Sunt locuri în care, prin Ardeal, pe câmpia de la Turda sau pe Dealul Furcilor de la Alba Iulia, istoria e grea ca o cruce. Sunt locuri în care, prin Moldova, istoria străluceşte a sfinţenie, ca odoarele cele scumpe ale mânăstirilor ridicate de Ştefan. Apoi, sunt locuri în care, mergând din Bucureşti şi până pe Valea Prahovei, pe urmele primilor regi ai României, istoria e solemnă şi plină de ştaif, asemeni unui costum de ofiţer prusac. Sunt locuri în care istoria înseamnă, mai mult decât orice, rafinament şi eleganţă, ca în Mogoşoaia Marthei Bibescu. Dar sunt şi locuri în care istoria pluteşte, parcă, pe deasupra lumii, vălătuci de miresme proaspete ce vestesc primăvara pe dealurile Gorjului şi pe crestele Munţilor Mehedinţi. N-ai să dai peste aceste năluci în marile muzee, nici în monografiile scorţoase, trebuie să iei la pas potecile înguste pe care i-au purtat primejdiile pe marii domnitori şi căpitani de oşti, să scotoceşti prin cotloanele bordeielor şi-ale conacelor care i-au găzduit, trebuie să asculţi, nerăbdător şi credul asemenea unui copil, poveşti transmise, din generaţie în generaţie, de cei care i-au văzut aievea, demult. Numai astfel, istoria îţi va apărea ca văpaie a unor iubiri ce încă ard, sute de ani după ce eroii lor vor fi sărit din iatace şi vor fi îmbrăcat platoşa martiriului, încălecând pe cai. Coborâţi în imaginaţia contemporanilor de pe soclurile rigide şi din picturile afumate de candele ale mânăstirilor, bătrânul Matei Vodă Basarab ori Domnul Tudor din Vladimiri îşi îngăduie câte o ocheadă fierbinte, câte o îmbrăţişare aprinsă ori chiar o ultimă noapte de dragoste, înaintea unei noi bătălii. Nicăieri eroii nu sunt mai umani şi mai plini de dorinţe ca la Tismana, la Sohodol sau la Glogova!
Eroii, aşa cum îi învăţăm la Istorie
Imaginaţi-vi-l pe Matei Basarab! Lungii şi târziii săi ani de domnie - aproape un sfert de veac - şi marea operă ctitoricească şi culturală pe care a lăsat-o în urmă ni l-au portretizat, încă din timpul vieţii, ca pe un personaj blajin, un om mai degrabă al spiritului decât al acţiunii, un om care târnosea mai degrabă biblii, decât să dea cu sabia. Istoria oficială, cea care ne-a fost predată la şcoală, îl reţine dintr-o foarte plastică stampă de epocă, în care apare bonom, cu mustăţi răsucite, de bunic. La fel de bătrân, dar mai spiritualizat, împăcat cu sine şi cu lumea, cu barba deasă şi căruntă şi ochi profunzi, pe care-i simţi cum îţi caută sufletul, şi l-a imaginat şi celebrul pictor Stroe din Târgovişte, pe pereţii Mânăstirii Arnota, acolo unde domnitorul îşi doarme somnul de veci. Îmbrăcat în straie aurite şi încins cu un brâu roşu ca para focului, Matei Basarab te întâmpină, luminos ca un patriarh, alături de savanta Doamnă Elina, deasupra intrării scunde ce duce în naosul bisericii. E unul dintre cele mai frumoase tablouri votive ale domnitorilor noştri!
Acum imaginaţi-vi-l pe Tudor Vladimirescu! Chipul adevărat nu i se cunoaşte decât din descrierile celor ce i-au stat prin preajmă în vremea Revoluţiei de la 1821. "Nu prea era genul care să stea cu orele la pozat în faţa vreunui pictor", se amuză un istoric. Toţi îl evocă serios şi gânditor, drept şi aprig, activ şi sincer, scurt la vorbă şi bogat la minte. Bine legat, cu părul şi mustaţa castanii, fruntea lată şi încreţită, ochii căprui, cu o căutătură cruntă, ce insufla respect. Faţa smeadă şi lungă, nasul drept şi un neg pe obrazul stâng, acesta este portretul pe care l-a reconstituit, cu acribie, Constantin Dricescu, la 50 de ani de la moartea eroului, de la martori oculari, unii foarte apropiaţi, în anii în care documenta prima istorie a Revoluţiei de la 1821. Nimeni, dar absolut nimeni dintre cei cu care discutase istoricul nu îl văzuse vreodată, măcar o dată, zâmbind!
De fapt, chiar aşa ne apar eroii în manualele de istorie: sobri, intangibili, absorbiţi de misiunea lor. Doar legendele păstrate prin cotloane îndepărtate ni-i dezvăluie altfel, umani ori chiar fragili, prinşi în momente de cumpănă ale vieţii ori însufleţiţi de patimi de nestins. Mai mult ca oriunde altundeva, în satele dintre Gorj şi Mehedinţi, istoria e o întâmplare de familie, povestită din moşi-strămoşi, o snoavă sau un basm la care fiecare generaţie şi fiecare povestitor a mai brodat câte un mic detaliu sau a omis altul: stră-străbunicul, străbunicul sau bunicul devenind, ei înşişi, eroi în poveştile ce ne-au ajuns până azi. Dintr-un capăt în altul al satelor, istoriile ştiute de oameni diferă, adesea, fără să-şi piardă însă farmecul detaliilor, căci lumea le spune atât de încredinţată şi de prinsă, încât ai putea băga mâna în foc că Matei Basarab, Iancu Jianu, Tudor Vladimirescu sau Anton Pann au păşit aievea prin bătăturile lor, au închinat un pahar de vin ghiurghiuliu şi au făcut ochi dulci vreunei femei frumoase.
MATEI VODĂ ŞI PREAFRUMOASA DIN POCRUIA
Basarabii din Sohodol
Dintr-un capăt de sat, am luat-o şi eu, pe jos, la Sohodolul Tismanei, pe urmele unor însemnări pestriţe ale cronicarului Stoica Ludescu. "Iar Mateiu Aga şi cu alţi boiari, câţi au scăpat dela războiu, au fugit şi s'au închis la mănăstirea den Tismana, şi au şezut acolo zece zile. Iar Leon Vodă îndată a trimis după ei oşti şi s-au bătut cu ei trei zile, şi nimic nu le'a putut strica. Iar Mateiu Aga, văzând că s'au dus oştile, au ieşit din mănăstire şi au mers în Izvarna, iar de acolo l-au suit la munte, în Ardeal". Povestea aceasta, pierdută prin 1600 şi ceva, e încă vie la Sohodol, un sat aspru de munte, cu casele săpate parcă în stânca muntelui, precum chiliile pustnicilor. Un sat întins de-a lungul unei văi repezi, până hăt, sus pe crestele Tihomirului, pe unde, în tinereţe, însuşi Regele Mihai Întâi săpase, cu colegii de şcoală, după faimoasa comoară a lui Matei Basarab. Pe vremea aceea, în anii interbelici, viitorul rege şi profesorul său, Ion Conea, au stat de vorbă cu ultimii locuitori din sat care purtau vestitul nume al Basarabilor. Căci, vreme de secole, sohodolenii s-au ţinut cu mândrie ca fiind "de-ai lui Basarabă", urmaşii mâinii aceleia de oameni temerari care l-au trecut munţii pe viitorul domn şi l-au scăpat de la moarte.
"Oare care mai e de-a lui Basarabă, maică?!", stă pe gânduri o bătrânică, după care mă îndrumă spre casa Mărioarei Georgescu a' lui Ion Basarabă, una dintre ultimele urmaşe ale unui neam de soi. E bătrână şi cocârjată, nu aude mai deloc, dar îmi confirmă, prin fiul ei, că soţului ei i se zicea "a' lui Basarabă". Ştie bine de unde se trage porecla. "Avem, dară, şi-o cărare, colea sus, pe munte, de-i zice «Ogaşul Basarabilor». Cum să nu ştim de Basarabi?", îmi arată o altă femeie spre creasta cealaltă, dincolo de centrul satului, ce coboară, uşor, într-o vale, cât să-şi ia avânt să urce spre Ardeal. Acolo sus, pe dealul greu de brazi falnici pe care mi-l arată bătrâna, s-a ascuns Aga Matei Basarab, pe vremea când Leon Vodă îi puse gând rău. "Matei Basarab s-a ascuns la Mânăstirea Tismana, unde a ţinut cât a ţinut piept asaltului trupelor lui Leon, dar apoi a trebuit să fugă, că nu avea nicio şansă să răzbească. Mânăstirea Tismana era plină de ascunzişuri şi de tunele secrete. Aşa că Aga s-a furişat şi a apelat la sohodoleni, care, din cele mai vechi timpuri, fuseseră tocmiţi de domnitorii Ţării Româneşti să apere plaiul de trecere spre Ardeal, ca nu cumva să vină nişte lotri şi să facă vreo stricăciune. Sohodolenii l-au luat pe Aga, l-au ascuns la ei în sat, iar de acolo l-au trecut munţii în Ardeal, pe poteci numai de ei ştiute", îmi povesteşte Nicolae Tomoniu, un pasionat cercetător al istoriilor locului.
Muta cu ochi albaştri
"Mama mea, Dumnezeu să o ierte, ştia poveştile astea frumoase cu Basarabi şi ni le tot povestea când eram mici, la gura sobei", rememorează, nostalgic, doamna Mariana Drăghescu, secretara şcolii din Tismana. Erau poveşti cu domni de neam mare şi cu fete preafrumoase, iar Mariana le lua chiar aşa, ca pe nişte poveşti cu prinţi şi cu fete din popor devenite prinţese, cum erau toate basmele copilăriei. De fapt, erau mai mult de atât: erau chiar legendele întemeierii satului Sohodol şi ale împărţirii pe neamuri a oamenilor săi. "Târziu mi-am dat eu seama ce ne povestea mama. La noi în sat sunt două mari familii, Drăgheştii şi Frăţileştii, iar legenda spune că ele se trag chiar din Matei Basarab. Mama povestea că Matei Basarab ar fi avut doi copii din flori aci, în capătul satului, la noi. Pe unul îl chema Dragu, iar fratelui său mai mic i-a rămas porecla de «Frăţilă», iar de aici cele două familii cele mai numeroase din Sohodol, Drăgheştii şi Frăţileştii".
În capătul Sohodolului Tismanei, se află Pocruia. Un drum cotea acolo spre un bordei, pe-un deal, şi-acolo locuia o tânără frumoasă cum nu s-a mai pomenit. Era mută, spun poveştile din bătrâni, şi de aceea stătea retrasă singură, pe un vârf de deal, departe de forfota satului. Acolo s-ar fi ascuns prima oară Aga Matei, înainte de fuga din munţi. Era mută, dar ochii ei albaştri spuneau totul, iar Matei Vodă Basarab a ţinut neapărat să mai vadă încă o dată lumina lor, care i-a arătat seninul în nopţile întunecate de pribegie din calea mercenarilor plătiţi de Leon Vodă.
"Legenda spune că Matei Vodă i-a făcut mulţi prunci femeii şi aşa s-a întemeiat noul sat Sohodol, pentru că sohodolenii trăiau în bordeie înşirate pe lângă Steiul Coziei, Păltinei, Cărpinei şi Frumosu, până hăt, departe, unde a răpus Iorgovan balaurul", îmi spune, cu mister aproape şoptit, Nicolae Tomoniu. În poveştile sale, ca şi în poveştile ultimilor urmaşi "a' lui Basarabă", bătrânul şi cumpătatul domn, cu barba sa albă, de pe pereţii numeroaselor biserici pe care le-a ctitorit sau de care s-a îngrijit, e un bărbat în plină putere, înflăcărat de iubire, care bătea, în plină primejdie, drumul Pocruii, pentru a se iubi, pe ascuns, cu frumoasa fată din vârful dealului. De acolo, de pe dealul Pocruii, în zilele însorite de primăvară, vezi norii cum plutesc peste vârful Tihomirului, fluturând tainic printre brazi aura soarelui, ca mantia unui domn pribeag pe ogaşurile dorului.
DOMNUL TUDOR ŞI ELENA DIN GLOGOVA
Cula cu dragoste
La fel de diferit de "poza" oficială îl descoperi, la pas, pe marele revoluţionar Tudor Vladimirescu, un alt erou iubit al zonei. La 200 de ani de la moartea sa, pe plaiul Mehedinţiului dăinuie încă amintiri vii despre Domnul Tudor. Lumea s-a schimbat, zeci dintre culele care ţinură piept invaziilor tâlharilor lui Pazvante Chiorul s-au prăpădit între timp, deauna cu marile familii boiereşti care le-au locuit cu fast. Nici Baia de Aramă, unde Tudor Vladimirescu era vestit administrator de moşii şi comerciant iscusit ca nimeni altul, nu mai e ce-a fost. Câteva căsuţe, cu geamlâcuri din lemn, ascunse îndărătul blocurilor banale, mai amintesc de vechile hanuri unde, la o doină de jale, îşi încălzeau oasele şi sufletul drumeţii şi târgoveţii. Pe aici pe undeva, pe una dintre străduţele care se abat de la drumul principal, l-a prins odată pe Tudor un prieten vechi şi, seara, asupra unui pahar de vin bun, l-a luat cu drag de după cap. L-a întrebat, cu frumosul, de ce nu se însoară în partea locului, să se statornicească odată şi el acolo, ca vătaf de plai şi om iubit de mehedinţeni. "Ei, Talamane! Nu sunt eu făcut nici pentru avere, nici pentru muiere. Sunt făcut pentru altceva!", i-a răspuns Tudor cu voce tunătoare, de-a amuţit crâşma toată. S-a pornit apoi iureşul revoluţionar, iar vorbele eroului care a îmbrăcat cămaşa morţii, ucis mişeleşte de aliaţii săi, au rămas pentru posteritate ca premoniţia unui destin asumat...
La doi paşi de Baia de Aramă, cula de la Glogova şi parcul său plin de platani, de castani şi de tot felul de arbuşti japonezi, aduşi de te miri de unde, ca să fure ochiul boieroaicelor de viţă veche, pare, văzută de departe, o redută din alte vremi. Zidurile groase ascund poveşti pe care istoria refuză să le consemneze. Mă aflu chiar în beciul rece al culei, cătând prin meterezele înguste spre malurile Motrului, împreună cu profesorul Ilie Paraschiv, iar amintirile sale, de vechi glogovean, dau, parcă, un alt sens vorbelor aspre ale lui Tudor din Vladimiri. "Aici suntem în vechiul Mehedinţi. Satul acesta a aparţinut de Mehedinţi până în 1968, când s-a dat Gorjului malul stâng al Motrului, unde s-a dezvoltat industria cărbunelui. Glogova a fost sat vechi de mehedinţeni...", spune profesorul. "După mamă era gorjean, după tată, mehedinţean".
Cula în care odihnim a aparţinut vechilor boieri Glogoveni, cei mai mari boieri de pe Valea Motrului, stăpâni ai zonei încă de pe vremea lui Mircea cel Bătrân! În cula aceasta impunătoare, una dintre cele mai frumoase de la nord de Dunăre, cu ziduri late de peste 1 metru, apărată de 17 metereze, care bat în toate direcţiile, a crescut Tudor din Vladimiri. Orfan de tată, Tudor intrase, "pe procopseală", pe la 10-12 ani, la Craiova, la dascălul Lupu, de la care deprinde ceva învăţătură. Ajunge, apoi, în casa boierului Ioniţă Glogoveanu, ca "fecior de casă". "L-a văzut pe copil, şi-a dat seama că ştie să scrie şi că îi merge mintea strună. Ioniţă avea un băiat, Niculiţă, şi i-a pus pe amândoi să înveţe carte, barem să se mai îndemne unul de la altul. Niculae şi Tudor copilăresc împreună, devin buni prieteni şi parteneri de afaceri, după ce tânărul din Vladimiri devine administratorul moşiilor boierilor de la Glogova şi de la Baia de Aramă. A fost administrator, a muncit şi s-a îmbogăţit, iar Niculae Glogoveanu a prosperat odată cu el. La fel ca în tot Mehedinţiul, erau vreo 15 cărări bine ascunse, care duceau spre Transilvania! Era un du-te-vino în toată regula. Vitele şi porcii se vindeau bine în Ungaria şi prin Austria, iar mierea noastră şi ceara ajungeau până în Veneţia! Tudor era descurcăreţ, ştia limbi străine, ajunsese până la Buda şi Viena, câştiga bani frumoşi. Unde mai pui că el era şi vătaf de plai, deci nu îl controla nimeni ce făcea, nu trebuia să dea nimănui dijmă din banii pe care îi făcea", mă lămureşte profesorul Paraschiv.
Sonata lunii
De pe prispa culei, se vede încă vechea albie a Motrului, care curgea chiar pe sub geamurile Glogovenilor. Aici cânta la clavir, la lumina lumânărilor din policandrele de argint, în serile de vară, cucoana Elena Glogoveanu, soţia boierului Niculae. Un clavir scump, se înţelege, un "Bosendorfer" cu coadă, din lemn de palisandru, adus tocmai de la Viena, de care boieroaicele venite în vizită se mirau mai ceva ca de uşile mari, de oglindă, ale dulapurilor imperiale, în care te puteai vedea din cap până în picioare! Dincolo de grădina de basm, peste care răsuna muzichia rafinată a Elenei, se vede până departe. Nori de praf se ridică peste dealuri, stârniţi de vânt ca odinioară de caii cârjaliilor şi-ai pazvangiilor. Dintr-acolo, dinspre Craiova, venea, adesea, pericolul. Tot de acolo s-a auzit, în crucea unei nopţi geroase de iarnă, un trap năvalnic, ca un duh prevestitor de rău. Pân' să iasă argaţii, boierul Glogoveanu se şi repezi cu flinta în gura prispei. Dar nici urmă de duşman, căci în curte descăleca vechiul său tovarăş, Tudor din Vladimiri. Tocmai ce pusese mâna în seara aceea pe o scrisoare a caimacamului Craiovei către frumoasa Elena, soţia lui Glogoveanu, de care caimacamul era, se vede treaba, îndrăgostit nebun, că s-a şi pus la drum, călare, de la Craiova, să i-o arate lui Niculae!
Tudor arăta cum nu-l mai văzuse nimeni: furios, agitat, iar în priviri îi licăreau doi cărbuni încinşi. "Doar nu credinţa faţă de fostul stăpân îl va fi mânat pe viscol şi pe zăpadă cale de atâtea poşte...", spun cei care au cercetat puţinele detalii intime din viaţa marelui revoluţionar. Fără să-şi mărturisească nici lui, Tudor fusese, de fapt, săgetat de iubire: se îndrăgostise lulea de cucoana Elena! "Nicolae Glogoveanu ajunsese ispravnic de Mehedinţi, iar pentru a-şi îndeplini misiunea pleca des de acasă. În perioada asta, Tudor rămânea cu trebile pe la Glogova, alături de Elena. Elena era de o mare frumuseţe şi graţie. Era fata banului Ghica de la Craiova, o femeie educată, talentată, care cânta extraordinar de frumos la pian şi cu vocea", îmi descoase profesorul Paraschiv iţele poveştii, taman când, ca un ghid versat, mă poartă prin dormitoarele somptuoase ale culei. Mobilele sunt noi, din anii '80, de când "Minele" au renovat cula, dar ochii mici ai ferestrelor au fost martorii unei pătimaşe iubiri. "Cel puţin o fetiţă de-a Elenei, Masincuţa, este a lui Tudor. Din documentele pe care le-am studiat, se vede clar că Tudor a fost foarte apropiat de Elena, pe care a şi însoţit-o la Viena, alături de Masincuţa".
În scrisorile trimise acasă apropiaţilor, Tudor din Vladimiri nu se rabdă să nu povestească, topit de dragul Masincuţăi, cum că fiica coanei Glogoveanu e "ca un înger" sau "un giuvaier de copil". Dar fericirea nu avea să dureze mult. "Coana Elena, fiinţă sensibilă, s-a îmbolnăvit de plămâni, o boală incurabilă în epocă. A fost tratată în capitala imperiului de un mare doctor, Lans, dar nici acesta nu a putut să o salveze.A murit acolo şi e înmormântată la Schönbrunn", spune profesorul Ilie Paraschiv. Moartea Elenei îl va fi înnegurat cu totul pe Tudor. Poate, cine ştie, atunci îşi va fi zis că nu e "făcut pentru muiere". Bate drumul înapoi, la Viena, anul următor, trimis de "fratele" Niculae Glogoveanu, să rezolve mai multe încurcături administrative legate de moartea Elenei şi să aducă de acolo lucrurile ei de preţ. Atunci şi-a luat Tudor, cu adevărat, adio de la marea iubire a vieţii sale. În schimb, până să revină el în ţară, boierul Niculae o şi uitase pe fosta soţie şi se căsătorise cu o altă Elenă...
"Finalul poveştii e trist", mă pregăteşte domnul profesor din Glogova. "Cei doi bărbaţi s-au certat rău de pe urma unei afaceri cu vite pe care Tudor ar fi intermediat-o în Ardeal pentru Niculae Glogoveanu. Boierul l-a suspectat că a vândut mai scump decât i-a spus şi că şi-a ţinut restul de bani". Era cât pe ce ca această poveste să-l coste viaţa pe Tudor, pandurul fiind cu greu scăpat de la moarte, de intervenţia unor apropiaţi foarte influenţi.
Revenim în cerdacul ce dă spre albia Motrului. Cerul după-amiezii are ceva din greutatea de plumb a finalului de poveste. Facem paşi prin grădina în care, acum două veacuri, Elena Glogoveanu îl va fi vrăjit, cu graţia ei, pe marele erou. "Masincuţa semăna leit cu Tudor, aşa vorbea lumea pe aici", povesteşte profesorul, lungind fiecare cuvânt. "Se spune că avea un zâmbet atât de frumos!". Zâmbetul acela pe care nimeni, în afară de Elena şi Masincuţa, nu i l-au putut smulge, vreodată, lui Tudor...
Fotografii de Andrei CHERAN şi ALEX FLOREA