1. Rezultatele alegerilor parlamentare din toamna acestui an arată că din 18.881.604 români cu drept de vot, s-au prezentat la urne 7.200.000 (39,49%), din care 45%, adică circa 3.300.000 (mai puţin de un sfert din totalul alegătorilor), au votat PSD. Fără să fie un triumf, victoria e totuşi victorie. Cum se explică ea?
2. Credeţi că victoria PSD va duce la schimbări radicale în politica internă şi externă a României?
Liviu Avram - Redactor-şef adjunct Adevărul
"Numărul celor care au votat PSD este mai mic ca în alte alegeri"
1. Nu s-a înregistrat o creştere fabuloasă a PSD! Procentul pare fabulos, având în vedere procentajul mic de participanţi la vot, dar numărul celor care au votat PSD este chiar mai mic decât în alte alegeri. Configuraţia care a rezultat în urma scrutinului a fost dată, în mod covârşitor, de faptul că cei care sunt în opoziţie cu PSD nu au reuşit să-şi catalizeze electoratul să vină la vot. Prin urmare, s-a întâmplat ceea ce se întâmplă de obicei în asemenea situaţii: electoratul PSD votează disciplinat, atâta cât este, iar ceilalţi, în condiţii de calm politic - şi a fost o campanie chiar anostă - nu vin la vot, şi iată rezultatul. Surprize au fost doar atunci când acel electorat latent, leneş, indiferent, s-a enervat şi s-a prezentat la vot. Or, anul acesta, şi în alegerile locale, şi la parlamentare, PSD a jucat destul de inteligent, nu a ostilizat pe nimeni, a preferat să tacă, să facă o campanie mai mult decât leşinată, şi nu a produs vreo revoltă din partea alegătorilor care nu-l agreează.
Surpriza plăcută a acestor alegeri este USR, care a obţinut 9%, fiind abia înfiinţat şi având oameni necunoscuţi pe liste. Este în avantajul lor că încep viaţa politică mare din opoziţie, căci dacă s-ar fi plasat la putere, ar fi avut mari probleme interne. Aşa, au şanse să crească, să devină un partid de viitor. Despre ALDE şi PMP - sunt frânturi din partide vechi şi, chiar dacă au intrat în Parlament, performanţa lor rămâne modestă, căci abia au trecut pragul electoral. Mobilizarea UDMR s-a dovedit exemplară, pentru că, pentru prima dată, această formaţiune s-a confruntat în mod real cu riscul de a nu mai accede în Parlament. Au reuşit să câştige alegerile în patru judeţe, faţă de două, cum era până acum. Problema cea mai mare este la PNL, care a pierdut alegerile, deşi avea semnale clare, încă de la locale, că nu au păşit pe o cale bună. Au băltit, şi ideologic, şi doctrinar, şi politic, n-au avut un mesaj coerent, au ezitat, au dat înapoi, una au spus şi alta au făcut, iar rezultatul nu putea fi decât acesta: un 20% chinuit.
2. Sper ca PSD să nu-şi pună în practică toate promisiunile din campanie, pentru că va devasta bugetul şi va da peste cap deficitul bugetar.
Din punct de vedere al relaţiei PSD cu Justiţia, încă nu ştiu dacă ne aflăm în faţa unei schimbări de paradigmă sau vor continua cu aceeaşi politică de până acum. Depinde foarte mult de Liviu Dragnea, care este alt tip de lider decât Victor Ponta, mult mai puţin tembel în acţiune şi în declaraţii. Principala provocare a PSD este cine va conduce guvernul. Şi-anume, situaţia politico-juridico-penală a lui Liviu Dragnea. El nu a anunţat în campanie că vrea să fie premier, alţii, din anturajul său, l-au anunţat ca posibil premier, şi rămâne de văzut dacă PSD va merge cu propunerea Liviu Dragnea premier la preşedintele Klaus Iohannis. O lege din 2001 privind funcţionarea guvernului interzice explicit ca din guvern să facă parte persoane cu condamnări penale. Or, Liviu Dragnea nu doar că are o condamnare penală, ci se află în timpul executării unei pedepse. Şi doar generozitatea judecătorilor care i-au dat cu suspendare a făcut să nu se afle acum după gratii. Deci, preşedintele nu-l poate numi premier. Şi-atunci, există câteva variante de lucru: 1. Avocatul Poporului să atace legea la Curtea Constituţională, pentru a-i face loc lui Dragnea, dar nu ştim ce va spune Curtea; 2. PSD să insiste cu Dragnea premier, preşedintele să cedeze, să fie votat în Parlament şi opoziţia să atace hotărârea Parlamentului la Curtea Constituţională şi iar nu ştim ce va hotârî Curtea şi cât timp se va consuma până vom avea un nou guvern; 3. Un compromis rezonabil, care împacă şi votul popular şi legea, ar fi ca PSD să meargă la Cotroceni cu un alt nume de premier. Nu ştim deocamdată care ar putea fi acela, căci PSD nu a anunţat public vreun nume în campanie. Bun, există riscul politic intern în PSD ca, dacă Dragnea dă altuia funcţia de premier, să-şi creeze singur un rival, pentru că structurile locale ale partidului urmează banii, iar banii sunt la Palatul Victoria. Totuşi, ar putea fi evitat acest risc, dacă Dragnea ar obţine pentru sine şefia Camerei Deputaţilor, pentru care nu are nici o interdicţie legală, şi de unde ar putea exercita o oarecare influenţă şi asupra partidului, şi asupra guvernului.
Andreea Pora - Redactor-şef Revista 22
1. PSD a obţinut cel mai bun rezultat din 1990 încoace, pentru că a reuşit să-şi lărgească bazinul electoral tradiţional, care se afla în jurul a 35-36%. A izbutit să atragă un număr mai mare de votanţi din mediul urban, 49% dintre alegătorii săi, după un studiu IRES. Şi, în plus, a făcut paşi înspre un electorat care nu era al său: micii întreprinzători şi profesiunile liberale. Toate acestea, pentru că PSD a dus o campanie inteligentă, sub bagheta lui Liviu Dragnea. Nu a agresat electoratul non-PSD şi pe cel nehotărât, a lăsat treburile urâte şi atacurile pe seama PRU, o creaţie a sa, care a avut un discurs ultra-naţionalist şi xenofob, îndreptat cu precădere împotriva USR, PNL şi a lui Dacian Cioloş, fapt care cred că a şi redus semnificativ din cotele electorale ale USR şi PNL. De asemenea, trebuie să admitem că, dincolo de maşinăria sa de vot, alcătuită din structuri locale şi primari, PSD este unul dintre puţinele partide care păstrează legătura cu propriul electorat. Vorbeşte pe limba lui, revarsă periodic asupra lui un sac de promisiuni privind măriri de salarii, pensii şi alocaţii... În al doilea rând, victoria PSD se datorează şi impotenţei PNL, care a avut o campanie extrem de moale, lipsită de viziune, de comunicatori şi de leadership şi, de fapt, neancorată în realitate. A încercat să suplinească prin alinierea în spatele lui Dacian Cioloş, care însă a făcut non-combat, abia în ultima săptămână de campanie implicându-se puţin. Nici PNL, nici Cioloş nu au reuşit să transmită mesaje care să energizeze, să emoţioneze electoratul şi să-l determine să iasă la vot. Partea bună este că USR, un partid cu doar şase luni de viaţă, a ajuns a treia forţă politică a ţării, obţinând 9% din voturi. Nu a reuşit mai mult, pentru că a refuzat să se poziţioneze ideologic la stânga sau la dreapta şi pentru că a funcţionat pe baza principiului vaselor comunicante cu PNL. Şi, repet, a mai fost văduvit de o parte din voturi, în urma campaniei xenofobe a PRU, care a făcut din USR un partid al străinilor, al lui Soros, care vinde ţara etc. Vestea bună este că aceşti naţionalişti penali, din PRU, în frunte cu Sebastian Ghiţă, nu au intrat în Parlament.
2. Un partid care va avea o majoritate atât de solidă în Parlament, cum va avea PSD, ar trebui, teoretic şi raţional, să-şi urmeze programul de guvernare anunţat, fără excese, făcând câteva reforme, în sensul în care el le înţelege, şi având grijă să menţină un echilibru, inclusiv în relaţia cu preşedinţia. Problema cu PSD este că, atunci când vine la guvernare, i se urcă puterea la cap şi acţionează ca un partid-stat. Adică vrea să controleze totul, să înăbuşe orice opoziţie şi orice voce critică şi să fure cât poate. Sperăm ca, sub conducerea lui Liviu Dragnea, să evite această tentaţie. Şi, mai ales, să nu distrugă DNA şi să nu oprească lupta anticorupţie. Pe subiectul acesta, Dragnea a reuşit până acum să ţină în frâu partidul.
Cât despre relaţia cu preşedinţia, tensiunile pot apărea dacă Dragnea va insista ca preşedintele să-l numească premier, în răspărul legii, care îi interzice accesul în această poziţie, pentru că a fost condamnat penal.
Mai avem temeri şi legate de orientarea în politica externă a PSD. Există în partid o componentă filo-rusă şi încă una, mai puternică, antioccidentală. Iar conjunctura internaţioală este complicată şi plină de tensiuni. Nu ştim ce se va întâmpla cu UE, cum vor evolua lucrurile în Orientul Mijlociu şi care va fi relaţia dintre Putin şi Trump. În aceste ape tulburi, România trebuie să aibă o politică externă foarte inteligentă. Şi aici, sper ca Dragnea să aibă suficientă minte, încât să pună un ministru de Externe pro-european.
Cristian Grosu - Redactor-şef cursdeguvernare.ro
"Liberalii au pierdut pe mâna lor"
1. Scorul neaşteptat al PSD poate fi explicat prin aceea că o parte din votanţii disciplinaţi, rămaşi de la PP-DD şi UNPR, s-au dus către PSD şi au adăugat acolo cele 5-6 procente cu care ne-au surprins aşteptările. La acestea s-au adăugat câţiva factori scăpaţi de sub observaţia analiştilor politici. Întâi, lipsa totală de combativitate a PNL, care a mizat exclusiv pe imaginea lui Dacian Cioloş. Şi lipsa singurului discurs al PNL care putea produce emoţie şi hotărâre în electoratul propriu, cel despre anticorupţie. Doi: marginalizarea PDL în cadrul PNL. Maşinăria de vot în teritoriu a fost mereu atuul PDL, care acum, odată cu anchetarea lui Vasile Blaga şi cu blocarea lui Adrian Videanu, nu a mai funcţionat. Trei: lipsa unui mesaj de dreapta inteligibil al PNL. Din cei 60% absenţi la vot nimeni nu putea să fie mobilizat cu un set de măsuri şi propuneri la fel "de dreapta" pe cât au fost şi ale PSD. În fine, PMP şi USR au luat din electoratul PNL: la PMP nu s-au dus foştii UNPR-işti, ci un segment de dreapta care se recunoştea în dreapta lui Traian Băsescu. La USR s-au dus mai toţi tinerii care voiau schimbare şi aveau o înclinaţie spre dreapta. Dacă se adună 21% cu 5,5 şi cu 7,5 se cam fac procentele care ar fi fost de aşteptat de la PNL.
2. E greu de crezut că PSD îşi va putea respecta promisiunile electorale. România nu are buget, pur şi simplu, scăderile de taxe nu vor putea fi acoperite de creşterea economică în scădere (consumul îşi atinge potenţialul). Şi mai e o discuţie: cum va fi respectată limita de deficit asumată de România, în condiţiile în care se impune reluarea investiţiilor publice? Probabil că vor fi sacrificate investiţiile, iar puţinul care se va face va fi "vândut" printr-un PR insistent.
Nu cred că vor exista derapaje de la liniile de politică externă. În primul rând, politica externă este apanajul preşedintelui, nu al Ministerului de Externe. În al doilea rând, încă există un set de măsuri de reacţie ale UE şi NATO, astfel încât un viitor guvern să nu-şi permită ieşiri din linie. Probabil că unul este şi va fi discursul, dar altfel vor sta lucrurile în fapt.