Definitivarea listelor de candidaţi pentru Parlamentul României nu a risipit îndoielile acestuia, privitoare la "curăţenia" anunţată de partide în selecţia şi promovarea aspiranţilor. Cu puţine excepţii, listele partidelor conţin cam aceleaşi nume cunoscute din "scandalurile" legislaturilor trecute. Foarte puţini dintre aleşii ulimei legislaturi au avut demnitatea sau curajul să se retragă. Cei mai mulţi au plecat, în schimbul unor "compensaţii", în structurile administrative centrale sau locale. Pensionabilii şi-au asigurat, oricum, viitorul prin "bonificaţiile nesimţite", pe care tot ei şi le-au acordat, în exerciţiul parlamentar care se încheie. Ceilalţi, cu excepţia celor înhăţaţi de Justiţie, se regăsesc pe listele actuale ale aproape tuturor partidelor, într-o devălmăşie care îi pune în lumină şi, totodată, îi salvează cu turma. Toţi "justiţiabilii" în putere, aspirând la "deliciile" vieţii de parlamentar, la imunitatea oferită de această calitate, se regăsesc pe poziţiile care le asigură "calificarea" pentru noul ciclu parlamentar. Vor fi, probabil, votaţi, deşi electoratul îi cunoaşte, isprăvile celor mai mulţi dintre ei "ţinând afişul", zile sau luni, în expunerile mediatice. Vor vinde, în schimb, în numele partidelor pe care le reprezintă, nenumărate "gogoşi" electoratului sau îi vor gâdila sentimentele primare, legate de "destinul ţărişoarei". De altfel, chiar programele acestor partide le stimulează şi le incită fantezia, în promovarea unor strălucitoare promisiuni fără acoperire. Pentru un electorat dezabuzat, cu o percepţie resemnată a realităţii politice româneşti, viitorul Parlament se anunţă de acelaşi calibru precum cel a cărui misiune este pe cale să se încheie.
Evident, alegerile vor fi dominate de cei doi "coloşi" ai scenei publice, PSD-ul şi PNL-ul, deşi listele lor sunt viciate de destule nume vânturate de Justiţie. Ambele partide s-au perindat prin majorităţile parlamentare formate - mai mult sau mai puţin conjunctural - la guvernarea ţării, rezultatele fiind într-o mare măsură asemănătoare. Corupţia endemică nu a putut fi stopată, dovedindu-se o "boală tradiţională" a societăţii româneşti. Excesele, amendate de o Justiţie cu pretenţii de independenţă (potenţată de reglementările organizaţiilor internaţionale din care România face parte), au devenit, practic, o obişnuinţă. Orice acţiune a sistemului judiciar a provocat o reacţie inversă, de blocare, în numele "suveranităţii parlamentare", a "specificului statului de drept la români", a imunităţii conferite de demnităţile ocupate. Niciun protest nu a apărut, de exemplu, în ambele partide, atunci când un reprezentant al ALDE, partidul-remorcă al PSD-ului, a propus - nici mai mult, nici mai puţin - ca demnitarii să fie scutiţi de "vicisitudinile birocratice cotidiene", suportate de toţi ceilalţi români, după ce şeful lui, C. Popescu-Tăriceanu, a fost surprins trecând peste rând, la rezolvarea unei anume probleme legale. Halal democraţie românească, halal egalitate în faţa legii, halal responsabilitate cetăţenească! Bătălia pentru un loc pe liste s-a dat, aşadar, nu pentru că "aleşii" ar fi resimţit chemarea unor înalte idealuri civice sau ar fi fost mistuiţi de dorinţa propăşirii ţării, ci pentru pavăza imunitară pe care le-o oferă calitatea de parlamentar, pentru privilegiile care-i fac să se simtă deosebiţi de ceilalţi, superiori acestora. Clasa politică, prin parlamentarii şi demnitarii ei, s-a transformat într-un fel de castă cu pretenţii nobiliare şi reflexe cleptocratice. Eliminarea unor compromişi suspectaţi de organele sistemului juridic de afaceri necurate s-a făcut - acolo unde s-a făcut - mai degrabă pentru că ei constituiau o ameninţare pentru ierarhia partidelor din care făceau parte, atunci când interesele comune le cereau să se organizeze în grupuri de presiune mafiote. Aşa s-a întâmplat cu "gaşca" fostului premier şi preşedinte de partid, Victor Ponta, care a fost spulberată în PSD, după ce liderul ei şi-a început vocala şi previzibila revenire. "Gaşca lui Ponta" era, în fapt, o ameninţare pentru "gaşca lui Dragnea", succesorul "celui mai cinstit premier" la şefia grupării politice. Listele celor două mari partide sunt relevante din această perspectivă, pentru raporturile de putere din interiorul lor, şi nu pentru deschiderea lor spre aşteptările electoratului.
Dacă PSD-ul şi PNL-ul au făcut puţine schimbări în listele propuse electoratului (doar formaţiunea liberală fiind ceva mai critică în ierarhizarea candidaţilor), s-ar putea spune că noile partide, apărute în perioada ultimului mandat parlamentar, ar avea ceva mai multe şanse de a atrage electoratul. În principiu, oferta lor ar trebui să răspundă aspiraţiei acestuia spre o politică altfel, spre o clasă politică alcătuită din oameni noi. O privire pe listele ALDE, deschise de candidatura "patricianului" C. Popescu-Tăriceanu, este însă suficientă pentru a sesiza că ele sunt alcătuite din oportunişti politici, suspecţi penal ori reşapaţi cu experienţă transpartinică îndelungată. ALDE este, în sine, o gaşcă de interes, dependentă de propriul ei şef. Un "partid pentru lider" este şi PMP-ul, dominat şi direcţionat de fostul preşedinte al ţării, Traian Băsescu. PMP-ul depinde, de aceea, în mare măsură, de umorile acestuia. D-l Băsescu, a cărui experienţă politică este incontestabilă, şi-a radicalizat discursul, în special pe "teme naţionale", sperând să atragă electoratul naţionalist de dreapta şi, eventual, pe cel extremist din stânga naţionalistă, pentru a putea depăşi pragul reprezentării parlamentare de 5%. Intrat în Parlament, PMP-ul ar deveni un partid-jucător care, în funcţie de interesele liderului, ar putea fi chiar elementul decisiv în alcătuirea unei majorităţi executive. PMP-ul are, totuşi, puţine personalităţi pregnante cu gândire independentă. Se ştie că "la umbra marilor copaci nu creşte iarba". Personalităţi independente şi mai puţin rutinate politic are, în schimb, USR-ul, singura grupare cu adevărat nouă, apărută pe eşichierul politic românesc. Partidul lui Nicuşor Dan şi al Clotildei Armand nu are, însă, "dotările tehnice" ale celorlalte partide, iar reuşitele de la "locale" nu şi-au arătat încă roadele. USR-ul nu vrea să se declare de stânga sau de dreapta, susţinând că se adresează, nediferenţiat, tuturor celor care îşi doresc realmente o schimbare în profunzime a societăţii româneşti. USR-ul ar avea şansa depăşirii pragului electoral dacă, aşa cum a reuşit la "localele" bucureştene, ar realiza mobilizarea (pe internet, dar şi prin alte mijloace) a tineretului dezinteresat sau dezgustat de clasa politică existentă.
O mulţime de alte partide cu doctrine politice bizare, nostalgice sau "revoluţionare", se adresează, de asemenea, electoratului. Cea mai mare parte a lor sunt compuse din cei excluşi ori amendaţi de sistem, din "traseişti" ce au epuizat spectrul politic, rataţi sau idealişti intransigenţi. Ele vor încurca şi mai mult electoratul, fărâmiţându-l şi derutându-l. Primejdia majoră a parlamentarelor ce vin va fi, de fapt, absenteismul masiv, expresia dezgustului cetăţenesc faţă de clasa politică în funcţiune.