gura şi să mănânce, draga de ea îmi spunea "poveşti dupe poveşti", doar-doar o reuşi să mă hrănească; împrumuta cărţi de la bibliotecă, iar eu, vizualizând cu ochii minţii aventurile acelea fabuloase din "Hansel şi Gretel", "Ruslan şi Ludmila" ori "Douăsprezece lebede", mai lăsam autocontrolul deoparte şi dădeam drumul pe gât îmbucăturii. Îmi plăceau însă şi piesele de teatru pe care le ascultam la difuzor (că aşa era pe vremea aceea: se strângea toată familia, se făcea linişte deplină în casă şi toţi ascultam vrăjiţi vocile acelea minunate, pe care, după nişte ani, aveam să le identific ca aparţinând unor mari actori) sau "scenariile" pe care mi le croiam singură, prin jocuri. Iar atunci când mă jucam şi cu alţi copii, mereu reuşeam să fiu eu cea care să propună jocul. Şi-mi plăcea foarte mult să-i organizez pe ceilalţi (acum îmi dau seama că, de fapt, subconştient, mă închipuiam regizor şi distribuiam rolurile). Mai ales când făceam mâncare -ştiţi, cu forme din acelea din tablă! - nu mă prea omoram cu preparatul, eu eram mai mult cu supravegheatul. (râde)Mai eram pasionată şi de muzică: ascultam diverse programe muzicale la difuzor, dar aveam şi serile voioase din familie, când mama cânta cu glasul, iar tata la muzicuţă. Şi cu toţii dansam... Tata m-a învăţat alfabetul dansului: pornind de la vals şi tango şi ajungând la rock, cum se purta în epocă. Pe scurt, cu averea asta de poveşti strânsă în suflet şi după experienţa de la cercul de teatru din liceu, unde ajunsesem o mică vedetă, în 1964, după bacalaureat, am vrut să văd dacă nu există cumva vreo facultate de făcut teatru. Şi am aflat că există! Atât doar că ai mei s-au împotrivit categoric acestei idei, iar mama, necruţătoare, mi-a zis că la Teatru se duc fete frumoase, iar eu, după cum mă vedeţi, n-am fost vreo frumuseţe, am avut doar un oarecare farmec. Aşa m-am ales şi cu un complex! În orice caz, pentru că eram o umanistă - matematica, chimia şi toate materiile realiste au fost o teroare pentru mine - s-a decis să dau admitere la Filozofie, de pe urma căreia, pe vremea aceea, puteai să practici şi meseria de jurnalist. Deci am intrat la Filozofie la Cluj (Bucureştiul ieşise din discuţie, că era un loc al pierzaniei, în viziunea alor mei) şi mi-am văzut de şcoală cu sârguinţă, dar fără prea mare apetenţă (şi pentru filozofie trebuie să ai un talent, iar eu nu aveam, şi-apoi, consider că ea trebuie făcută la maturitate, nu la optsprezece ani). Însă, în paralel, m-am dus la secţia de Teatru, de la Casa de Cultură din Cluj, care era condusă de doamna Olimpia Arghir. Aşa s-a făcut că, vreme de cinci ani de zile, am jucat teatru foarte serios la Cluj, devenind şi acolo un soi de mică-vedetă, în mediul artistic studenţesc. Se făcea treabă foarte bună la acea casă de cultură, dar şi munceam pe rupte la repetiţii. Singura distracţie era să merg la cofetărie. Erau mai multe cofetării în oraş şi, la fel ca în Bucureşti, fiecare era frecventată de un anume soi de societate: la "Arizona" mergeau istoricii, la "Vita Dulci" mergeau şi-şi luau cafeluţa profesorii de la Universitate, iar eu eram"crochistă", adică frecventam cofetăria "Croco", unde ne servea Ildi, o unguroaică frumoasă şi înaltă, care ne mai dădea cafeaua şi pe datorie. După absolvire, m-am dus să-mi iau repartiţia, care se dădea în funcţie de media pe ţară, şi pe mine, cu media 8,60, m-au trimis în presă, la publicaţia "Tribuna Sibiului". Aşa am ajuns eu jurnalist! Şi să ştiţi că mi-a plăcut! Am ţinut "Pagina Tineretului" - cu reportaje, anchete, interviuri -, deşi, la modul ideal, eu visam la posibilitatea de a-mi lua rucsacul în spate să călătoresc prin lume şi să scriu despre obiceiurile, tradiţiile şi religiile diverselor popoare. Sau să fac reportaje în zone de conflict. Modelul meu în materie de jurnalism a fost italianca Oriana Fallaci. În 2006, eram la Palermo, beam o cafea şi, la o masă alăturată, un domn îşi citea ziarul, iar pe pagina dinspre mine era tipărit anunţul decesului ei. A fost o zi foarte tristă pentru mine! Oriana Fallaci era o femeie cu o personalitate foarte puternică şi cu talent furtunos. Jurnalistă gigantică. În sfârşit... Am stat la "Tribuna Sibiului" trei ani, până când mi-am încheiat stagiatura şi am virat-o spre teatru. Timpul nu mai avea răbdare cu mine. A fost ca o iubire care a tot mocnit, care a tot stat cumva ascunsă şi care, până la urmă, a izbucnit. Nu se mai putea altfel! Jucasem în cercul de la liceu, apoi în cel de la Casa de Cultură din Cluj şi chiar şi la Sibiu, unde am făcut şi teatru de amatori. Pur şi simplu, simţeam că am de spus ceva în zona asta! Şi am fost şi sprijinită: cei cu care lucram se purtau astfel cu mine încât mi-au creat sentimentul că nu greşesc perseverând pe calea asta. Aşa că i-am anunţat pe redactorul-şef şi pe colegii de redacţie de la "Tribuna Sibiului", că "Gata! Eu plec", şi-am plecat! Citisem într-un ziar că la Teatrul de Nord din Satu Mare se înfiinţase secţia română şi acum se dădea examen pentru actori corp ansamblu. Habar n-aveam ce însemna "corp ansamblu", îmi ajungea că era vorba de un teatru! M-am prezentat în fusta cu care dădusem şi admiterea la facultate, fosta mea fustă plisată, de pionier, am spus o poezioară pe care o prinsesem din zbor în şcoală, de pe la gazeta de perete, dar pe care am adaptat-o eu puţin şi... am fost primită! De domnul director Mihai Raicu, care mi-a deturnat drumul vieţii şi căruia îi sunt şi azi recunoscătoare. Am luat o cutie mare de carton, în care mi-am îndesat plăpumiţa şi cărţile şi m-am mutat la Satu Mare. Dar n-am făcut rădăcini nici acolo. Au urmat Braşovul, apoi teatrul din Piatra Neamţ, unde pot să spun că am făcut adevărata facultate de teatru! Ce şcoală! Ce oameni am întâlnit acolo! Şi apoi, la 40 de ani bătuţi pe muchie, după ce mă rugasem din tot sufletul la Bunul Dumnezeu, am ajuns, în sfârşit, la Bucureşti: visul meu dintotdeauna! Cum însă nici nu aveam bani să tot fac naveta Piatra Neamţ-Bucureşti şi nici nu se cădea să tot plec de la Teatrul din Piatra Neamţ, până la urmă, Dinu Săraru, care era pe atunci directorul Teatrului Mic, a zis "O detaşez la mine." Şi m-a detaşat.
Emoţia amintirii
- Cum era lumea teatrală din acea perioadă?
- Ca să poţi să faci teatru - cred eu - trebuie ascultare, răbdare, să nu-ţi pierzi bucuria, candoarea şi astea toate e obligatoriu să le înveleşti într-o muncă infernală. Iar, deasupra tuturor, să pui credinţa în meserie. Pe principiul acesta m-am croit, învăţând de la alţii: am fost obedientă, am respectat teatrul şi spectatorii, n-am deschis niciodată uşa cu piciorul şi nici n-am intrat eu prima. De-asta mulţi au zis despre mine că sunt "modestă", aşa, parcă strâmbând puţin din nas. Dar ei nu ştiau că, pe lângă principiul pe care vi l-am descris, eu mai sufeream şi din cauza felului în care am ajuns "pe sub uşă" la actorie, din cauză că nu făcusem IATC-ul.
- Doamnă Coca Bloos, faceţi parte din aşa numita generaţie de aur a teatrului românesc. Aţi jucat alături de actori celebri, în spectacole de neuitat. Ce vedeţi când priviţi înapoi?
- Ştiţi, privind în urmă, îmi dau seama că am avut norocul să joc în multe spectacole care au făcut istorie în teatrul românesc, că, dacă e să mă refer, de pildă, la "Danaidele", în regia lui Silviu Purcărete, pot spune că acela a făcut istorie chiar şi în teatrul internaţional. Însă, emoţia amintirii se aşează mai abitir pe acele întâmplări care s-au legat, cumva, şi de nişte aşteptări de viaţă. De-asta, poate, unul dintre cele mai dragi "episoade" din cariera mea e acela cu spectacolul "Piaţeta", de Carlo Goldoni, tot în regia lui Silviu Purcărete. Datorită acestui spectacol, am izbutit eu să ajung să-mi împlinesc visul de a mă muta în Bucureşti. Cătălina Buzoianu m-a văzut în el şi mi-a înlesnit "pătrunderea" în capitală, distribuindu-mă în "Uriaşii munţilor", pe care l-a montat la Bulandra. Revenind la "Piaţeta": Doamne, ce spectacol!Aceea a fost cu-adevărat o realizare de referinţă şi pentru teatru, şi pentru trupă! Acolo nu puteai să spui că exista un personaj principal, în sensul de stâlp al piesei. Întreaga echipă, cea de la teatrul din Piatra Neamţ, ducea piesa în mod egal. Şi ce distribuţie a fost: Bogdan Gheorghiu, Maia Morgenstern, Oana Pellea, Claudiu Istodor, Maria Filimon, Oana Albu, Simona Măicănescu, Traian Pârlog, Paul Chiribuţă şi Liviu Timuş. Iar eu făceam cuplu cu Simona Măicănescu (noi eram Catte şi Pasqua!). Doamne, ce vremuri! Le datorez enorm tuturor regizorilor şi actorilor cu care am lucrat, iar pe unii dintre ei i-am privit chiar cu veneraţie, însă poate cea mai luminoasă persoană, din amintirile mele legate de profesie, este domnul Csiky András, directorul teatrului din Satu Mare. Căci marele actor Csiky András este cel care mi-a făcut educaţia în teatru. Dânsul, când intra în clădirea teatrului, îşi scotea pălăria, ca în faţa unei doamne de neam nobil. Avea o eleganţă şi aproape o religiozitate a gestului care, pur şi simplu, te înfiora. Şi întotdeauna vorbea încet-încetişor şi cu mare cumpătare. Eu, când am ajuns acolo, vorbeam tare, aşa, cum vorbesc azi românii needucaţi prin străinătate. Şi dânsul m-a luat într-o zi deoparte şi mi-a spus pe un ton blând, nu dojenitor: "Draga mea, teatrul este un templu. Iar tu trebuie să te comporţi ca atare. Când intri în teatru, trebuie să vorbeşti încet, să nu te preumbli prin decor şi pe scenă îmbrăcată în haine civile, să nu mănânci prin sală! Trebuie să fii modestă şi cu un desăvârşit respect pentru acest templu!"
- Dvs. ce fel de actriţă credeţi că sunteţi?
- Nu ştiu... Am fost o actriţă de regizor. Asta zic eu că e normalitatea: ca actorul să asculte de regizor. Se spune că actorul creează. Nu! Cel care creează e regizorul. El are perspectiva spectacolului. Actorul joacă un rol - ascultându-l pe regizor şi străduindu-se după putinţele lui să facă rolul cât mai bine. Şi am fost o actriţă sinceră. Că eu am considerat mereu că există trei locuri unde nu poţi să minţi: pe scenă, că te minţi pe tine dacă ai impresia că publicul nu vede, nu simte ori nu pricepe; în biserică - nu poţi să-ţi minţi duhovnicul, că te minţi pe tine; şi când faci dragoste, că tot pe tine te minţi. Şi toate trei înseamnă IUBIRE: pentru cel din sală, pentru divinitate şi pentru partener.
Amărăşteanca cu epoleţi
- Mi-aţi spus mai devreme că aţi făcut un complex când mama v-a spus că la Teatru se duc fetele frumoase. Cât v-a grevat ca actriţă şi ca femeie?
- Ca actriţă, culmea e că nu cred că m-a grevat, ci că m-a ajutat. M-a ajutat, că am ştiut să nu atac roluri care nu mi s-ar fi potrivit. Mă vedeaţi pe mine jucând vreo regină sau vreo Anna Karenina? Doar scena aruncatului pe şinele de tren mi-ar fi reuşit colosal. (râde) Eu am jucat extraordinar roluri de amărăştence: cabiniere, femei de serviciu care spală WC-urile... Cum joc acum în "Şefele", alături de Dorina Lazăr şi Emilia Dobrin. Să vedeţi ce spectacol e în cabină, că, pe măsură ce-am tot jucat piesa, am început şi noi, actriţele, să căpătăm din ce în ce mai mult caracteristicile personajelor. (râde) Şi-am mai jucat foarte bine personaje androgine, incerte din punct de vedere al sexului. În rest, am ştiu că am un corp frumos, bine proporţionat, doar cu capul erau probleme. Estetic vorbind. De-asta, n-am avut o relaţie prietenoasă cu oglinzile. Şi azi, în casă la mine, sunt doar două oglinzi: una la baie şi una mică, în holul de la intrare, ca să nu ies pe stradă arătând ca un trol.
- Aş vrea să încheiem interviul în prezent, în societatea prezentului: cum vă simţiţi în ea?
- Pe o linie paralelă. Pentru că în societatea prezentului e prea multă libertate prost înţeleasă, e prea multă democraţie prost aplicată. Ceeace s-a întâmplat din 1989 până acum ne-a dus într-un dezastru social, într-o trivialitate îngrozitoare. Sufletul nostru, al românilor, e înăbuşit, parcă nici nu mai avem simţire. Am tot sperat şi-am tot sperat, azi însă nu mai am speranţă, pentru că speranţa înseamnă proiecte, visuri, idealuri. Eu nu mai am decât nădejdea în Dumnezeu, în Mântuitorul şi-n Maica Domnului, care m-a iubit foarte mult şi căreia îi sunt adânc recunoscătoare, pentru că m-a ajutat în momente definitorii ale vieţii. Cred că salvarea noastră, a tuturor, e în credinţă.