Povești de iubire pierdute în cețurile istoriei: Matei Basarab și Tudor Vladimirescu

Ciprian Rus
Formula AS în Munții Mehedinți

Sunt locuri în care, prin Ardeal, pe câmpia de la Turda sau pe Dealul Furcilor de la Alba Iulia, istoria e grea ca o cruce. Sunt locuri în care, prin Moldova, istoria strălucește a sfin­țenie, ca odoarele cele scumpe ale mânăstirilor ri­dicate de Ștefan. Apoi, sunt locuri în care, mergând din București și până pe Valea Prahovei, pe urmele primi­lor regi ai Româ­niei, istoria e solemnă și plină de ștaif, asemeni unui costum de ofi­țer pru­sac. Sunt locuri în care istoria înseamnă, mai mult decât orice, rafinament și eleganță, ca în Mogo­șoaia Mar­thei Bibescu. Dar sunt și locuri în care istoria plu­tește, par­că, pe deasupra lumii, vălătuci de mires­me proas­pete ce vestesc primăvara pe dea­lu­rile Gor­ju­lui și pe crestele Munților Me­hedinți. N-ai să dai peste aceste năluci în marile muzee, nici în mono­gra­fiile scor­țoa­se, trebuie să iei la pas potecile în­guste pe care i-au purtat primejdiile pe marii dom­nitori și căpitani de oști, să scotocești prin cotloa­nele bor­de­ielor și-ale conacelor care i-au găzduit, trebuie să asculți, nerăbdător și credul asemenea unui copil, povești transmise, din generație în gene­rație, de cei care i-au văzut aievea, demult. Numai astfel, istoria îți va apărea ca văpaie a unor iubiri ce încă ard, sute de ani după ce eroii lor vor fi sărit din iatace și vor fi îmbrăcat platoșa mar­tiriului, încăle­când pe cai. Coborâți în imaginația contem­pora­nilor de pe so­clurile rigide și din picturile afumate de candele ale mânăstirilor, bătrânul Matei Vodă Basarab ori Domnul Tudor din Vladimiri își îngă­duie câte o ocheadă fierbinte, câte o îmbrățișare aprinsă ori chiar o ultimă noapte de dra­goste, înaintea unei noi bătălii. Nicăieri eroii nu sunt mai umani și mai plini de dorințe ca la Tismana, la Sohodol sau la Glo­gova!

Eroii, așa cum îi învățăm la Istorie

Imaginați-vi-l pe Matei Ba­sarab! Lungii și târziii săi ani de domnie - aproape un sfert de veac - și ma­rea operă ctitoricească și culturală pe care a lăsat-o în urmă ni l-au portretizat, încă din timpul vieții, ca pe un personaj blajin, un om mai degrabă al spiritu­lui decât al acțiunii, un om care târnosea mai degrabă biblii, decât să dea cu sabia. Istoria oficială, cea care ne-a fost predată la școală, îl reține dintr-o foarte plas­tică stampă de epocă, în ca­re apare bonom, cu mustăți ră­sucite, de bunic. La fel de bătrân, dar mai spiritua­li­zat, împăcat cu sine și cu lu­mea, cu barba deasă și căruntă și ochi profunzi, pe care-i simți cum îți caută sufletul, și l-a imagi­nat și celebrul pictor Stroe din Târgoviște, pe pereții Mâ­năstirii Ar­nota, acolo unde dom­nitorul își doar­me som­nul de veci. Îmbrăcat în straie aurite și încins cu un brâu roșu ca para fo­cului, Matei Basarab te întâmpină, lumi­nos ca un patriarh, ală­turi de savanta Doamnă Elina, dea­supra in­trării scunde ce duce în naosul bisericii. E unul dintre cele mai frumoase tablouri votive ale domni­to­rilor noștri!
Acum imagina­ți-vi-l pe Tudor Vladimi­res­cu! Chi­­pul adevă­rat nu i se cunoaște decât din descrie­rile celor ce i-au stat prin preajmă în vremea Revo­luției de la 1821. "Nu prea era genul care să stea cu orele la pozat în fața vreunui pictor", se amuză un istoric. Toți îl evocă serios și gânditor, drept și aprig, activ și sincer, scurt la vorbă și bogat la minte. Bine legat, cu părul și mustața castanii, fruntea lată și în­cre­țită, ochii căprui, cu o căutătură cruntă, ce insufla respect. Fața smeadă și lungă, nasul drept și un neg pe obra­zul stâng, acesta este portretul pe care l-a recon­stituit, cu acribie, Con­stantin Dricescu, la 50 de ani de la moartea eroului, de la martori oculari, unii foar­te apropiați, în anii în care documenta prima istorie a Revoluției de la 1821. Nimeni, dar absolut nimeni dintre cei cu care discutase istoricul nu îl văzuse vreo­dată, măcar o dată, zâmbind!
De fapt, chiar așa ne apar eroii în manualele de istorie: sobri, intangibili, absorbiți de misiunea lor. Doar legendele păstrate prin cotloane îndepărtate ni-i dezvăluie altfel, umani ori chiar fragili, prinși în mo­mente de cumpănă ale vieții ori însuflețiți de patimi de nestins. Mai mult ca oriunde altundeva, în satele dintre Gorj și Mehedinți, istoria e o întâmplare de fa­milie, povestită din moși-strămoși, o snoavă sau un basm la care fiecare generație și fiecare povestitor a mai brodat câte un mic detaliu sau a omis altul: stră-străbunicul, străbunicul sau bunicul devenind, ei în­șiși, eroi în poveștile ce ne-au ajuns până azi. Din­tr-un capăt în altul al satelor, istoriile știute de oa­meni diferă, adesea, fără să-și piardă însă farmecul detaliilor, căci lumea le spune atât de încredințată și de prinsă, încât ai putea băga mâna în foc că Matei Basarab, Iancu Jianu, Tudor Vladimirescu sau Anton Pann au pășit aievea prin bătăturile lor, au închinat un pahar de vin ghiurghiuliu și au făcut ochi dulci vreunei femei frumoase.

MATEI VODĂ ȘI PREAFRUMOASA DIN POCRUIA

Basarabii din Sohodol

Dintr-un capăt de sat, am luat-o și eu, pe jos, la Sohodolul Tismanei, pe urmele unor însemnări pes­trițe ale croni­ca­ru­lui Stoica Ludes­cu. "Iar Mateiu Aga și cu alți bo­iari, câți au scă­pat dela războiu, au fugit și s'au închis la mănăs­tirea den Tis­ma­na, și au șezut aco­lo zece zile. Iar Leon Vodă în­dată a trimis după ei oști și s-au bă­tut cu ei trei zile, și nimic nu le'a putut strica. Iar Mateiu Aga, vă­zând că s'au dus oștile, au ieșit din mănăstire și au mers în Izvarna, iar de acolo l-au suit la munte, în Ardeal". Povestea aceasta, pierdută prin 1600 și ceva, e încă vie la Soho­dol, un sat aspru de munte, cu ca­sele săpate parcă în stânca munte­lui, precum chi­liile pustnicilor. Un sat întins de-a lungul unei văi re­pezi, până hăt, sus pe crestele Tiho­mi­rului, pe unde, în tinerețe, însuși Regele Mihai În­tâi săpase, cu co­legii de școală, după faimoasa co­moară a lui Matei Basarab. Pe vre­mea aceea, în anii interbe­lici, viitorul rege și profe­so­rul său, Ion Conea, au stat de vorbă cu ultimii lo­cui­tori din sat care purtau vestitul nume al Basara­bilor. Căci, vreme de secole, sohodolenii s-au ținut cu mândrie ca fiind "de-ai lui Basarabă", urmașii mâinii ace­leia de oameni temerari care l-au trecut munții pe viitorul domn și l-au scăpat de la moarte.
"Oare care mai e de-a lui Basarabă, maică?!", stă pe gânduri o bătrânică, după care mă îndrumă spre casa Mărioa­rei Georgescu a' lui Ion Basa­rabă, una dintre ultimele ur­mașe ale unui neam de soi. E bătrână și cocârjată, nu aude mai deloc, dar îmi con­firmă, prin fiul ei, că soțului ei i se zicea "a' lui Ba­sarabă". Știe bine de unde se trage porecla. "Avem, dară, și-o cărare, colea sus, pe munte, de-i zice «Oga­șul Basarabilor». Cum să nu știm de Ba­sa­rabi?", îmi arată o altă femeie spre creasta cea­lal­tă, dincolo de centrul satului, ce coboară, ușor, în­tr-o vale, cât să-și ia avânt să urce spre Ardeal. Aco­lo sus, pe dealul greu de brazi falnici pe care mi-l arată bă­trâna, s-a ascuns Aga Matei Basarab, pe vre­mea când Leon Vodă îi puse gând rău. "Matei Ba­sarab s-a ascuns la Mânăstirea Tismana, unde a ținut cât a ținut piept asaltului trupelor lui Leon, dar apoi a trebuit să fugă, că nu avea nicio șansă să răzbească. Mânăstirea Tismana era plină de ascun­zișuri și de tunele secrete. Așa că Aga s-a furișat și a apelat la sohodoleni, care, din cele mai vechi timpuri, fuse­seră tocmiți de domnitorii Țării Româ­nești să apere plaiul de trecere spre Ardeal, ca nu cumva să vină niște lotri și să facă vreo stricăciune. Sohodolenii l-au luat pe Aga, l-au ascuns la ei în sat, iar de acolo l-au trecut munții în Ardeal, pe poteci numai de ei știute", îmi povestește Nicolae Tomoniu, un pasionat cercetător al istoriilor locului.

Muta cu ochi albaștri
"Ogașul lui Basarab" îi spune potecii pe unde s-a făcut scăpat Matei Aga. O știu până și tinerii din sat, care lasă deoparte gă­lețile de adăpat vacile și vin într-un suflet să îmi arate cărarea secretă pe care se ascundeau ei înșiși, în joacă, în copilărie. E un loc de fugă cum nu s-a mai po­menit. Un pârâiaș îți as­cun­de, ropotind peste pietre mari, sunetul pași­lor grăbiți, iar crengile brazilor, căzute peste apă, de lungi ce sunt, ca niște sălcii plângătoare, te fe­resc de privirea cea mai ageră. Pe aici a fugit Matei Aga, și tot pe aici s-a întors, triumfător, spre tron! De-acum, nu se mai grăbea. Așa că și-a în­găduit o zi de răgaz, ca să răsplătească cum se cuvine vredni­cia și încre­derea băr­baților din Sohodol. A urcat cu ei sus pe crestele Tihomirului, de unde se vedea țara întreagă. I-a pus pe cei mai dibaci dintre ei să-și încalece caii și să fugă cât văd cu ochii, cale de o zi, până în miez de noapte. "Cât pământ vor înghiți caii, atâta vă voi da io, Mateiu Vodă, răsplată că m-ați ajutat la greu!", le-a spus proaspătul domn. Apoi i-a luat pe cei mai tineri din sat și le-a spus să bată la pas, cât văd cu ochii, cale de o zi întreagă. "Cât vor bate pașii voștri, atât de lat va fi pământul ce vi-l făgăduiesc!", le-a mai spus Vodă. Iar după ce oamenii s-au pornit toți, să-și mă­soa­re pământul, a luat-o el în­suși la pas, singur, spre capătul din jos al So­ho­dolului. La fel ca fuga peste munți, drumul acesta avea să intre în legendă...
"Mama mea, Dumnezeu să o ierte, știa po­veș­tile astea frumoase cu Basarabi și ni le tot poves­tea când eram mici, la gura sobei", reme­morează, nostalgic, doamna Mariana Dră­ghes­cu, secretara școlii din Tismana. Erau povești cu domni de neam mare și cu fete preafrumoase, iar Mariana le lua chiar așa, ca pe niște povești cu prinți și cu fete din popor devenite prințese, cum erau toate basmele copilăriei. De fapt, erau mai mult de atât: erau chiar legendele înteme­ierii satului Sohodol și ale împărțirii pe neamuri a oamenilor săi. "Târ­ziu mi-am dat eu seama ce ne po­vestea mama. La noi în sat sunt două mari familii, Dră­gheștii și Frățileș­tii, iar legenda spu­ne că ele se trag chiar din Matei Ba­sarab. Mama po­ves­tea că Matei Ba­sarab ar fi avut doi copii din flori aci, în capătul sa­tu­lui, la noi. Pe unul îl chema Dra­gu, iar fratelui său mai mic i-a rămas porecla de «Fră­țilă», iar de aici cele două familii cele mai numeroa­se din Sohodol, Drăgheștii și Fră­țileștii".
În capătul Sohodolului Tismanei, se află Pocruia. Un drum cotea acolo spre un bordei, pe-un deal, și-acolo locuia o tânără frumoasă cum nu s-a mai pomenit. Era mută, spun poveștile din bătrâni, și de aceea stătea retrasă singură, pe un vârf de deal, de­parte de forfota satului. Acolo s-ar fi ascuns prima oară Aga Matei, înainte de fuga din munți. Era mută, dar ochii ei albaștri spuneau totul, iar Matei Vodă Basarab a ți­nut neapărat să mai vadă încă o dată lu­mina lor, care i-a arătat seninul în nopți­le întunecate de pri­begie din calea mercenarilor plă­tiți de Leon Vodă.
"Legenda spune că Ma­tei Vodă i-a făcut mulți prunci femeii și așa s-a întemeiat noul sat Sohodol, pentru că sohodolenii trăiau în bordeie înșirate pe lângă Steiul Coziei, Păltinei, Cărpinei și Frumosu, până hăt, departe, unde a răpus Iorgovan balaurul", îmi spune, cu mister aproape șoptit, Nico­lae To­mo­niu. În po­veștile sale, ca și în poveștile ultimilor ur­mași "a' lui Basara­bă", bătrânul și cum­pătatul domn, cu bar­ba sa albă, de pe pe­re­ții numeroaselor bise­rici pe care le-a ctitorit sau de care s-a îngrijit, e un bărbat în plină putere, înflăcărat de iubire, care bătea, în plină primejdie, dru­mul Pocruii, pentru a se iubi, pe ascuns, cu frumoasa fată din vâr­ful dealului. De acolo, de pe dealul Pocruii, în zilele însorite de pri­măvară, vezi norii cum plutesc peste vârful Tihomi­rului, fluturând tainic printre brazi aura soarelui, ca mantia unui domn pribeag pe ogașurile dorului.

DOMNUL TUDOR ȘI ELENA DIN GLOGOVA

Cula cu dragoste

La fel de diferit de "poza" oficială îl descoperi, la pas, pe marele revoluționar Tudor Vladimirescu, un alt erou iubit al zonei. La 200 de ani de la moartea sa, pe plaiul Mehedințiului dăinuie încă amintiri vii despre Domnul Tudor. Lumea s-a schimbat, zeci dintre culele care ținură piept invaziilor tâlharilor lui Pazvante Chiorul s-au prăpădit între timp, dea­una cu marile familii boierești care le-au locuit cu fast. Nici Baia de Aramă, unde Tudor Vladimi­rescu era vestit administrator de moșii și co­merciant iscusit ca ni­meni altul, nu mai e ce-a fost. Câteva căsuțe, cu geam­lâcuri din lemn, ascunse îndărătul blocurilor banale, mai amintesc de vechile hanuri unde, la o doină de jale, își încălzeau oasele și sufletul drumeții și târgoveții. Pe aici pe undeva, pe una dintre stră­duțele care se abat de la drumul princi­pal, l-a prins odată pe Tudor un prieten vechi și, seara, asupra unui pahar de vin bun, l-a luat cu drag de după cap. L-a întrebat, cu frumosul, de ce nu se însoară în partea locului, să se statornicească odată și el acolo, ca vătaf de plai și om iubit de mehedințeni. "Ei, Talamane! Nu sunt eu făcut nici pentru avere, nici pen­tru muiere. Sunt făcut pentru altceva!", i-a răspuns Tudor cu voce tunătoare, de-a amuțit crâșma toată. S-a pornit apoi iureșul revoluționar, iar vorbele eroului care a îmbrăcat cămașa morții, ucis mișelește de aliații săi, au rămas pentru posteritate ca premoniția unui destin asumat...
La doi pași de Baia de Aramă, cula de la Glogova și parcul său plin de platani, de castani și de tot felul de arbuști japonezi, aduși de te miri de unde, ca să fure ochiul boieroaicelor de viță veche, pare, văzută de departe, o redută din alte vremi. Zidurile groase as­cund povești pe care istoria refuză să le consem­neze. Mă aflu chiar în beciul rece al culei, cătând prin meterezele înguste spre malurile Motrului, împreună cu profesorul Ilie Paraschiv, iar amintirile sale, de vechi glogovean, dau, parcă, un alt sens vor­belor aspre ale lui Tudor din Vladimiri. "Aici sun­tem în vechiul Mehedinți. Satul acesta a aparținut de Mehedinți până în 1968, când s-a dat Gorjului ma­lul stâng al Motrului, unde s-a dezvoltat indus­tria cărbunelui. Glogova a fost sat vechi de mehe­din­­țeni...", spune profesorul. "După mamă era gor­jean, după tată, mehedințean".
Cula în care odihnim a aparținut vechilor boieri Glogoveni, cei mai mari boieri de pe Valea Motru­lui, stăpâni ai zonei încă de pe vremea lui Mircea cel Bătrân! În cula aceasta impunătoare, una dintre cele mai frumoase de la nord de Dunăre, cu ziduri late de peste 1 metru, apărată de 17 metereze, care bat în toate direcțiile, a crescut Tudor din Vladimiri. Orfan de tată, Tudor intrase, "pe procopseală", pe la 10-12 ani, la Craiova, la dascălul Lupu, de la care deprinde ceva învățătură. Ajunge, apoi, în casa boierului Ioniță Glogoveanu, ca "fecior de casă". "L-a văzut pe copil, și-a dat seama că știe să scrie și că îi merge mintea strună. Ioniță avea un băiat, Niculiță, și i-a pus pe amândoi să învețe carte, barem să se mai îndemne unul de la altul. Niculae și Tudor copilăresc împreună, devin buni prieteni și parteneri de afaceri, după ce tânărul din Vladimiri devine administratorul moșiilor boierilor de la Glo­gova și de la Baia de Aramă. A fost administra­tor, a muncit și s-a îmbogățit, iar Niculae Glogo­veanu a prosperat odată cu el. La fel ca în tot Mehe­dințiul, erau vreo 15 cărări bine ascunse, care du­ceau spre Transilvania! Era un du-te-vino în toată regula. Vitele și porcii se vindeau bine în Ungaria și prin Austria, iar mierea noastră și ceara ajungeau până în Veneția! Tudor era descurcăreț, știa limbi străine, ajunsese până la Buda și Viena, câștiga bani fru­moși. Unde mai pui că el era și vătaf de plai, deci nu îl controla nimeni ce făcea, nu trebuia să dea nimă­nui dijmă din banii pe care îi făcea", mă lămurește profesorul Paraschiv.

Sonata lunii
De pe prispa culei, se vede încă vechea albie a Motrului, care curgea chiar pe sub geamurile Glogo­venilor. Aici cânta la clavir, la lumina lumânărilor din policandrele de argint, în serile de vară, cucoana Elena Glogoveanu, soția boierului Niculae. Un cla­vir scump, se înțelege, un "Bosendorfer" cu coa­dă, din lemn de palisandru, adus tocmai de la Viena, de care boieroaicele venite în vizită se mirau mai ceva ca de ușile mari, de oglindă, ale dulapuri­lor impe­riale, în care te puteai vedea din cap până în pi­cioare! Dincolo de gră­dina de basm, pes­te care ră­su­na muzi­chia rafi­na­tă a Elenei, se vede până depar­te. Nori de praf se ridică peste dea­luri, stârniți de vânt ca odi­nioară de caii cârja­liilor și-ai paz­­van­giilor. Dintr-a­co­lo, din­­spre Craiova, venea, adesea, peri­co­lul. Tot de acolo s-a au­zit, în cru­cea unei nopți ge­roa­se de iarnă, un trap năvalnic, ca un duh pre­vestitor de rău. Pân' să iasă argații, boierul Glogo­vea­nu se și repezi cu flinta în gura pris­pei. Dar nici urmă de dușman, căci în curte descăleca ve­chiul său tova­răș, Tudor din Vladi­miri. Tocmai ce pusese mâna în seara aceea pe o scrisoare a caimacamului Craiovei către frumoasa Elena, soția lui Glogo­veanu, de care caimacamul era, se vede treaba, îndrăgostit nebun, că s-a și pus la drum, călare, de la Craiova, să i-o ara­te lui Niculae!
Tudor arăta cum nu-l mai văzuse nimeni: furios, agitat, iar în priviri îi licăreau doi cărbuni încinși. "Doar nu credința față de fostul stăpân îl va fi mâ­nat pe viscol și pe zăpadă cale de atâtea poște...", spun cei care au cercetat puținele detalii intime din viața marelui revoluționar. Fără să-și mărturisească nici lui, Tudor fusese, de fapt, săgetat de iubire: se în­drăgostise lulea de cucoana Elena! "Nicolae Glo­goveanu ajunsese ispravnic de Mehedinți, iar pentru a-și îndeplini misiunea pleca des de acasă. În peri­oada asta, Tudor rămânea cu trebile pe la Glo­gova, alături de Elena. Elena era de o mare frumu­sețe și grație. Era fata banului Ghica de la Craiova, o fe­meie educată, talentată, care cânta extraordinar de frumos la pian și cu vocea", îmi descoase pro­fesorul Paraschiv ițele poveștii, taman când, ca un ghid ver­sat, mă poartă prin dormitoarele somptuoase ale cu­lei. Mobilele sunt noi, din anii '80, de când "Mi­nele" au renovat cula, dar ochii mici ai feres­trelor au fost martorii unei pătimașe iubiri. "Cel puțin o fetiță de-a Elenei, Masincuța, este a lui Tudor. Din documentele pe care le-am studiat, se vede clar că Tudor a fost foarte apropiat de Elena, pe care a și însoțit-o la Viena, alături de Masin­cuța".
În scrisorile trimise acasă apropiaților, Tudor din Vladimiri nu se rabdă să nu povestească, topit de dragul Masincuțăi, cum că fiica coanei Glogoveanu e "ca un înger" sau "un giuvaier de copil". Dar feri­cirea nu avea să dureze mult. "Coana Elena, ființă sensibilă, s-a îmbolnăvit de plămâni, o boală incu­ra­bilă în epocă. A fost tratată în capitala im­periului de un mare doctor, Lans, dar nici acesta nu a putut să o salveze. A murit acolo și e înmormân­tată la Schönbrunn", spune profesorul Ilie Paraschiv. Moar­tea Ele­nei îl va fi înnegurat cu totul pe Tudor. Poate, cine știe, atunci își va fi zis că nu e "făcut pentru muiere". Bate drumul înapoi, la Viena, anul ur­­mător, trimis de "fratele" Niculae Glogoveanu, să rezolve mai multe în­curcături adminis­trative legate de moartea Elenei și să aducă de acolo lu­crurile ei de preț. Atunci și-a luat Tudor, cu adevă­rat, adio de la marea iu­bire a vieții sale. În schimb, până să revină el în țară, boierul Niculae o și uitase pe fosta soție și se căsătorise cu o altă Elenă...
"Finalul poveștii e trist", mă pregătește dom­nul profesor din Glogova. "Cei doi bărbați s-au certat rău de pe urma unei afaceri cu vite pe care Tudor ar fi intermediat-o în Ardeal pentru Niculae Glogo­veanu. Boierul l-a suspectat că a vândut mai scump decât i-a spus și că și-a ținut restul de bani". Era cât pe ce ca această poveste să-l coste viața pe Tu­dor, pan­durul fiind cu greu scăpat de la moarte, de inter­venția unor apropiați foarte influenți.
Revenim în cerdacul ce dă spre albia Motrului. Cerul după-amiezii are ceva din greutatea de plumb a finalului de poveste. Facem pași prin gră­di­na în care, acum două veacuri, Elena Glogoveanu îl va fi vrăjit, cu grația ei, pe marele erou. "Masin­cuța se­mă­na leit cu Tudor, așa vorbea lu­mea pe aici", po­ves­tește pro­fe­sorul, lun­gind fie­ca­re cuvânt. "Se spune că avea un zâmbet atât de fru­mos!". Zâm­be­tul acela pe ca­re ni­meni, în afară de Ele­na și Masin­cu­ța, nu i l-au putut smul­ge, vreodată, lui Tu­dor...

Fotografii de Andrei CHERAN și ALEX FLOREA