Ceasul cu trenuleţ
Este duminică după-amiază, plouă încet, şi un cocon de trei-patru ani, ferchezuit în port popular, a pornit de mână cu mama lui pe strada principală din Călineşti. Satul se află pe Valea Cosăului, înconjurat de dealuri mici, pline cu verdeaţă, căpiţe de fân şi grădini bogate, îngrijite cu drag. Tot pe coline, printre brazi, în stânga şi în dreapta, se află mândriile satului, două biserici din lemn, vechi de secole, înconjurate de cimitire ce se întind printre ierburi şi copaci. Biserica de la Căeni a fost adusă bucată cu bucată de pe dealul Mănăştur acum şase secole, cu căruţe cu boi şi reprezintă, prin pictura interioară pe lemn, o adevărată minunăţie. Se spune că, porniţi în căutarea unui loc bun pentru biserică, oamenii s-au oprit pe acel deal în momentul în care lumânările pe care le aveau în mâini s-au aprins de la sine...
Pe strada principală, peste drum de o casă din lut, veche de o sută de ani, vopsită în albastru, tronează o poartă mândră din lemn, care închide vederea spre curte. "Aici nu mai stă nimeni!", spune cineva, însă poarta se deschide şi sub bolta ei răsare un moş. "Hai înăuntru!", îmi zice. Curtea largă, spaţioasă, fântâna uriaşă, cu cumpănă, grajdul ("Aici o fo boi, oarecând, şi dincolo, cai"). Petru mă chiamă. Familia me o fo cea dintâi familie în Călineşti, cea mai gazdă, mai de omenie, pe vremea tatălui meu, Gheorghe. Am găzdăluit cu agricultura, am avut pământ mult şi două case. Casa asta eu am făcut-o în anul '40, eu am adus lemne din pădure cu caru' cu boi şi am tocmit doi unguri meşteri din Ocna Şugatag". Ne aşezăm în tindă pe o băncuţă, în vreme ce afară picură mărunt. "Câţi ani îmi dai?", întreabă moşul sclipind din ochi. O avea vreo optzeci, dar, să nu fac vreo gafă, îmi zic: «Şaptezeci?»" "Nouăzeci şi doi!", sare vesel moşu'. "Împliniţi. Mai am şeptezeci de zile şi fac nouăzeci şi trei. Am fo cinci fraţi, trei feciori şi două fete, da' amu' am rămas doar eu. O fo Ileana mai mare şi o fo Năstafă, şi după cele două am fo eu, apoi Văsălie şi Gheorghe, el o fo cel mai mic, de-l chema ca pe tata. Mama era Pălăguţa, o femeie mândră, cu părul lung, de împletit.
Şi tata purta părul puţin lung şi ţinea pălărie pe cap vara şi cuşmă iarna, aşa cum am şi eu. Numai că în picioare se purtau numa' opinci. Le cumpăram de la Sighet, era acolo un orgărar care orgărea chielea, croia şi făcea opinci." Moş Petru îşi aminteşte că satul copilăriei lui avea numai case din lemn, dar crede că acuma Călineştiul e mai înflorit, mai frumos, pentru că de la trei sute de familii, câte avea, a ajuns la şapte sute. Din tinereţe, moşul îşi mai aminteşte de mândruţele sale şi de şezători. "Am avut mai multe, nu numa' una. Se făcea şezătoare sara, la o casă, şi ne strângeam acolo feciori şi fete, cu lucru, şi stăteam la lampă, că no fo bec atuncea în Călineşti. Am avut 26 de ani când m-am căsătorit cu Ileana, ea avea 26, eu 26 şi am iubit-o ca pă femeie, mult, da' şi ea pe mine m-o iubit. Amu' sunt rămas de 25 de ani şi m-o luat o nepoată de-a mea din sat, îmi dă să mănânc, mă îngrijeşte." Moş Petru nu pare însă copleşit de amintiri, de tristeţi. E vioi şi vesel, îmi povesteşte cum a făcut armata în Cernăuţi, cum a dat mâna cu Carol al II-lea, cum a fost în război până în Polonia şi-n Budapesta. Intrăm în casă. O încăpere mare, aproape goală, lipită de cămăruţa unde trăieşte moşul. Un pătuc cu perne şi o cergă, icoane vechi deasupra, o fotografie din care priveşte blând, înfăşurată într-o basma, mama Pălăguţa, o carte fără coperte, roasă şi îngălbenită, ascunsă după oglindă, în fapt un calendar cu obiceiuri religioase, şi un ceas mare, de masă, cu cadranul puţin ruginit şi cu sticla prăfuită. "De când aveţi ceasul ăsta?". "De şase zeci de ani." Are desenat un trenuleţ pe cadran şi Moş Petru zice că bate ca inima lui.
Ană şi Năstafă
O casă din lemn, pe temelie din piatră, cu tinda înconjurată de viţă-de-vie, o fântână cu cumpănă, tufe de rugi (trandafiri) galbeni, albi şi roşii, o poartă impunătoare, lucrată cu măiestrie, şi două bătrâne îmbrăcate în negru, cu basmale albe, ce stau de vorbă în prag. Suntem în duminica Rusaliilor. "Înainte, de Rusalii, se înstruţeau casele cu crengi de frasin la poartă, şi la Sângeorz, cu crengi de mesteacăn. Tineretul făcea gioc şi giucau feciorii cu fetele, ziceau muzicanţii, ţiganii, din cetere. După Rusalii, intram în postul de Sânpetru, de şeptie zile. Amu' s-o lăsat obiceiurile, tineretul se bagă numa' prin bufete şi numa' bea. Casele s-au schimbat şi ele, erau case mici, cu trei ochi, acum au atâtea camere, de ferea Dumnezeu câte îs."
Ană a fost una dintre cele mai frumoase fete din sat şi nu-i nevoie să vezi fotografiile din tinereţe ca să-ţi dai seama de asta. Acum are 82 de ani şi are aceiaşi ochi albaştri ca-n tinereţe. Chiar dacă o anumită tristeţe şi înţelepciune o mai ţin în frâu, Ană păstrează vitalitatea şi lumina femeilor din Maramureş, pofta lor de a vorbi, de a comunica. Năstafă, în schimb, parcă pluteşte pe un nor lin. Este cu şapte ani mai tânără decât Ană, mai are vreo doi-trei dinţi, iar zâmbetul şi gesturile sale sunt ca mierea.
"Când eram coconi, meream vara pe dealuri după flori, după hribe, afine, alune de pe tufe, le desfăceam, le puneam să se usuce şi toată iarna fărâmam la ele. Mergeam cu mieii, cu ciurda, care se aduna toată într-un loc, meream la porcăriştea de porci, pe câmp, pe imaş. Iarna ne dădeam pe coaste cu săniuţa şi umblam la colindat cu nebunii de feciori.
De An Nou făceam din ciuf, din paie, un om, îi puneam şi clop în cap, îl dădeam unul la altul, care cum ne plăcea, şi-l puneam noaptea într-un lemn în curte, ca să-l vadă lumea dimineaţa, dar nu voiam să spunem de la cine e. Aveam şezătoare, torceam, cosam, făceam fuste, mai lucram, mai torceam. Pe atunci torceam din cânepă, acum nu se mai seamănă cânepa.
La şezători veneau şi feciorii, stam şi povesteam, ne jucam de-a picatul în fântână... Ziceai cine să te scoată, te scotea, te ţuca şi gata! Puneam ochii pe câte unul, dar atuncia nu ştiam noi de avere, numa' să ne placă. Nu te măritai întotdeauna cu primul de-ţi plăcea. Când, cum, când n-o fo cela, o fo cela."
"Şi aţi fost mulţumite de bărbaţi, aţi fost fericite cu ei?". "Mulţămite, cum să nu fi fo mulţămite, nu meream după ei, dacă nu eram. Şi la nuntă am fo fericite că ne-o plăcut cine ne-o luat. Pe atunci era nuntă cu steag, cu cununi pe cap, mireasa avea druşte, două-trei fete ce aveau la urechi struţuri de la oraş, roşu, verde. Atunci o fo frumos pentru noi, acum nu mai suntem stăpâne, suntem şi obosite, nici la biserică n-am mai mers, pentru noi amu' e nimica, doar ce stăm aice, la poartă, în poveşti."
Ană este fascinată de carneţelul în care încerc să notez tot ce spune. "Eu nu ştiu deloc scrie, nu m-o lăsat mama şi tata, că atunci nu era obligatoriu. După ce m-am măritat, o venit o profesoară în sat şi am vrut să învăţ, dar am scris aşe prostii, că ea o zis: «Tu, Ană, da' ce-ai putut scrie aici...» şi de atunci nu m-am mai dus."
"Prostucu' de mine"
Ceva mai departe de strada principală, dincolo de puntea ce trece peste apa Marei, o fetiţă cam ştirbuţă şi ruşinoasă se plimbă de mână cu mama ei. A fost la biserică, dar acum mai stă puţin pe uliţă, pentru că-i place în port popular, aşa cum a fost şi-n urmă cu o săptămână, la serbare, când a spus poezia cu "Adio, grădiniţă". Mi-o zice şi mie, iar apoi îi sărută mâna mamei şi se ascunde după ea. "Coconi", aşa îşi alintă maramureşenii pruncii cei blonzi şi frumoşi. Pe tăpşan se joacă patru-cinci dintre copiii mai puţin răsfăţaţi ai satului. Ajung mai rar la biserică, iar să se îmbrace în costum, nici atât. În schimb, sunt respectuoşi, haioşi şi gălăgioşi. "Prostucu' de mine", zice unul blond, când scapă din mână o bucată de ciocolată.
Fetiţa este pistruiată, are părul blond, prins într-un ciuf deasupra capului şi doi ochi de un albastru uluitor. Copiii se joacă de-a "mâţa căţărată", "iupu-lupu", "moşu' şi perele", ea vrea să se facă "doamnă" când o să fie mare (profesoară), iar băieţii pompieri, poliţişti. Pe coconi îi cheamă cu nume noi: Laurenţiu, Crina-Mădălina, Florentin, şi nu Văsălie sau Pălăguţa, ca altădată, însă jocurile copilăriei lor, peste ani şi ani, au rămas aproape la fel.
Pe drumul spre Şugatag, chiar la ieşirea din sat, trei femei dolofane lăcrimează şi se ţin cu mâinile de burţi de atâta râs. Lângă ele, pe iarbă, câţiva bărbaţi cu pălărie pe cap beau o horincă şi spun tot felul de glume, iar copiii roiesc în jurul lor. "Ia, stăm şi noi aice, la şezătoare, ca-n fiecare duminică."
E drept că multe tradiţii s-au pierdut, că în multe biserici de lemn nu mai bat clopote, că locul caselor vechi e luat de viluţe construite fără gust, însă, cu toate astea, farmecul Maramureşului s-a păstrat. Nu-i de găsit însă din goana maşinii, la şosea sau în pliante turistice, ci mai degrabă printr-o vorbă schimbată cu oamenii locului, printr-o plimbare pe dealurile cu fâneţe, de unde se vede Maramureşul ca-n palmă, sau printr-un minut petrecut în amurg, într-un lan de grâu, înconjurat de cântecul milioanelor de cosaşi.
(Fotografiile autorului)