"Premierul englez David Cameron şi-a forţat şi ne-a forţat norocul"
- Electoratul englez a votat, în majoritate, ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană. Procesul de retragere poate dura între doi şi zece ani şi, fără îndoială, va avea efecte asupra întregii UE. În ce măsură va afecta şi România? Putem face faţă acestei noi crize?
- Brexit-ul dovedeşte că sunt şi pe alte meleaguri politicieni la fel de dezamăgitori ca ai noştri. Premierul englez David Cameron şi-a forţat şi ne-a forţat norocul. A jucat la două capete şi s-a trezit cu o decizie care ne va costa scump pe toţi. A făcut referendumul crezând că va închide gura tuturor cârtitorilor - şi a celor din propriul partid, şi a celor din partidele naţionaliste - şi că va da, totodată, şah Uniunii Europene, forţând-o să-i acorde alte avantaje Marii Britanii. Însă efectele sunt devastatoare pentru toată lumea. Marea Britanie a contabilizat deja sume exorbitante pierdute pe bursele internaţionale şi o scădere istorică a lirei. Scoţia şi Irlanda de Nord şi-au anunţat intenţia de a ieşi din regatul Marii Britanii, pentru a rămâne în UE. Pe lângă aceste consecinţe imediate, mai sunt şi altele, care se vor vedea în timp. De asemenea, UE va fi zguduită prin retragerea marelui contribuabil britanic, prin restrângerea pieţei europene şi a spaţiului de circulaţie liberă a persoanelor, capitalului şi bunurilor. Poate doar partidele extremiste din Europa să fi câştigat din acest eveniment. Dar numai pe termen scurt, la nivelul imaginii. Probabil că se vor replia şi ele, în pofida strigătelor de satisfacţie pe care le scot, realizând costurile pe care le presupune ieşirea unui membru din UE. Nu e de aşteptat să se organizeze, curând, referendumuri pe acelaşi subiect şi în alte state, chiar dacă extremiştii le-au cerut. Pe de-altă parte, Brexit-ul pică şi într-unul dintre momentele cele mai dificile pe care le traversează UE. Nici bine nu am ieşit din criza economică şi ne-am confruntat cu ofensiva islamică şi cu un val de atentate teroriste. Acum era nevoie, mai mult decât oricând, de solidaritatea statelor UE. Evident, Marea Britanie are destule motive de nemulţumire privind funcţionarea UE, cum au şi alte state. Totuşi, soluţia nu este retragerea din UE. E ca şi cum noi, pentru că suntem nemulţumiţi de parlamentarii noştri, am desfiinţa mâine Parlamentul, în loc să schimbăm ce trebuie schimbat pentru ca acesta să-şi îmbunătăţească activitatea. Şi fiindcă tot vorbim despre România, această lovitură englezească a găsit-o într-o situaţie destul de confuză. Bineînţeles că, imediat, preşedintele Iohannis, premierul Cioloş şi guvernatorul Isărescu ne-au liniştit, declarând că putem face faţă oricărei crize, că leul e stabil, că România nu va suferi de pe urma acestui episod, că, în fine, dracul nu e atât de negru. Un mesaj absolut de înţeles, căci nu se cuvenea ca liderii politici să bage panica în populaţie. Totuşi, experienţa ne arată că, de câte ori am primit astfel de mesaje temperate de la politicieni, acestea n-au fost urmate de măsuri care să justifice o asemenea abordare pozitivă. Dimpotrivă. Iar pe fondul divorţului dintre declaraţii şi realitate, au fost încurajate mişcările obstrucţioniste şi haotice din politica românească. Iar cea mai relevantă, din acest punct de vedere, este activitatea Parlamentului, pe care d-l Călin Popescu Tăriceanu îl proclamă drept "singura instituţie democratică din România". O enormitate ca asta este greu de egalat. Şansa noastră este tocmai că suntem în UE. Şi, într-un fel sau altul, vom depăşi orice criză, împreună cu celelalte ţări membre.
"Prin blocarea guvernului în a lua decizii de urgenţă, ţara rămâne în pom"
- La ce vă referiţi, în mod special, când spuneţi că Parlamentul a recurs la mişcări haotice şi obstrucţioniste?
- De exemplu, a votat legea pensiilor speciale pentru aleşii locali, în ciuda faptului că bugetul nu poate suporta o nouă povară de acest tip. Şi aşa, restul pensiilor şi alocaţiilor sociale sunt plătite din împrumuturi, pe care le vor achita generaţiile viitoare. Dacă tot măreşti sarcina pe buget, rişti să intri în colaps. Alt exemplu: parlamentarii au votat împotriva urmăririi penale a fostului ministru de Externe Titus Corlăţean, dovedindu-se consecvenţi în a obstrucţiona Justiţia. Tot în această perioadă, d-l Tăriceanu, preşedintele Senatului, a depus un proiect de lege, prin care îi exclude pe preşedintele României şi pe ministrul Justiţiei din procesul de numire a procurorilor şefi. Cum să-l elimini de la numirea procurorilor şefi pe preşedinte, care este demnitarul ales cu cele mai multe voturi? Culmea este că iniţiativa d-lui Tăriceanu a primit aviz negativ chiar de la Consiliul Superior al Magistraturii, taman instituţia despre care iniţiatorul spunea că ar trebui să numească ea singură procurorii şefi. Mai departe, Parlamentul a dezincriminat conflictul de interese pentru faptele comise până în 2013, când acesta a apărut explicit într-o lege. Ca şi cum furtul unui anume bun, dacă nu e prevăzut într-o lege specială, nu e furt. Cu alte cuvinte, nu scrie legea explicit că furtul de cisterne e pedepsit de lege, atunci nu e ilegal. Logică parlamentară. De fapt, parlamentarii urmăresc să-i scape de pedepse pe o bună parte dintre colegii lor, care şi-au angajat rudele la birourile parlamentare. Acelaşi Parlament a decis, în premieră, să refuze guvernului posibilitatea de a da ordonanţe de urgenţă pe timpul vacanţei parlamentare de vară. Practic, guvernul este împiedicat să ia anumite decizii care au un caracter de urgenţă. Şi într-un astfel de caz, ţara rămâne în pom. Orice s-ar întâmpla vreme de trei luni (las' că parlamentarii nu lucrează nici cu o lună înainte, nici cu una după, mai ales ca vine şi campania electorală), stăm şi ne uităm.
- Şi în zona justiţiei a existat animaţie în luna iunie. Mărul discordiei a fost conflictul între politicieni şi magistraţi referitor la abuzul în serviciu, tranşat de Curtea Constituţională. În ce a constat miza acestei dispute?
- Decizia CCR a fost aşteptată cu interes şi, să recunoaştem, cu oarecare teamă, pentru că a existat o campanie de presă şi o presiune constantă din partea multor politicieni, pentru dezincriminarea abuzului în serviciu. Alina Bica, fost procuror şef la DIICOT, a lucrat la Codul Penal pe când era în funcţie, dar acum a cerut Curţii Constituţionale să admită că abuzul în serviciu este neconstituţional. A constatat asta după ce ea însăşi a fost acuzată de abuz în serviciu. Mulţi politicieni sunt şi ei acuzaţi de aceeaşi faptă. D-na Codruţa Kovesi, şefa DNA, a explicat, însă, că dezincriminarea abuzului în serviciu ar însemna ca 42% din dosarele DNA să se închidă, iar prejudicii de 620 de milioane de euro să nu mai poată fi recuperate. Iată, deci, miza! Hotărârea CCR a fost aceea că articolul de Cod Penal privind abuzul în serviciu este constituţional, cu precizarea că formularea referitoare la comiterea faptei prin "exercitarea atribuţiilor în mod defectuos" să fie înlocuită cu "prin încălcarea legii". Ceea ce oricine înţelegea, de fapt. Dar în felul ăsta se elimină orice interpretare.
"Preşedintele Iohannis a fost lăsat în offside, la cererea Rusiei"
- În luna care tocmai s-a încheiat, am avut parte şi de o premieră nedorită în politica externă. Iniţiativa înfiinţării unei flote comune de către armatele României, Bulgariei şi Turciei, pentru a contracara eventualele atacuri ruseşti în Marea Neagră, a fost respinsă de premierul bulgar Boiko Borisov, într-o manieră surprinzătoare, de faţă cu preşedintele României, Klaus Iohannis, pus, astfel, într-o situaţie ridicolă. Cum a fost posibil un asemenea eşec diplomatic? De ce nu l-au prevenit Ministerul de Externe şi SIE pe preşedinte că există reticenţe dinspre partea bulgară?
- Astfel de înţelegeri sunt îndelung pregătite şi, când sunt anunţate public, de regulă nu au loc surprize din partea actorilor principali. Pregătită a fost şi această decizie, căci premierul Dacian Cioloş fusese în Bulgaria şi discutase cu omologul său pe această temă. Se pare, însă, că premierul bulgar s-a răzgândit cândva între momentul în care şi-a dat acordul şi cel al anunţului oficial. Deodată, Bulgaria nu mai consideră oportună crearea unei flote integrate la Marea Neagră, pe motiv că acest pas ar putea stârni o reacţie negativă din partea Rusiei. Prim-ministrul bulgar, Boiko Borisov, a afirmat că nici el, nici preşedintele Rosen Plevneliev, nici ministrul Apărării nu consideră ca fiind o idee bună constituirea unei asemenea forţe, lăsându-l fără replică pe preşedintele României. Probabil că Rusia a exercitat mari presiuni asupra Bulgariei, pentru ca aceasta să-şi ia cuvântul înapoi. Având în vedere dependenţele Bulgariei de Rusia, nici nu e de mirare. Dar oricât de adormit ar fi Klaus Iohannis, nu cred că s-a dus cu totul nepregătit la Sofia. A fost lăsat în offside, după o răzgândire foarte în scurt a bulgarilor, despre care n-au ştiut nici serviciile noastre de informaţii. Asta trebuie să fie explicaţia. Efectul asupra imaginii preşedintelui Iohannis şi a României nu este de neglijat, dar nu dă dreptul vreunui politician român să jubileze, aşa cum face, de pildă, Victor Ponta.
"Monarhia în România a devenit o anexă. Nu mai prezintă niciun interes"
- Un alt eveniment care a declanşat un val de reacţii în presă şi pe reţelele sociale a fost înţelegerea dintre Casa Regală şi PSD privind finanţarea urmaşilor regelui Mihai de către stat. Ce resorturi a împins Casa Regală să se predea definitiv PSD?
- PSD face, de multă vreme, eforturi pentru a scăpa de imaginea de partid comunist, al unei clase mai rudimentare, fără blazon. Şi-atunci a găsit momentul perfect de a se "înnobila", prin prinderea la butonieră a Casei Regale. Totuşi, Casa Regală s-a predat mai demult PSD, încă de pe vremea când regele Mihai era activ şi a consimţit la compromisuri cu partidul d-lui Ion Iliescu, pentru a-şi recupera averea confiscată de comunişti. L-am văzut cu toţii pe rege cum i-a înmânat lui Adrian Năstase, pe atunci prim-ministru, premiul unei reviste de can-can. Tot atunci, prinţul Duda era numit emisar special al guvernului şi primea bani de la stat pentru necunoscute servicii diplomatice. Mai târziu, principesa Margareta şi Radu Duda îl invitau pe premierul şi liderul PSD, Victor Ponta, la dineuri restrânse. Ei, acum a venit şi rândul lui Liviu Dragnea, noul şef al PSD, să bată palma cu familia regală. Proiectul de lege prevede ca să i se acorde Casei Regale statut de persoană juridică de utilitate publică, la fel ca unor ONG-uri. În virtutea acestui statut şi a unor prevederi legale speciale, Palatul Elisabeta va rămâne reşedinţă regală şi când nu va mai fi în viaţă regele Mihai, care are dreptul la el, ca fost şef de stat. Cheltuielile cu palatul vor fi suportate de la buget, palatul va avea funcţionari plătiţi de stat etc. Prin această manevră, familia regală şi-a trădat vocaţia monarhică, pentru că nu mai este neutră în relaţia cu partidele politice. În schimb, principesa Margareta şi soţul ei îşi asigură pe mai departe traiul la nivel princiar. Păcatul e că banii sunt din buzunarele noastre, nu din cele ale PSD. Faţă de regele Mihai, statul român avea anumite obligaţii, dar faţă de urmaşii lui, nu are. Pentru că azi România este republică, iar principesa Margareta nu are niciun rol în stat, chiar dacă este, teoretic, urmaşă la tron. Cu atât mai puţin cu cât revenirea la regimul monarhic este foarte puţin probabilă. Forţa şi frumuseţea monarhiei consta în faptul că era o alternativă la sistemul actual. În acest moment, a încetat să fie o alternativă şi a devenit o anexă. E limpede, deci, că nu mai prezintă niciun interes.