Ce și de ce alege Republica Moldova?

Claudiu Tarziu
Anchetă "Formula AS"

Duminică, 13 noiembrie a.c., Republica Mol­dova își va alege președintele, pen­tru prima dată prin vot direct. Cetățenii moldoveni sunt chemați să dea un vot geopolitic, care va decide direcția de mers a celui de-al doilea stat românesc, pentru o bună bucată de vreme de acum încolo: cu Estul sau cu Vestul. Totodată, au de ales dacă păstrează pe poziții de conducere po­liticieni corupți ori optează pentru curățarea clasei politice.
După rezultatele primului tur al alegerilor din R. Moldova, pare fie că miza, fie că încrederea în politicieni nu e suficient de mare pentru a-i aduce la urne pe moldoveni. Nici pe cei rămași în țară, nici pe cei din diaspora. Înaintea celui de-al doilea tur, am vrut să aflăm cum văd situația de la Chi­șinău trei observatori atenți ai evoluției Republicii Moldova: Teodor Baconschi, fost ministru de Ex­terne al României, Vlad Cubreacov, fost parla­men­tar al R. Moldova și Corneliu Vlad, un vechi analist de politică externă.

1. În campania electorală pentru pre­șe­dinția Republicii Moldova, candidații au fost diabolizați sau considerați salvatori ai neamului, după caz. Care sunt calitățile și defectele care îi diferențiază în mod net pe finaliștii acestei curse electorale: Igor Do­don și Maia Sandu?

2. Președintele Republicii Moldova are atribuții atât de mari încât poate hotărî de unul singur soarta statului, sau de ce este atât de important cine va câștiga această funcție?

3. În fața unor alegeri, despre care se afirmă că ar fi cruciale, electoratul do­ve­dește un interes scăzut. Care este cauza acestei apatii?


Teodor Baconschi,
Scriitor, fost ministru de Externe


"Rezultatul votului va modela tipul de societate spre care va tinde Republica Moldova în următorii ani"

1. Acest scrutin nu e între doi candidați banali, care sunt unul mai deștept, mai frumos sau mai competent decât celălalt, ci între un eșafodaj politic uzat moral, chiar compromis în ochii alegătorilor, și un nucleu politic emergent, cu largă bază civică. Atât partidul candidatei Maia Sandu (PAS), cât și Platforma "Demnitate și Adevăr", condusă de An­drei Năstase, vizează cu prioritate scoaterea marii corupții din guvern, justiție și media, pentru a recupla corpul societății civile la o dezbatere liberă, nedistorsionată de circuite financiare mafiote. Pen­tru prima dată, temele clasice - unionism versus moldovenism, UE versus CSI, Acordul de Asociere versus Uniunea Vamală - au fost estompate de această agendă cetățenească transpartinică și trans-etnică. Evident, Maia Sandu reprezintă în această ecuație tocmai "puterea celor fără de putere", vo­cea societății civile, nu interesele cartelizate și populiste ale sistemului partinic "tradițional". E im­portant și sprijinul pe care Maia Sandu l-a pri­mit, fără echivoc, din partea Partidului Popular European și a puterilor occidentale, în general. Rezultatul votului va modela tipul de societate spre care va tinde Republica Moldova în următorii ani. Dacă tineretul urban și diaspora moldoveană se mobilizează la vot, vor putea face di­ferența îm­po­triva lui Igor Do­don, care exprimă interesele im­popu­lare ale vechii clase politice de peste Prut. Se în­țelege că, în ipo­teza unei victorii, care se anun­ță foarte strânsă și va fi greu de obținut, Maia Sandu va trebui să joace flexibil, să ne­gocieze, să-și impună programul gradual. Dar va merge, cu si­gu­ranță, pe drumul cel mai scurt către o societate mai deschisă, mai onestă și mai prosperă. Repu­bli­ca Moldova nu-și mai permite jaful altor miliarde din băncile sale. Are nevoie de UE, de sprijinul fratern al Bucureștiului, de FMI, dar mai ales de luci­ditatea cetățenilor săi. Personal, îi urez succes!
2. Turul secund al scrutinului prezidențial din Republica Moldova comportă câteva semnificații speciale: funcția prezidențială este încărcată cu maximum de legitimitate, dar nu neapărat de forță semi-executivă. Majoritatea parlamentară nu se va putea schimba automat. În plus, pentru prima dată, miza acestor alegeri nu e atât "orientarea" geo­politică a țării spre Est sau Vest, cât o coaliție anti-sistem, care își propune eliberarea statului de sub puterea oligarhică a partidelor vechi.
3. Știu că oamenii sunt epuizați de speranțe ne­confirmate, de populism și de corupție. Au sărăcit, au obosit să mai lupte. Însă turul doi poate retrezi toată Republica Moldova la o viață politică orien­tată spre viitorul legitim al societății, care pare as­tăzi blocat. Nu există candidați ideali, dar forța votului rămâne singura ocazie a cetățenilor pentru a se face auziți.

Vlad Cubreacov,
Publicist, fost parlamentar, timp de 15 ani, în Republica Moldova


"Absenteismul comportă riscul fatal al alunecării Republicii Moldova în orbita de influență a Rusiei"

1.
Igor Dodon este exponentul intereselor Mos­covei în regiune, a recunoscut apartenența Crimeii la Rusia, susține federalizarea Republicii Moldova cu Transnistria, legalizarea pre­zenței militare ruse, de­nun­țarea Acordului de aso­ciere cu Uniunea Europeană, aderarea la Uniunea Vamală Eurasiatică, se declară etnic "moldovean" vorbitor de "lim­­­bă moldovenească" și adept al îndepărtării de România și blocul eu­roatlantic. Maia Sandu este exponentul intereselor legitime ale Republicii Moldova, de stabilitate și dezvoltare în parteneriat special și pri­vilegiat cu România și Uniunea Europeană, declară că, etnic, este româncă și vorbitoare de limbă ro­mână, pro­nunțându-se pentru reforme structurale, eradicarea corupției și combaterea oligarhiei locale, conectate pe zona de răsărit. Și cu asta, cred că am spus tot.
2. Atribuțiile președintelui Republicii Moldova sunt mai mari decât cele ale președintelui Româ­niei, bunăoară. Acesta dispune de drept de inițiativă le­gislativă și poate semna acorduri și tratate inter­na­ționale. Există precedentul nefast al sem­nă­rii de că­tre președintele Mircea Snegur a docu­men­telor de aderare a Republicii Moldova la CSI și cel al sem­nării Memorandumului de la Odesa, de către pre­șe­dintele Petru Lucinschi, despre "statul co­mun" federalizat cu Transnistria. Președintele Re­publicii Moldova dispune și de prerogativa numirii prin decret a șefilor unor instituții importante în stat.
3. Aritmetica democrației ține cont doar de sufra­giile exprimate, nu și de cele neexprimate. Pentru acest motiv, în cazul Republicii Moldova, unde nimeni nu face politică pură, ci toți fac geo­politică, absenteismul, ca expresie a indiferenței sau a protestului social, comportă riscul fatal al alunecării statului pe orbita Moscovei.

Corneliu Vlad,
Analist de politică externă, director editorial la revista "Lumea"


"Elita politică este vinovată de apatia electoratului"

1.
Amândoi candidații sunt sub așeptările opi­niei publice naționale și internaționale. Și în Re­publica Moldova există o criză de lideri, cum și în alte state, în­cepând cu SUA, unde ni s-a dat exemplul cel mai fra­pant prin ultimele alegeri pre­zidențiale.
Dodon și Sandu sunt ex­po­nenții unor tabere mai degrabă ambigue în privința orientării po­liticii externe a țării. Fapt su­bli­niat de ultimele declarații ale pri­mului, care a de­ve­nit, peste noapte, dintr-un ad­versar ireductibil, un iubitor de Ro­mâ­nia și UE. În­țe­legem că unio­niș­tii și euro-atlantiștii sunt o ca­tegorie de electorat care trebuie câștigată și ea. Una peste alta, eu unul sunt pesimist asupra viito­rului Republicii Mol­do­va, pentru că acesta nu de­pinde de propriii cetățeni. Așa încât gesticulația li­derilor de la Chișinău e mai puțin importantă, iar iniția­ti­vele venite din afară au fost sortite eșecului până acum. Parteneriatul Estic, inițiat de UE, a avut re­zultate dramatice, ba chiar sân­geroase pen­tru Ucrai­na, și cel puțin deza­mă­gi­toare în Repu­bli­ca Moldova, unde a primit lovituri năpraznice - de tipul furtului unui miliard de dolari de către cei care trebuiau să-l pună în aplicare.
2. Președintele Republicii Moldova nu cred că poate face mai mult decât a făcut fostul președinte al Ucrainei. Un președinte de stat ex-sovietic nu se poate desprinde, prin simpla sa voință, de sub forța magnetică a Moscovei. În orice caz, nu poate de­ci­de de unul singur politica externă a respectivei țări. Dar, ca în orice regim semi-prezidențial, opi­nia sa contează. Nu cred însă că bătălia are în­tr-ade­­văr o miză geopolitică. E mai degrabă o ba­na­lă luptă pentru putere. Căci, așa cum spunea Henry Kis­singer, "puterea este cel mai intens afrodisiac".
3. Țara profundă nu se lasă antrenată de dis­cursuri; este motivată doar de fapte, iar faptele nu au fost de natură să îi crească încrederea. Altfel spus, elita politică este vinovată de apatia electo­ra­tului. Totuși, ar fi de așteptat ca măcar tineretul ple­cat în căutarea unei vieți mai bune, în Occident sau în Ro­mânia, să nu îngroașe rândurile absen­te­iștilor, să mai dea o șansă speranței. E descurajant că și ei re­fuză să meargă la vot.