Dan C. Mihăilescu
Mitologie personală
Până la primul infarct şi, deci, primele săptămâni de spitalizare din viaţă, nu mă gândisem niciodată la amintiri, ca la o enormă, vitalizantă avuţie sufletească. Tot ce însemnase până atunci vacanţă - adică libertate, plăceri, nepăsare, visătorie, haihuială pe dealuri şi prin păduri - consumasem cu inconştienţă, fie nonşalant, ca pe o sumă narcisiacă de capricii, fie la modul igienic: simplă petrecere a concediului între două paranteze de hărnicie "în câmpul muncii".
Abia odată ţintuit de perfuzor, cu ochii-n tavan şi mintea-n trecut, m-au năpădit vindecător imagini, sunete şi chiar miresme, din cele mai dragi locuri colindate cândva, pe care le crezusem demult uitate, digerate, evacuate din memoria afectivă. Fixam hipnotic o fisură sau o pată pe zid, plosca de sub patul vecinului, un fir de lumină într-un colţ de fereastră şi mă teleportam (cu voinţa şi exasperarea lui Cristopher Reeve din Undeva, cândva) în livada bunicilor, pe prici la Mălăieşti sau pe tăpşanul Dragomirnei, aţipind în claia de fân, ascultând şipotul ploii pe şiţa acoperişului, zbaterea lemnelor arzând în sobă, clinchetul diafan al frunzelor de mesteacăn, scârţâitul zăpezii sub talpa bocancilor, uguitul porumbeilor din pod. Auzeam, ca într-o visare lucid-înfricoşată, croncănitul corbului la Piatra Arsă, fâlfâitul pelicanilor în Deltă, zarva rândunelelor la cuib, clopotele Putnei, talăngile vacilor din Răşinari, scârţâit de căruţe şi fornăit de cai, iar închizând ochii, resimţeam aievea, în nări, aromele care m-au fermecat dintotdeauna: tămâia, busuiocul, levănţica, scorţişoara, iasomia, frunzişul ars, iarba proaspăt cosită, bujorii roz, menta, crinii, cerneala...
Nu ştiu cât e de semnificativ, dar niciodată nu evadam în cultură, ci invariabil către natură. Adică, nu-mi evocam niciodată pagini, tablouri, scene din filme, replici din piese, nici măcar o Fugă de Bach ori vreun Lennon-McCartney, ci exclusiv peisaje, în zori sau amurg, cu ploi, păduri, dealuri, podgorii, stupine, cascade, fâneţe, izvoare, miresme, ninsori.
Când le trăieşti, fie nepăsător, fie intens, zilele de vacanţă îţi par un drept natural, ceva pe deplin cuvenit şi care ar trebui să ţină veşnic. În schimb, când le rechemi melancolic, le aduni grijuliu şi le reguşti în amintire, atunci chimia devine alchimie. Când simt nevoia să deschid vreun album cu fotografii din vechile concedii, călătorii şi întâlniri cu prieteni, sau când mângâi cu privirile diversele "suveniruri" înşirate de-a lungul vremii pe rafturile bibliotecii, întotdeauna o fac cu un amestec diafan de tristeţe şi jubilaţie, de nădejde jucăuşă, nostalgie, nelinişte şi bună resemnare.
Precis că multora dintre cei care ne calcă pragul aglomeraţia de "mirimiţe" şi "bibiluri", adică de prostioare care ne străjuiesc zglobiu-cuminte volumele simandicoase, li se pare ceva kitschios, un semn de bătrâneţe şerbetizată, sentimentalism stupizel sau, în cel mai bun caz, înduioşător. N-are-a face! Pentru mine, micuţul turn Eiffel, banala statuetă de alamă, luată cu 5 franci în octombrie 1990 de lângă Notre Dame, odată cu pămătuful de ras cumpărat atunci, tot cu 5 franci, de la acelaşi marocan ("e din păr de bursuc", a subliniat el cu virilă mândrie) reprezintă un reper absolut: prima cumpărătură făcută în cea dintâi ieşire în Vest. Cu ele în buzunar am intrat la Gibért Joseph, să-mi iau cărţile lui Cioran. Şi de peste un sfert de veac, oaspeţii noştri fumători folosesc scrumiera luată atunci, cu numai doi franci, de la talciocul din Clignancourt. Cum oare să nu atingă astăzi intensităţi de fetişism?
Oricine poate râde oricât, dar astfel de fleacuri se încarcă legendar de-a lungul timpului. Devin mitologie personală, mult mai mult decât nişte steguleţe pe harta evocărilor nostalgice. Ceşcuţele de la Hurezi, Oxford şi Obidus, trolii din Bruges, bufniţuca din Atena, măgăruşul de bronz de la armeanul din Constanţa, farfurioara de la Ierusalim, vasul din Delft, scoicile de la Boulogne-sur-Mer, ca să nu mai vorbesc de energia iradiantă a unor felii de trecut cu valoare de cicatrici sufleteşti, precum icoana de la Vatoped, tămâia de la Prodromu, anafura de la Nicula (intactă de opt ani) - toate acestea fac parte, pur şi simplu, din panteonul familial.
Dar ca să fii arheofil aşa cum se cuvine, adică să-ţi aduci aminte cu fervoare, rafinament şi discernământ, de clipele fericite, e nevoie de o tenace educaţie senzorială. Selectarea, depozitarea şi resuscitarea clipelor de plenitudine, frumuseţe, taină şi har presupun o temeinică şcolire a simţurilor. Asta-i, însă, o poveste pentru altădată.
Tania Radu
Un fel de a mă simţi
Cum să prelungeşti vacanţa? Habar nu am. La mine, vacanţa e ceva consubstanţial, la care pot să revin în orice clipă. E o stare pe care n-am pierdut-o niciodată cu totul, pentru că nici nu am trăit-o vreodată ca interval etalat. E un anume fel de a simţi viaţa, de a mă simţi, fără legătură cu locul îmi care "îmi petrec" zilele cu pricina. Sigur, am tot făcut vacanţe (în sensul de azi al cuvântului), mai ales de vreo zece ani încoace, de când am început să umblăm şi prin străinătate. Dar asta e altă felie, sunt parcă simple experienţe.
În sensul asimilat de biologia mea, vacanţa se defineşte vegetal, între tei şi castani, şi se leagă de şcoală. Aşa a rămas şi când n-am mai avut legătură cu şcoala, nici măcar prin fiica mea. Seismograful interior continuă să marcheze automat două date fixe: 15 iunie şi 15 septembrie. O să spuneţi că teii înfloresc în mai, iar castanele cad în august. Aşa e acum. Pentru mine, sunt doar abateri, pe care am învăţat să nu le mai dramatizez. De la 12 la 18 ani, am îndeplinit în fiecare iunie un mic ritual: după serbare, şi musai înainte de 20 ale lunii, petreceam o zi la prietena mea, care locuia într-un mic bloc din Floreasca, pe Garibaldi. Alegeam în aşa fel încât să fie zi de lucru şi să fim singure. Îmi plăcea răcoarea constrângătoare din micul lor apartament cam întunecos, de o cuminţenie austeră. Amândurora ni se părea că spargem cumva cuminţenia asta. Chipurile, învăţam împreună pentru examenul anual de teorie şi solfegii (eram eleve la un liceu de muzică). În realitate, era doar prilej să fim împreună, să turuim, să ne "costumăm" (asta când eram mai mici), să ne dăm la citit cu zgârcenie pagini din jurnal, să dezbatem diverse chestii anume păstrate, să ne ciondănim. Mâncam în bucătăria cam neprimitoare, igienică, mai mereu ceva la fel de igienic. Prânzul dura, oricum, prea mult: prietena asta a mea a fost dintotdeauna pe cât de zăpăcită, pe atât de tipicară. Eu stăteam cu ochii pe ceas, să ne mai rămână ceva şi după, iar acel ceva cam era plimbarea pe străzile cu ambasade din Dorobanţi.
Plin, plin de tei! Aerul se prelingea de mireasmă. Intensitatea aproape vizuală cu care percepeam fiecare minut, densitatea enormă a timpului trăit deja conştient, dar încă în mod fericit, nu s-au mai stins. Într-un fel sau altul, le retrăiesc în fiecare an, la dată fixă.
Cu septembrie e altceva. În prima zi de şcoală, venind spre liceu pe străduţele dinspre Calea Griviţei, eram mereu singură. Făceam ca drumul să fie cât mai lung, inspectam cu sete aproape erotică fiecare curte, arbuştii păliţi, verificam cât a mai avansat coşcoveala pe cutare faţadă, dacă băiatul care se legăna la gard e tot acolo. În gând, îmi controlam înfăţişarea. Doar mai trecuse "un an"! Uniformă nouă, breton tuns mai altfel, pantofi noi.
De fapt, până la 17 ani, cred că nici nu prea m-am gândit la vacanţă. Venea, trecea, era bine. Nu făceam planuri, fiindcă nu prea ţineau de mine, doar atunci a fost diferit. Cele trei săptămâni de la Horezu au fost trăite zi cu zi. Făceam ce făceam şi îndată mă gândeam că uite, am trăit asta şi asta şi asta. Ce mai, mi se copsese timpul!
M-am întors la Bucureşti şi mă cam plictiseam. Într-o după amiază, am schimbat o vorbă cu un fost coleg de primară, de pe scara noastră: deştept, precaut, un pic ironic pe post de camuflaj, niţel rocker. În scurt timp, s-a adunat şi mica lui gaşcă, vreo şase-şapte băieţi şi fete, toţi mai mici cu vreo doi-trei ani ca noi. Am stat cu ei, am râs exagerat de mult şi de tare, am vorbit noi ce-om fi vorbit, tot mai stârniţi de ecoul vocilor în careul de beton dintre blocuri.
Ne-am văzut şi în după amiezele următoare. Mai făceam câte un ocol pe dealul Mitropoliei, sau pe străzile întortocheate în pantă dinspre Uranus. Mă întorceam acasă târziu, cu un amestec de vitejie şi vinovăţie. În ciuda vârstei, nu prea "ieşeam", cum se spune.
Aş putea coase din nou rochia scurtă, alb-verzuie, cu decolteu pătrat şi volan la poale, pe care mi-am făcut-o singură atunci. Dintr-o dată mă puteam vedea. Intrasem în propria-mi piele şi cred că asta-mi dădea un mic aer de superioritate: eu aveam 17 ani, cântam la pian, ce ştiau ei? Copii... Cu siguranţă, totul era numai în capul meu, năucit de asaltul întârziat al adolescenţei.
Şi am ţinut-o aşa până pe 14 septembrie. A doua zi începea şcoala. Am rămas cu toţii până târziu, şi ţin minte soarele coborând roşu şi mov, fastuos, sub Mitropolie.
A fost prima vacanţă care am ştiut că se termină.
Adina Rosetti
Toate dimineţile de luni
Te trezeşti. Vacanţa e undeva în urmă, rămasă în firele de nisip care se scutură din costumul de baie aruncat într-un colţ, în florile de câmp culese de pe dealuri, care s-au uscat deja în vază, sau în folderul cu fotografii din computer. Vara 2016, care se adaugă celorlalte foldere: Vara 2015, Vara 2014 şi tot aşa. Câţiva giga de vară, puşi bine la păstrare. Ştii că o să vină o vreme când o să fie frig, ploaie, zloată sau zăpadă, şi-o să deschizi folderele astea şi-o să priveşti fotografiile cu o nostalgie caldă, atât de caldă, că zăpada din jur se va topi, iar oraşul cu străzile lui gri şi murdare şi clădirea de birouri în care iarăşi te-a prins seara vor dispărea ca prin farmec. Şi va fi vară din nou. Pentru câteva clipe, starea de vacanţă te va învălui iarăşi, ca o apă călduţă şi parfumată, oraşul gri se va transforma într-o plajă însorită sau într-o pajişte plină cu flori, nu vei coborî în metroul aglomerat de la ora 6, ci vei păşi într-o barcă ce te va legăna uşor pe valurile marii, până când te vei dizolva în asfinţit.
Dar, chiar dacă ai făcut mii de fotografii, ele tot se vor termina, în cele din urmă, şi vei fi nevoit să închizi folderul "Vara 2016", în timp ce în jurul tău lucrurile îşi vor recăpăta contururile lor obişnuite. Va fi frig, va ploua, vor fi griji şi deadline-uri şi dimineţi grăbite, haotice, în care vei striga la copii să fie gata mai repede pentru şcoală şi te vei împiedica prin casă de jucării azvârlite, în timp ce încerci să te îmbraci şi să pregăteşti, în acelaşi timp, gustările tuturor. Vacanţa se va îndepărta. Cu fiecare zi de non-vacanţă care se scurge va deveni un tărâm şi mai îndepărtat, în care te îndoieşti că ai fost vreodată. O insulă pierdută definitiv, un paradis care nu se mai regăseşte pe nicio hartă.
Ce-ar fi, aşadar, să te trezeşti într-o bună zi - neapărat să fie una de luni - şi să decizi că e o zi de vacanţă? Una mică şi neînsemnată, în marele mers al lucrurilor, dar care, în micul tău univers interior, ar face minuni. O zi de luni în care să nu faci decât ce vrei tu, chiar dacă asta ar însemna să nu faci... nimic. Aşa cum Pălărierul Nebun şi Iepurele de Martie sărbătoreau, de 364 de ori pe an, ne-ziua de naştere a fiecăruia ("un-birthday", o numeau ei). De ce nu? Mai adaugi câte o fotografie într-un folder special, "Vacanţele Secrete de Luni", pentru fiecare astfel de zi furată. Pentru început, te trezeşti cât de târziu vrei şi huzureşti cât poţi de mult în pat. Prezenţa iubitului sau iubitei este de dorit, nu este obligatorie, însă poate fi, uneori, suficientă. Mai ales dacă afară plouă, patul poate fi o mare prin care să navighezi în voie şi să pluteşti ziua-ntreagă. O somnolenţă plăcută, aproape de vis sau, mai degrabă, de reverie, cu ceai aromat, cărţi, "pain au chocolat" şi ceva dragoste. Fotografiile unor astfel de dimineţi de luni trebuie să rămână un secret bine păzit, orice împărtăşire pe reţele sociale va rupe vraja vacanţei şi va arunca bucuriile secrete în narcisisme derizorii.
Alt scenariu: te trezeşti într-o zi de luni şi decizi să pleci. Nu foarte departe, nu trebuie să urci creste înzăpezite sau să înfrunţi jungla amazoniană, nici nu ai avea cum, căci ziua de luni are, totuşi, doar 24 de ore, aşa că e suficient să evadezi în parcul de lângă casă sau în pădurea de lângă oraş. În librăria de lângă cafeneaua preferată sau invers. Sau toate la un loc, şi atunci se cheamă că ai puterea magică de a trage de timp cât vrei şi de-a face o vacanţă întreagă dintr-o banală zi (putere rezervată numai celor iniţiaţi, care şi-au exersat-o îndelung, furând nenumărate zile de luni din săptămânile gri de non-vacanţă). Şi, atunci când dobândeşti asemenea puteri magice, poţi să chemi vacanţa oricând, doar închizi ochii şi laşi lucrurile să curgă încetişor, până când zgomotele lumii exterioare dispar de la sine şi rămâi doar tu cu tine. E şi asta o formă de a călători printre lumile bine puse la păstrare înăuntru, în folderele tale interioare cu fotografii, muzici şi întâmplări. Iar pentru asta nu trebuie să aştepţi ziua de luni sau vreo zi anume, e o mică joacă pe care poţi să o faci oricând. Cum spuneam, trebuie doar să închizi ochii şi să aluneci.
Dan Coman
"Dascăl să te faci, dragul bunicului"
Pentru mine, dintotdeauna, vara începe la sfârşitul anului şcolar. Şi dintotdeauna, sfârşitul verii vine odată cu păstrăvii şi mă nedumereşte. Mama mea e învăţătoare. Mătuşile şi unchii mei sunt profesori, învăţători, educatori. La fel verişorii primari, fratele meu, cei mai buni prieteni, soţia. În adolescenţă, eram convins că n-o să ajung să predau - ceea ce, normal, nu s-a întâmplat. Ba chiar meseria asta, pe care-o detestam pe atunci, a ajuns să îmi placă. "Dascăl să te faci, dragul bunicului - ăştia au cea mai multă vacanţă. Toată vara la dispoziţie". Ştia bunicul ce ştia. Ceea ce însă nu ştia el era lentoarea întoarcerii. Revenirea după aceste trei luni. Dificultatea de a găsi strategiile optime pentru a prelungi bucuria.
La început e cerul. Nu trece bine jumătatea lui august, că începe să coboare. Prima schimbare vine dinspre margini: o anumită răceală în mişcări, o subţirime ca de lamă, care aproape că taie privirea. Culoarea se schimbă. O limpezime bruscă, un albastru de sticlă şi diamant, care aspreşte lumina, învelind-o în răcoare. Dacă priveşti de la fereastra bucătăriei poţi vedea umbrele. La început doar umbrele, mişcând în spatele soarelui. Când cerul coboară suficient de mult, poţi vedea şi păstrăvii. Doi păstrăvi enormi, negri, ieşind brusc din lumină, plutind lent şi scurt prin sticla aseptică a cerului, lăsând o linişte grea în urma lor, strălucind câteva clipe, în mişcarea de întoarcere, dispărând la fel de brusc, fără urmă. Doar câteva clipe, atât. Nimeni nu i-a văzut mai mult, nimeni nu i-a văzut două zile la rând. Dar apariţia asta scurtă a lor e suficientă ca să schimbe stările. Se termină vara. Sunt primele semne care amintesc de schimbare. Ritualurile trebuie regândite, ritmul zilelor - radical transformat. O tristeţe aproape invizibilă - ca o peliculă de praf - s-a aşternut peste toate.
Întoarcerea din vacanţă trebuie făcută cu grijă. După trei luni, apariţia blocurilor de 4 şi de 7 etaje e ca descoperirea unor semne pe piele: nu trebuie nici să te panichezi, nici să te comporţi cu indiferenţă. Cerul a coborât destul, multă vreme va rămâne acolo, ascunzând privirii lucruri cu care aceasta s-a deprins. Simţurile trebuie domolite... Lumina care urcă şi coboară e încă suficient de stăpână pe mişcările ei ca lucrurile să se aşeze în ordine.
Mai întâi, cafeaua. Cea pregătită la ibric e ideală pentru vară, trebuie să continui cu ea. O vreme, cel puţin, măcar până la începutul iernii... Dacă peste vară ai fost nelipsit de la apariţia zorilor, trezeşte-te şi acum înainte de cinci. Pune apa la fiert, aşteaptă să clocotească, caută să nu te grăbeşti. Roteşte linguriţa în ambele părţi, pune farfurioară deasupra. Uită-te pe fereastră până se lasă zaţul. Bucuria te va însoţi şi acum. O plăcere enormă de început de zi. N-o refuza. Dacă fumezi, fumează. Dacă nu, admiră caimacul. Nu te grăbi: în curând se va lumina.
Mai apoi, dragostea. La început, lumina de toamnă pune o foarte mică distanţă între trupuri. Ritmurile sunt altele decât cele din vacanţa care tocmai s-a încheiat, dar e cum nu se poate mai firesc. Corpurile sunt mai iuţi, apropierea se va face mai rar. Totul se reglează din lumină. Când nu e destulă lumină în jur, e mai bine să ieşi din ea şi s-o laşi celuilalt. În jurul unui singur om, lumina devine mai flexibilă şi poate creşte din nou, îşi va modifica treptat textura, se va rearanja. La început vor fi weekend-uri întregi în care casa se va lărgi într-atât, încât va deveni aproape imposibil să mai ieşi. Nu ieşi. Stai singur şi aşteaptă. Celălalt te va aduce cu siguranţă lângă el.
Apoi, plimbarea de seară. Cafeneaua unde te întâlneşti cu prietenii. Magazinul de unde cumperi ţigări, vânzătoarea care îţi zâmbeşte şi te serveşte fără să mai întrebe ce vrei. Lumina de toamnă care s-a prins ca o cămaşă între uşi şi flutură fără zgomot înăuntru şi afară. Câţiva elevi trecând în fugă strada, râzând. Şi, dintr-odată, vacanţa rămâne în urmă. Noile ritmuri s-au instalat. Nu trebuie decât să exersezi bucuria. Să n-o laşi să-ţi scape din mâini. Te întorci spre casă şi-ţi spui: la capătul zilei e lumina. O s-o las să strălucească până la sfârşit.
Foto: AGERPRES (2)