MATEI FLORIAN
Planta mea fără nume
Acum cinci ani, când am cumpărat casa, ea era deja înăuntru. O plantă verzuie, cu frunze mari, rotunde, cărnoase, uşor zburlită şi cam şuie, cu tulpini încovoiate care porneau de-a valma spre podea. Părea să nu se împace prea bine cu ghiveciul ei mic, de plastic, părea că nu mai are mult şi că o să plece şerpeşte pe parchetul laminat. Era cam mofluză şi uşor îngălbenită. Părea bătrână şi ţâfnoasă. Introvertită. Orgolioasă. Nepăsătoare. Sălbăticită. N-avea nimic din cochetăria unui trandafir japonez, de pildă. Sau din eleganţa subţire şi aristocrată a unui leandru. Era o atârnătoare plebee, într-un ghiveci mic, de plastic. Dar măcar avea personalitate. Mi-a plăcut de ea. Proprietarul mi-a spus că o lasă, că n-are unde să o ducă, că n-are cum să o transporte. E o floare bună, mi-a zis, n-are nevoie să fie udată des, nici de prea multă lumină. L-am întrebat cum se numeşte, a râs şi mi-a zis că nu ştie, l-am întrebat dacă înfloreşte, a râs iar, mi-a zis că nici asta nu ştie. Nu crede că înfloreşte. Lui nu i-a înflorit niciodată. La rândul lui, o moştenise de la cel care locuise înainte. Şi a zâmbit din nou. "E un fel de floarea casei, nu e ea prea frumoasă, dar rămâne aici, oricine ar veni". În sfârşit, mă făcusem mare. Eram proprietar, aveam o casă, un aragaz, un frigider şi o floare. Aveam şi treizeci şi ceva de ani. Era bine, cum să nu fie bine? Nu udasem niciodată o floare a mea, doar pe ale altora. E şi ăsta un criteriu ca să ştii că te-ai făcut mare.
Partea proastă, atunci când te-ai făcut mare, ai treizeci şi ceva de ani, o casă, un aragaz, un frigider şi o floare, e că îţi dai seama că, deocamdată, nu poţi locui aici. Ai nevoie de zeci de alte lucruri cu care să umpli o casă, fie ea şi un apartament de bloc de două camere, de undeva de la marginea Bucureştiului. Un pat, de pildă, o masă, nişte scaune, un birou, ştiţi şi dumneavoastră, n-are rost să le înşir pe toate. Iar pentru asta, tot când te faci mare îţi dai seama, îţi trebuie şi nişte bani. Iar dacă n-ai banii ăia, amâni să te muţi, mai stai un pic cu ai tăi, şi încet, pe rând, începi să aduci lucruri în casa ta cea nouă. M-am tot mutat încet, vreme de şase luni şi mai bine. Un scaun, o masă, un birou. Au fost luni în care nu m-am mutat deloc, pentru că nu aveam ce să aduc. Luni calde, de vară, cu asfalt topit şi aer precum câlţii de lână. Luni în care n-aş fi ieşit din casă pentru nimic din lume. Dar am ieşit, doar pentru că era ea. Ea, nebuna, ţâfnoasa, draga mea de floare. Nu puteam s-o las singură, nu puteam s-o las neudată. Pur şi simplu nu puteam. Mă chema, nu ştiu cum, dar mă chema. Ştiţi, clipele alea când, brusc, inima îţi zvâcneşte şi te întrebi ce-i asta. Cauţi răspunsul şi-l găseşti. Al meu ăsta era: floarea. Nu poţi s-o laşi să moară, îmi ziceam, nu poţi. Plecam când simţeam că mă cheamă. O găseam acolo, şi mai galbenă, şi mai zuză, şi mai îmbătrânită, planta mea fără nume, din casa mea goală. O udam, îi vorbeam, o rugam să mă ierte. Îi mângâiam frunzele, îi promiteam că n-o s-o mai uit. Cumva, nu ştiu cum, simţeam că mă iartă, că nu se supără pe mine. Cumva, nu ştiu cum, simţeam că mă place. Ştiu, era o plantă, nici măcar nu-i ştiam numele. Dar, încet, în tot acel mutat care nu se mai sfârşea, devenise mult, mult mai mult de atât.
Într-un târziu, m-am mutat cu totul. Ea supravieţuise verii ăleia de coşmar. Părea mulţumită, părea să lenevească în noul ei ghiveci de ceramică, placidă, verde, aplecată binişor spre parchetul laminat. Nici nu mai părea aşa de bătrână. Dimpotrivă. Eram la casa mea, îmi udam propria floare, ar fi putut să fie bine, nu prea era. Şi asta înţelegi când te faci mare, că binele ăsta nu e la cheremul tău. N-a fost prea bine mult timp, o vreme nici n-am mai stat în noua casă. Planta a continuat să fie udată, la trei-patru zile; v-am zis, nu e o floare mofturoasă. S-a făcut tot mai mare, a trebuit să-i iau câteva tulpini şi să le mut într-un alt ghiveci. Au crescut şi ele. Nu mi-aş mai fi imaginat casa fără ea. Draga de ea. Frumoasa. Zurlia. Verzitura mea atârnată. Când m-am întors în casă, mă aştepta. I-am vorbit, am mângâiat-o, am întrebat-o dacă îşi aminteşte de mine. Nu mi-a răspuns, nu atunci. Mi-am văzut de treabă.
Încet, a început să fie bine. Din nou. Nu ştiu alţii cum sunt, dar eu, când simt binele ăsta, îmi vine să scriu. Am început să scriu. Chiar în dimineaţa în care am scris primul rând dintr-o nouă carte, a înflorit. Şi ea, şi sora ei geamănă din celălalt ghiveci. În acelaşi timp, odată cu mine. M-a aşteptat, mi-a răspuns. Au rămas înflorite de atunci. O puzderie de flori mărunte şi roşii. Mă iertaţi, dar îmi cam vine să plâng. E chiar în faţa mea acum şi îi scriu asta: că o iubesc!
OTILIA ŢEPOSU
Floarea de ţiclamă
În ziua aceea am ajutat-o să se spele. Nu mai putea să stea în picioare nesprijinită, aşa că am aşezat-o pe un scaun pus sub duş. A stat cuminte ca un prunc ascultător, câtă vreme am potrivit apa, să nu fie nici prea rece, dar nici prea caldă. Apoi i-am dat săpunul, dar îl ţinea atât de strâns în mâini, ca şi cum s-ar fi ţinut de el ca să nu cadă de pe scaun. Am crezut că-i este frică. Am luat săpunul din mâinile ei, care s-au reaşezat pe genunchi, cu palmele desfăcute ca două frunze rupte şi uitate pe-o bancă. Nu se uita la mine. Îşi privea mâinile, cu capul aplecat, şi-n momentul acela am crezut că, de fapt, ei nu-i era frică, ci se ruşina de faptul că nu mai poate să se spele singură. Aşa am crezut, dar m-am înşelat. Ea ştia. Şi-atunci m-am gândit să o spăl cât mai repede cu putinţă şi s-o ating foarte puţin, cât mai rar, ca să nu simtă atingerea de mine, ca să-i micşorez oarecum ruşinea. Am săpunit un burete şi i-am masat uşor umerii lăsaţi. Apa se aduna într-o băltoacă, la picioarele ei. Pusesem din greşeală piciorul scaunului pe care şedea tocmai pe capacul sifonului, ceea ce îngreuna scurgerea apei. Ca să salvez situaţia, am redus debitul apei, numai că neştiind rostul robinetelor învechite, apa a devenit brusc rece, apoi dintr-odată mult prea fierbinte. A tresărit doar şi n-a zis nimic, mi-a îngăduit încă o dată nepriceperea, fără să facă vreun comentariu. N-am vrut s-o mai mişc, să nu-i provoc noi dureri, am continuat s-o spăl, fără s-o ating cu mâinile, ci doar cu buretele. La picioarele ei, apa plină de spumă se rotea scurgându-se încet. M-am uitat la vârtejul acela de apă şi m-am rugat să cureţe toate neputinţele ei, să-i ia şi boala, odată cu durerea şi cu bătrâneţea. După zile de veghe la căpătâiul suferinţelor ei, ajunsesem să mă rog de tot ceea ce-mi era prin preajmă. M-am rugat la fereastra pe care se uita privind cu nesaţ nişte mere necoapte încă, m-am rugat de perdeaua care oprea lumina prea puternică a amiezii, m-am rugat de dulapul pe care stătea geanta ei de drum, şi m-am rugat şi de masa pe care-i erau înşirate medicamentele.
Mă rugam în acele zile fără încetare, presimţind ca o veste care vine de departe, de dincolo de tot ceea ce ştiam până atunci, că eram în apropierea morţii, cum n-am mai fost niciodată. Am cerut ajutor de la Dumnezeu Atotputernic şi Îndurător, dar şi de la fiecare fir de iarbă care creştea nestingherit în curtea ei, care rămăsese pentru prima oară neîngrijită. Încercam să înţeleg ce se întâmpla, dincolo de medici, diagnostice şi sfaturi venite de la toţi. Ce se întâmpla cu mine şi cu ea şi cât din ceea ce se întâmpla va rupe definitiv legătura dintre noi. Şi, mai ales, încercam să găsesc un sprijin, o certitudine, ceva de care să mă ţin, în fiecare din întâmplările şi momentele zilei, pentru că mi se părea că toate sunt prinse într-un vârtej din care nu mai este scăpare. Exact ca vârtejul de apă aflat la picioarele ei, care se rotea încetişor, făcând pe margine baloane în care lumina târzie a amiezii se colora înduioşător. Atunci m-a întrebat cu o voce extrem de sigură, de clară, din care nu răzbăteau suferinţa şi durerile şi spaimele, ci doar nedumerirea ei în faţa a ceea ce se petrecea. "Oare noi o să ne mai întâlnim vreodată?" În momentul acela, am ştiut că ea ştie ce urmează să se întâmple cu ea, că-şi presimte sfârşitul. Şi mai mult decât atât, am înţeles că ştia că şi eu ştiam că trăiam, probabil, ultimele clipe împreună. Am scăpat din mâini săpunul şi a fost greu până când am reuşit să-l prind, fără să-mi alunece iar. Când m-am ridicat, toate în jur erau scăldate în luminile colorate ale baloanelor de săpun, ea stătea cu capul aplecat, cuminte, şi pentru o clipă, pentru o clipă doar, am crezut că mi s-a părut că am auzit-o vorbind, că poate a fost numai în capul meu întrebarea ei.
***
Am stat apoi pe un scaun cu spătarul lipit de uşa dincolo de care ea adormise. Îmi veneau în cap tot felul de întâmplări, momente trăite de-a lungul anilor. O fotografie în care ea, tânără, îmi întinde o creangă de măr înflorit, chipul ei vesel din ziua în care m-a dus prima oară la şcoală, o bluză albă cu dunguliţe subţiri albastre, pe care-o îmbrăca de sărbători, felul în care-şi dădea peste urechi părul albit de griji. Şi-atunci, în lumina coaptă a zilei de iulie, am văzut pe pervaz floarea ei. Floarea "de ţiclamă" la care ţinea cel mai mult, floarea pe care i-o dăruisem când a împlinit o jumătate de veac, pe vremea în care eram cu toţii sănătoşi şi fericiţi. O îngrijise cu devotament neţărmurit, pentru că era darul meu, şi floarea ajunsese să aibă aproape treizeci de ani şi flori minunate, ca nişte fluturi în zbor. În faţa florii am început iar să mă rog, să mă rog pentru uşurarea clipelor ei. Nu ştiam dacă să mă rog pentru ca timpul să treacă pentru ea mai repede sau să încremenească pe veci. Şi-am început să-i spun florii, florii ei dragi, cât de rău îmi pare că nu ştiu ce să fac, cum să mă port, ce să zic când ştiu că îmi moare mama. Şi m-am rugat de iertare florii, ca şi cum ea era mama mea, pentru toate făcutele şi nefăcutele, mai ales nefăcutele, care de atâtea ori au întârziat gândul către ea. M-am rugat din toate puterile mele şi le simţeam atât de mari, încât nu m-ar fi mirat să poată mişca şi munţii din loc. Numai că toate au rămas la locurile lor. Am plâns. Am plâns mult şi fără oprelişti. Am plâns mult şi fără speranţă. Am plâns până când ochii mi-au secat şi toată sarea suferinţei lor mi-a împietrit inima. Nu ştiu cât am plâns, dar când am putut deschide iar ochii, floarea din faţa mea era veştedă, cu frunzele opărite parcă, lăsate neputincios în jos. Era 15 iulie şi mama mea răbdătoare şi înţeleaptă, frumoasă şi delicată, atentă şi timidă, luptătoare şi iar răbdătoare, mama mea, cuminte ca întotdeauna, plecase în altă lume, să îngrijească alte flori.
NORA IUGA
Purpura monarhului bătrân
Lăcrămioarele sunt mult prea delicate pentru mine, bujorii nu mi-au plăcut niciodată, fiindcă seamănă cu verzele, zambilele îi plăceau mamei, dar miros a mort, irisul, cu labiile lui care se desfac, are ceva aproape obscen. Adevărul e că nu-mi plac florile, nu sunt mare amatoare de flori. Nu ţin flori în casă, primesc buchete şi le dau mai departe.
Nino, bărbatul meu, nu mi-a adus niciodată vreo floare. Nici ceilalţi bărbaţi pe care i-am iubit. Dar mie nici nu mi-au plăcut bărbaţii care să-mi facă declaraţii făţişe sau care să-mi spună că sunt frumoasă. Mi-au plăcut ceilalţi, care îmi sugerau doar, care mă lăsau să bănuiesc. Mi-a plăcut mult mai mult să îmi imaginez, să încropesc eu însămi ceva în spatele vorbelor lor neutre. Ca deunăzi, când, după o vreme, bărbatul care m-a sunat la telefon a încheiat spunând «Bine, atunci sărut mâinile...», fiindcă e foarte domn, ca pe timpuri, şi apoi a făcut o mică pauză şi a spus «...şi la revedere!». Iar pentru mine, această completare şi, mai ales, tăcerea aceea misterioasă de dinainte a însemnat de o mie de ori mai mult decât orice floare. Nu, nu vreau să ştiu dacă nu cumva el a spus vorbele acelea absolut mecanic. Cât timp ele au născut în mine ce au născut, îmi e de ajuns.
Mie nu-mi plac florile, mie îmi plac copacii. Îi iubesc la nebunie, au în ei un tragism extraordinar. Îmi place că sunt drepţi, că mor în picioare, că ţin piept furtunilor. Nimic nu mi se pare mai tragic decât să merg pe un munte şi să văd o coastă întreagă plină de copaci căzuţi unii peste alţii, smulşi din rădăcină sau frânţi la jumătate, cu lemnul alb, ca oasele la vedere. Copacii sunt pentru mine mai mult decât florile, mai mult decât oamenii.
Singurele flori care îmi plac sunt trandafirii bordo, catifelaţi, atunci când sunt morţi de mult. Petalele lor cad doar dacă le scuturi. Se ţin aşa, în vază, cu anii, pe jumătate îmbobociţi, păstrând parfumul lor, uşor fanat, ca mirosul de pudră pe obrazul unei femei foarte bătrâne. Ca mirosul de icoană de lemn sfinţit şi uscat. "Trandafirii mor şi miros ca sânul de lemn al Mariei" spuneam cândva într-un vers.
Îmi place enorm senzualitatea bătrânilor, la fel de mult cum îmi place şi senzualitatea adolescenţilor. Senzualitatea aceea care ezită, senzualitatea nedusă la capăt, fiindcă într-un caz nu ştii, iar în celălalt nu mai poţi. Senzualitatea care încolţeşte în tine, care naşte porniri teribile, mult mai intense, mai disperate, mai înnebunitoare.
Roşul acela de vişină putredă al trandafirului uscat îmi vorbeşte de ea. E roşul care duce la stingere, roşul de amurg târziu, roşul întunecat ca purpura monarhului bătrân. Un fel de grandeur et décadence, ca o mare flacără care se stinge în ea însăşi. Îşi întunecă culoarea închizându-şi în ea propria istorie, dar lasă, totuşi, un sâmbure de viaţă, de senzualitate, să mai pâlpâie stins, între petale.
MIHAI EMINESCU
Floare albastră
"Iar te-ai cufundat în stele
Şi în nori şi-n ceruri nalte?
De nu m-ai uitat încalte,
Sufletul vieţei mele.
În zadar râuri în soare
Grămădeşti-n a ta gândire
Şi câmpiile asire
Şi întunecata mare;
Piramidele-nvechite
Urcă-n cer vârful lor mare -
Nu căta în depărtare
Fericirea ta, iubite".
Dulce netezindu-mi părul.
Ah! ea spuse adevărul;
Eu am râs, n-am zis nimica.
"Hai în codrul cu verdeaţă,
Und-izvoare plâng în vale,
Stânca stă să se prăvale
În prăpastia măreaţă.
Acolo-n ochi de pădure,
Lângă balta cea senină
Şi sub trestia cea lină
Vom şedé în foi de mure.
Şi mi-i spune-atunci poveşti
Şi minciuni cu-a ta guriţă,
Eu pe-un fir de romăniţă
Voi cerca de mă iubeşti.
Şi de-a soarelui căldură
Voi fi roşie ca mărul,
Mi-oi desface de-aur părul,
Să-ţi astup cu dânsul gura.
De mi-i da o sărutare,
Nime-n lume n-a s-o ştie,
Căci va fi sub pălărie -
Ş-apoi cine treabă are!
Când prin crengi s-a fi ivit
Luna-n noaptea cea de vară,
Mi-i ţiné de subsuoară,
Te-oi ţiné de după gât.
Pe cărare-n bolţi de frunze,
Apucând spre sat în vale,
Ne-om da sărutări pe cale,
Dulci ca florile ascunse.
Şi sosind l-al porţii prag,
Vom vorbi-n întunecime:
Grija noastră n-aib-o nime,
Cui ce-i pasă că-mi eşti drag?".
Înc-o gură - şi dispare...
Ca un stâlp eu stam în lună!
Ce frumoasă, ce nebună
E albastra-mi, dulce floare!
Şi te-ai dus, dulce minune,
Ş-a murit iubirea noastră -
Floare-albastră! floare-albastră!...
Totuşi... este trist în lume!
(Reproduceri după picturi de OLGA MORĂRESCU MĂRGINEAN)