Lacrimile
La fel ca piaţeta din centru, catedrala greco-catolică din Blaj pare gătită de mare praznic. În reverendele lor de apostoli ai neamului, scrobite în piatră aspră, bătrânii Simion Bărnuţiu şi Timotei Cipariu te petrec tăcuţi, încuviinţând din priviri, până pe treptele impozantei biserici. E 2 noiembrie, o zi importantă în Transilvania. Se împlinesc două secole de la moartea lui Gheorghe Şincai, unul dintre corifeii Şcolii Ardelene. Catedrala e plină ochi. Toată lumea bună a Blajului, intelectualitatea aceea sobră, a micilor oraşe ardelene, domni şi doamne elegante, cu pălării şi blănuri la gât, dascăli cu ştaif, cum uitaserăm că mai avem printre noi, dar şi seminarişti sfioşi şi tineri senini, ţinându-şi copiii în braţe, participă la o seară de evocare a marelui cărturar. În loc de peroraţii lungi, ditirambice, cum e obiceiul la astfel de ocazii, evenimentul este pe gustul publicului. Prezentări consistente, limpezi şi la obiect, legate între ele prin mici momente de muzică clasică, camerală, în ton cu atmosfera pioasă a bisericii. Apogeul emoţiei e atins la final, când marea interpretă de muzică populară Veta Biriş e chemată în faţa altarului: o cortină din aur, pogorâtă parcă din rai. Ca-ntotdeauna, Veta cântă singură, fără acompaniament muzical. Instrumentul ei suprem este vocea. Primul dintre cântece nu l-a mai cântat niciodată în public. L-a învăţat de la tatăl ei. Veta Biriş îi spune povestea, gâtuită de emoţie. O podideşte plânsul de fiecare dată când încearcă să-l cânte, apoi cântă plângând. O doină tragică, despre jertfele primului război mondial. Lumea se înfioară, tremură în jocul lacrimilor, în timp ce vocea unică a Vetei Biriş îţi ridică inima uşor, precum fumul unei lumânări, în înaltul turlei, laolaltă cu îngerii. Cântecul ei a devenit rugăciune.
Găzduşagul
O ascultasem prima oară pe Veta Biriş acum trei ani, cântând la Bucureşti, în faţa cititorilor revistei "Formula AS", uluit de vocea ei extraordinară, dar mai ales de capacitatea ei de a emoţiona. Ceva de dincolo de talentul său nelumesc venea împreună cu muzica şi te făcea să tresari. Ateu să fi fost, şi tot te cutremurai când îţi cânta o colindă despre pruncul Iisus, sau când intona, ca pe-un strigăt, "Tu, Ardeal". "De unde vine emoţia Vetei Biriş?", m-am întrebat în seara aceea de iarnă, aşa cum ne-am întrebat cu toţii, la Blaj, unde mă aflam cu un grup de colegi.
Cu întrebarea aceasta în minte, m-am pornit spre Căpâlna de Jos, satul marii cântăreţe din Transilvania. Când am ajuns, Veta Biriş mă aştepta deja în poarta "casei cu brazi", cum îşi aşteaptau, pe vremuri, femeile din Ardeal copiii plecaţi să facă şcoli mari pe la Cluj. "Plăcinta cu urdă îi gata, cât ce-am scos-o din cuptor. Mâncă amu', cât îi caldă", mă invită în casă "mama" Veta. E vremea amiezei, aşa că ne putem pune liniştiţi la poveşti.
Emoţia. De unde vine emoţia? Se moşteneşte din familie? Vine din amintirile copilăriei? Vine din încărcătura tradiţiei sau din istoria locului? Vine din şcoală, de la profesori, de la maeştri? Vine din credinţa în Dumnezeu?
"Nu am râvnit niciodată nici la palate, nici la comori", spune Veta Biriş, în timp ce mă pofteşte să inspectăm găzduşagul, o gospodărie în toată puterea cuvântului, gospodărie de oameni vrednici, cu straturi de legume în spatele curţii, cu livezi de pomi, cu animale de tot felul, după care ai de umblat de dimineaţa până după apusul soarelui. Iar Veta Biriş, împărăteasa de pe coperta discurilor vechi ale părinţilor mei, cântăreaţa care a cucerit toate marile scene ale ţării şi ale lumii cu talentul ei, "împărăţeşte" peste această frumoasă gospodărie. "Mi-o dat Dumnezeu până peste cap, la cât am fost de săracă. Trăiesc aici, împăcată cu mine, şi mă mulţumesc cu ce am. Niciodată nu m-am despărţit de sat. Aici m-am căsătorit, aici am rămas. La început, sufeream şi eu, când vedeam că toţi cântăreţii mari sunt la oraş şi mă gândeam că de aici, de la Căpâlna, nu o să ajung niciodată o mare cântăreaţă. Mă bucur că am avut atunci gândul bun şi n-am plecat.Iar faptul că nu mi-am părăsit satul, că am rămas aproape de oamenii ăştia frumoşi şi cumsecade, cu care împart şi durerea şi bucuria, mi-a dat ăl mai de preţ dar al meu, aceste cântece vechi, fără păreche în lume, pe care ei mi le-au încredinţat şi pe care eu le-am dus pentru prima oară pe marile scene. Am rămas un om simplu, la ţară. Duc o viaţă simplă, duc viaţa care îmi place, cu multă, multă linişte".
Veta a stat pe lângă părinţi până pe la 17 ani. Aşa a prins toate poveştile de demult, poveştile vesele de clacă, horele de la nunţi, amintirile cernite de la priveghiuri. Lumea se ajuta pe atunci, femeile mergeau cu găini, cu ouă, cu făină, cu ce aveau prin casă şi la nunţi, şi la înmormântări, se ajutau şi la muncă. "Cum e acum, era vremea în care se aducea porumbul de pe hotar, iar seara îl desfăceam de pănuşe. Se făceau clăci, şi abia aşteptai să vină seara, să auzi toate ştirile de prin sat. Pentru că am rămas aici, la ţară, toate amintirile astea îmi sunt foarte proaspete. Îmi sună şi acum în minte, aud cum mergeau oamenii dimineaţa, pe câmp, iar în toată liniştea aceea a dimineţii, ei cântau! Aveau drag de cântat dimineaţa, mergând cu carul la câmp! Trăiesc aici cu toate amintirile mele şi mă hrănesc zi de zi cu emoţia lor", spune Veta Biriş cu lacrimi în glas, răspunzând la întrebarea pe care nu apucasem, de fapt, să i-o pun. De unde vine emoţia? Cum se explică magia ei?
Credenţul cu poveşti
La Căpâlna, toate amintirile îi sunt la îndemână Vetei Biriş. Aduc vorba de Veseuş, satul în care s-a născut, şi ea îmi arată cu mâna, colo, peste un deal, la 5 kilometri. Drumul acesta de 5 kilometri, de acasă şi până pe nişte coclauri unde aveau pământul de lucrat, e una dintre amintirile cele mai vii ale ei. E vie, pentru că o retrăieşte zi de zi, de cum iese în curtea casei şi se uită, peste deal, spre satul copilăriei.
Mă conduce în "casa de la drum", pe care a transformat-o într-un adevărat muzeu al satului. E acolo şi credenţul vechi, şi masa în jurul căreia se strângeau cu toţii, opt suflete, seara, e şi lădoiul care se trăgea şi care îi încăpea pe patru fraţi, "doi la cap, doi la picioare", sunt şi poze vechi, din copilărie, şi poze cu Veta, tânără mireasă, la vârsta fulminantului său debut muzical la TVR. Acolo îi sunt toate amintirile, nu trebuie decât să iasă din bucătărie ca să se încarce cu seninul lor.
Concert pe grămada de lemne
Acolo, în casa veche de la Veseuş, pe care şi-a adus-o cu ea şi a înghesuit-o în cămăruţa de la "poarta cu brazi", a ascultat micuţa Veta primele ei cântece. Talent la cântat aveau şi tata, şi mama. Mama Vetei cântase chiar în corul bisericii şi se supăra mereu când îşi auzea fata vorbind, mai târziu, pe la interviuri, că tatăl ei a învăţat-o minunatele cântece pe care le ştie. "Ea, săraca, era cu atâţia copii, ea ţinea casa, ea ne spăla seara rochiuţele şi ce aveam noi pe atuncea, ciorăpeii, şi le punea pe sobă să se usuce, că dimineaţa trebuia să le luăm din nou la purtat, că nu aveam 20 de rânduri de haine ca acuma. Ea era cu casa, cu gospodăria, iar tata se ocupa mai mult de noi". "Dar de cântat, când v-aţi apucat?", întreb, în timp ce Veta Biriş răsfoieşte, nostalgic, nişte albume cu poze vechi. "De la şcoală mi s-a spus că aş avea talent. Dar eu voiam să mă conving singură de asta. Aşa că mă urcam pe grămada de lemne în curte şi zbieram cât puteam, că de mică am avut voce puternică, să văd dacă se opresc oamenii să mă vadă. Îmi ziceam, în sinea mea, că dacă se opresc, înseamnă că le place cum cânt. Mai apoi, am găsit altă variantă de scenă. Mergeam în casa dinainte, şi acolo aveam nişte table de lemn la ferestre, pe model săsesc, ca să nu intre soarele în casă. Le lăsam întredeschise, dar deschideam larg geamul. Eu vedeam afară, dar nimeni nu mă putea vedea înăuntru. Cântam, să văd dacă oamenii mă aud şi dacă le place. Şi aşa de tare cântam, că oamenii se opreau la poartă să mă asculte. Era aşa o bucurie pentru mine să-i văd cum se adună la poartă, mă simţeam de parcă eram pe scena lumii, eu în spatele geamului, iar ei la poartă". Suntem în camera-muzeu, iar Veta Biriş priveşte spre drum, printre brazi, ca şi cum ar pândi, dindăratul perdelei, ca lumea să se strângă, iarăşi, la portiţă, ca în copilărie.
"O vinit frumoasa ţării!"
Curând, grămada de lemne din fundul curţii s-a transformat pentru Veta într-o scenă adevărată, iar vocalizele din spatele tablelor din lemn s-au mutat în studiourile Electrecord. La numai 17 ani, o fată simplă de la ţară uimea o ţară întreagă, la un concurs de interpretare. Era în '67. "Nu am avut maeştri, eu cânt cum aud. La primul concurs, era un compozitor, Birtalan, şi a venit să îmi pună cântecul pe note, că îi plăcuse foarte tare. Şi îmi zicea că nu îl poate transcrie, pentru că îl cântam aşa de frumos şi de unic, că nu putea fi pus pe note". Pe vremea aceea, Electrecordul le făcea debutanţilor câte un disc mic, de două piese, ca să testeze piaţa. Veta a fost chemată chiar a doua zi să înregistreze o placă mare, de 12 piese. Succesul a fost uriaş. Românii îşi aduceau cu drag aminte de cântecele lor patriotice, pe care tânăra Veta Biriş le cânta cu atâta patimă. Au urmat zeci de concerte şi de apariţii televizate, iar Veseuşul întreg se oprea din loc, în curtea învăţătorului din sat, ca să o vadă la televizor pe "Veta lui Baciu Aurel".
"Odată, când devenisem deja consacrată ca interpretă de folclor, mă întorceam în sat, după ce cântasem într-o emisiune care s-a transmis în direct. Nici nu mai ştiu cum a fost atunci, nu mai ştiu cum arătasem în emisiunea aceea, dar, ajunsă acasă, mama, care mă văzuse la televizor, m-a întâmpinat în poartă. Mă aşteptase acolo toată ziua şi mi-a spus, cu ochii în lacrimi: «O vinit frumoasa ţării!». Era pentru prima dată când mama, o femeie mai închisă, dârză, asprită de necazurile vieţii, îmi spunea că sunt frumoasă".
Şi vocea, şi fata, şi cântecele aveau ceva special. Aveau acea emoţie pe care o simţisem şi în catedrala din Blaj, emoţie care nu s-a pierdut după 50 de ani de carieră. Cântece triste şi solemne, ca nişte pricesne, ca nişte rugăciuni, pentru că însăşi eroii lor - Horea, Cloşca, Crişan sau Avram Iancu - sunt nişte mucenici pentru oamenii din Ardealul Vetei Biriş. Emoţia din cântecele ei vine şi din istorie. "Nu poţi să cânţi cântecele astea altfel decât trăind într-un fel anume. Nu poţi cânta «De m-aş face păsăruică/ Aş intra pe ferestruică/ În cetate la Bălgrad/ Unde-i Horea întemniţat/ Să scot uşa din ţâţâni/ Să rup laţul de la mâini/ Şi laţul de la picioare/ Să-l scot pe Horea la soare». N-ai cum să râzi, n-ai cum să trăieşti un cântec ca acesta altfel decât cu emoţie. Mă şi reprezintă cântecele astea, sunt pe firea mea. Nu sunt o fire veselă, sunt mai sobră, simt cântecele acestea şi le trăiesc de fiecare dată cu cea mai adâncă emoţie. Nu e bucurie mai mare pentru un artist decât să vadă lacrimi în ochii ascultătorilor săi, aşa cum s-a întâmplat şi la Blaj".
"Undie ai fost, draga me?"
- Ce vă ţine, totuşi, aici, în sat? Ce vă place la viaţa de aici, de nu o lăsaţi nicicum?
- Acum, la vârsta asta, totul mă bucură. M-am legat atât de tare de sat, încât chiar nu pot să-l mai părăsesc. Vine primăvara, te duci în grădină, sapi, îţi pui să ai de toate pe iarnă. Avem livadă de pomi, avem animale în poiată... M-am obişnuit aşa, cu munca asta de aici şi cu traiul meu, un trai sănătos. Îmi place că am urda mea şi ouăle mele şi-mi fac plăcinta mea cu urdă cum ştiu eu. Nu râvnesc la sushi, îs bune şi alea, dar tradiţia şi oamenii şi locurile de aici mi-s mai dragi. Aici nu poţi să treci pe lângă un om să nu schimbi două vorbe. Zâce: "Zâua bună, draga me, ce mai faci, undie ai fost?". Aici aşa ne-am pomenit şi aşa va fi toată viaţa. Nu ai cum să te abaţi de la regulile satului. Vin sărbătorile de iarnă, vine Crăciunul, laşi toate luminile aprinse, laşi uşile deschise, să vină colindătorii, să vină lumea la tine să te colinde. Iar eu chiar îi stimulez pe copii să ţină tradiţia. Dacă vine şi-mi cântă "Domn, domn, să-nălţăm!", îl întreb: "Da' nu ti-o-nvăţat mică-ta ceva colinde tradiţionale? No, amu-ţi dau bani, dar dacă la anul vii cu o colindă tradiţională, îţi dau şi mai mulţi bani! S-or obişnuit aşa, iar acum tăţî cântă colinde tradiţionale".
Ne plimbăm prin grădinuţă, ca să îmi arate roada toamnei. Veta Biriş e în largul ei, frumoasă şi zâmbitoare, ca împărăteasa de pe discul părinţilor mei. Nu s-a schimbat deloc! "Îmi iubesc ţara şi locşorul ăsta, aşa cum iubesc viaţa şi cum îl iubesc pe Dumnezeu. Nu aş putea trăi decât aici. Aici e raiul meu. Simt asta de câte ori revin acasă. Soţul vine dintr-o familie căreia îi place arta, cultura, aşa că mi-a fost uşor să-mi fac meseria. Nici nu se simte dacă plec două săptămâni de acasă, se descurcă singur cu toate. Când eşti ajutat de familie, totul e mai uşor. Dacă te duci cu suspine sau te întorci cu frică acasă nu ai cum să rezişti!". Veta Biriş are doi băieţi, unul locuieşte chiar în sat, altul la doi paşi, în Târnăveni. Are trei nepoţei, iar fericirea de a-i vedea strânşi pe toţi la masă, în jurul unei plăcinte cu urdă, o împlineşte mai mult decât orice. "Ne întâlnim cât de des putem, cu toţii. O făcut o soră nuntă la un nepot, apăi numai noi am fost vreo 60, cu copii, cu nepoţi. O vinit la nuntă şi sora cea mică a mamei, care încă trăieşte. Nu avea nici o obligaţie să vie, mi-o zis că o vinit numai ca să ne vadă, că suntem aşa de frumoşi şi ne înţelegem aşa de bine...". Zâmbeşte din nou, cu tot chipul, iar aura ei încadrează fiecare om drag, fiecare cuvânt de suflet, fiecare amintire, ca pe o icoană de preţ.
"Cred că m-am născut cu emoţia, aşa cum m-am născut cu cântecul", spune Veta Biriş, în timp ce ne întoarcem în casă. Ştie că am drum lung înapoi şi că ar cam trebui să plec. Mă conduce spre poartă cu lacrimi în ochi. "Mi-o fost drag să îmi amintesc împreună cu dumneavoastră".Apoi se întoarce grăbită din drum şi revine cu o trăistuţă plină de mere mari, din livada din spatele casei. "Doară nu-i mere cu mâna goală, de la casă de gospodari". Îmi zâmbeşte şi mă îmbrăţişează. Cum stăm aşa, văd peste umărul ei dealurile rotunde şi plutitoare dinspre Veseuş. Iau cu mine atâtea poveşti minunate! Emoţia lor avea să aprindă toamna Ardealului, pe tot drumul întoarcerii înapoi către casă. De unde vine emoţia?
(Fotografii din colecţia doamnei Veta Biriş)