"UE a fost mereu o construcţie cu geometrie variabilă"
Am încercat să aflăm răspunsuri la întrebările noastre de la un diplomat de elită, domnul Theodor Baconschi, un apropiat al cancelariilor occidentale, care simte pulsul Uniunii Europene, chiar dacă acesta pare mai slab decât oricând.
- Uniunea Europeană se află în cea mai fragilă stare a ei, de la înfiinţare. Un climat perturbat, aflat la pragul exploziei. Se vorbeşte chiar despre o rupere a C.E., provocată de divergenţele legate de gestionarea crizei imigranţilor, care a deschis drumul nemulţumirilor sociale şi al naţionalismului, mai ales în câteva din ţările fost comuniste. Care este, în acest context dificil, situaţia României?
- Să ştiţi că Uniunea Europeană a fost mereu o construcţie cu geometrie variabilă. E un sistem concentric, dar şi un puzzle în continuă redefinire. Faliile pe care le-aţi descris au o bază regional-istorică şi culturală. Dar tocmai aici rezidă valoarea proiectului european: în ambiţia de a armoniza o diversitate. E adevărat că noii membri sunt "uniţi" doar de frica expansionismului rusesc. E puţin. Grupul central-european de la Visegrad nu s-a deschis formal şi către România şi Bulgaria, iar balticii sunt arondaţi Scandinaviei. Practic, flancul estic al UE rămâne coerent numai sub umbrela NATO. De aici şi dificultatea de a situa România în propria ei vecinătate. Noi avem o politică regională cu mai mulţi vectori: parteneriate strategice cu Polonia şi Turcia, un parteneriat complex cu Ungaria (în ciuda "gălăgioşilor" de serviciu de ambele părţi ale Tisei), un profil de sponsor european pentru Republica Moldova, câteva formate de cooperare la Marea Neagră - ce-i drept, devitalizate după anexarea şi remilitarizarea Peninsulei Crimeea de către Putin. Momentul e destul de ingrat, pentru că suntem în cutia de rezonanţă a multor crize succesive: cea financiară, din 2008, dar şi cele legate de eşecul "primăverii arabe".
- Uniunea Europeană are acum două viteze - zona euro şi restul ţărilor cu monedă proprie. Probabil că nu vom adera prea curând la clubul select al monedei unice. În situaţia aceasta, ce putem face pentru a fi relevanţi în arhitectura Uniunii Europene?
- Estonia sau Slovenia sunt în eurozonă, pe când Polonia, nu. Vreau să spun cu asta că e important să aparţii eurozonei, dar nu e fundamental. În fond, cartea de vizită a oricărui stat-membru e legată tot de performanţa sa economică individuală. Şi de calitatea democraţiei interne. Sau de proiecţia forţelor sale armate. Bucureştiul vrea, încă, să adopte moneda unică, mai ales că suntem aproape de îndeplinirea criteriilor tehnice. Eurozona înseamnă însă şi să plăteşti datoriile celor care au ratat ţintele deficitului. E o sabie cu mai multe tăişuri. Important e că BNR a reuşit să stabilizeze leul, că avem rezerve valutare semnificative, că nu ne roade inflaţia, ceea ce ţine şi piaţa într-o atmosferă sănătoasă.
"În stadiul actual, legătura cu SUA rămâne vitală şi indispensabilă"
- În toată această "stare febrilă" a Uniunii Europene, noi ne bazăm pe relaţia noastră cu SUA şi pe NATO. E destul pentru a nu ajunge izolaţi într-o periferie din care să nu mai putem ieşi? Şi oare încrederea aceasta oarbă este justificată? Metafora, de largă circulaţie printre români, a umbrelei care nu se deschide când trebuie e un simplu joc de cuvinte?
- Am fost mereu contra raţionamentelor exclusive: sau cu americanii, sau cu europenii. E o logică falsă. Suntem europeni şi punct. Iar europenii rămân aliaţii majori ai puterii americane. E în interesul părţilor, chiar dacă unele capitale din UE adoptă, uneori, tonuri de "emancipare". Pax americana nu a fost înlocuită prin altă sursă de stabilitate strategică. UE nu are o armată comună, şi abia dacă cei mari (Franţa sau Marea Britanie) pot susţine mici operaţiuni militare pe cont propriu. SEAP, serviciul european de diplomaţie, are şi el un mandat limitat. Pe scurt, numai dacă UE va comunitariza politicile fiscale, monetare, militare şi externe, vom putea deschide alte piste de reflecţie geopolitică. În stadiul actual, legătura cu SUA rămâne vitală şi indispensabilă. De aceea e binevenit şi acordul comercial cuprinzător UE-SUA, care va adânci alianţa nord-atlantică. Relativa derută din UE reflectă şi schimbarea atenţiei strategice americane, dinspre Atlantic spre Pacific. Asta nu înseamnă însă că americanii părăsesc Europa sau că NATO e în criză.
"Nu e recomandabil să alimentăm noul război rece cu Rusia"
- Rusia e vecinul care ne ameninţă cel mai mult. O putere care acum îşi caută coroana pierdută. Şi o face în zdrăngănit puternic de arme. România n-are, deocamdată, răspuns. Cuminţenia asta ne va fi de folos?
- Rusia vrea să ocupe Ucraina (sau s-o dirijeze de la distanţă), tocmai pentru că, fără această piesă-tampon, Moscova îşi pierde galoanele de mare putere. Cu tot arsenalul nuclear (nemodernizat) şi cu armata sa cantitativ impresionantă, Rusia nu are, totuşi, destin, dacă nu se împacă bine cu Occidentul. E prea mare, prea mult expusă declinului demografic şi are o economie prea puţin diversificată pentru a juca împotriva UE şi NATO. Dacă Putin nu înţelege asta, o vor înţelege urmaşii săi. Pentru moment, ţarul de la Kremlin a ales o logică de confruntare controlată. E mai curând o iluzie că poate negocia pe picior de egalitate. Şi Occidentul a hrănit această iluzie, invitând Rusia în dialog structurat cu NATO, cu UE sau cu G7. Mişcarea din Crimeea şi Donbas (precedată de testul georgian din 2008) costă Rusia cât nu face. Sancţiunile şi scăderea dramatică a preţului la barilul de petrol sunt nesustenabile pe termen lung, Putin o ştie foarte bine. De asta s-a complicat şi mai mult, intervenind în Siria, ca să-şi protejeze baza militară maritimă, dar şi ca să ia loc la masa tratativelor de pace. Problema e că oriunde Rusia face parte dintr-un format multilateral de rezolvare a conflictelor (de pildă, în "5+2" pentru Transnistria), procesul e blocat. Nu e recomandabil să alimentăm acest nou război rece, numai că nu prea avem de ales: Putin joacă prea agresiv. Pe de altă parte, Occidentul nu are interesul de a împinge Rusia în braţele Chinei.
"Avem obligaţia să întreţinem relaţii predictibile cu Ungaria"
- Ungaria e un alt vecin cu probleme, care, când nu ne ameninţă cu garduri ridicate la graniţă, are un discurs extremist, în stare să tulbure apele, în sânul minorităţii maghiare din Transilvania. Cum să reacţionăm?
- Ungaria e distribuită de anumite instanţe în rolul de "duşman ereditar", aşa cum Spania a fost duşmanul ereditar al Portugaliei, sau Germania, duşmanul exemplar al Franţei. Dar aşa cum Madridul s-a conciliat cu Lisabona şi Parisul cu Berlinul, avem, la rândul nostru, obligaţia de a întreţine relaţii corecte şi predictibile cu Ungaria. Criza ideii europene - legată de oboseala extinderii şi de noul expansionism rusesc - a întărit naţionalismele, iar Orban e un lider care s-a situat, cu bune rezultate electorale, la extrema dreaptă a viziunii popularilor europeni. Vă ziceam adineauri că la Bucureşti şi Budapesta sunt mereu în priză voci radicale, care adună voturi naţionaliste. În realitatea bilaterală, lucrurile n-au fost niciodată lăsate să degenereze. Schimburile comerciale ating multe miliarde anual. Există investiţii maghiare în România, interconectare energetică şi, să sperăm, rutieră, pe autostradă. Uităm prea des faptul că Ungaria ne oferă singurul culoar terestru cu vestul Europei. Demagogii extremişti care vor să aţâţe mereu ura interetnică (în Transilvania sau la nivel bilateral) sunt profitorii nedemni ai memoriei multor răni deschise în trecut. Ca state membre UE şi NATO, cele două societăţi au şansa, dar şi obligaţia juridică, de a se comporta cu loialitatea pe care şi-o datorează aliaţii. Nu uităm istoria, dar avem nevoie de un viitor împreună.
"Rămânem oxigenul european al Republicii Moldova"
- Cu tot climatul internaţional agresiv şi isterizat, România are, în plus, şi grija situaţiei din Republica Moldova. Credeţi că va mai putea fi jucată cartea Unirii, într-un orizont de timp previzibil? Dacă da, în ce context, care sunt paşii care ar trebui urmaţi de Bucureşti?
- Salut abordarea guvernului Cioloş în această privinţă: "more for more", adică asistenţă economico-financiară, dozată în funcţie de lista unor priorităţi de reformă. Republica Moldova e într-o criză profundă, pentru că partidele pro-europene, la putere din 2009, s-au îmbolnăvit de corupţie, discreditând astfel însăşi perspectiva europeană. Noii aliaţi ai Moscovei de tip Usatâi sau Dodon se adaugă astfel vechilor comunişti, în tentativa de a readuce Chişinăul sub influenţa exclusivă a Moscovei. Care, însă, nu are ce să ofere, pentru că de abia plăteşte pensiile din Crimeea sau Transnistria. Partidele din AIE au greşit, prin unii lideri, dar au şi apropiat ţara de UE, cu ajutorul constant al României. Acordul de Asociere, ridicarea vizelor şi asistenţa financiară sunt fapte, nu poveşti. Mi-ar fi plăcut ca Bucureştiul să poată influenţa mai devreme apariţia unei noi gărzi politice pro-occidentale în Basarabia. N-a reuşit asta, e clar. Suntem şi noi vinovaţi de inerţie şi lene tactică. Dar rămânem oxigenul european al Republicii Moldova. Nu trebuie să-i lăsăm pe moldovenii de peste Prut în ghearele unei oligarhii cleptocratice, de extracţie şi obedienţă rusească. Trebuie să revenim pe teren cu mai multe idei, cu mai mult capital românesc şi cu o agendă bilaterală, pronunţat europeană. Câtă vreme am condus diplomaţia noastră, s-au notat progrese practice ale prezenţei româneşti în Republica Moldova: ICR Mihai Eminescu, două noi consulate generale la Cahul şi Bălţi, şedinţe comune de guvern, lobby eficient al Grupului de prieteni ai Republicii Moldova în UE (pe care l-am inţiat şi co-prezidat cu Franţa). Din păcate, tribalismul nostru politic subminează continuitatea politicilor noastre. E cazul să reconsiderăm necesitatea consensului bipartizan, în materie de proiecte desfăşurate peste Prut. La fel de important e să nu uităm că, deşi Parteneriatul Estic e dezafectat, succesul nostru în Moldova trece şi pe la Kiev.