- Pe urmele saşilor, cu aparatul foto pe umăr. Cum s-a născut acest proiect, Barna Nemethi?
- Aveam de mult ideea de a pleca prin ţară să fotografiez diverse etnii şi culturi. Dar gândul ăsta s-a suprapus pe un proiect al editurii Curtea Veche şi al Fundaţiei Michael Schmidt, care s-a ocupat de restaurarea bisericii şi a curţii parohiale din Criţ. Adunându-ne cu toţii la un loc s-a născut o întrebare firească: dacă am pleca acum pe urmele saşilor, ca nişte oameni obişnuiţi, ce am mai găsi? Ce a mai rămas din istoria lor? Caseta aceasta cu imagini e o mărturie a ceea ce am găsit la faţa locului. De altfel, e doar o primă etapă dintr-o muncă de intervievare care se va finaliza şi cu un album şi cu un documentar.
- Te-ai pus uşor în pielea jurnalistului fotograf?
- M-am bucurat foarte mult să cunosc oameni, să-i las să-mi povestească istoria lor. Dar atmosfera a fost adesea destul de tristă. De fiecare dată când îmi arătam intenţia de a-i fotografia, îmi spuneau cu tristeţe "E mult prea târziu". Saşii îşi consideră istoria apusă. Sentimentul care mi-a rămas e că aveam ultima şansă de a-i mai cunoaşte.
- Există o zonă anume pe care v-aţi concentrat sau aţi mers la întâmplare?
- Am călătorit prin mai multe sate din ceea ce se numeşte "Haferland", Ţara Ovăzului, care se întinde între Sighişoara şi Rupea. Am avut deci în vedere acea zonă a saşilor de la sate, care făceau negoţ cu animale. Ne-am pus tabăra la Criţ, pentru vreo două săptămâni, iar traseul zilnic l-am făcut mereu după bisericile fortificate, care sunt cheia oricărei comunităţi - începând cu numărul de turnuri, mereu egal cu numărul de vecinătăţi administrative, până la documentele şi caietele pe care le păstrează.
- Cum îi vezi acum pe saşi, după ce ai trăit printre ei timp de două săptămâni?
- E o diferenţă foarte mare între ce am învăţat noi la şcoală şi cum îşi descriu saşii propria lor istorie. Una dintre preconcepţii e că saşii sunt germani. Şi e fals, cel puţin din punct de vedere al limbii. Când au venit ei pe teritoriile astea, limba germană nici nu se formase. În schimb, orice sas se înţelege perfect cu un flamand. Lucru de care au fost şi ei miraţi când, după 89, au început să migreze spre Vest. Apoi, cred că a doua imagine greşită vine din faptul că despre ei s-a vorbit mereu ca despre nişte minorităţi, aduse aici şi ulterior asimilate. Or, când au venit ei aici, după cruciade, chemaţi de cavalerii teutoni să apere graniţa carpatică, Transilvania era o imensă pădure. Generaţii întregi de saşi au defrişat, au creat drumuri, au ridicat cetăţi, turnuri, au construit comunităţi. Saşii au fost iniţiatori, deschizători de drumuri, oameni care au luat-o de la zero, creând o civilizaţie unică.
- Poate din conştiinţa faptului că au fost primii în acele zone vin şi demnitatea şi mândria lor proverbiale...
- Poate şi din asta, poate şi din faptul că au avut dintotdeauna o poziţie privilegiată. Ei au venit să apere zona asta în schimbul pământurilor şi al unor privilegii considerabile. Când cavalerii teutoni au fost izgoniţi de regele Ungariei, saşii n-au plecat cu ei, au decis să rămână, pentru că aveau motive. Construiseră aici de generaţii şi, mai ales, nu erau aserviţi feudal în niciun fel, nu plăteau nicio formă de tribut. Erau independenţi, într-o vreme în care în Europa puţine locuri beneficiau de un asemenea statut. Şi mai cred că demnitatea lor vine de la un respect de sine în primul rând. Se respectau pe ei şi îşi respectau aproapele, vecinul, venerau ideea de comunitate. N-am întâlnit nicio altă etnie atât de ataşată de această valoare.
- Barna, ce pot găsi cumpărătorii dacă deschid caseta voastră?
- Pot găsi 45 de cartoline cu portrete, peisaje, detalii arhitecturale sau de costum popular din viaţa saşilor. N-a fost uşor să facem selecţia, am pornit de la mii de imagini. Dar intenţia finală a fost să păstrăm procesul documentar în atenţie, să alegem acele fotografii care reflectă ideea unei călătorii pe urmele lor, încât cei care îi descoperă pe saşi în felul acesta să prindă gustul de a merge să afle mai mult.
- Aţi avut deja ecouri? Simţi că mesajul tău a ajuns la cumpărător?
- Suntem abia la început. Dar sunt destui oameni care au apucat să vadă proiectul, ale căror reacţii sunt entuziaste. Mesajul pe care încercăm noi să-l transmitem e chiar ăsta: că dispariţia saşilor lasă în urmă această uriaşă moştenire pe care trebuie să o preluăm, de care trebuie să avem grijă în lipsa lor. În definitiv, e vorba de patrimoniul ţării noastre şi e de datoria noastră. "Pe urmele saşilor" e şi o călătorie concretă, pe care oricare din noi ar putea s-o facă într-o vacanţă, pentru a descoperi o zonă care musteşte de tradiţii, dar e şi o invitaţie de a ne asuma această parte a istoriei, pe care ne-am obişnuit s-o ignorăm.
- În încheiere, o întrebare despre tine: eşti fotograf, regizor, antreprenor, director de creaţie. Cum îmbini toate aceste laturi ale tale?
- Chiar genul ăsta de proiect exemplifică bine abilităţile mele. Când fotografiezi eşti fotograf, când intervievezi eşti regizor, dar pentru mine se leagă toate în acest proces vizual de descoperire a vieţii din jurul meu. Partea mea creativă de aici îşi ia seva. Trebuie doar să ies din zona de confort, să încerc să surprind ceva autentic, ceva frumos din ceea ce mi-e oferit. Poate fi o fotografie, un design de carte, un concept de revistă, până la urmă, ceea ce contează e demersul, povestea pe care o spui. Căutarea e importantă, restul sunt doar unelte.