BARNA NEMETHI - "Dispariția sașilor lasă în urmă o moștenire de care trebuie să avem grijă"

Dia Radu
- 45 de cărți poștale și tot atâtea povești abia ghicite în spatele lor - iată ce se ascunde în generoasa casetă "Pe urmele sașilor", scoasă recent în librării de editura Curtea Veche. Inițiată ca un proiect fotografic sub coordonarea lui Barna Nemethi, unul dintre cei mai talentați artiști vizuali și antreprenori ai industriei creative de la noi, cutia cu povești stă mărturie pentru cele opt secole de istorie ale uneia dintre cele mai importante culturi minoritare din România -

- Pe urmele sașilor, cu aparatul foto pe umăr. Cum s-a născut acest proiect, Barna Nemethi?

- Aveam de mult ideea de a pleca prin țară să fotografiez diverse etnii și culturi. Dar gândul ăsta s-a suprapus pe un proiect al editurii Curtea Veche și al Fundației Michael Schmidt, care s-a ocupat de restaurarea bisericii și a curții parohiale din Criț. Adu­nându-ne cu toții la un loc s-a născut o între­ba­re firească: dacă am pleca acum pe urmele sa­șilor, ca niște oameni obișnuiți, ce am mai găsi? Ce a mai rămas din istoria lor? Caseta aceasta cu ima­gini e o mărturie a ceea ce am găsit la fața locului. De altfel, e doar o primă etapă din­tr-o muncă de in­tervievare care se va finaliza și cu un album și cu un documentar.

- Te-ai pus ușor în pielea jurnalistului fo­tograf?

- M-am bucurat foarte mult să cunosc oameni, să-i las să-mi po­ves­tească istoria lor. Dar atmosfera a fost adesea des­tul de tristă. De fie­care dată când îmi arătam intenția de a-i fotografia, îmi spuneau cu tris­tețe "E mult prea târ­ziu". Sașii își consideră isto­ria apusă. Sen­ti­­men­tul care mi-a ră­mas e că aveam ul­tima șansă de a-i mai cunoaște.

- Există o zo­nă anume pe care v-ați concentrat sau ați mers la în­tâm­plare?

- Am călătorit prin mai multe sate din ceea ce se numește "Hafer­land", Țara Ovă­zu­lui, care se în­tin­de între Si­ghi­șoara și Rupea. Am avut deci în vedere acea zonă a sașilor de la sa­te, care făceau ne­goț cu animale. Ne-am pus ta­băra la Criț, pentru vreo două săp­tă­mâni, iar traseul zil­nic l-am făcut mereu după bi­se­ricile fortificate, care sunt cheia oricărei comu­ni­tăți - începând cu numărul de tur­nuri, mereu egal cu numărul de vecinătăți admi­nis­trative, până la do­cumentele și caietele pe care le păstrează.

- Cum îi vezi acum pe sași, după ce ai trăit printre ei timp de două săptămâni?

- E o diferență foarte mare între ce am învățat noi la școală și cum își descriu sașii propria lor is­to­rie. Una dintre preconcepții e că sașii sunt ger­mani. Și e fals, cel puțin din punct de vedere al limbii. Când au venit ei pe terito­riile astea, limba ger­mană nici nu se formase. În schimb, orice sas se înțelege perfect cu un flamand. Lucru de care au fost și ei mirați când, după 89, au început să mi­greze spre Vest. Apoi, cred că a do­ua imagine gre­șită vine din faptul că despre ei s-a vorbit mereu ca despre niște minorități, aduse aici și ulterior asimilate. Or, când au venit ei aici, după cru­ciade, che­mați de cavalerii teutoni să apere granița car­pa­tică, Transilvania era o imen­să pădure. Ge­nerații întregi de sași au defrișat, au creat dru­muri, au ri­dicat cetăți, turnuri, au construit comu­nități. Sașii au fost inițiatori, deschizători de dru­muri, oameni care au luat-o de la zero, creând o civi­li­zație unică.

- Poate din conștiința faptului că au fost primii în acele zone vin și dem­nitatea și mândria lor pro­verbiale...

- Poate și din asta, poa­te și din faptul că au avut dintotdeauna o po­zi­ție privilegiată. Ei au venit să apere zona asta în schimbul pământurilor și al unor privilegii con­siderabile. Când cava­le­rii teutoni au fost iz­go­niți de regele Ungariei, sașii n-au plecat cu ei, au decis să rămână, pen­tru că aveau motive. Construiseră a­ici de generații și, mai ales, nu erau aserviți feudal în niciun fel, nu plăteau nicio formă de tribut. Erau inde­pen­denți, într-o vreme în ca­re în Europa puține locuri beneficiau de un asemenea statut. Și mai cred că demnitatea lor vine de la un respect de sine în primul rând. Se respectau pe ei și își respectau aproapele, vecinul, venerau ideea de comunitate. N-am întâlnit nicio altă etnie atât de atașată de această valoare.

- Barna, ce pot găsi cum­pă­rătorii dacă des­chid caseta voastră?

- Pot găsi 45 de cartoline cu portrete, peisaje, detalii arhitecturale sau de costum popular din viața sa­șilor. N-a fost ușor să facem selecția, am pornit de la mii de imagini. Dar intenția finală a fost să păstrăm pro­cesul do­cu­mentar în atenție, să ale­gem acele fotografii care re­flectă ideea unei călătorii pe urmele lor, încât cei care îi descoperă pe sași în felul acesta să prindă gustul de a merge să afle mai mult.

- Ați avut deja ecouri? Simți că mesajul tău a ajuns la cumpărător?

- Suntem abia la început. Dar sunt destui oa­meni care au apucat să vadă proiectul, ale căror reacții sunt entuziaste. Mesajul pe care încercăm noi să-l transmitem e chiar ăsta: că dispariția sa­șilor lasă în urmă această uriașă moștenire pe care trebuie să o preluăm, de care trebuie să avem grijă în lipsa lor. În definitiv, e vorba de patrimoniul țării noastre și e de datoria noastră. "Pe urmele sașilor" e și o călătorie concretă, pe care oricare din noi ar pu­tea s-o facă într-o va­can­ță, pentru a des­coperi o zo­nă care mustește de tradiții, dar e și o invitație de a ne asu­ma această parte a isto­riei, pe care ne-am obiș­nuit s-o ig­norăm.

- În încheiere, o în­tre­ba­re despre ti­ne: ești foto­graf, regizor, antreprenor, di­rector de creație. Cum îmbini toate aceste laturi ale tale?

- Chiar genul ăsta de pro­iect exem­plifică bine abi­­li­tă­țile mele. Când foto­grafiezi ești fotograf, când inter­vie­vezi ești regizor, dar pentru mi­ne se leagă toate în acest pro­ces vizual de des­coperire a vieții din jurul meu. Partea mea creativă de aici își ia se­va. Trebuie doar să ies din zona de con­fort, să în­cerc să sur­prind ce­va au­­tentic, ceva frumos din ceea ce mi-e oferit. Poate fi o fotografie, un de­sign de carte, un con­cept de revistă, până la ur­mă, ceea ce con­tea­ză e demersul, povestea pe ca­re o spui. Căutarea e importantă, restul sunt doar unelte.