Duminică, 13 noiembrie a.c., Republica Moldova îşi va alege preşedintele, pentru prima dată prin vot direct. Cetăţenii moldoveni sunt chemaţi să dea un vot geopolitic, care va decide direcţia de mers a celui de-al doilea stat românesc, pentru o bună bucată de vreme de acum încolo: cu Estul sau cu Vestul. Totodată, au de ales dacă păstrează pe poziţii de conducere politicieni corupţi ori optează pentru curăţarea clasei politice.
După rezultatele primului tur al alegerilor din R. Moldova, pare fie că miza, fie că încrederea în politicieni nu e suficient de mare pentru a-i aduce la urne pe moldoveni. Nici pe cei rămaşi în ţară, nici pe cei din diaspora. Înaintea celui de-al doilea tur, am vrut să aflăm cum văd situaţia de la Chişinău trei observatori atenţi ai evoluţiei Republicii Moldova: Teodor Baconschi, fost ministru de Externe al României, Vlad Cubreacov, fost parlamentar al R. Moldova şi Corneliu Vlad, un vechi analist de politică externă.
1. În campania electorală pentru preşedinţia Republicii Moldova, candidaţii au fost diabolizaţi sau consideraţi salvatori ai neamului, după caz. Care sunt calităţile şi defectele care îi diferenţiază în mod net pe finaliştii acestei curse electorale: Igor Dodon şi Maia Sandu?
2. Preşedintele Republicii Moldova are atribuţii atât de mari încât poate hotărî de unul singur soarta statului, sau de ce este atât de important cine va câştiga această funcţie?
3. În faţa unor alegeri, despre care se afirmă că ar fi cruciale, electoratul dovedeşte un interes scăzut. Care este cauza acestei apatii?
Teodor Baconschi,
Scriitor, fost ministru de Externe
"Rezultatul votului va modela tipul de societate spre care va tinde Republica Moldova în următorii ani"
2. Turul secund al scrutinului prezidenţial din Republica Moldova comportă câteva semnificaţii speciale: funcţia prezidenţială este încărcată cu maximum de legitimitate, dar nu neapărat de forţă semi-executivă. Majoritatea parlamentară nu se va putea schimba automat. În plus, pentru prima dată, miza acestor alegeri nu e atât "orientarea" geopolitică a ţării spre Est sau Vest, cât o coaliţie anti-sistem, care îşi propune eliberarea statului de sub puterea oligarhică a partidelor vechi.
3. Ştiu că oamenii sunt epuizaţi de speranţe neconfirmate, de populism şi de corupţie. Au sărăcit, au obosit să mai lupte. Însă turul doi poate retrezi toată Republica Moldova la o viaţă politică orientată spre viitorul legitim al societăţii, care pare astăzi blocat. Nu există candidaţi ideali, dar forţa votului rămâne singura ocazie a cetăţenilor pentru a se face auziţi.
Vlad Cubreacov,
Publicist, fost parlamentar, timp de 15 ani, în Republica Moldova
"Absenteismul comportă riscul fatal al alunecării Republicii Moldova în orbita de influenţă a Rusiei"
1.
Igor Dodon este exponentul intereselor Moscovei în regiune, a recunoscut apartenenţa Crimeii la Rusia, susţine federalizarea Republicii Moldova cu Transnistria, legalizarea prezenţei militare ruse, denunţarea Acordului de asociere cu Uniunea Europeană, aderarea la Uniunea Vamală Eurasiatică, se declară etnic "moldovean" vorbitor de "limbă moldovenească" şi adept al îndepărtării de România şi blocul euroatlantic. Maia Sandu este exponentul intereselor legitime ale Republicii Moldova, de stabilitate şi dezvoltare în parteneriat special şi privilegiat cu România şi Uniunea Europeană, declară că, etnic, este româncă şi vorbitoare de limbă română, pronunţându-se pentru reforme structurale, eradicarea corupţiei şi combaterea oligarhiei locale, conectate pe zona de răsărit. Şi cu asta, cred că am spus tot.
2. Atribuţiile preşedintelui Republicii Moldova sunt mai mari decât cele ale preşedintelui României, bunăoară. Acesta dispune de drept de iniţiativă legislativă şi poate semna acorduri şi tratate internaţionale. Există precedentul nefast al semnării de către preşedintele Mircea Snegur a documentelor de aderare a Republicii Moldova la CSI şi cel al semnării Memorandumului de la Odesa, de către preşedintele Petru Lucinschi, despre "statul comun" federalizat cu Transnistria. Preşedintele Republicii Moldova dispune şi de prerogativa numirii prin decret a şefilor unor instituţii importante în stat.
3. Aritmetica democraţiei ţine cont doar de sufragiile exprimate, nu şi de cele neexprimate. Pentru acest motiv, în cazul Republicii Moldova, unde nimeni nu face politică pură, ci toţi fac geopolitică, absenteismul, ca expresie a indiferenţei sau a protestului social, comportă riscul fatal al alunecării statului pe orbita Moscovei.
Corneliu Vlad,
Analist de politică externă, director editorial la revista "Lumea"
"Elita politică este vinovată de apatia electoratului"
1.
Amândoi candidaţii sunt sub aşeptările opiniei publice naţionale şi internaţionale. Şi în Republica Moldova există o criză de lideri, cum şi în alte state, începând cu SUA, unde ni s-a dat exemplul cel mai frapant prin ultimele alegeri prezidenţiale.
Dodon şi Sandu sunt exponenţii unor tabere mai degrabă ambigue în privinţa orientării politicii externe a ţării. Fapt subliniat de ultimele declaraţii ale primului, care a devenit, peste noapte, dintr-un adversar ireductibil, un iubitor de România şi UE. Înţelegem că unioniştii şi euro-atlantiştii sunt o categorie de electorat care trebuie câştigată şi ea. Una peste alta, eu unul sunt pesimist asupra viitorului Republicii Moldova, pentru că acesta nu depinde de propriii cetăţeni. Aşa încât gesticulaţia liderilor de la Chişinău e mai puţin importantă, iar iniţiativele venite din afară au fost sortite eşecului până acum. Parteneriatul Estic, iniţiat de UE, a avut rezultate dramatice, ba chiar sângeroase pentru Ucraina, şi cel puţin dezamăgitoare în Republica Moldova, unde a primit lovituri năpraznice - de tipul furtului unui miliard de dolari de către cei care trebuiau să-l pună în aplicare.
2. Preşedintele Republicii Moldova nu cred că poate face mai mult decât a făcut fostul preşedinte al Ucrainei. Un preşedinte de stat ex-sovietic nu se poate desprinde, prin simpla sa voinţă, de sub forţa magnetică a Moscovei. În orice caz, nu poate decide de unul singur politica externă a respectivei ţări. Dar, ca în orice regim semi-prezidenţial, opinia sa contează. Nu cred însă că bătălia are într-adevăr o miză geopolitică. E mai degrabă o banală luptă pentru putere. Căci, aşa cum spunea Henry Kissinger, "puterea este cel mai intens afrodisiac".
3. Ţara profundă nu se lasă antrenată de discursuri; este motivată doar de fapte, iar faptele nu au fost de natură să îi crească încrederea. Altfel spus, elita politică este vinovată de apatia electoratului. Totuşi, ar fi de aşteptat ca măcar tineretul plecat în căutarea unei vieţi mai bune, în Occident sau în România, să nu îngroaşe rândurile absenteiştilor, să mai dea o şansă speranţei. E descurajant că şi ei refuză să meargă la vot.