În pustietatea capelei de la Sansevero, situată chiar în inima oraşului Napoli, două umbre se deplasează discret printre statuile prăfuite. Cea care merge în faţă este a unuia dintre gardienii pe care puternica familie di Sangro i-a angajat pentru a supraveghea capela şi operele de artă care se află înăuntru. În spatele lui păşeşte Fabio di Stigliano, un jurnalist local, hotărât să verifice dacă zvonurile macabre care circulă despre torturile care s-au practicat în pivniţele templului sunt adevărate. După ce a coborât scările de piatră veche, care duc direct la subsol, di Stigliano a descoperit un lucru cutremurător: închise în două dulapuri de lemn, ca şi cum ar fi fost vorba de nişte trofee de vânătoare, două cadavre omeneşti te făceau să încremeneşti. Unul dintre ele, mai mic, stă în picioare, cu braţele de-a lungul corpului. Celălalt are o mână ridicată deasupra capului şi este înclinat pe spate, ca şi cum ar suporta o foarte mare durere. Dar nu atitudinea corpurilor te şochează cel mai tare, ci faptul că fiecare dintre vene, artere şi viscere s-a păstrat perfect. Ele au fost pur şi simplu pietrificate.
Experienţă macabră
Toată povestea a început în 1994. De când di Stigliano a confirmat existenţa celor două "maşinării anatomice" (nume dat cadavrelor de însuşi creatorul lor, prin 1763), acestea nu şi-au mai schimbat nimic din aspect. Sunt păstrate în două vitrine ovale, în subsolul capelei, la dispoziţia curioşilor care doresc să contemple acest spectacol dezgustător. Despre felul în care prinţul Raimondo di Sangro a pietrificat venele celor două corpuri s-au lansat foarte multe ipoteze. La vremea aceea, se afirma că victimele erau doi dintre servitorii prinţului, pe care acesta îi sacrificase, pentru a face experienţe pe ei. Au existat însă şi sceptici, care s-au îndoit că un asemenea gânditor şi nobil ilustru ar fi putut să comită asemenea atrocităţi.
Prinţul Raimondo provenea dintr-o familie foarte aplecată asupra ezoterismului şi a practicilor oculte hinduse. Cunoscând foarte bine lumea complexă a alchimiei, el a început să facă experienţe de palingenezie. La fel ca şi obţinerea pietrei filozofale, palingenezia este unul dintre marile vise dintotdeauna ale alchimiştilor: să facă să renască din cenuşă fiinţe omeneşti, animale sau plante. Pentru a nu fi acuzat de necromanţie, di Sangro păstrează secretul asupra incursiunilor sale în cimitire sau în cripta familială, care au drept scop obţinerea materiei prime necesare obscurelor sale cercetări, întreprinse în laboratorul palatului Sangro. Dacă ar fi să ne ghidăm după o legendă locală, primele rezultate palingenezice satisfăcătoare le-a obţinut prin 1754, când, încercând să calcineze nişte oase omeneşti, a spart din greşeală un flacon cu cenuşă în apropierea cuptorului. La câteva secunde după ce conţinutul flaconului s-a răspândit, di Sangro şi ajutorul său, pe nume Origlia, au văzut, uluiţi, un bărbat de vârstă mijlocie, complet dezbrăcat, care a apărut din cenuşă. Imaginea s-a volatilizat însă în câteva clipe. Acest succes efemer nu i-a mai reuşit niciodată nobilului alchimist, dar l-a mobilizat în cercetările sale. Din 1760, el s-a consacrat definitiv studiului palingeneziei, beneficiind şi de ajutorul inestimabil al unuia dintre cei mai cunoscuţi medici anatomişti ai epocii, Giuseppe Salerno. Împreună, au reuşit să construiască cele două "maşinării anatomice" care au rămas până în zilele noastre.
Observate mai de aproape, cele două trupuri pietrificate se remarcă prin faptul că sunt două corpuri de sex opus. Cel mai mic dintre ele, care stă în poziţie normală, şi-a conservat testiculele, pe când celălalt, care este fără îndoială cel al unei femei, are inima foarte dilatată şi ochii perfect intacţi. Dilatarea inimii şi poziţia braţelor arată că femeia a murit în timpul unui efort fizic foarte mare. Poate în timpul unei naşteri. Câţiva medici care au studiat cu atenţie corpul cred că această femeie, pentru a-şi uşura durerile naşterii, s-a agăţat de marginea patului cu una dintre mâini, murind în timp ce încerca să nască. Această explicaţie comportă o mare lacună: dacă di Sangro a realizat experienţa pe un cadavru, cum a procedat? Cum a putut pietrifica mii de vene şi vinişoare, adesea de subţirimi milimetrice? Răspunsul este terifiant: procesul de pietrificare nu s-a putut realiza decât în urma injectării unui produs necunoscut, răspândit în tot organismul. Cu alte cuvinte: victimele au fost vii, inima lor a răspândit în întreg corpul soluţia pietrificatoare. Pentru a evita orice acuzare de asasinat, prinţul Raimondo a extirpat stomacurile celor două corpuri, împiedicând identificarea metodelor sale foarte puţin ortodoxe, dar un text bizar, publicat în timpul vieţii prinţului, prin 1766, intitulat "Notă scurtă asupra a ceea ce se vede în casa principelui de Sansevero, D. Raimondo di Sangro, în oraşul Napoli", afirmă că în esofagul şi în inima femeii se puteau observa semne evidente de otrăvire prin înghiţirea de substanţe toxice. Dar cele două corpuri pietrificate n-au fost singurele experienţe alchimice ale prinţului Raimondo di Sangro.
În căutarea luminii eterne
În afara rangului său nobiliar, prinţul di Sangro a reuşit să atingă o poziţie politică extraordinară pentru timpul său. În 1750, făcea parte din francmasonerie şi accepta statutul Lojei Aleşilor sau a Răzbunătorilor lui Hiram. Această lojă-cheie în istoria masoneriei din Italia s-a inspirat din numele arhitectului fenician Hiram, care, conform legendei, a fost cel care a construit templul lui Solomon, punând şi bazele francmasoneriei moderne. Sigur este că di Sangro a jucat în cadrul ei un rol foarte activ. A scris "Constituţia Lojei din Anglia" în 1751, a participat la elaborarea statutului unui Tribunal de Justiţie masonic cu caracter secret, a tradus şi publicat (fără autorizarea instanţelor ecleziastice) numeroase texte oculte de origine clar masonică. A creat prima presă multicoloră, capabilă să imprime dintr-o singură apăsare toate culorile pe o pagină. A realizat un car capabil să se deplaseze pe uscat şi pe apă, o puşcă ce se încărca mult mai rapid decât celelalte din vremea sa. Dar mai ales, şi asta graţie cunoştinţelor sale foarte largi în domeniul alchimiei, a izbutit să modeleze materiale de o duritate mare, cum ar fi marmura, căreia i-a modificat tăria, plastifiind-o. Dovada: magnificele statui care ocupă etajul superior al capelei din Sansevero. A construit şi o pardoseală labirintică, trasată minuţios cu ajutorul unor fragmente subtile de marmură în culori de o tonalitate foarte precisă. Tot în laboratorul său a realizat culorile care au fost folosite în decorarea tavanului. Dar, cea mai enigmatică dintre experienţele sale a fost crearea unui combustibil care să ardă, pus într-o lampă, vreme de secole.
În 1756, Raimondo di Sangro publică în Franţa unul dintre ultimele sale texte cunoscute: o dizertaţie despre o lampă antică. Aici, explică cum în cercetările sale de palingenezie, a descoperit din întâmplare un combustibil (obţinut din oase omeneşti) care nu se consuma niciodată, deşi ardea. A tras concluzia că această substanţă era folosită în Antichitate şi stătea la baza lămpilor cunoscute sub numele de "lumini eterne", descoperite ocazional în nişte morminte vechi. Cei care au deschis enclavele funerare au găsit în interiorul lor o lumină ciudată, răspândită de nişte lămpi care păreau să ardă de secole întregi.
Câţiva mari părinţi ai bisericii, cum ar fi, de exemplu, Sfântul Augustin, au făcut şi ei aluzie la existenţa acestor lămpi inextinctibile ce se aflau în interiorul templelor ţărăneşti dedicate zeiţei Venus. Ba se spunea chiar că o astfel de lampă fusese descoperită în mormântul papei Bonifaciu al VIII-lea.
Dar, fără îndoială, "lampa eternă" cea mai faimoasă pentru mediile magico-ezoterice frecventate de prinţul polivalent a fost aceea care s-a descoperit către anul 1604, în mormântul lui Christian Rosenkreuz, cel care avea să-şi dea câţiva ani mai târziu numele puternicei societăţi secrete a frăţiei rosicruciene. Conform textelor acestei organizaţii, s-au descoperit în mormântul lui Rosenkreuz, în afară de "lămpile eterne", şi nişte oglinzi cu virtuţi miraculoase, precum şi nişte ciudate "maşini vorbitoare", strămoaşe ale magnetofoanelor.
După cum trebuie să ne aşteptăm din partea oricărui ezoterist care se respectă, di Sangro şi-a realizat opera codificând componentele inepuizabilei sale surse de iluminat, ascunzând formula într-unul dintre pliurile statuilor sale de marmură. Şi nu degeaba prinţul se bucură şi de un mare renume de criptograf. El s-a specializat în lectura şi scrierea de tip "quipu", de sorginte peruviană, nişte corzi cu noduri multicolore pe care incaşii le utilizau pentru recensământul populaţiei, pentru a contabiliza recoltele şi chiar pentru a scrie poeme epice complete, matodă care care l-a ajutat pe bizarul prinţ să decodifice texte vechi, de origini foarte diverse.
Nu vom şti niciodată care a fost adevăratul nivel de cunoştinţe atins de către prinţ. Niciodată un alchimist nu lasă în urma sa dovezi despre lucrările pe care le-a întreprins, şi nici piste care ar putea fi urmate de nişte profani. Asta este tradiţia alchimiei. Din această cauză, cei care au căutat laboratorul prinţului Raimondo după moartea sa, nu l-au găsit niciodată. Nu s-a mai găsit nicio eprubetă, niciun cuptor, niciun carnet de notiţe, nici în interiorul palatului familiei di Sangro, şi nici în interiorul sau subsolurile capelei. Cu toate acestea, acum câţiva ani, în timpul lucrărilor de refacere a fundaţiei templului, au fost descoperite câteva recipiente de sticlă, tipice unui laborator de alchimie.
Acestea sunt poate singura legătură cu "maşinăriile anatomice" care ar putea să mărturisească existenţa reală a experienţelor atât de controversatului prinţ Raimondo. O cercetătoare napolitană afirmă că templul este un adevărat "Drum Iniţiatic", în stilul acelora care pot fi descoperite în multe dintre marile catedrale gotice din lume, cum ar fi de exemplu cele de la Chartres sau Amiens. Se pare că templul prinţului este construit pe ruinele unui foarte vechi templu egiptean de origine alexandrină, dedicat zeiţei Isis.
LIVIU ŞUTEU