"Premierul englez David Cameron și-a forțat și ne-a forțat norocul"
- Electoratul englez a votat, în majoritate, ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană. Procesul de retragere poate dura între doi și zece ani și, fără îndoială, va avea efecte asupra întregii UE. În ce măsură va afecta și România? Putem face față acestei noi crize?
- Brexit-ul dovedește că sunt și pe alte meleaguri politicieni la fel de dezamăgitori ca ai noștri. Premierul englez David Cameron și-a forțat și ne-a forțat norocul. A jucat la două capete și s-a trezit cu o decizie care ne va costa scump pe toți. A făcut referendumul crezând că va închide gura tuturor cârtitorilor - și a celor din propriul partid, și a celor din partidele naționaliste - și că va da, totodată, șah Uniunii Europene, forțând-o să-i acorde alte avantaje Marii Britanii. Însă efectele sunt devastatoare pentru toată lumea. Marea Britanie a contabilizat deja sume exorbitante pierdute pe bursele internaționale și o scădere istorică a lirei. Scoția și Irlanda de Nord și-au anunțat intenția de a ieși din regatul Marii Britanii, pentru a rămâne în UE. Pe lângă aceste consecințe imediate, mai sunt și altele, care se vor vedea în timp. De asemenea, UE va fi zguduită prin retragerea marelui contribuabil britanic, prin restrângerea pieței europene și a spațiului de circulație liberă a persoanelor, capitalului și bunurilor. Poate doar partidele extremiste din Europa să fi câștigat din acest eveniment. Dar numai pe termen scurt, la nivelul imaginii. Probabil că se vor replia și ele, în pofida strigătelor de satisfacție pe care le scot, realizând costurile pe care le presupune ieșirea unui membru din UE. Nu e de așteptat să se organizeze, curând, referendumuri pe același subiect și în alte state, chiar dacă extremiștii le-au cerut. Pe de-altă parte, Brexit-ul pică și într-unul dintre momentele cele mai dificile pe care le traversează UE. Nici bine nu am ieșit din criza economică și ne-am confruntat cu ofensiva islamică și cu un val de atentate teroriste. Acum era nevoie, mai mult decât oricând, de solidaritatea statelor UE. Evident, Marea Britanie are destule motive de nemulțumire privind funcționarea UE, cum au și alte state. Totuși, soluția nu este retragerea din UE. E ca și cum noi, pentru că suntem nemulțumiți de parlamentarii noștri, am desființa mâine Parlamentul, în loc să schimbăm ce trebuie schimbat pentru ca acesta să-și îmbunătățească activitatea. Și fiindcă tot vorbim despre România, această lovitură englezească a găsit-o într-o situație destul de confuză. Bineînțeles că, imediat, președintele Iohannis, premierul Cioloș și guvernatorul Isărescu ne-au liniștit, declarând că putem face față oricărei crize, că leul e stabil, că România nu va suferi de pe urma acestui episod, că, în fine, dracul nu e atât de negru. Un mesaj absolut de înțeles, căci nu se cuvenea ca liderii politici să bage panica în populație. Totuși, experiența ne arată că, de câte ori am primit astfel de mesaje temperate de la politicieni, acestea n-au fost urmate de măsuri care să justifice o asemenea abordare pozitivă. Dimpotrivă. Iar pe fondul divorțului dintre declarații și realitate, au fost încurajate mișcările obstrucționiste și haotice din politica românească. Iar cea mai relevantă, din acest punct de vedere, este activitatea Parlamentului, pe care d-l Călin Popescu Tăriceanu îl proclamă drept "singura instituție democratică din România". O enormitate ca asta este greu de egalat. Șansa noastră este tocmai că suntem în UE. Și, într-un fel sau altul, vom depăși orice criză, împreună cu celelalte țări membre.
"Prin blocarea guvernului în a lua decizii de urgență, țara rămâne în pom"
- La ce vă referiți, în mod special, când spuneți că Parlamentul a recurs la mișcări haotice și obstrucționiste?
- De exemplu, a votat legea pensiilor speciale pentru aleșii locali, în ciuda faptului că bugetul nu poate suporta o nouă povară de acest tip. Și așa, restul pensiilor și alocațiilor sociale sunt plătite din împrumuturi, pe care le vor achita generațiile viitoare. Dacă tot mărești sarcina pe buget, riști să intri în colaps. Alt exemplu: parlamentarii au votat împotriva urmăririi penale a fostului ministru de Externe Titus Corlățean, dovedindu-se consecvenți în a obstrucționa Justiția. Tot în această perioadă, d-l Tăriceanu, președintele Senatului, a depus un proiect de lege, prin care îi exclude pe președintele României și pe ministrul Justiției din procesul de numire a procurorilor șefi. Cum să-l elimini de la numirea procurorilor șefi pe președinte, care este demnitarul ales cu cele mai multe voturi? Culmea este că inițiativa d-lui Tăriceanu a primit aviz negativ chiar de la Consiliul Superior al Magistraturii, taman instituția despre care inițiatorul spunea că ar trebui să numească ea singură procurorii șefi. Mai departe, Parlamentul a dezincriminat conflictul de interese pentru faptele comise până în 2013, când acesta a apărut explicit într-o lege. Ca și cum furtul unui anume bun, dacă nu e prevăzut într-o lege specială, nu e furt. Cu alte cuvinte, nu scrie legea explicit că furtul de cisterne e pedepsit de lege, atunci nu e ilegal. Logică parlamentară. De fapt, parlamentarii urmăresc să-i scape de pedepse pe o bună parte dintre colegii lor, care și-au angajat rudele la birourile parlamentare. Același Parlament a decis, în premieră, să refuze guvernului posibilitatea de a da ordonanțe de urgență pe timpul vacanței parlamentare de vară. Practic, guvernul este împiedicat să ia anumite decizii care au un caracter de urgență. Și într-un astfel de caz, țara rămâne în pom. Orice s-ar întâmpla vreme de trei luni (las' că parlamentarii nu lucrează nici cu o lună înainte, nici cu una după, mai ales ca vine și campania electorală), stăm și ne uităm.
- Și în zona justiției a existat animație în luna iunie. Mărul discordiei a fost conflictul între politicieni și magistrați referitor la abuzul în serviciu, tranșat de Curtea Constituțională. În ce a constat miza acestei dispute?
- Decizia CCR a fost așteptată cu interes și, să recunoaștem, cu oarecare teamă, pentru că a existat o campanie de presă și o presiune constantă din partea multor politicieni, pentru dezincriminarea abuzului în serviciu. Alina Bica, fost procuror șef la DIICOT, a lucrat la Codul Penal pe când era în funcție, dar acum a cerut Curții Constituționale să admită că abuzul în serviciu este neconstituțional. A constatat asta după ce ea însăși a fost acuzată de abuz în serviciu. Mulți politicieni sunt și ei acuzați de aceeași faptă. D-na Codruța Kovesi, șefa DNA, a explicat, însă, că dezincriminarea abuzului în serviciu ar însemna ca 42% din dosarele DNA să se închidă, iar prejudicii de 620 de milioane de euro să nu mai poată fi recuperate. Iată, deci, miza! Hotărârea CCR a fost aceea că articolul de Cod Penal privind abuzul în serviciu este constituțional, cu precizarea că formularea referitoare la comiterea faptei prin "exercitarea atribuțiilor în mod defectuos" să fie înlocuită cu "prin încălcarea legii". Ceea ce oricine înțelegea, de fapt. Dar în felul ăsta se elimină orice interpretare.
"Președintele Iohannis a fost lăsat în offside, la cererea Rusiei"
- În luna care tocmai s-a încheiat, am avut parte și de o premieră nedorită în politica externă. Inițiativa înființării unei flote comune de către armatele României, Bulgariei și Turciei, pentru a contracara eventualele atacuri rusești în Marea Neagră, a fost respinsă de premierul bulgar Boiko Borisov, într-o manieră surprinzătoare, de față cu președintele României, Klaus Iohannis, pus, astfel, într-o situație ridicolă. Cum a fost posibil un asemenea eșec diplomatic? De ce nu l-au prevenit Ministerul de Externe și SIE pe președinte că există reticențe dinspre partea bulgară?
- Astfel de înțelegeri sunt îndelung pregătite și, când sunt anunțate public, de regulă nu au loc surprize din partea actorilor principali. Pregătită a fost și această decizie, căci premierul Dacian Cioloș fusese în Bulgaria și discutase cu omologul său pe această temă. Se pare, însă, că premierul bulgar s-a răzgândit cândva între momentul în care și-a dat acordul și cel al anunțului oficial. Deodată, Bulgaria nu mai consideră oportună crearea unei flote integrate la Marea Neagră, pe motiv că acest pas ar putea stârni o reacție negativă din partea Rusiei. Prim-ministrul bulgar, Boiko Borisov, a afirmat că nici el, nici președintele Rosen Plevneliev, nici ministrul Apărării nu consideră ca fiind o idee bună constituirea unei asemenea forțe, lăsându-l fără replică pe președintele României. Probabil că Rusia a exercitat mari presiuni asupra Bulgariei, pentru ca aceasta să-și ia cuvântul înapoi. Având în vedere dependențele Bulgariei de Rusia, nici nu e de mirare. Dar oricât de adormit ar fi Klaus Iohannis, nu cred că s-a dus cu totul nepregătit la Sofia. A fost lăsat în offside, după o răzgândire foarte în scurt a bulgarilor, despre care n-au știut nici serviciile noastre de informații. Asta trebuie să fie explicația. Efectul asupra imaginii președintelui Iohannis și a României nu este de neglijat, dar nu dă dreptul vreunui politician român să jubileze, așa cum face, de pildă, Victor Ponta.
"Monarhia în România a devenit o anexă. Nu mai prezintă niciun interes"
- Un alt eveniment care a declanșat un val de reacții în presă și pe rețelele sociale a fost înțelegerea dintre Casa Regală și PSD privind finanțarea urmașilor regelui Mihai de către stat. Ce resorturi a împins Casa Regală să se predea definitiv PSD?
- PSD face, de multă vreme, eforturi pentru a scăpa de imaginea de partid comunist, al unei clase mai rudimentare, fără blazon. Și-atunci a găsit momentul perfect de a se "înnobila", prin prinderea la butonieră a Casei Regale. Totuși, Casa Regală s-a predat mai demult PSD, încă de pe vremea când regele Mihai era activ și a consimțit la compromisuri cu partidul d-lui Ion Iliescu, pentru a-și recupera averea confiscată de comuniști. L-am văzut cu toții pe rege cum i-a înmânat lui Adrian Năstase, pe atunci prim-ministru, premiul unei reviste de can-can. Tot atunci, prințul Duda era numit emisar special al guvernului și primea bani de la stat pentru necunoscute servicii diplomatice. Mai târziu, principesa Margareta și Radu Duda îl invitau pe premierul și liderul PSD, Victor Ponta, la dineuri restrânse. Ei, acum a venit și rândul lui Liviu Dragnea, noul șef al PSD, să bată palma cu familia regală. Proiectul de lege prevede ca să i se acorde Casei Regale statut de persoană juridică de utilitate publică, la fel ca unor ONG-uri. În virtutea acestui statut și a unor prevederi legale speciale, Palatul Elisabeta va rămâne reședință regală și când nu va mai fi în viață regele Mihai, care are dreptul la el, ca fost șef de stat. Cheltuielile cu palatul vor fi suportate de la buget, palatul va avea funcționari plătiți de stat etc. Prin această manevră, familia regală și-a trădat vocația monarhică, pentru că nu mai este neutră în relația cu partidele politice. În schimb, principesa Margareta și soțul ei își asigură pe mai departe traiul la nivel princiar. Păcatul e că banii sunt din buzunarele noastre, nu din cele ale PSD. Față de regele Mihai, statul român avea anumite obligații, dar față de urmașii lui, nu are. Pentru că azi România este republică, iar principesa Margareta nu are niciun rol în stat, chiar dacă este, teoretic, urmașă la tron. Cu atât mai puțin cu cât revenirea la regimul monarhic este foarte puțin probabilă. Forța și frumusețea monarhiei consta în faptul că era o alternativă la sistemul actual. În acest moment, a încetat să fie o alternativă și a devenit o anexă. E limpede, deci, că nu mai prezintă niciun interes.