- Din cauza înfăţişării "supersonice" a farfuriilor zburătoare, opinia publică consideră fenomenul OZN drept o problemă modernă, tipică pentru mileniul trei. Cu toate acestea, cine aruncă o privire asupra folclorului universal va găsi multe paralele frapante între miturile străvechi şi cele mai recente apariţii de OZN-uri -
S-a auzit un uruit puternic, urmat de o lumină orbitoare, şi o flacără albastră-portocalie a străbătut întregul cer. Lungă şi luminoasă, nu era însoţită de nici un fum. La un moment dat, s-a îndreptat spre pământ. A frânat puternic şi a început să facă bruşte mişcări laterale, chiar deasupra solului. După câteva clipe, uruitul acela puternic s-a auzit din nou, fiind urmat de o flacără stranie, de culoare albă. Obiectul a accelerat spre înaltul cerului cu o viteză fantastică. În câteva secunde a dispărut din câmpul vizual, lăsând în urma sa o tăcere deplină printre martorii sideraţi... Iată o descriere tipică pentru o apariţie de OZN.
La ora actuală, astfel de întâmplări au loc peste tot, pe toate meridianele globului pământesc, fiind relatate fără reticenţă în presă. În ultimii 50 de ani, numărul apariţiilor de OZN-uri a crescut aşa de mult, încât cercetătorii fenomenului au caracterizat această perioadă ce a început după cel de-al Doilea Război Mondial drept "Era de contact". Dar contactele cu extratereştrii sunt mult mai vechi decât secolul nostru, sunt la fel de vechi ca şi lumea, deşi adesea sunt transformate în poveşti cu zâne şi în călătorii pe tărâmul de dincolo.
Norul zburător
Miturile ancestrale, la fel ca şi elementele folclorului pre-modern, sunt pline de întâmplări ce seamănă izbitor de mult cu apariţiile de OZN-uri din zilele noastre. S-au avansat două posibile explicaţii: fie vechile mărturii ascund aceleaşi vizite extraterestre pe care le consemnăm şi în prezent, într-un mod mai realist şi mai sistematic, fie este vorba despre o stare de spirit tipic umană, un fenomen psihic exprimat prin dorinţa de a crede în suprareal, în mister, a cărui expresie variază în timp şi se adaptează la contextul cultural al epocii. Dar indiferent ce explicaţie acceptăm, prezenţa farfuriilor zburătoare ca lait-motiv în toate culturile populare ale lumii ar trebui să pună pe gânduri chiar şi pe cei mai sceptici dintre analiştii problemei.
Una dintre comparaţiile cele mai cunoscute între vechea mitologie şi observaţiile de OZN-uri se referă la zâne, un mit integrat în culturile din lumea întreagă. În tratatul său de istorie comparată, intitulat Gumberland and Westmoreland Ancient and Modern, scris în 1857, autorul britanic Jerimiah Sullivan relatează povestea unui oarecare ţăran, pe nume Jack Wilson care, întorcându-se acasă la căderea nopţii, le-a spus vecinilor săi că pe drum văzuse un grup de "zâne" urcând până la un nor luminos, pe o scară ce a apărut din mijlocul lui. Cum Wilson a încercat să se apropie, ultimele zâne şi-au terminat ascensiunea celestă, ridicând în mare grabă scara. Apoi, "au închis norul" şi au dispărut. În cazul relatat, important nu este să căutăm adevărul ce se ascunde în spatele acestei mărturii, ci însăşi importanţa existenţei ei. Pentru că nu putem să negăm asemănarea sa izbitoare cu unele mărturii contemporane, cum ar fi de exemplu cea a agentului de poliţie Zamora, căreia i s-a făcut o publicitate gigantică. Pentru cei care încă nu ştiu, în anul 1964, în Mexic, sergentul Lonnie Zamora a asistat la aterizarea unui obiect de formă ovoidală, într-o mică vale pustie, şi a urmărit îndeaproape activitatea celor două fiinţe care au ieşit din interiorul său. Când extratereştrii au detectat prezenţa musafirului nepoftit, o rază luminoasă puternică i-a purtat instantaneu în interiorul OZN-ului, care a decolat rapid şi a dispărut. La data relatării evenimentului, polemicile din presă au fost foarte vii. Părerile asupra autenticităţii mărturiei erau diametral opuse şi mulţi cercetători au afirmat că poliţistul fusese păcălit de către un fenomen fizic - o bilă de plasmă - apărută instantaneu -, restul povestirii fiind pur şi simplu inventat.
Posibilitatea ca unele fenomene atmosferice, precum bilele de plasmă sau fulgerele globulare, să exercite un efect profund asupra creierului omenesc, ducând la halucinaţii, nu este exclusă, dar ea nu explică numărul uriaş al relatărilor de acest gen. Chiar dacă vremea zânelor a trecut, OZN-urile sunt o prezenţă familiară în Mexic şi vor deveni, cu siguranţă, folclorul mileniului trei.
Tărâmul de dincolo
Alte similitudini între unele fenomene inexplicabile din trecut şi dosarul OZN modern se găsesc în tradiţiile celtice din Irlanda, cu trimitere la folclorul românesc. (După cum se ştie, celţii şi dacii au convieţuit paşnic în nordul spaţiului carpatic, "molipsindu-se" mai ales în zona spiritualităţii magice.) Una dintre temele mitologiei celtice este credinţa în "tărâmul de dincolo", un regat la care se credea că se ajunge prin interiorul pământului, scoborându-te cu un scrânciob, exact ca în folclorul românesc. Un tărâm fermecat, unde nu era noapte, ci doar zi, din pământ curgeau lapte şi miere, nu existau boli şi oamenii trăiau fericiţi. Călătoria se făcea de obicei la invitaţia zeilor, dar, uneori, muritorii erau duşi acolo cu forţa de un zgripţor de foc cu piele de şarpe. Şi în acest caz se poate stabili o nouă paralelă cu relatările moderne ale persoanelor ce au intrat în contact cu extratereştrii, mai ales cu cei reptilieni. Ca şi în cazul miturilor celtice, accesul oamenilor la lumile extraterestre avea loc fie prin răpirea practicată de o făptură strălucitoare, fie prin călătoria într-un vehicul ceresc. În plus, multe descrieri ale lumilor extraterestre ce au fost vizitate de către cei contactaţi evocă un univers aproape perfect, utopic.
Amatorii de tradiţii celtice ar putea să mai găsească o paralelă între experienţele OZN actuale şi cele din trecut. Poveştile celte spuneau că orice muritor care intra într-o astfel de lume divină suferea un fel de distorsiune temporală. Un minut petrecut în acel loc putea fi echivalentul mai multor ani în lumea materială, la fel cum mai mulţi ani petrecuţi acolo se scurgeau într-o clipă pe pământ. Şi în cazul acesta, descoperim un paralelism cu experienţele multor persoane răpite de către extratereştri, care acuzau senzaţia de "timp oprit".
Un exemplu pertinent este faimosul caz al americanului Travis Walton, care în urma unei întâlniri cu un OZN în pădurea din Apaches-Sitgreaves din Arizona (SUA), în anul 1975, a dispărut timp de cinci zile. Cu toate acestea, la întoarcerea sa, el păstrase amintirea unei absenţe de numai câteva minute. Această impresie de distorsiune temporală a persistat la Walton chiar şi după o serie de şedinţe de regresie sub hipnoză.
LIVIU ŞUTEU