După ce discipline întregi, precum Istoria sau Literatura, au fost date peste cap de variante alternative, care mai de care mai exotice și mai îndepărtate de esență, acum a venit rândul materiilor în sine să fie date deoparte, pentru a face loc unor cursuri pragmatice, utile, desigur, dar care nu se pot substitui materiilor clasice, care se studiază de sute de ani în școală.
Într-un discurs fulminant, ținut la sfârșitul săptămânii trecute, cu ocazia Congresului Național al Istoricilor Români, rectorul Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca, academicianul Ioan Aurel Pop, a atras atenția, la modul cel mai tranșant, asupra riscurilor pe care le comportă acest nou model, asociat cu superficialitatea cu care se predau unele materii în România. Rezultatul? "Oameni lipsiți de cultură generală și de orizont artistic, oameni capabili să rezolve doar probleme limitate, oameni care nu mai au capacitatea să compare și să ia decizii în cunoștință de cauză, alcătuiesc generația «Google», generația »Facebook», generația «SMS» sau toate la un loc! Sunt oameni, în general, inteligenți, dar cu inteligența canalizată spre scopuri controlate de o elită malefică", a punctat rectorul.
Cum era de așteptat, vorbele lui Ioan Aurel Pop au fost interpretate de mulți "tălmaci", drept un atac la adresa tinerilor și ca mostră a incapacității sale de a înțelege lumea în care trăim. S-au declanșat, imediat, ample dezbateri în presă și pe rețelele sociale. În buna tradiție a celor pe care îi viza, de fapt și de drept, discursul rectorului UBB, afirmația a fost scoasă din context, ca să dea mai bine la interpretări inflamate, degrabă aducătoare de "like"-uri și "share"-uri pe Facebook. În chiar paragraful anterior celui care a provocat scandalul, rectorul clujean critica tocmai înlocuirea disciplinelor precum Istoria, cu materii ca "educație pentru drepturile copilului" sau "educație sexuală". "Învățând istorie, elevul află despre lumi și compară, face cunoștință cu primele legi, constituții, culte religioase, distinge valorile antice, medievale, moderne, poate prețui dialogul și informarea". Apoi, arăta că rezultatul acestor demersuri din ultima vreme este crearea de "mecanisme umane", de roboți, de marionete ușor de manipulat, prin vot ori prin alte mijloace. "Există elite malefice în lume, care îi pot conduce pe tinerii needucați pe căi greșite, de exemplu, cei ce se detonează singuri și omoară zeci și sute de oameni sunt oameni fără educație, fără cultură generală, fără discernământul de a aprecia valorile, dar oameni care știu să lucreze pe net și pot să fie influențați de mesajele de acolo. Nu avem nevoie de oameni roboți, ci de oameni cu personalitate", a explicat profesorul clujean.
"Să nu se simtă jigniți tinerii care sunt pe Facebook, cei care știu să caute inteligent datele importante de care au nevoie, și eu fac la fel ca și ei. Dar e important să nu ne lăsăm înrobiți și amăgiți de anumite mesaje ce pot veni pe aceste căi, trebuie să fim cu picioarele pe pământ, să avem educație, cultură, și aceste lucruri se pot învăța de la un istoric bun, dacă el este lăsat să predea istoria elevilor". Mulți au citit pe Facebook mesajul rectorului clujean. Întrebarea pe care și-o punea el însuși, în discurs, ne-o punem și noi: câți dintre ei au înțeles, cu adevărat, mesajul? Culmea, tocmai reacțiile adverse pe care le-a stârnit sunt cel mai bun argument despre superficialitatea pe care academicianul o ataca în discursul său...