După ce discipline întregi, precum Istoria sau Literatura, au fost date peste cap de variante alternative, care mai de care mai exotice şi mai îndepărtate de esenţă, acum a venit rândul materiilor în sine să fie date deoparte, pentru a face loc unor cursuri pragmatice, utile, desigur, dar care nu se pot substitui materiilor clasice, care se studiază de sute de ani în şcoală.
Într-un discurs fulminant, ţinut la sfârşitul săptămânii trecute, cu ocazia Congresului Naţional al Istoricilor Români, rectorul Universităţii "Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca, academicianul Ioan Aurel Pop, a atras atenţia, la modul cel mai tranşant, asupra riscurilor pe care le comportă acest nou model, asociat cu superficialitatea cu care se predau unele materii în România. Rezultatul? "Oameni lipsiţi de cultură generală şi de orizont artistic, oameni capabili să rezolve doar probleme limitate, oameni care nu mai au capacitatea să compare şi să ia decizii în cunoştinţă de cauză, alcătuiesc generaţia «Google», generaţia »Facebook», generaţia «SMS» sau toate la un loc! Sunt oameni, în general, inteligenţi, dar cu inteligenţa canalizată spre scopuri controlate de o elită malefică", a punctat rectorul.
Cum era de aşteptat, vorbele lui Ioan Aurel Pop au fost interpretate de mulţi "tălmaci", drept un atac la adresa tinerilor şi ca mostră a incapacităţii sale de a înţelege lumea în care trăim. S-au declanşat, imediat, ample dezbateri în presă şi pe reţelele sociale. În buna tradiţie a celor pe care îi viza, de fapt şi de drept, discursul rectorului UBB, afirmaţia a fost scoasă din context, ca să dea mai bine la interpretări inflamate, degrabă aducătoare de "like"-uri şi "share"-uri pe Facebook. În chiar paragraful anterior celui care a provocat scandalul, rectorul clujean critica tocmai înlocuirea disciplinelor precum Istoria, cu materii ca "educaţie pentru drepturile copilului" sau "educaţie sexuală". "Învăţând istorie, elevul află despre lumi şi compară, face cunoştinţă cu primele legi, constituţii, culte religioase, distinge valorile antice, medievale, moderne, poate preţui dialogul şi informarea". Apoi, arăta că rezultatul acestor demersuri din ultima vreme este crearea de "mecanisme umane", de roboţi, de marionete uşor de manipulat, prin vot ori prin alte mijloace. "Există elite malefice în lume, care îi pot conduce pe tinerii needucaţi pe căi greşite, de exemplu, cei ce se detonează singuri şi omoară zeci şi sute de oameni sunt oameni fără educaţie, fără cultură generală, fără discernământul de a aprecia valorile, dar oameni care ştiu să lucreze pe net şi pot să fie influenţaţi de mesajele de acolo. Nu avem nevoie de oameni roboţi, ci de oameni cu personalitate", a explicat profesorul clujean.
"Să nu se simtă jigniţi tinerii care sunt pe Facebook, cei care ştiu să caute inteligent datele importante de care au nevoie, şi eu fac la fel ca şi ei. Dar e important să nu ne lăsăm înrobiţi şi amăgiţi de anumite mesaje ce pot veni pe aceste căi, trebuie să fim cu picioarele pe pământ, să avem educaţie, cultură, şi aceste lucruri se pot învăţa de la un istoric bun, dacă el este lăsat să predea istoria elevilor". Mulţi au citit pe Facebook mesajul rectorului clujean. Întrebarea pe care şi-o punea el însuşi, în discurs, ne-o punem şi noi: câţi dintre ei au înţeles, cu adevărat, mesajul? Culmea, tocmai reacţiile adverse pe care le-a stârnit sunt cel mai bun argument despre superficialitatea pe care academicianul o ataca în discursul său...