"Cred că Cioloş încearcă să lase ceva în urma sa"
- După luni de cuminţenie exemplară, în care s-a temut să nu stârnească împotrivă-i partidele parlamentare, guvernul Dacian Cioloş a trecut la măsuri îndrăzneţe, de la remanierea unor miniştri şi până la proiecte pe termen lung. Este această schimbare semnul că vrea să renunţe la statutul de guvern provizoriu, că intenţionează să rămână în funcţie şi după alegerile generale din toamnă?
- Într-adevăr, guvernul Cioloş tinde să-şi depăşească statutul de guvern tehnocrat cu contract pe perioadă determinată, asumându-şi proiecte pe teren lung, ca şi cum ar fi câştigat alegerile cu 70% pentru cel puţin o legislatură. Nu putem ignora nici discuţiile tot mai insistente despre posibilitatea ca, după alegeri, să avem un guvern de uniune naţională, care să cuprindă practic PSD şi PNL, condus tot de Dacian Cioloş. La toate aceste semne se adaugă schimbarea de comportament a premierului Cioloş, care, deşi respinge statutul de politician, a trecut la gesturi populiste, specifice politicienilor, de genul participării la strângerea gunoaielor din "Delta" Văcăreşti. Nu e însă de mirare, pentru că, la noi, fiecare politician, fie el şi tehnocrat angajat pe termen scurt, are tendinţa să se eternizeze în funcţie.
- Care pot fi cauzele mai profunde ale acestei răzgândiri a premierului Cioloş, care a dat asigurări repetate că nu devine politician şi că nu rămâne la guvernare mai mult de un an? Are domnia sa garanţii, de pe plan intern sau extern, că va fi susţinut în fruntea guvernului şi după alegeri?
- Se speculează, încă de când a fost numit, că acest guvern are susţinere externă şi că face nu ştiu ce jocuri. Unii miniştri au fost acuzaţi că sunt agenţi străini... Teoria conspiraţiei, menită să complice lucrurile şi să le dea o explicaţie mai interesantă decât realitatea. Mai degrabă cred că d-l Cioloş încearcă să lase ceva în urma sa, că n-a prea apucat să facă multe până acum. Evident că acest Cabinet este mult mai bine văzut în străinătate decât cel condus de Victor Ponta, ceea ce e şi normal. Dar de aici şi până la a susţine că guvernul e comandat de la Bruxelles sau de la Washington e cale lungă. Desigur că sunt şi grupări, mai mult sau mai puţin vizibile, care trag sfori în politica internaţională, acum ca şi în alte perioade din istorie, dar nu ar trebui să le absolutizăm. Cert este că nu străinii au făcut posibil accidentul de la Clubul "Colectiv", nu ei au ieşit în stradă pentru demiterea guvernului Ponta şi nu ei l-au numit premier pe d-l Cioloş.
"Băsescu, Ponta şi Tăriceanu spun lucruri care te îngrozesc"
- Să nu trecem prea repede peste un eveniment important: remanierea guvernului. A fost justificată ea de performanţele slabe ale miniştrilor respectivi, sau e doar un exerciţiu de imagine provocat de declaraţiile neinspirate ale acestora?
- Acum au fost schimbaţi patru miniştri, dar mai înainte au mai fost înlocuiţi patru. Avem, aşadar, opt miniştri remaniaţi în opt luni. S-a spus că e vorba de un nou "suflu" în activitatea guvernamentală. Poate că, pe undeva, acesta ar fi termenul potrivit pentru schimbarea miniştrilor în general, fie ei tehnocraţi sau politicieni, căci şi aceştia din urmă îşi termină rapid resursele, câte au, dacă au. Gestul d-lui Cioloş pare totuşi mai degrabă unul de imagine. Au fost critici la adresa acelor miniştri - şi nici nu e de mirare, căci nimic nu e mai uşor de criticat decât un guvern care nu e al nimănui, care nu are propriu-zis o susţinere politică. Însă, li s-au imputat doar gafe de imagine, nu fapte dăunătoare. Pozitiv este faptul că au fost puse în loc persoane care nu stârnesc nici o suspiciune, ci mai degrabă îndreptăţesc unele speranţe, precum noul ministru al Educaţiei, Mircea Dumitru, rectorul Universităţii Bucureşti, care a şi început să ia măsuri pentru retragerea titlurilor de doctor în cazurile de plagiat. Victor Ponta şi-a pierdut, în sfârşit, titlul de doctor. De asemenea, Gabriel Oprea. Deci, câţiva tehnocraţi au fost demişi pentru declaraţii aiuristice sau spuse în momente nepotrivite. Grav este însă că oameni care au condus această ţară din poziţii mai înalte şi mai mult timp, ca fostul preşedinte Traian Băsescu, fostul premier Victor Ponta şi fostul prim-ministru, actual şef al Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, spun lucruri care, de-a dreptul, te îngrozesc. Te întrebi cum de au putut să fie cât de cât în rol, la vremea lor. Acum nu mai au nici un fel de control. Debitează zilnic acuzaţii fără nici o limită şi injurii groase. Probabil că o fac din disperarea că nu vor mai fi ce-au fost, combinată cu nepăsarea pentru cum mai sunt percepuţi. Dar este foarte grav că acum contrazic tot ce au susţinut cât au fost la putere. Ceea ce înseamnă că, de fapt, ei nu cred în nimic, nu respectă nimic şi se manifestă după cum le dictează interesul de moment. Mă rog, măcar Victor Ponta era fan Erdogan şi înainte, dar acum îi face galerie la modul grotesc. Lasă că faţă de derapajele antidemocratice ale preşedintelui turc, de după eşuarea loviturii de stat contra lui, nici unul dintre marii noştri lideri politici, de la preşedintele Iohannis la şefii partidelor parlamentare, nu s-a exprimat categoric critic şi imediat. Reacţiile lor au fost întârziate, edulcorate sau chiar confuze. Faptul că drepturile omului sunt suspendate în Turcia, că mii de oameni au fost arestaţi şi torturaţi, că alte mii au fost date afară din învăţământ, din poliţie, din justiţie, din armată şi că se conturează tot mai mult un regim dictatorial nu pare să-i îngrijoreze pe politicienii noştri. Ba, unul ca Ponta chiar aplaudă astfel de măsuri, probabil pentru că el însuşi a visat să instaureze un asemenea regim în România.
- Totuşi, cei despre care vorbiţi se ambiţionează să conducă ţara pe mai departe. De pildă, Traian Băsescu este departe de a se fi retras pe postul de mentor al unei şcoli politice, aşa cum promitea la sfârşitul ultimului mandat la Cotroceni. Acum vrea să fie prim-ministru şi speră că visul i se va îndeplini mai uşor odată ce partidul său, PMP, a înghiţit partidul generalului Gabriel Oprea, UNPR.
- Da, am asistat şi la fuziunea celor două mici formaţiuni politice. Un eveniment deloc surprinzător. În fond, UNPR a fost creat la sugestia lui Băsescu, rupând din PSD, i-a şi fost loial, cam tot timpul, fostului preşedinte, mai întâi, susţinând guvernele Boc şi Ungureanu, ca într-un final să pună umărul la revenirea lui Mihai Răzvan Ungureanu la şefia SIE... Deci, era normal ca UNPR să se dizolve în PMP, după principiul "eu, Băsescu, te-am făcut, eu te înghit". UNPR oricum a început să se destrame după ce generalul Oprea a încăput pe mâna Justiţiei. Dacă mai întârzia niţel, PMP nu mai avea cu cine se uni, pentru că multe grupuri din UNPR, aleşi locali şi parlamentari, au plecat la PSD, de unde şi proveneau masiv, sau la PNL. Dar în ciuda acestei fuziuni, PMP nu e sigur că va depăşi pragul electoral. PMP a luat la locale 4%, iar UNPR 2,5%. Or, în politică, aceste cifre adunate nu dau 6,5, ci tot sub nota de trecere, căci procentajele de la locale nu se reflectă direct la generale, electoratele nu sunt neapărat mulţumite de alianţă şi mai apare o necunoscută: nu ştim ce potenţial real avea UNPR, care nu a candidat niciodată singur. În acest context, declaraţiile lui Traian Băsescu cum că PMP a devenit a treia forţă politică a ţării, că va lua la parlamentare 15-20% şi că el, personal, va fi prim-ministru, sunt cel puţin hazardate. Ca să nu spun că te fac să te întrebi dacă nu i-a luat Dumnezeu minţile. Bine, ştim că ăsta e stilul politicianului român: cine îşi strigă mai tare şi mai gogonat marfa are şanse mai mari de câştig. Dovadă că restul politicienilor au şi început să dezbată posibilitatea ca Băsescu să devină prim-ministru, exprimând frica de rigoare. Nu se întreabă cum ar fi posibilă o astfel de minune, ceea ce e dezolant. Că PMP poate să creadă aşa ceva, nu-i de mirare, dar să o creadă şi adversarii? Şi mai dezolant este faptul că, după 26 de ani de libertate şi democraţie, fie ea şi originală, atâta poate produce România: un fost preşedinte care a fost şi primar şi acum ne ameninţă că va fi şi premier. Ce să mai ofere d-l Băsescu acum, după ce a fost şeful statului zece ani?
"Noua strategie anticorupţie ar putea încuraja corupţia"
- În plin avânt al Justiţiei contra sistemului corupt, Guvernul a propus o nouă strategie naţională anticorupţie. Ce aduce ea cu adevărat nou?
- Aici este de remarcat şi comentat o prevedere, asupra căreia ne-a informat d-na ministru Raluca Prună, referitoare la infracţiunile economico-financiare, în cazul cărora statul ar trebui să urmărească exclusiv recuperarea prejudiciilor, nu şi pedepsirea vinovaţilor. Dânsa a dat şi un exemplu: dacă face unul o evaziune fiscală de zece milioane de euro şi statul poate recupera cele zece milioane de la el, nu-l va mai băga la închisoare. Multă lume a fost de acord cu aşa ceva, în ideea că banii ne interesează, nu să stea ăla la puşcărie. Dar asta este numai o parte a problemei. Asta înseamnă să se excludă dimensiunea punitivă. Păi, fără această ameninţare cu privarea de libertate, nu-l încurajezi pe hoţ? Dacă un om obişnuit fură un sac cu cartofi sau o sacoşă de salam din magazin şi e prins, dă înapoi ce-a furat, spune bună ziua şi e liber? Nu. Una e recuperarea prejudiciului şi alta e pedeapsa. Dacă hoţul nu ar risca nimic, ar fura cât ar putea... Dar argumentul d-nei ministru Prună că închisorile sunt supra-aglomerate este adevărat...
- Zilele acestea am avut şi un şir de proteste ale deţinuţilor, care reclamă condiţiile proaste de detenţie.
- Dar condiţiile din spitale cum sunt? Dar cele din orfelinate cum sunt? Iar bolnavii şi orfanii sunt oameni nevinovaţi. În plus, pentru ei se alocă mai puţini bani de la buget decât pentru deţinuţi. Pot fi construite noi închisori, cu investiţii nu foarte mari, în cazărmile părăsite, după ce s-a renunţat la obligativitatea serviciului militar, ca şi în alte clădiri industriale dezafectate. S-a vorbit despre necesitatea unei amnistii în masă, de graţieri şi aşa mai departe. Ce facem însă cu tâlharii şi criminalii eliberaţi, care nici vorbă să se fi îndreptat în puşcărie? Îi lăsăm pe capul populaţiei? Bine, noi ştim că şi astfel de mişcări sunt instrumentate, nu ca să fie făcuţi scăpaţi deţinuţii obişnuiţi, ci marii corupţi, care înfundă acum puşcăriile. Li se plânge de milă pe la televiziuni, sunt spălaţi de orice păcate, foşti adversari înverşunaţi îşi dau mâna în a-i apăra, foşti şefi de stat şi de guvern îi căinează cât e ziua de lungă. Se poartă victimizarea! Ai zice că după "rezistenţa prin cultură", din timpul comunismului, acum se încearcă "rezistenţa" prin corupţie, la toate nivelele, contra a tot ce însemnă competenţă, cinste, progres.